Kippen

Op marktplaats gereageerd op een hok, als het akkoord is schaffen wij ook een aantal jonge kipjes aan.
Ik lees niks over grit.. hebben ze dit niet echt nodig? zodat ze geen windeieren leggen?

Ik wil ze groenteresten voeren en blaadjes/plukjes gras/onkruid, geen graan dus.
Af en toe wormpjes of insecten (dierenwinkels)
maar ben bang dat ik ze alleen maar 'vul' ipv 'voedt'
 
grit hebben ze nodig om voer te malen in hun maag, zeg maar net zo iets als molensteen.
Kippen eten alles.
Ik geef mijn kippen een handje per kip graan per dag, verder scharrelen ze door de hele tuin. De moestuin hebben ze nu helemaal schoon en bemest :>))
Schelpen of gedroogde rauwe eierschillen fijn gemaakt is voor de schaalvorming.
Niet in stukken geven anders pikken ze de eieren kapot. Bij legmeel/korrel zit dat erin
 
http://thefrogblog.nl/2014/12/08/3-redenen-waarop-kippen-zo-belangrijk-zijn-voor-boeren/
3 redenen waarom kippen zo belangrijk zijn voor boeren
Geplaatst op december 8, 2014 door Rainforest Alliance 1 reactie

On the Third day of Christmas My True Love Sent to Me… Three French Hens

In deze adventsblog kijken we eens nader naar kippen. Wist je dat ze een hele belangrijke rol kunnen spelen bij het opbouwen van een duurzaam levensonderhoud van kleinschalige boeren en bij het beschermen van het milieu? Hier zijn drie manieren waarom kippen zo belangrijk zijn bij duurzame landbouw. En daarbij hoort natuurlijk niet de grote intensieve vleesindustrie, zoals we die in Nederland kennen.

chicken
1. Kippen zijn een alternatief voor bushmeat
In West- en Centraal-Afrika is het heel gewoon om wilde dieren te jagen voor voedsel. Ook beschermde dieren als chimpansees en gorilla’s staan vaak op het menu. Bushmeat is dan ook een serieuze bedreiging voor de biodiversiteit in deze regio’s. Niet voor niets vormen kippen een belangrijk onderdeel van het werk van de Wild Chimpanzee Foundation (WCF) in Ivoorkust en Liberia. Hun missie is om wilde chimpanzees en hun natuurlijke habitat in tropisch Afrika te beschermen. De Rainforest Alliance werkt samen met de WCF om duurzame landbouw te promoten in de regio. We stimuleren gemeenschappen daarbij om kippen te houden, en zelfs vissen te kweken. Om zo de jacht op wilde dieren voor bushmeat terug te dringen.

2. Kippenpoep is goed voor het gewas
Kippenpoep kan goed gebruikt worden als organische mest. Het is een waardevolle bron aan stikstof, de belangrijkste voedingsstof die planten nodig hebben om groen en bladerrijk te worden. Boeren op Rainforest Alliance gecertificeerde boerderijen worden aangemoedigd om organische mest te gebruiken en om het gebruik van landbouwgif te reduceren. Door het gebruiken van ‘afvalproducten’ als kippenmest kunnen de boeren ook de kosten om hun gewassen te laten groeien verminderen. En tegelijkertijd vriendelijk zijn voor het milieu.

3. Kippen zorgen voor inkomen voor vrouwen
Pluimvee houden is vaak de taak voor de vrouwen van plattelandsgemeenschappen. Het is een belangrijke taak op kleinschalige boerderijen. Niet alleen zorgen kippen voor vlees en eieren voor de hele familie, een belangrijke rol in de voedselzekerheid, ook kunnen ze makkelijk verkocht en verhandeld worden tegen geld of andere belangrijke items. In tegenstelling tot het houden van groter vee kunnen de dagelijkse taken die bij het kippenhouden horen makkelijk worden gecombineerd met andere huishoudelijke taken. De marketing van pluimvee en bijbehorende producten is vaak helemaal in handen van de vrouwen. De inkomsten die daarbij horen zijn dan ook van hen.

 
Goedemiddag...

Sinds een week of 4 hebben we twee Barnevelders/Isa Brown kippen en een ander model Barnevelder. De laatst genoemde was nog niet aan de leg toen we haar kochten, de andere twee wel, die hebben nog allebei een ei gelegd de dag nadat ze gearriveerd waren, 1 dame heeft vanaf de zitstok nog een windei gelegd, maar daarna is de staking begonnen...
Ze kregen bij de opfokker legmeel, maar bij ons eigenlijk alles behalve dat.
Ik heb begrip voor een gewenningsperiode, maar ik word nu ongeduldig.
Op sommige momenten verdenk ik ze er zelfs van dat ze zelf hun eieren opeten.

Wie heeft er tips? Alvast bedankt.
 
als de eieren opgegeten worden is het vaak ook nog lastig om de schuldige te vinden. Met een paar kipjes, kun je er bv ook 1 apart zetten. Leggen ze dan in 1 keer wel eieren, dan heb je de schuldige.
Met verhokken mis je ook meestal al snel een week of 2 eieren. Maar het ei dat al gemaakt is, komt er wel uit.
Het beste is om de schuldige kip te slachten.
 
Ik ga kuikens kopen, maar deze krijgen opfokmeel. gmo mais en soja, sojaolie en nog wat e-nr's.
Uiteraard geef ik ander voer.. maar de vraag is: moet ik de eieren niet direct consumeren???
In hoeverre kan dit kwaad?
 
kuikens leggen geen eieren, je gaat dus legkippen kopen neem ik aan.
Als je het idee onplezierig vindt, dat er gmo resten in je ei kunnen zitten, dan zou ik ze weggeven. Het duurt even voordat het uit je kip is. Hoelang?? Geen idee.
 
Ik kan niet aan kuikens of kippen komen die geen opfok korrel krijgen. Zit altijd gmo soja en mais in, behalve als het bio is.

De kuikens zijn 5 wk, hoorde ik zojuist. Ze gaan leggen na ongeveer 20 wk. Misschien valt het dan nog mee.

Thnx
 
Ik zoek in een omgeving van 50 km. Niks bio korrel.. ik ga op zoek naar iemand die eieren ui laat broeden, dan moet ik maar een zak bio korrel voor ze kopen.
Heb geen warmhoudplaat en geen ervaring met piepjonge kuikens.
 
Dat heb je goed onthouden Heksje.

Isa Brown heb ik liever niet, die zijn zo snel af..
Mijn voorkeur gaat uit naar Barnevelders of wyandottes (liefste kriel)

Bedankt voor het mee zoeken :)
 
Kijk eens naar Marans kippen, zijn bijzondere rustige kippen, goede leggers van zeer donkerbruine eieren en goede vleeskip, ook als de kip wat ouder is. Dus na de leg in de pan.
Klinkt misschien wat oneerbiedig maar bedoel ik niet zo. Bij mij hebben ze een paradijs op aarde, ze lopen veel los.
Ze staan dus bekend om hun bijzondere donkere eieren en de dikke schil en vlies, waardoor nagenoeg geen risico op salmonella, als je daar al bang voor zou zijn.
 
oh ja, en neem geen krielkippen van niet een ras, ze zijn altijd/vaak broeds en leggen dan geen eieren, leggen zowiezo slecht.
En ook nog een lekker hapje voor de kat als ze los lopen.
 
Dank voor de info Marijan.
Krielen passen meer van in een nachthok, vandaar.. bij welkoop is de bio opfokkorrel en kippenkorrel qua ingredienten precies hetzelfde, alleen dan niet gmo.

Dan vraag ik mij af, hoe gaat dit in de natuur met hele kleine kuikens.. zullen ze me dood gaan als ik ze gewoon wat lijnzaad, zonnebloempitten en boekweit maal?? Wormpjes en insecten geven?

Als dat gewoon kan, schaf ik liever een warmte lamp voor kuikens aan en doe ik het zelf!
 
Dan vraag ik mij af, hoe gaat dit in de natuur met hele kleine kuikens.. zullen ze me dood gaan als ik ze gewoon wat lijnzaad, zonnebloempitten en boekweit maal?? Wormpjes en insecten geven?

Jij bent nota bene religieus, getuige ook je forumnaam. Denk je dat het Gods plan is dat kuikens opfokkorrels krijgen? Kippen zijn omnivoren en moeten dus zowel plantaardige als dierlijke voeding krijgen, van jongs af aan.

Mike
 
Klopt ja.

Maar omdat ik er geen ervaring mee heb en het zielig zou vinden als ze me dood zouden gaan, stel ik hier op het forum de vragen, die ik elders op internet niet vind, vandaar.

Ik ga het er denk ik maar op wagen!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan