Wij hebben een vriend ( 61) met prostaatkanker. 1,5 jaar geleden prostaat verwijderd,zou afdoende moeten zijn,maar iedere keer bij de 3 maandscontrole zijn de PSA waardes ligt gestegen( ik geloof eenmalig stabiel gebleven) nu steeds iets stijgen en arts heeft gezegd dat NU bestraling nodig gaat zijn. Vriend wil het over de "zomer heentillen",want volgens mij betekent: hier heb ik nog niet veel zin in.
Mijn vraag aan de forumleden: WAT kan hij doen om zijn PSA stabiel te houden? Hij doet jammer genoeg nog niets met gezonde voeding,begreep wel dat hij geen alcohol meer drinkt.maar van Wapf nog nooit gehoord.
Ik ben zelf niet zo'n "bemoeial"dat ik me op wil dringen met goede raad,maar wil er wel graag wat mee.
Hoorde ook iets over cbd olie....zijn vrouw had er nog nooit van gehoord. Het is zo moeilijk- en dat lees ik veel op het forum- om mensen die nog bij nul moeten beginnen advies te geven. Ik gebruik zelf al lang cbd-olie,toch weet ik nog steeds niet of ik wel de juiste heb,las laatst in het topic over Biologisch en Skall enzo,en vraag me af of dat beter is? Ik heb de Golyoli van Mediwiet,maar ellendig te doseren,druppelt niet,denk dat ik er teveel van neem,want is meer plasje onder mijn tong dan druppels.Dus: als ik zelf al niet weet???? Mogelijk kopen zij de cbd bij de drogist,zeg ik daar wat van?
Zal ik hem echte wietolie aanraden? Maar niet de medicinale,die is toch niet goed? Hij moet voor zijn werk wel auto kunnen rijden.
Komt nog bij dat hij ook jicht in zijn voet en artrose in zijn knie en hand heeft met veel pijn.af en toe krijgt hij Prednison ( als hij persé motor wilde rijden,dat kan hij nu niet meer)
Weet niet of hij dan alle soorten vlees en vis mag hebben? Het liefst zou ik hem een goede arts of therapeut aanraden,maar in het hoge Noorden zit niet veel.
Ik kan hem vlees van de Schotse Hooglanders aanraden,maar weet niet of dat kan met de jicht?
Die kanker is natuurlijk probleem nummer 1. Hij komt zondag op bezoek,WAT zet ik hem voor gezonds voor en kan ik daar op voortborduren met het over voeding te hebben? Supplementen misschien?
Preventief tegen prostaatkanker zou je denken aan: paranoten voor de Selenium en pompoenpitten voor de zink,maar als je geen prostaat meer hebt heeft dat dan nog zin?
Heel graag jullie advies hierin!
Babbe.