kinderen en voeding

@clara toen ik op school was had juf het erg druk met de groepsverdeling, even geholpen, meegelopen naar het gedeelte waar ze met zijn allen 4-12 jaar ontbeten.

Wel erg leuk en gezellig hoor, door elkaar qua leeftijd, de een helpt de ander daar waar nodig.

Ik hielp mee uitstallen van de voedzame producten haha, de jongens keken raar op *lol* was da? en was da? ik zeg prof alles maar en eet maar lekker op, als je dit meisje maar ietsje over laat.

Ennuh van deze boter wordt je erg slim ;-) pak roomboter in vlootje neergezet.

Ben benieuwd wat op is en wat niet, de ei/bieslooksalade sprak wel aan geloof ik.

Juf had glutenvrijbrood helemaal top!

 
Leuk hoor om dit zo te lezen rateltje. Voel me nu al geinspireerd voor als dochterlief straks naar school gaat. Ik zie mezelf ook al die dingen al uitstallen, wie weet steek ik nog iemand aan dan :-) Echt leuk dat je dat zo consequent en goed aanpakt :-D

Partner krijgt ook al volop grapjes op het werk nu hij aankomt met zijn eigen mok en glazen fles rauwe melk. Hij heeft een collega zelfs zo ver gekregen dat hij de telfonpannen heeft weggegooid. Een andere collega had "stiekem" wat van de rauwe melk gepakt omdat de koffiemelk op was. Leuk toch :-)

 
ik denk en hoop dat door te zien/horen/proeven ervaren dus dat kinderen/mensen meer en meer na gaan denken en stil gaan staan bij datgene wat ze doen of in hun mond stoppen.

even stil staan al is het met een grapje, later vragen ze zich wellicht af waarom zegt die mevrouw dat ik slimmer wordt van echte boter, zou dit echt zo zijn.

Mijn waarheid kan evenveel of wel meer waard worden dan de waarheid die klakkeloos wordt aangenomen.

Mijn vriend heeft ook een collega die inmiddels aan de kefir is, maar wel de colafles ernaast ;-)

 
Ik denk dat het zo ook de beste oplossing is, om mensen/kinderen met wat humor en ongedwongenheid op die zaken te wijzen. Ik ga er zelf nog wel eens te fel op in, met bijv. als resultaat dat ik met mijn beste vriend niet meer over voeding kan praten. Hij is enorm koppig, en ik ook, en het gaat steeds mis. Zelfs als ik met artikelen aankom over dat margarine plastic is, wil hij niet luisteren, want: hij is al zo gezond, mensen worden toch steeds ouder, en het maakt hem allemaal niet uit want hij let al zo op (?).

Haha kefir en cola, brrrr. Nou ja, het is een begin.

Dochterlief eet trouwens heel goed hier: zalm en zeekraal, sardientjes, rauwe lever, eigeel, groente gekookt in water met boter, yoghurt met slagroom. Ik hoop dat ze dit blijft doen :-D

 
Quote:
Ik zit er aan te denken om met mijn jongste dochter naar een homeopaat te gaan. Hopelijk niet eentje die gaat zeuren dat ze vlees is gaan eten. Maar ze ziet erg bleek en kan zich moeilijk concentreren.


Beste Clara,

Veel kans dat je dochter te weinig bruikbare vitamines en mineralen uit haar voeding haalt of met een niet eerder opgemerkte overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen zit waardoor haar darmwerking niet optimaal is. Hierdoor concentreert ze zich dan niet goed en kan ze bleek zien.

Mijn zoontje bleek niet goed te functioneren op de combinatie van gepasteuriseerde koeienmelk en tarwegluten. Heeft hij meegekregen van de mama trouwens. Wij hebben tarwe en koeienmelk uit zijn menu geschrapt en binnen de 2 dagen was er een waarneembare opleving bij hem. De juf kwam zelfs vragen wat ik met hem gedaan had.

Inmiddels zijn we 4 maanden verder. Mijn zoon is nu heel energiek en heeft nu een verleidelijk mooie blos op zijn wangen. Hij verbaast iedereen met hele grappige opmerkingen en we genieten met volle teugen van hem !

 
Hoi Vivienne,

Dat klinkt veel belovend! Wat fijn voor jullie en hem! Volgt je zoontje je een caseine en glutenvrij dieet? Dat heb ik namelijk ook wel eens als tip gekregen van iemand, maar ik vond het vrij heftig. Ook gezien mijn ervaringen met paleo/whole30. Ik crashte enorm. Maar ik neem aan dat je je zoontje wel koolhydraten als rijst en zo geeft? of boekweit? Wat eet je zoontje op een dag?

Ik las op www.nourishinghope.com dat het wel zes maanden kan duren voordat je resultaat merkt met cf/gf en dat een "verkeerd" hapje alles weer ongedaan kan maken.

 
Hoi Clara,

Mijn zoontje heeft een dieet vrij van rauwe en gepasteuriseerde koeienmelk en vrij van tarweproducten. Hij krijgt ter vervanging geitenmelk en producten op basis van spelt en gefermenteerde rechtsdraaiende yoghurt van den Eelder. Voor de rest eet hij gevarieerd zelfs zalm, eieren en alle soorten vlees in combinatie met een beetje groenten en rijst / aardappelen.

Ook eet hij graag fruit en als tussendoortjes krijgt hij naar school een appel / mandarijn of sinaasappel mee.

 
Ik wil graag dat mijn dochtertje levertraan neemt, maar ... capsules krijgt ze niet weg en als ik het op een lepeltje geef zegt ze dat ze het zo vies vindt dat ze het niet wil nemen. (En ze is echt niet zo heel moeilijk.) Het blijft plakken in haar mond en de smaak blijft ook tot lang na de maaltijd hangen.

Iemand tips hoe ik dit niet alleen gezond kan laten zijn, maar ook aangenaam?

 
de levertraan/boterolie gel nemen. Die is veel zachter van smaak.

 
De levertraan/boterolie gel in een smoothie of yoghurt met fruitbeleg/honing, beetje kaneel om de smaak te maskeren, proef je er nagenoeg niks meer van.

 
Miischien ff doorzetten. Mijn oudste van 5 doet ook een beetje moeilijk maar neemt het altijd welmet een beetje melk om weg te spoelen. Die kleinste hapt het zo weg. Ik had eerst met boterolie kaneel nu met cacao. Die met kaneel vinden ze lekkerder.

 
http://www.ah.nl/meerdoen/gezondheid/ikeethetbeter

Dit is waar ze mijn dochter van 8 mee lastig vallen op school. Ontbijtkoek en gedroogd fruit werd gratis verstrekt door AH die samen met het voedingscentrum de schijf van 5 promoot op de bovenbouw van de basisschool. 'Toevallig' heeft de appie een week daarvoor zijn nieuwe verantwoorde tussendoortjes gelanceerd:

https://www.ah.nl/pers/persberichten/bericht?id=848392

En het voedingscentrum komt eindelijk met de waarheid op tafel :roll:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel.aspx

 
http://www.hbvl.be/nieuws/wetenscha...ie-laat-baby-s-hun-bordje-niet-leeg-eten.aspx
Quote:
"Onze studie toont aan dat het risico op overgewicht drastisch wordt verminderd als de baby zelf de controle heeft over zijn of haar eetlust. Dit zou op lange termijn een impact kunnen hebben op eventuele gewichtstoename."

"Het kind toelaten om de eigen eetlust te reguleren en het niet onder druk zetten om meer te eten dan ze nodig hebben, is een belangrijke stap in het aanmoedigen van de ontwikkeling van gezonde voedingsgewoonten."

De studie toont ook aan dat baby's die zelfstandig eten, ook meteen aan vast voedsel beginnen. "Zelf bezig zijn met voedsel, hun inname controleren, op hun eigen tempo eten en blootgesteld worden aan een grotere verscheidenheid aan smaken zorgen voor een gezonde gewichtstoename."


 
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit topic nu niet helemaal heb doorgelezen.
Mijn vaag is de volgende:
kleinkind van 8 kan ,s-morgens niet op gang komen. Misschien heb ik die vraag al eens neerglegd.
Ze is dwars en schiet niet op, dus altijd stres voor moeder en kind om op tijd op school te komen. Ze is dyslectisch, school vindt ze wel leuk maar tegelijkertijd wil ze het beter doen, zou ook nog stress kunnen zijn. Haar zus van 15 is ook dyslectisch, maar die gaat momenteel beter. Dit komt waarschijnlijk van vaders kant.
s-middags om drie uur heeft ze duidelijk behoefte aan rust. Later op de dag moet ze extra lezen met mamma.
Ze eten niet zoals het hoort maar het begin is er. Veel meer thee i.p.v. frisdrank. Meer biologisch. meer vet, goede zout.
Ze eten tegenwoordig yoghurt in de ochtend, maar helaas van AH, wel biologisch. Als Oma kan ik het niet steeds over voeding hebben, maar ik doe mijn best, 1x per week ben ik daar om te helpen.
Ze zijn sinds een jaar ZZP-er en hebben het razend druk. Dus geen tijd om alles te lezen en uit te zoeken. Maar de wil is er wel
Zou ze misschien een trage schildklier hebben?
Ik wil in ieder geval ook levertraan voor haar kopen (capsules).
Ik weet zeker dat ik haar mamma kan overhalen iets extra,s te doen voor haar. Anders doe ik het wel.
Zijn er moeders die dit herkennen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan