Levertraan, wat doet het met je?

@Mike

om er nog even op terug te komen, inmiddels is mijn slaap al weer verbeterd. Ik heb heb sowieso een ander slaappatroon dan de meeste mensen, ik slaap op andere tijden. 02.00 -03.00 uur ga ik slapen en dan meestal tussen 10.00 en 11.00 uur wordt ik weer wakker. Het is nu weer terug naar 7-9 slaap. Ik denk dat de magnesium in het begin misschien wat vreemd was voor me lichaam ofzo... maar het is nu weer prima :) Ik heb ook het idee dat de magnesium aan slaat, voel me lekker rustig en ik 'beweeg' minder met mijn voeten. ;)

Caveman,

Jouw slaapritme vertraagt of verstoort misschien zelfs wel jouw heling! Je komt met een dergelijk ritme over als iemand die zijn grenzen ver overschrijdt en dat is een symptoom van... bijnieruitputting!

Mike

Je slaapt om 2.00 uur Caveman?? Dat is echt uber anti-biologische klok. Ik zou als ik jou was al rond 10/11 savonds in bed kruipen, daarvoor zou je nog een paar strekoefeningen kunnen doen ofzo, of even mediteren, als je moeilijk in slaap kan vallen.

Blootstelling aan kunstlicht tijdens die uren, wanneer het donker is buiten, is ook slecht voor je. Ben het dus eens met Mike... Een goede slaappatroon (in een zo donker mogelijke kamer) is zeeeeer belangrijk.

@Mike

Volgens mij overdrijf je weer een beetje want naast die 'paar dagen' van een verstoord slaap ritme heb ik geen enkel probleem met nachtrust of in slaap komen. Ik slaap zeer regelmatig en vaak tot ik wakker wordt en dat is meestal rond 8 uur slaap. In hoeverre doe ik dingen in extreme?! Ik heb een ander slaappatroon dan de meeste, maar ik slaap super. Als ik dit vergelijk met ruim een jaar terug dan is dat een enorm verschil :)

Daarnaast slaap ik met een rolluik dus mijn kamer is pikkedonker... en chiko ik deed al vaak/meestal strek en rek oefeningen voordat ik ga slapen... uit mezelf, ik vond het wel relaxed om dat te doen.

Ik weet dat het anti-biologische klok is, het is tegen de natuur in... ik snap het. Maar op z'm minst krijg ik gewoon 8 uur slaap, ik heb verder geen moeite met in slaap komen, ik slaap heel vast en wordt nooit echt 'moe' wakker. Geen moeite met opstaan. Heb vaak energie en hoef pas 1.5 uur of vaak 2 uur wat te eten na het opstaan.

En straks dan moet ik elke dag wel om 8 uur a half 9 op en dus kan ik niet eens meer om 02.00 uur gaan slapen... ritme komt wanneer het komt. Verder ben ik misschien eigenwijs en doe ik het lekker op m'n eigen manier ;-)

Dit is niet de eerste keer dat je bijzonder koppig uit de hoek komt. Ik kan me de discussie over vit. D nog levendig herinneren! En recentelijk de nachtschades (cayennepeper). 'Eigenwijs' is iets anders, dat is het volgen van je eigen wijsheid. Zo laat naar bed gaan is echter helemaal niet wijs. Volgens mij schuilt er een zelfsaboteur in jou. Suit yourself, ieder volgt zijn eigen pad...

Mike

Enkele punten Caveman:

- Het feit dat je je niet moe voelt rond 10/11 uur, betekent al dat er iets mis is. Je kan goed slapen, energievol voelen in de ochtend, en genoeg uren van slaap hebben, maar dat staat los van wat er op lange termijn kan gebeuren en/of dat idd je heling vertraagd. Zoals Dr. Jack Kruse het zegt, is het mogelijk dat: "your diurnal clocks in the brain, the liver, and muscles are all disordered" Het is belangrijk voor alle functies in het lichaam, dat je op een manier handelt dat het meest natuurlijk is voor je biologische klok.

- Het is goed dat je een verbetering ziet, maar don't stop there! :D

- Het beste is om zsm na het opstaan te eten. Dit is volgens Dr. Kruse een manier om je diurnal clocks weer op één lijn te zetten. Ik volg zijn protocol, en ik kan je zeggen dat mijn lichaam veel beter werkt. Ik kan nu bijv. niet meer tot 2 uur wakker blijven, als ik dat doe, dan is mijn volgende dag helemaal verpest, ik krijg dan o.a. een hoofdpijn.

Toen drong het tot me door hoe belangrijk slaap, op de goede manier, is.

Vroeger kon ik tot heel laat opblijven, lekker slapen, en geen problemen ondervinden de volgende dag. Dat ik gevoelig ben geworden voor licht en donker doordat ik o.a. keuzes heb gemaakt die in lijn zijn met mijn biologische klok is alleen maar een teken dat ik de goeie kant op ga. Ik word nu ook slaperig rond 10/11 uur wat ook een teken is dat mijn klok goed reageert op de omgeving.

Ik slaap nu rond 10/11 uur en word vanzelf wakker om 7 uur.

Anyhow, just saying :mrgreen:

Goede aanvullingen, Chiko, maar ook jij bent niet vrij van stimulatie (zie de topic over roken). Wat me opvalt is dat mensen die hun systeem overstimuleren het steevast opnemen voor nachtschades. Caveman gaat te laat naar bed (stimulatie) en neemt het op voor cayenne. Janse ziet er ook geen problemen mee en schrijft recentelijk:

Quote:
De laatste weken wordt de motivatie een beetje minder op een of andere manier. Ik begin steeds vaker te smokkelen met brood, koffie, biertjes. Het wordt weer tijd om eens flink actie te ondernemen bij mij.

Wat nog in je zit, daar snak je naar. Deze voortdurende zucht naar stimulatie heeft te maken met bijnieren die nog niet geheeld zijn. Juist door toe te geven aan de stimulatie vertraag je of verstoor je die noodzakelijke heling. Het is een vicieuze cirkel.

Vaak denken jullie dat ik hier overdrijf. Ik denk dat jullie een en ander zwaar onderschatten. Onderdeel van heel-ing is je eigen patronen onder ogen willen zien, het gaat veel verder dan voeding alleen.

Mike

Dames en heren,

Welke gefermenteerde levertraan bevelen jullie aan.

Op advies van de handige adressen lijst heb ik deze gekozen: het is voor onze zoon van 2 en ook die van tien.

Het ziet er naar uit dat ik hen niet op orgaanvlees krijg en mijn vrouw ook niet.

Dan maar levertraan.

Advice please

Dirtsa,

Ik dacht dat ik de link meegestuurd had maar dat was dus in mijn gedachten.Wel vaker last van.

Hier is de link:http://www.vitavie.nl/webshop/Kinderen/product/Cholesterol,_hart_en_bloedvaten/Blue_Ice_Royal_Therapeutics_240ml_gel.html

Blue Ice Royal Therapeutics 240ml gel

Blue IceTM Royal Therapeutics is een compleet, potent en synergetisch vetzuur in een hooggedoseerde vitamineolie.

Het engiste waar ik bang voor ben zijn de woorden in een hooggedoseerde vitamineolie.Als dat maar niet hetzelfde is als geïsoleerde producten die in hoge doses worden genomen.Het gaat toch om de balans en synergie? Mischien zit ik er bij dit produkt wel langs hoor. Zou orgaanvlees niet beter zijn maar ja dat willen de kids hier niet.

Haluk,

Je hebt de synergetische combinatie van Price te pakken van levertraan met boterolie, het kan niet beter! De woorden 'hooggedoseerde vitamineolie' zijn een letterlijke vertaling van 'high-vitamin butter oil'. Dit is olie van de donkergele, bijna oranje boter die jij ook kent van de Schotse hooglanden! Deze is rijk aan de vetoplosbare vitamines (ADEK). Niets mis mee dus, maar omdat de combinatie van deze boterolie met gefermenteerde levertraan, die eveneens rijk is aan vetoplosbare vitamines, zo krachtig is, heb je slechts een half tot een heel theelepeltje van dit product per persoon per dag nodig.

Mike

Zou die ook goed zijn bij zwangerschap? Er staat een opmerking bij dat dit eerst besproken moet worden maar ik denk dat de verloskundige hier niks van af weet.

Is geen enkel probleem. Zwangere vrouwen worden volledig ten onrechte bang gemaakt voor vitamine A vanwege vermeende vergiftiging. Voor de ontwikkeling van een gezonde foetus is vitamine A juist van levensbelang!

Mike

Dank je Mike, ik had ook al zo'n idee maar twijfelde. Ook over vitamine E gaat het verhaal dat het miskramen kan veroorzaken.

Wat een onzin! Vitamine E is juist een vruchtbaarheidsvitamine. Uit het boek van Weston Price:

Quote:
Vele onderzoekers berichten over het onvermogen voor een volledige dracht bij diverse diersoorten wanneer vitamine E in onvoldoende hoeveelheid aanwezig is.

A. L. Bacharach, E. Allehorne en H. E. Glynn gebruiken hun studie van deze voedingsstof als een middel om de hoeveelheid vitamine E in de voeding in te kunnen schatten. Zij schrijven:

Een voedingspatroon met voldoende vitamine E, dat aan vrouwtjesratten wordt toegediend nadat ze van hun moeder gespeend zijn, leidt tot vrijwel geen enkele afgestorven vrucht in de baarmoeder.

Wanneer het voedingspatroon van het nest jongen wordt aangevuld met voldoende hoeveelheden vitamine E, eveneens na het spenen, hebben ook zij nagenoeg geen afgestorven vrucht in de baarmoeder.

Onze bevinding is dat het percentage bevruchte eicellen dat zich vastzet in de baarmoederwand op een dergelijk voedingspatroon duidelijk verschillend is bij dieren waarbij wel sprake is van één enkele afgestorven vrucht in de baarmoeder, als gevolg van een tekort aan vitamine E, en bij dieren waarmee voor het eerst gefokt wordt.

Het vermoeden bestaat dat het proces van afgestorven vruchten in de baarmoeder verregaande veranderingen veroorzaakt in het voortplantngsvermogen van de rat, beter bekend als het vitamine E-deficiëntiesyndroom. Dit werd voorheen niet erkend.

Over vitamine A en vruchtbaarheid:

Quote:
Sherman, die veel belangrijke bijdrages aan onze kennis over vitamine A heeft geleverd, toont in een recent artikel aan dat een hoeveelheid vitamine A die voldoende is voor een normale groei van dieren en ze de schijn van goede gezondheid geeft nog steeds onvoldoende is om aan de extra voedingsbehoeften te voldoen voor een succesvolle voortplanting en zoogperiode.

Een onsuccesvolle voortplanting gaat meestal gepaard met een verhoogde vatbaarheid voor infecties bij jongvolwassenen, vooral de neiging om longziekten op te lopen op een leeftijd die overeenkomt met die waarop longtuberculose zich maar al te vaak bij jonge mannen en vrouwen voordoet.

Hij vermeldt verder dat vitamine A in ruime hoeveelheden moet worden toegediend, niet alleen tijdens de groeiperiode maar ook tijdens de volwassenheid om een goede voedingsgraad en gezondheidsgraad te kunnen behalen.

Hughes, Aubel en Lienhardt tonen aan dat een gebrek aan vitamine A in het voedingspatroon van varkens leidt tot een extreem gebrekkige coördinatie en spasmen. Ook benadrukken zij dat zeugen, die gefokt worden voordat de symptomen van het zenuwstelsel zich voordoen, doodgeboren biggen of afgedreven vruchten werpen.

Hart en Gilbert tonen aan dat de symptomen die het meest worden waargenomen bij vee met een tekort aan vitamine A doodgeboren of zwakke kalveren zijn, met of zonder oogletsel. Tevens vermelden zij een aandoening van pasgeboren kalveren die lijkt op witte diarree en de ontwikkeling van oogletsel bij jonge dieren.

Hughes toont aan dat varkens zich niet voortplantten wanneer zij gerst en zout gevoerd kregen, maar wel wanneer er levertraan aan het voedsel werd toegevoegd.

Sure toont aan dat een gebrek aan vitamine A bij wijfjes een verstoorde paardrift en eisprong veroorzaakt, met onvruchtbaarheid tot gevolg.

Hij vermeldt verder dat een dode foetus het gevolg zou kunnen zijn van een tekort aan vitamine A, zelfs als het voedingspatroon een overvloed bevat aan vitamne E, die bekend staat als de vruchtbaarheidsvitamine.

Een van de belangrijkste bijdrages in dit veld is gedaan door Professor Fred Hale, van het Experimenteel Landbouwstation van Texas in College Station, Texas.

Hij toont aan dat veel lichamelijke afwijkingen zijn op te wekken door de hoeveelheid vitamine A in het voer van varkens te beperken. Hij wist negenenvijftig varkens15 te produceren die blind geboren werden, alle varkens in zes nesten, door de moederdieren enkele maanden voor het paren en dertig dagen naderhand vitamine A te onthouden. Bij varkens worden de oogbollen in de eerste dertig dagen gevormd.

Net als andere onderzoekers kwam hij tot de conclusie dat de varkens ernstige zenuwschade ondervonden, waaronder verlamming en spasmen, door ze gedurende een bepaalde tijd vitamine A te onthouden. Hierdoor konden de varkens niet op hun poten staan.

Hij vermeldt dat een van de varkens met een gebrek aan vitamine A die eerder een nest van tien biggen had geworpen, die allemaal zonder oogbollen werden geboren, twee weken voor het paren één enkele dosis levertraan was toegediend. Zij wierp viertien biggen die verschillende oogafwijkingen vertoonden. Sommige hadden geen ogen, sommige één oog en sommige hadden één groot oog en één klein oog, maar allemaal waren ze blind.

Dankzij de vriendelijke medewerking van Professor Hale kan ik in Fig. 117 een varken zonder ogen en een normaal varkensoog (links) en een paar onvolledig gevormde ogen (rechts) van een big uit het zojuist genoemde nest tonen.

Deze ene dosering vitamine A maakte de gedeeltelijke vorming van oogzenuwen en oogbollen mogelijk.

Een van de belangrijkste onderzoeksresultaten van Professor Hale is dat hij varkens met normale ogen heeft weten te produceren die voortgebracht werden door ouders zonder oogbollen als gevolg van een gebrek aan vitamine A in de voeding van het moederdier. Het probleem was dus overduidelijk niet erfelijk.

Twee nesten, een nest van negen en een nest van acht jongen, die geworpen werden door moederdieren die voor het paren en dertig dagen daarna geen vitamine A hadden gekregen, vertoonden de volgende afwijkingen:

Ze waren allemaal volledig zonder oogbollen geboren; bij sommige was de buitenste ooropening niet gevormd; andere hadden een gespleten gehemelte, een hazenlip en hun nieren, eierstokken of testikels zaten op een andere plaats.

Belangrijk om te vermelden is dat Professor Hale in oktober 1935 melding maakt van de worp van veertien blinde biggen op een boerderij in Ralls in Texas in juni 1935. Zes van deze biggen werden naar het Texaanse Experimenteel Landbouwstation vervoerd en daar grootgebracht en bestudeerd.

De boer liet weten dat er op zijn boerderij geen groenvoer beschikbaar was tussen maart 1934 en mei 1935.

Vermeldenswaardig is dat deze omstandigheid parallellen vertoonde met de experimentele omstandigheid op het station, waardoor negenvijftig varkens zonder oogbollen waren geboren als gevolg van een beperking van vitamine A voor en onmiddellijk na de dracht.

Professor Hale vermeldt dat in april 1935 een nest van zeven blinde biggen werd geboren in McGlean in Texas, dat, net als Ralls, werd getroffen door droogte. Het moederdier en het nest werden door het Experimenteel Station opgekocht.

Er werden fokprogramma’s opgezet met de blinde varkens, waarbij de dieren voer met meer dan voldoende vitamine A kregen toegediend en normale varkens met normale oogbollen werden geproduceerd.

Zelfs toen men een blinde mannelijke big met zijn moeder liet paren, die hem op een gebrekkig voedingspatroon had geworpen, leverde dit uitsluitend normale varkens op wanneer moeder en zoon ruimschoots vitamine A kregen.

Professor Hale hierover: “Als een erfelijkheidsfactor de oorzaak was geweest van deze aangeboren blindheid hadden deze fokprogramma’s wel blinde varkens voortgebracht, ook al was er sprake van vitamine A in het voer.”

Mike

Ik weet er niet genoeg van, ik heb ook altijd maar aangenomen dat zwangeren vitamine A moeten beperken, maar onthouding van vitamine A zoals in bovenstaande of niet overdoseren zoals zwangeren wordt geadviseerd vind ik wel nogal een verschil. Ik ga er wat meer over lezen, vind het wel interessant.

Vind het trouwens ook nog steeds raar dat we vitamine D en K aan pasgeborenen die borstvoeding krijgen moeten supplementeren. Gaat er dan niet bij heel veel mensen een belletje rinkelen over hun eigen voeding. Kom op, wat voor voeding kan er nu meer optimaal zijn en dan moeten wij er toch iets aan toevoegen? Pak het dan aan bij de basis, oftewel, onze voeding!

Price constateerde dat alle natuurvolkeren die hij onderzocht minimaal 10 keer meer vetoplosbare vitamines (ADEK) tot zich namen. Hoezo overdoseren? Wij onderdoseren en daarom moeten we na de geboorte supplementeren. Dus inderdaad aanpakken bij de basis, de voeding, en dat betekent VET, heel veel VET!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan