kinderen en voeding

Dat klinkt lekker rateltje, dat wil ik ook zelf wel eten :-)

Ik ben trouwens lid van een facebook-groep (Vaccinvrij), en daar zitten ook fruitariers bij.... En een moeder wil haar kinderen opvoeden als fruitarier. Wat sneu :-(

 
Beste Rateltje,

Bedankt voor de tip. Als je boekweit niet met eieren mengt is het inderdaad altijd een droge bedoening,...

Nu weten we hoe we dit kunnen opvangen.

 
Ja, vreselijk... Ik heb ook al wat gepost over dat het suiker in fruit hetzelfde doet als snoep, maar ja, je kunt wel raden dat het vechten tegen de bierkaai is..

 
Ik moest vanmorgen wel lachen om de juf, de een na jongste had yoghurt/kefir met honing en jam als drinken mee en 2 muffins, eentje met cacao en eentje met stukjes pure chocolade (vivani ofzo) doet er ook niet toe.......de tweede was voor de juf.

Ze had een muffin bijna op, had wel genoemd dat die andere voor juf was,maar toen ze aangaf haar hele beker drinken niet op te kunnen zei de juf dat dit wel moest.

Waarmee ze meteen een hap uit de andere muffin deed :-) *boos*

Juf gaf dit aan bij ophalen en toen ik haar aangaf wat de ingrediënten waren moest ze lachen en zegt: "Tja das idd wel een goede bodem!"

Ze weten het wel...........

Ze begreep meteen waarom ze niet alles op kon.

 
Ik word echt niet goed als ik hoor dat leraressen zich druk maken dat kinderen hun hele beker leeg moeten drinken of lunch op moeten eten. Kinderen moeten hun natuurlijk verzadigingsgevoel negeren omdat hun eten of drinken op moet? :? Omdat dat moet van de juf? dat verzin je toch niet?

 
hier het tegenovergestelde. kindlief kwam thuis na een dagje in zijn nieuwe klas en had NIKS gedronken de hele dag en slechts 1 van de 3 eiermuffins (best klein) op. niet genoeg tijd...blijkbaar.

 
Hier ook altijd geklaag van mijn kinderen dat ze al hun drinken op moeten drinken,nog voordat ze aan hun koek/ muffin beginnen.Wat een rare volgorde.Heb al geklaagd,maar ze blijven voet bij stuk dat dat in alle klassen zo gaat...pff

Geef nu dus voortaan maar een klein beetje drinken mee in een beker,zo sneu als ze zich buikpijn moeten drinken nog voor ze wat kunnen eten( 10 uurtje)

 
Ik moet zeggen dat ik daar geen boodschap aan heb, ben afgelopen week zelf tussen de middag op school geweest om de overblijf duidelijk te maken dat wanneer er twee boterhammen zijn deze niet per definitie op hoeven, net als met de muffin. onder het motto "wat je mee heb eet je op" , de tweede is voor als het nodig is en wie bepaalt dat................ juist degene die het eet.

Wanneer een kind helemaal niet eet/drinkt en je weet dat dit anders wel zo is, wie ben jij dan om dit af te dwingen.

Ik vind het ook niet kunnen dat een ander bepaalt wat je eet/drinkt, dat je iets drinkt snap ik, maar alles op...................onzin!!

Ik laat het niet gebeuren, mag dan graag heisa maken ;-)

@Mus heb je gevraagd bij de leerkracht waarom zij denken dat kindlief niks had gedronken/gegeten? Ik kan me voorstellen dat een kind onzeker is, alles is nieuw, heel veel indrukken, onveilig gevoel, eerst de kat uit de boom kijken enz.

Ik zou willen weten hoe dit komt en of we er iets aan kunnen doen wanneer het vaker is.

 
De overblijfmoeder begreep het wel en weet nu dat ze maar eentje op hoeft te eten en de tweede is op "reserve.

Maar ik sta er ook wanneer blijkt dat ze 2 keer geen enkele hap heeft gedaan.

Ik betaal voor het overblijven en mag er van uit gaan dat er enige begeleiding is, zeker met 4 jarigen.

Ik begrijp wel dat het druk is hoor, maar wanneer een school goede begeleiding bied tijdens overblijf waar er al amper tijd is om een gesprekje met een kind aan te gaan, zoals je thuis wel doet................, daarvoor geld vraagt, mag je verwachtingen hebben toch.

Maakt mij niet uit wat de regel is, regels zijn om over treden te worden ;-)

Haar groepsjuf weet dat ze verzadigder eet en we hebben het al eens gehad over dat kinderen veel zoet eten als beleg en daarnaast ook nog fruitsapjes.

Het is maar goed dat er niet meer dan anderhalf-2 uur zit tussen de pauzehap en de middagpauze.

Ik zeg tegen de juf, wanneer menig ouder hun kind iets meer vetten en eiwitten gaf als ontbijt het voor haar ook stukken makkelijker zou zijn, dat was ze met me eens.

Het is meer de gewoonte die zo moeilijk om te buigen is.

Iemand moet ermee beginnen toch?

Ik heb al gezegd dat ik wel in de ouderraad wil :-) ben benieuwd........

afgelopen vrijdag had ze de juf van groep 2, voorheen had ze ook pakjes fruitsap mee.

Onder het mom nu heb ik gezegd dat ze altijd dunne poep heeft en we kijken of dat nu wat steviger wordt wanneer ze een tijdje geen fruitsapjes drinkt.

Zo wordt het meteen als logica opgevangen en is het prima.

Wanneer ze dan gewend zijn aan de "milkshakes" va beide kanten doet niemand er meer moeilijk over, is het gewoon.

 
@rateltje, mijn mannetje zit nog niet officieel in de nieuwe klas (hij wordt waarschijnlijk versneld en loopt af en toe een dagje mee) en dus heb ik nog geen contact gehald met de leerkracht hierover. ga ik zeker wel doen als het vaker voorkomt. het was ook niet een kwestie van dat hij vol was of geen dorst had, maar dat er niet genoeg tijd was. hij eet graag, maar niet enorm snel. geniet van zijn eten en schrokt het niet naar binnen. hij is ook niet enorm sloom ofzo, dus ik zou het op prijs stellen als hij niet gedwongen wordt te haasten. ik zie het een beetje als gewoonweg te weinig aandacht voor eten. het moet gebeuren...hopla die boterham(men) naar binnen en snel snel verder.

ik vind het niet heel makkelijk nu om er een big deal van te maken (het hele proces van groep 3 overslaan is al zo'n gedoe geweest, ik heb mijn zeurmoedermomenten ruimschoots besteed) maar het zit me soms wel dwars. ook dat de kinderen alleen drinken bij het eten. niet ideaal, een plens water bij je eten (zeker niet als er al niet voldoende goed maagzuur is!) maar de rest van de dag zijn er geen drinkmomenten. bij de kleuters is er nog wel meer tijd, maar blijkbaar moet het nu allemaal sneller.

verder heb ik school gewoon gezegd dat hij allergisch is voor gluten, wat het traktatie gebeuren flink makkelijker maakt. ik geef meestal zelf iets mee.

 
Ik vind het ook moeilijk om de schoolgewoonten in mijn eentje te veranderen. Bij ons mag je alleen brood meenemen, dat zorgt voor een samenhorigheidsgevoel, dat iedereen hetzelfde eet. (ik vind dat echt te stom voor woorden maar goed, als je jaloers bent omdat je buurman iets anders heeft vraga je toch aan je moeder of je dat ook krijgt? misschien zegt ze ja of misschien nee, dat is toch het leven?) ER bleek al een lange discussie aan vooraf gegaan te zijn voordat wij op die school kwamen, en ze hadden geen zin om die opnieuw te voeren. Ik heb best een strijd moeten leveren om een gebakken ei mee te mogen geven. (ik wilde niet zeggen dat hij glutenallergisch was omdat hij dat ook niet is) Eerst moest ik er wafels bij leggen, zodat het toch beleg was, maar ik ben daar mee gestopt, ik vond het zo´n flauwekul. En een school die zegt dat je eerst je drinken op moet drinken en dan je eten, daar zou ik toch echt een groot punt van gaan maken. Zo raar ook dat je daar dan alleen in bent, al die andere ouders vinden dat dan maar normaal? Ik merk ook wel dat veel mensen heel krampachtig omgaan met drinken en eten, alles moet op en je moet veel drinken. Ik zou niet weten hoeveel mijn kinderen drinken, de oudste pakt het zelf, maar hoe vaak? geen idee.

 
Wat erg zeg, al die issues over eten op school. En dat er dan zoveel bij gedronken moet worden vind ik ook dwangmatig. Inderdaad heel vreemd, dat je alleen mag drinken bij het eten. Ik drink zelf nooit bij het eten. Wel goed om dit allemaal te lezen trouwens, als mijn dochter dan straks naar school gaat ben ik vast voorbereid op al die fratsen ;-)

 
Die andere moeders weten het waarschijnlijk niet eens dat ze eerst hun drinken moet opdrinken,mijn dochter vertelde mij dit bij toevalZe wilde maar weinig drinken mee vertelde ze omdat ze alles op moest drinken en dan buikpijn kreeg.Ik dacht dat ze het gewoon weg konden gieten als ze hun drinken niet op konden,maar dat mag niet vertelde ze.

Ik ga hier vd week toch nog eens opnieuw naar vragen,al is het maar voor de medeleerlingetjes :-)

Die andere moeders zijn net makke schapen in een rij

Er zijn 3 keer per week fruitdagen,dan moeten ze als 10 uurtje fruit mee. Mijn dochter is geen fruiteter,en ze wil alleen een stukje komkommer met zout mee of aardbeitjes als dat kan.Maar wat ik dan zie wat door andere ouders wordt meegegeven,grote ongeschilde appels!

 
Het zou grappig zijn, als het niet zo stom zou zijn. Op onze school moeten ze eerst hun eten op en dan pas mogen ze drinken. Drinkbekers komen hier bijna iedere dag vol retour. Gelukkig is het wel toegestaan om gedurende de dag kraanwater te drinken. Nadat er een kindje in het ziekenhuis lag met uitdroging staat er een bekertje voor algemeen gebruik naast de kraan.

Dat brood + samenhorigheidsgevoel is ook grote kul. Ongelijkheid is er altijd, ook met brood. Want ieder kind heeft ander soort brood met ander beleg, en een andere broodtrommel. Wat daar de oplossing voor is (doen ze op een school waar de kinderen van een vriendin op zitten) is ieder 1 stuk ongeschild fruit mee laten geven, dit schillen de juffen en verdelen het gelijk over bakjes. Moeten ze wat mij betreft wel gaan eisen dat het biologisch is. Of per klas een vitatas bestellen en de ouders laten bijdragen.

Morgen trouwen de koningsspelen met lunch. Ik zie er al de hele week tegen op. Hoe pakken jullie dat aan? Het is toch door het hele land?

Geven jullie je kinderen ook supplementen trouwens en hoe zorg je er voor dat ze die ook echt binnen krijgen? Mijn jongste moet niks van pilletjes/capsules/levertraan op een lepeltje hebben. Ik heb wel allerlei dubieuze kauwbeertjes/pilletjes/figuurtjes gevonden, compleet met e-nummers, suiker of zoetstof, rare olie en dingen die ik niet uit kan spreken. Die worden het dus niet :wink:

Maar aangezien mijn jongste dochter erg bleek ziet wil ik er toch wel iets naar binnen krijgen. Ze eet al niet super goed.

En nog een laatste vraag. Is er een gezond alternatief voor musli in de yoghurt? Helaas heb ik mijn kids dit ooit aangeleerd en ze blijven er om vragen...

 
@Clara ik kreeg van de juf een boodschappenlijst met alle producten die ze bestelden, gesponsord door hoe kan het anders oa. Unilever haha, ik heb overal een steep doorgezet *lol*

Nu gaat de school lutenvrije broodjes bestellen, er is nl ook een glutenallergiekind, ik zeg behandel die van mij ook maar zo.

Ze mag 1 bekertje chocolade melk en een waterijsje en de rest geeft ik mee.

Heb de juf een lijstje retour gedaan wat ik mee geef.

Dit is:

een beker smoothie van yoghurt, kefir, avocado, ananasap en aardbei.

(hopelijk pakt ze die het eerst dan is ze zo vol ;-)

Een kokosmeelscone met abrikozenjam zondertoegevoegd suiker

bakje roomboter, smeerkaas en kipleverworst

ik zeg als je wilt delen mag dat altijd ,maar het is voor jou en het enige wat je met E mag is vandaag chocolademelk en een ijsje #compenseren

Wat ze ïnspirerend vind momenteel is het meisje met de glutenallergie, ze wil alles met haar delen, want zij heeft datgene wat ze wel mag, erg leuk. Ik leg daar de nadruk op, dat zij niet de enige is die anders eet.

Ze vraagt mij eerst is dat met gluten, nee okee dan mag die en die het ook, eten we samen.

Het gevoel van saamhorigheid, niet afwijken wordt toch de nadruk opgelegd hoor.

Net zoiets als samen delen, samen spelen, wie dat bedacht heeft.............. *ping*

De kleintjes krijgen bij mij vit C en propolis, laatste gaat door de kefir of smoothie.

De puber neemt elke dag 100mg adrenal en om de dag magnesium.

houden de kids van kokos, ik had laatst kokoschips, ja de rasp kan natuurlijk ook.....

met wat rozijnen?

 
Is die hele lunch gesponsord door unilever? gadverdamme...

Zoals ik al zei, wordt ik niet zo serieus genomen. Ik zit er aan te denken om met mijn jongste dochter naar een homeopaat te gaan. Hopelijk niet eentje die gaat zeuren dat ze vlees is gaan eten. Maar ze ziet erg bleek en kan zich moeilijk concentreren. Ik hoop dat als ik daar ben geweest, en ik vervolgens een lijst mee geef van wat weg en niet 'mag' dat ik serieuzer genomen wordt. Als mijn dochter naar de homeopaat gaat, ga ik naar een assertiviteitscursus :wink:

Wat fijn dat je dochter een bondgenootje hebt. En inderdaad dat gevoel van samen, van delen. Ik kan er boos om worden dat ik bijna gedwongen wordt haar dat te ontnemen. De keuze tussen mee doen of gezond eten. :evil:

Kokos en rozijnen heb ik al geprobeerd. Kokos eet ik zelf ook. Ze zijn er niet weg van. Het is echt de musli (granen) waar ze om blijven vragen. Maar ik geloof dat er ook musli bestaat van gemout of gebuild graan. Eventueel dat dan als alternatief. En dan er ook vitamine c bij geven zodat het fytinezuur daar lekker door geneutraliseerd wordt :wink: hoe krijg jij de vitamine c naar binnen?

 
nee niet de gehele lunch alhoewel.......... er zijn veel namen die weer onder Unilever vallen geloof ik, maar echt niet 1 ding op de lijst was een ja, triest.

Van de week had ik weer een praatje met de directeur over voeding, hij heeft er wel oren naar lijkt het, helaas stopt hij deze zomer door een fusie, zo ook de juf van de beide dames van ons, topmens en zo open en meedenkend.

mar ik laat me niet kisten ook al moet ik het nieuws halen of bij Mike op cursus ik bepaal wat mijn kinderen eten en niet de maatschappij!!

Ik heb de eer en de plicht ze groot te brengen, groot zullen ze worden :-) en sterk!

ik heb het van bonusan met zink, ik weet niet of het de meest optimale is maar wel de voor mij best betaalbare zonder teveel toevoegingen.

Tabletjes die ze zo opeten, een zuur gezicht trekken en dan glimlachend verder spelen.

lastig hoor die gewoontes, je wilt zo graag eerst dichtbij komen met een alternatief tot je iets nieuws hebt bedacht wat ze erg lekker vinden, wie wil er nu niet hartige taartjes eten voor ontbijt......... gaat er bij de kleintjes wel in.

Ik heb hier ook gewoontes hoor, maar stap voor stap gaan ze eruit.

Alles tegelijk veranderen geeft heel veel onrust, dat deed ik in het allerbegin, is niemand gebaat bij.

Stap voor stap, maar ook dat gevoel had ik eerst niet hoor.

 
De koningslunch blijkt een koningsontbijt te zijn. Ik denk niet dat die van mij veel zullen eten aangezien ze een half uur eerder een flinke omelet met roomboter en kaas ophebben. Wat jammer nou... :P

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan