koffie

Nou er is niets terecht gekomen van mijn voornemen terwijl ik echt wel wil genezen in het kader van het niet meer lastig vallen van mijn pancreas/alvleesklier (vijftien jaar geleden leerde ik al op een herboristencursus dat de gangbare koffie de alvleesklier lam legt). Ik wil de optie paardebloemwortelkoffie gaan onderzoeken omdat sommige mensen daar vol lof over zijn. Mochten er mensen zijn met ervaring op het gebied van paardebloemwortelkoffie: dan hoor ik het graag.

Paardebloemwortel koffie?? Waarom lukt t niet om te stoppen? Verslaafd, te lekker? Nodig voor energie? Als je echt wil genezen is dat niet reden genoeg? Ik vind koffie heerlijk maar weet dat t nu niet goed voor me is dus neem ik het niet. Zeker omdat je ademhalingsoefeningen doet vanwege teveel ademen, lijkt me koffie een no go

hoi Tizz, alle dingen die je schrijft weet ik. Ik heb cichorei geprobeerd maar dat vond ik geen echte goede vervanging. De granenkoffie vond ik wel te pruimen en een goede vervanging, maar daarin zitten ook tarwe/gluten. Misschien is dit wat: al zitten er wel gluten in terwijl het als glutenvrij wordt aangeprezen: https://nl-nl.facebook.com/gezondheidspraktijkvitalis/photos/a.275617802581084.1073741827.275369379272593/466157893527073/

http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/mout-a-gerstekoffie

Wat bij mij wel werkt als ik ergens mee wil stoppen is om het zo licht mogelijk op te vatten. Je neemt je voor dat het een aardig idee is om op te houden met koffie, maar maakt er geen probleem van en als je toch trek in koffie hebt neem je een lekker bakje. Je wilt er van af, dat vergeet je toch niet, dus het komt er wel van, maar je keurt het niet af als je toch koffie neemt. Als vanzelf is het opeens over.

Punt is dat koffie je even oppept als je moe bent en je wilt nog dingen doen. Je drukt jezelf dan nog wat verder in de stress en daar wordt je nog moeier van. Je zelf afkeuren omdat je toch weer koffie hebt genomen geeft ook weer stress, zo houdt e.e.a. zichzelf stevig in stand. Wees uitsluitend lief voor jezelf.

De meningen over hoe 'slecht' koffie is, zijn toch verdeeld. Het is inderdaad jaren gedemoniseerd, het kan echter ook in je voordeel werken:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/09/16/coffee-health-benefits.aspx

Many studies have recently been published suggesting coffee is not the health-damaging beverage it’s been portrayed to be; research now suggests coffee can lower your risk for type 2 diabetes, Parkinson’s disease, dementia, stroke, and cancers of the liver, kidney and prostate

Although organic coffee as a whole food may be therapeutic, caffeine in isolation can be quite toxic. The natural blend of polyphenol antioxidants (including chlorogenic acids), bioflavonoids, vitamins and minerals in coffee beans all work together to help neutralize the harsher effects of the caffeine2.

Caffeine is the most widely used drug in the world and can be helpful or harmful, depending on how it's used. There are many more studies with positive findings—in fact, too many to list. Not every single study shows coffee to be beneficial, but the majority are quite positive, suggesting that coffee has been unfairly maligned. There is strong evidence coffee can help stabilize your blood glucose level and may even help curb sugar cravings

Ik drink zelf eigenlijk nooit koffie omdat ik het niet nodig heb en omdat ik het niet lekker vindt. ALs je Perse koffie wil drinken, lees dan dit artikel eens door.

@lievergezond, ik was vooral nieuwsgierig waarom je toch een alternatief zoekt. Vanwege het effect of iets anders?

Even een bakkie doen, hoe vaak je dat in Nederland niet hoort ;)

Quote:
@lievergezond, ik was vooral nieuwsgierig waarom je toch een alternatief zoekt

hoi Tizz, omdat ik koffie-verslaafd ben!

Niets in de plaats van koffie is voor mij voorlopig zeker geen optie.

Acceptabele vervanging zeker wel.

hoi Gerard, lief voor me- / jezelf zijn: ja daar ga ik voor.

Lukt het jou al?

En hoe zit het dan nou met jou en je voornemen in de praktijk?

Ik heb net bij De Tuinen mijn gerstekoffie gekocht: die vind ik zelfs lekker.

Daarmee is het voor mij geen moeite de koffie te vervangen.

Het paardebloemenkoffie-experiment zit bij mij ook nog in de pijplijn.

Of eikeltjeskoffie http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/eikelkoffie ?

Wellicht als alternatief: Chinese groene thee (gunpowder) in ruime hoeveelheid in water van circa 90 graden 10 minuten of langer laten trekken. Bij langer dan 10 minuten trekken krijg je het optimale van de mineralen in de thee binnen en de Chinese versie is lekker stevig van smaak.

Een biologische groene thee is uiteraard van betere kwaliteit, wellicht dat je de smaak daarmee ook kunt bereiken. Helaas verkoopt Piramide de groene thee uit Vietnam niet meer los, dat zou de beste kwaliteit moeten zijn.

Quote:
Helaas verkoopt Piramide de groene thee uit Vietnam niet meer los, dat zou de beste kwaliteit moeten zijn.

Echt waar? Ik heb het vorige week nog gekocht bij Eko Plaza.

Lievergezond, ik hou ook van mijn cappuccino op z'n tijd en snap de drang naar vervanging, ik heb er een gevonden die het voor mij wel deed: Chai (Latte).

Ik doe een kaneelstokje, steranijs, gember, zwarte peper, kardamon, kruidnagel en groene thee/rooibos in koken water, 10 min laten trekken eventueel wat ghee/honing/kokosolie/gelatine toevoegen (het net staat vol variaties), zelf doe ik wat slagroom erin, maar dat zal 'm bij jou niet worden, vandaar de suggesties. Heerlijk!

Quote:
Helaas verkoopt Piramide de groene thee uit Vietnam niet meer los, dat zou de beste kwaliteit moeten zijn.

Echt waar? Ik heb het vorige week nog gekocht bij Eko Plaza.

Bij gezondheidaanhuis.nl (waar ik meestal bestel) hebben ze de losse versie niet meer te koop. Dat is de reden waarom ik op de website van Piramide heb gekeken en ook daar kan ik de losse groene thee niet meer vinden. Wellicht dat EkoPlaza de laatste voorraad aan het verkopen is?

Ik hoop dat ik me gruwelijk vergis, want dan kan ik de losse thee gewoon weer kopen.

He Tanja, bedankt voor de tip!

Ik nam vroeger bij de bagels & beans chai latte.

Lekker!

Maar nu heb je me op een idee gebracht.

En met kokosmelk voel ik het gemis van melk niet.

@lievergezond:

Ja, het gaat beter, lief voor mezelf zijn. Maar dat houdt ook in, in mijn geval, dat er dingen moeten gaan veranderen die, zeg maar, nogal lastig zijn. Uitstellen maakt het niet beter, dus....eh, hup? :oops:

Ik zit nu op max één keer koffie per dagdeel. Het is bij mij vooral gewoonteverslaving. Op het werk kan ik niet zonder koffie. Als ik thuis ben, sla ik het vrij makkelijk over (geen zin om te zetten). Het werk is sowieso een probleem voor de ongezonde dingen. De snoeptrommel die hier staat, lonkt ook regelmatig.

Mijn moeder heeft levercirrose en haar lever arts adviseerde haar juist minder koffie te drinken. Vooral zwarte koffie is volgens hem heel slecht zijn voor de lever.

Maar dit berichtje van Heksje zet mij dan weer aan het denken.

Alles wat anderen zeggen, dus ook artsen kan je voor informatie aannemen en vervolgens is het handig om jezelf te informeren en er nog eens goed over na te denken. Er is veel informatie te vinden over koffie en net als bij veel andere "voeding" verschillen de meningen en feiten nogal.

Er worden regelmatig goede eigenschappen van slechte ontdekt.

Wie hier leest (is gek, oh, sorry 8)) heeft waarschijnlijk problemen met de gezondheid en dus functioneert het organisme niet optimaal. Je bent dan extra gevoelig voor stoffen die minder goed zijn voor de gezondheid. Koffie bevat naast cafeïne ook nog andere opwekkende stoffen en ook nog half-verbrande stoffen,dat is niet echt gezond.

hoi Gerard, sterkte met de veranderingen in jou gestalte geven. Je hoeft jezelf niet te dwingen zou ik zeggen: op een gegeven moment zit je misschien vanzelf tegen een punt aan dat je vanzelf dingen onderneemt.

Koffie: de ontwenning ging voor mij bij nader inzien vrij makkelijk dit keer!

Zolang ik gerstenkoffie nog kan gebruiken, dan heb ik gewone koffie niet ¨nodig¨.

Ik heb -sinds de koffie-onthouding- wel een soort van kleine pijn gevoeld in het gebied vlak boven/tussen mijn ogen (pijnappelklier?):
Quote:
Most people are in Beta most of the time, stimulants such as onions, garlic, chilli, coffee will keep you in this state.

- See more at: http://www.thehealersjournal.com/20...-third-eye-pineal-gland/#sthash.2NOFBJsr.dpuf

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan