kinderen en voeding

@Mike ja daar maak ik de jongste wel blij mee denk ik, maar niet elke dag

Ze drink nu soms gewoon de mijne en moet ik haar wegjagen als ik wat over wil houden ;-)

Zoals nu ik thuis ben eten we de ene keer haring, de andere keer een eitje gebakken of gekookt en dan weer soep met worst en kaas.

Na een aantal dagen vraag ze toch om een broodje of wil ze geen ei meer een aantal dagen.

Ik ga een lijstje maken met opties voor drinken en eten net als we doen met avondeten, dan is er ook enige afwisseling alhoewel de woorden rijst en rijst erg op elkaar lijken ;-)

 
@Alexandra geen idee, proberen waard lijkt me. je kunt ze wel een aantal dagen bewaren in de koelkast en ik zelf vindt de binnenkant dan wat zachter, lekkerder.

lekker kipleverworst erop mmmmmmm

 
Ik zal straks kokosmeel kopen en t eens uitproberen. Las al dat t een week in de koelkast kan. Maar ik hoef t ook niet iedere dag en wil het meenemen naar t werk tussen de middag. En ik werk niet iedere dag overdag.

 
Lijkt me eigenlijk wel dat je ze kan invriezen, een cake kan toch ook de vriezer in?

Goed idee ook wel eigenlijk en je kan er tussen doen wat je wil, maar ook door het beslag kun je doen wat je lekker lijkt.

 
@ Alexandra

Ik zou de cocos scones vooral niet invriezen om de reden dat ze kunnen uitdrogen.

@ Rateltje

Hier het kookboek van eet je goed, voel je goed in huis. Jammer genoeg blijken er heel wat recepten hieruit niet het gewenste resultaat op te leveren waaronder de mayonnaise en de taartbodem op basis van het amandelmeel.

Inmiddels andere oplossingen gevonden door de inhoud van verschillende kookboeken met elkaar te combineren.

 
Hmm, dan toch maar een voorraadje eiermuffins bakken :lol: maar ben ook benieuwd naar de scones. Moet zaterdag overdag werken, kan ze dan dus meenemen.

 
@Vivianne Ik zag het boek op de site idd, er zijn een aantal recepten die mij lekker lijken, maar vele ook niet. Wel een erg leuke aanwinst de site en hopelijk breid ze uit met ideeen en recepten ;-)

De preikoek die er volgens mij ook opstaat vinden ze hier om te smullen.

De oudste nam de volgende dag een stuk mee naar school, de smaak was koek zei ze maar hij zag er raar uit volgens anderen. Voor haar een aanleiding hem niet meer mee te nemen *zucht*

Maar hij is dus koud ook lekker.

Ik ga toch proberen hoe de scone smaakt na een week invriezen. De ene vindt lekker wat de ander niet blieft. :-) gelukkig maar

 
om te drinken geef ik mijn zoontje kokoswater mee. vindt hij een stuk lekkerder dan gewoon water. of soms waterkefir (we hebben een glazen drinkfles) maar dat wil nog wel eens wat lekken.

verder geef ik hem kleine gehaktballetjes met zelfgemaakte mayo om te dippen, of met guacamole, wat stukken komkommer of augurk. als snack ook wel zelfgemaakte appelmoes met kaneel en flink wat kokosolie er doorheen gemixt. of leverworst met wat nootjes en/of komkommer. inderdaad kokosmuffins of eiermuffins.

ook nog altijd zoekende naar meer (zuivelvrije) alternatieven. kindlief (5) is inmiddels gewend dat iedereen zich verbaasd afvraagd wat hij nu weer eet en legt dan precies uit hoe je de spinazie eiermuffins met olijven maakt :) héél af en toe vind hij het jammer dat hij iets niet mag (paasbrood of zo) maar meestal zegt hij zelf al dat hij het snoep niet hoeft.

 
@ Mus

Het geven van de precieze uitleg door je zoontje komt hier heel herkenbaar op me over.

Reageert hij goed op rechtsdraaiende biologisch dynamische koeienyoghurt ? Onze zoon doet het gelukkig goed op geitenmelk / geitenyoghurt en geitenkarnemelk. Hier ook goede ervaringen met zuivere spelt. Wij hebben hiervan een leverancier gevonden die enkel met zuivere speltbloem werkt. Deze doet de aankoop en het vermalen hiervan volledig zelf en heeft een maalderij in Varsenare (vlakbij Brugge)

De speltbloem doen we in zijn pannenkoeken gecombineerd met geitenmelk en karnemelk, eieren en ongeraffineerde rietsuiker. Soms krijg hij pudding op basis van geitenmelk en vanillebloem (op basis van maïzena) die we zoet maken met ongeraffineerde rietsuiker.

Onzed zoon is heel tevreden, alert en energiek sinds we de tarwe en gepasteuriseerde koeienmelk uit zijn voeding gehaald hebben.

 
Quote:
vanillebloem (op basis van maïzena)


Die maizena is naar alle waarschijnlijkheid gemaakt van genetisch gemodificeerde mais...

Mike

 
Bij ons krijgen ze na de turnles ook een koek van de school. De andere ouders hebben daar geen problemen mee, ik ben de enige. Ik wil niet mijn zoon als enige die koek niet laten eten maar ik vind het wel een rare gewoonte. Tussen de middag eten ze hun eigen eten maar krijgen ze diksap aangelengd met water, ook van de school. Het is wel biologisch maar waarom gewoon water niet goed genoeg is? Ik vind het heel moeilijk om met zulke dingen om te gaan. Voor de rest zorgen ze wel voor ´gezonde´ tussendoortjes, op schoolfeestjes en zo zijn dat dan rauwe bloemkoolroosjes, paprika en heel veel fruit, dat soort dingen.

Als de kinderen bij oma gaan geef ik ze allebei lunch en tussendoortjes mee, gebakken ei met spek, zuurdesembrood, een pak roomboter, bottensoep. Oma heeft een vriezer met soep en is dodelijk beledigd maar ik wil niet dat mijn kinderen soep met bouillonblokjes eten als ik goede soep in huis heb ;-/ Ik wil ook niet op elke slak zout leggen en erover stressen maar ik vind het moeilijk!

 
Quote:
rauwe bloemkoolroosjes, paprika en heel veel fruit


Nou, hartstikke gezond: schildklieronderdrukkers, neurotoxines en suikerwater!

Mike

 
Was me bekend. Voor een enkele keer zal het allicht geen kwaad kunnen. De rijstgriesmeel was hier echt geen succes. :(

 
Quote:
Nou, hartstikke gezond: schildklieronderdrukkers, neurotoxines en suikerwater!

Mike


Ik zet die gezond toch niet voor nisk tussen aanhalingstekens. Ik weet dat ook wel, ik bedoel maar dat als ze dan wel moeite doen om de kinderen iets gezonds te geven het ook weer niet goed is. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen op die school en met mensen die niks weten van wapf, het is zo ver van hun bed show. Ik ben wel blij dat ze kiezen voor rauwe bloemkool en niet voor knakworsten, mijn zoon zal nooit in de buurt komen van rauwe bloemkool, knakworsten dat weet ik zo nog niet ;-)

 
Wat ook al niet helpt is dat er hier in Belgie advertenties in bladen staan, van de vlaamse dietisten dat 8 klontjes suiker per dag perfect in een gezond dieet van een volwassen vrouw passen (wat dat gezond dieet dan in houdt staat er niet bij, vast veel plantaardige vetten, mager vlees en volle granen! http://www.voedingnu.nl/belgische-dietistenvereniging-onder-vuur-door.197691.lynkx

Als je dan op een school brood, rauwe bloemkool en fruit wil afkeuren dan sta je echt nergens.

 
Quote:
Ik ben wel blij dat ze kiezen voor rauwe bloemkool en niet voor knakworsten, mijn zoon zal nooit in de buurt komen van rauwe bloemkool, knakworsten dat weet ik zo nog niet


Dat weet ik zo net nog niet, ik denk dat je zoon het beter weet dan jij! De officiele positie van de WAPF is dat je beter inferieure dierlijke producten kunt eten dan helemaal geen dierlijke producten. Als ik moest kiezen tussen rauwe bloemkool of een knakworst ging ik ook voor het laatste!

Mike

 
Ben ik het mee eens! maar ik ben blij dat hij de bloemkool laat staan, dat de knakworsten er op school niet zijn, dus dat hij thuis iets fatsoenlijks kan eten! Ik ben het er echt mee eens hoor, ik heb nog liever dat hij een frikandel eet dan een zoete koek of een lollie.

 
het is idd moeilijk, de juf van mijn dames probeert mee te denken dat wel, ze begrijpt ook wel waarom ik liever geen suiker en namaaktoevoegingen wil.

Ze ziet ook het groepsgebeuren en das ook belangrijk, het moet niet zo zijn dat zij altijd anders is en anders heeft.

Ze zegt daarnet waarom doe je niet gewoon mee met de traktaties en eet thuis en daaromheen wat past bij jouw visie......... heb er niet op gereageerd.

Volgens haar zijn er maar 10 die trakteren op zoet, haar groep bestaat uit 17 kids.

het is mooi praten voor buitenstaanders,wanneer je anders denkt/eet dan de gemiddelde nederlander en hoe dit te doet, in theorie kan alles, in praktijk komt er echt veel meer bij kijken.

Meer dan je stinkende best doen kan je niet.

Je moet doen waar je je goed bij voelt.

over gevoel gesproken.......

Het is zo gek, maar mijn vriend maakt nog wel eens "dode" melk warm in de magnetron.

Een van de dames leek wat exceem te hebben achter de knie en ik vraag of hij de rauwe melk wil verwarmen in de pan handwarm net als ik.

De week er opweg exceem, ik denk das de melk geweest.

nu wil hij graag dat we de "dode" melk geven om te kijken of de exceem terug komt.

Heb ja gezegd, maar kan het ze niet geven, heel gek, het voelt niet goed.

 
Wat is "dode" melk?

Tuurlijk voelt het niet goed, je wilt je kleine toch niet ziek maken? Ik zou het haar ook niet geven hoor!

 
Ze bedoelt met dode melk waarschijnlijk gepasteuriseerde of lang houdbare uht melk

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan