kinderen en voeding

Erg he? Vooral dat stukje over zoetstoffen vind ik zeer ernstig... Ik heb daar laatst nog eens iets over gepost op hun FB pagina.

 
Goh,waar komen toch al die oorontstekingen,adhd,leerproblemen etc vandaan!

 
Tja... ik vind het ook zo moeilijk als ik dit bij andere kindjes zie. Heb een vriendin met dochtertje van 1 jaar, en die eet de hele dag alleen maar koolhydraten, en margarine op brood... Andere vriendin gaf haar zoontje al kinder-ranja, zonder suiker. Mannetje is 10 maanden. Moeilijk!

 
Ik vind dan wel dat ze alleen biologische leverworst moeten krijgen of helemaal geen leverworst(niet bio)

 
Het 1 jarig zoontje van mn vriendin krijgt peutergroeimelk en heeft last van dunne ontlasting,lijkt mij dat het door de groeimelk komt?

Ze geeft hem wel voldoende vetten,weinig fruit,en weinig zoets

 
De leverworst van de AH bio (kipleverworst €1.99) is het eerste wat ze wensen bij het maken van een boodschappenlijstje.

Ik bedoelde idd gepasteuriseerde dagmelk in de magnetron.

Mijn vriend wil de rauwe melk niet drinken omdat hij bang is dikker te worden, doordat hij eet wat hij wil, die combinatie vertrouwt hij niet.

Leuke is wel dat hij meer en meer dingen proeft die ik maak voor de kids en meer en meer lekker vind :-)

Het recept van mike van de rode kool met appel, hebben we hier gedaan met ananas en zuurkool en eergisteren met rijst zonder iets erdoor.

Het vlees wat we gebruikt hebben, wellicht heb ik het eerder genoemd, heet staartstuk bij de boer en is heerlijk en zo klaar.

Het kost je ongeveer een half uur om klaar te maken.

 
Mijn man is de laatste tijd veel in antwerpen geweest, daar is een adres waar we rauwe melk kunnen kopen dus ik heb het nu ook veel op en hoe meer ik het drink hoe meer zin ik er in heb. De kinderen lusten het niet, voor hen maak ik het lauwwarm met een beetje cacaopoeder, wat honing en een lepel kokosolie, dan lusten ze het wel. HEt verschil met rauwe melk is wel levensgroot met die lang houdbare melk, probeer er maar eens wat schuim op te krijgen, dat gaat met rauwe melk niet, die dode melk is net kauwgom, geen wonder dat het slijmvormend is!

 
de langhoudbare melk smaakt ook al anders dan de dagmelk, wat ze verse melk noemen woehaha :-)

Vandaag ""milkshake" bosvruchten meegegeven naar school, ze kon het geneens op en is er mee verder gegaan op de bso. Ze zei ja ik mag geen appelsap hoor daar wordt ik niet goed van (diarree) heel de juffen in rep en roer *lol*

Ze vond het lekker, voordeel is dat de jam in heul veul verschillende smaken is!!

Ook met kefir ga ik het mixje met (honing en) jam doen, want dat drinken ze beide.

Vandaag ook muffins gebakken:

Chocolademuffins van kokosmeel

voor ongeveer 12-13 stuks:

40 gram kokosmeel

20 gram cacao

60 ml honing

60 ml kokosolie

4 eieren

snuf zout

1/4 theelepel baking soda

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Doe het kokosmeel, de cacao, het zout en de baking soda in een kom en meng dit goed door elkaar.

Meng in een andere kom de eieren, honing en gesmolten kokosolie door elkaar.

Voeg de natte ingredienten bij de droge en mix. Je krijgt een behoorlijk vloeibare massa.

Doe het beslag in de muffin vormpjes, 18-20 minuten in de oven



De cacao kan maar hiervoor kan je ook andere ingrediënten doen, ik deed nog een rondje met pure chocolade geraspt.

Volgende keer maak ik ze hartig met spek/cham/prei/uit en Italiaanse kruiden

 
getverderre dat meen je niet, dan kan ik ook wel amandelmeel nemen pffff

denk je dat je wat hebt *zucht*

dan maar af en toe fytinezuur, de kids geven aan afwisseling te willen.

 
vermoeiend hoor, dat fytinezuur. Je kunt wel het beslag een nachtje laten staan, dan is er al een groot deel verminderd :-)

Heeft er iemand trouwens de aflevering van Zembla gezien? Met al die kinderen die maar in therapie moeten? Sneu hoor. Als je een beetje slecht bent in balsporten o.i.d wijk je direct af, en moet je maar beginnen met borsteltherapie of iets :? Ik vind het schrijnend, dat die jonge kindjes nu al mee moeten draaien in de prestatiemaatschappij. Hoe ervaren jullie dat bij je kinderen?

 
Quote:
COCONUT AND PHYTIC ACID

I'm writing in regard to the article written by Ramiel Nagel titled "Living with Phytic Acid" (Spring 2010). In the article there are references to the phytic acid content of coconut. Since the publication of this article people have been asking me whether they should soak coconut or coconut flour to reduce the phytic acid.

Phytic acid occurs in nuts and seeds in two forms—phytic acid and phytic acid salts [Reddy, NR and Sathe, SK (Eds.) Food Phytates. CRC Press, 2001]. Both are generally referred to as "phytates." Together, these two compounds make up the total percentage of phytates reported in various foods. However, they do not possess the same chelating power. So the chelating effect of the phytates in corn, wheat, or soy are not the same as those in coconut. You cannot predict the chelating effect based on total phytate content alone.

The mineral-binding effect of the phytates in coconut is essentially nonexistent. It is as if coconut has no phytic acid at all. In a study published in 2002, researchers tested the mineral binding capacity of a variety of bakery products made with coconut f lour. Mineral availability was determined by simulating conditions that prevail in the small intestine and colon. The researchers concluded that "coconut flour has little or no effect on mineral availability." (Trinidad, TP and others. The effect of coconut flour on mineral availability from coconut flour supplemented foods. Philippine Journal of Nutrition 2002;49:48-57). In other words, coconut flour did not bind to the minerals. Therefore, soaking or other phytic acid-neutralizing processes are completely unnecessary.

Soaking has been suggested as a means to reduce the phytic acid content in grains and nuts. Some suggest coconut flour should also be soaked. To soak coconut flour doesn't make any sense. The coconut meat from which the flour is made, is naturally soaked in water its entire life (12 months) as it is growing on the tree. To remove the meat from the coconut and soak it again is totally redundant. After the coconut meat has been dried and ground into flour, soaking it would ruin the flour and make it unusable. You should never soak coconut flour.

In the tropics coconut has been consumed as a traditional food for thousands of years. Those people who use it as a food staple and regard it as "sacred food," do not soak it or process it in any way to remove phytates. It is usually eaten raw. This is the traditional method of consumption. They apparently have not suffered any detrimental effects from it even though in some populations it served as their primary source of food.


http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid

Mike

 
Aah de man met de antwoorden... dank u voor de opheldering.

Quote:
is naturally soaked in water its entire life


Dit had ik ook bedacht en vond het al niet logisch. Toch nog meer op mijn gezond verstand vertrouwen... :)

 
Mijn gezonde verstand zei mij niets Tanja met een j ;-)

Ik neem er nog een muffin op met gebakken spekkies :-)

hier nog een lekker recept voor de kids, kan je ook koud mee geven en varieren met groente/spek/bacon enz.

Preikoek

Ingrediënten:

•300 gram prei

•2 eieren

•50 gram boekweitmeel

•Peper en zout naar smaak

•Vulling naar keuze: ◦100 gram geraspte (geiten)kaas

◦100 gram ham(blokjes)

◦100 gram uitgebakken spekjes

◦100 gram gebakken champignons

Of een combinatie van bovenstaande ingrediënten

Werkwijze:

•Snij de prei in smalle ringen.

•Was de prei zorgvuldig en laat uitlekken.

•Laat de prei op een laagpitje ‘uitzweten’ in de pan voor ongeveer 5 minuten. De prei moet niet bakken maar een groot gedeelte van zijn vocht kwijtraken.

•Laat de prei vervolgens afkoelen.

•Klop de eieren los en roer hier de boekweit doorheen.

•Roer vervolgens de prei en de vulling naar keuze door de eieren en breng op smaak met peper en zout.

•Verwarm wat kokosolie in een koekenpan en giet het preimengsel in de pan.

•Laat deze met de deksel op de pan gaar worden in ongeveer 5-10 minuten tot de bovenkant droog is.

•Keer de preikoek met behulp van de deksel om.

•Bak nog voor een paar minuten totdat ook de onderkant bruin is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan