Wel een interessant dilemma.
Aan de ene kant brengt Francis haar kind onbewust grote schade toe d.m.v. haar voedingspatroon, waarbij ze zich baseert op pseudo-wetenschap als de zuur-base-theorie, de China Study van Colin Campbell en disinfo over zuivel en vlees (negatief) en chia-zaadjes (positief). Ongelooflijk ook dat ze Frits van de Blom voor haar karretje heeft weten te spannen, die eveneens de onzinnige zuur-base-theorie verkondigt! Kijk uit waar je je mee inlaat, Frits, dit is een groepje extreme voedselfetisjisten, geleid door David Wolfe, die briljante inzichten vermengt met totale nonsens.
Aan de andere kant zijn er hordes ouders die kun kinderen onbewust grote schade toebrengen d.m.v. een regulier voedingspatroon volgens de schijf van 5. Wat deze ouders gemeen hebben met Francis is onwetendheid. Het verschil is dat Francis denkt heel veel te weten, waardoor ze zichzelf alsmaar dieper ingraaft in haar zelfgekozen loopgraaf. Het voedingspatroon bevordert ook geen humor, want Francis zie je geen enkele keer lachen en Tom maar zelden. Ook maken zowel moeder als kind een zeer slappe, energieloze indruk.
Een ander argument dat tegen ingrijpen van de overheid is in te brengen, is dat de overheid m.i. niet mag ingrijpen in het voedingsbeleid van ouders en ouders evenmin mag dwingen hun kind naar school te laten gaan. Het huidige onderwijsstelsel komt neer op regelrechte staatsindoctrinatie en de voedingsrichtlijnen van de overheid bevorderen evengoed schade en mishandeling. Waar ligt de grens als we toestaan dat een kind uit huis kan worden gezet op basis van afwijkende keuzes van ouders? Kijk naar dit recente voorbeeld uit Engeland - 3 pleegkinderen uit huis gezet, omdat de pleegouders op de 'verkeerde partij' stemmen:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-20474120
Als ik een en ander afweeg, weegt bij mij het recht op zelfbeschikking van Francis en Tom zwaarder. Werkelijke vrijheid is ook vechten voor keuzes waar je het falikant mee oneens bent, zoals raw veganism. Anders krijg je een variant op het gedicht van pastoor Niemoller: Eerst kwamen ze voor de rauwe veganisten en ik zei niets, want ik was geen rauwe veganist. Toen kwamen ze voor de rauwe melkdrinkers en ik zei niets, want ik dronk geen rauwe melk. Etc...
Mike