Levertraan, wat doet het met je?

Van levertraan wordt gezegd dat het een hoge dosering Vitamine A en D bevat.

Maar hoeveel?

Sally Fallon adviseert 10.000 IU (3 mg) Vitamine A en 1.000 IU (0,3 mg) Vitamine D per dag voor volwassenen.

In 100 gram kippenlever en runderlever zit 9,5 mg Vitamine A. In Kalfslever 15 mg en in lamslever zelfs 30 mg per 100 gram.

Er zit wel een stuk minder Vitamine D in lever. Maar dat zit dan weer veel in eidooiers.

Wat is de toegevoegde waarde van levertraan als er al veel lever en eieren wordt gegeten en rauwe melk wordt gedronken?

De levertraan van Rosita heb ik gekregen en deze neem ik sinds een maand.

Deze is ook rauw en onbewerkt, alleen volgens mij niet gefermenteerd en smaakt daardoor milder.

De levertraan van Rosita is inmiddels op. Het is een zuivere levertraan met een mildere smaak dan de fclo . Zelf heb ik daar geen moeite mee maar het zou een goede optie kunnen zijn voor mensen die de gefermenteerde levertraan niet weg kunnen krijgen.

Ik was gisteren op een lezing. Achteraf heb ik nog wat vragen kunnen stellen over levertraan.

Zij adviseert het niet omdat het zeewater al zo vervuild is, dat het je lichaam meer moeite kost om het te verwerken

( dit is ook al gemeten door een biopthonen therapeut?),

dan dat het oplevert? Wat is jullie mening hierover?

Ik twijfel een beetje over de levertraan sinds ik het artikel van dr mercola erover heb gelezen. Ik weet dat de wp beweging die mening niet deelt. Maar wie heeft er nu gelijk ? Het is een beetje een welles nietes verhaal. Ik blijf in mijn achterhoofd houden dat diverse mensen een te laag vitamine D gehalte hebben/hadden ondanks inname van gefermenteerde levertraan. dat zou passen bij de mening van dr Mercola dat levertraan veel vitamine A, en (te) weinig vitamine d zou bevatten.

Zonne, misschien nemen mensen te weinig levertraan in?

Op het originele etiket van de Blue Ice Royal levertraan met boterolie (gel) staat dat de dagelijkse serving size 2,5 gram is, maar er is een Nederlands etiket (van de importeur denk ik) overheen geplakt waarop staat dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1 gram niet overschreden mag worden.

Dat is dus 2,5 x zo weinig.

En een halve Amerikaanse theelepel gel is ook meer dan een Nederlandse halve theelepel. Misschien verklaart dat het verschil?

Ik zal het eens gaan wegen.

Mark

Dat gaat over de inname hoeveelheid.

Mijn vraag is levert het daadwerkelijk zoveel goeds op, of doet het meer kwaad dan goed?!

Volgens dr Mercola dus niet zoveel goeds. Hij heeft het een hele tijd zelf geadviseerd, maar doet dat nu niet meer. Volgens dr Mercola zit er teveel vitamine A in ( terwijl hij zegt dat zeker als je een Multi slikt je al genoeg vit A in je lichaam hebt ) en te weinig vitamine D.

Zelf heb ik nu van de zomer geen levertraanolie geslikt, en ik merkte geen verschil. Maar dat isook wel logisch omdat de effecten waarschijnlijk over langere termijn spelen.

Watisgezond, ik weet niet welke argumenten beter zijn. Het is een beetje een welles nietes verhaal.... Plus dan erbij het verhaal dat mensen toch nog een vitamine D tekort hebben als ze levertraan innemen, dan neig ik wat naar het verhaal van dr mercola....

Best veel mensen hebben ook in de zomer een vitamine D tekort ondanks de zon.

Zonne, Veel mensen die een vit. D tekort hebben in de zomer komen te weinig buiten en als ze buiten komen hebben ze zich ingesmeerd met zonnebrandolie wat de opname van vit. D tegen houdt.

Je moet minimaal 20 min onbeschermd in de zon met tenminste handen en gezicht. Hoe ouder je wordt, hoe minder vit. D er door je huid wordt opgenomen.

Hoe lang kan het lichaam doen met een grote vitamine D voorraad?

In juli ben ik vier weken in Zuid-Europa geweest en heb daar iedere dag uren lang doorgebracht in de volle zon, met een korte broek en t-shirt. Zonder een 'beschermde huid' en zonder verbranden. Is dat genoeg voor de zonloze winterperiode in Nederland?

Ik heb her en der wat mee gelezen en wil ook graag levertraan gaan gebruiken. Eet namelijk geen vis omdat ik het niet lust. Heb even op de site van vitavie gekeken, wat zijn er hoop verschillende producten van. Weet nou echt niet welke levertraan ik het beste kan nemen. Wat raden jullie aan?

En mag ik het me zoontje ook geven? Hij is nu 1 jaar en 5 maanden. Zou ook niet weten hoe ik het hem moet aanbieden van wegen de geur en smaak. Neem aan dat het allemaal geen kwaad kan met borstvoeding als ik het ook in neem?

Edwin, wat ik begrijp uit dit artikel, http://www.kenjelijf.nl/zonlicht-vitamine-d-en-andere-voordelen

Je lichaam kan vitamine D enige tijd bewaren. Het niveau vitamine D in je bloed weerspiegelt je vitamine D aanmaak van de afgelopen 1 tot 2 maanden. Het is daarom niet zo gek dat bij Nederlanders het vitamine D niveau in het bloed gemiddeld het hoogst is eind augustus en het laagst in maart. Dat verklaart ook de ‘winterblues’. Dus is het zinvol om in januari/februari de zon op te zoeken. We noemen dat niet voor niets ‘even bijtanken’

Hoi,

Ik neem al een tijdje de capsules levertraan met boterolie, 4 stuks per dag. Omdat er hier nu ongewisheid is over de levertraan, zou ik toch graag willen weten of het nu goed is of niet wat ik doe.

Wie heeft er nu gelijk: Dr. mercola of Sally Fallon (Weston Price)?

Het zou fijn zijn als Mike hierop antwoord zou kunnen geven.

Groet

Dorothé

JaneDoe, ook mensen die in de zomer wel gewoon buiten komen en zich niet insmeren kunnen een vitamine D tekort hebben. Heeft met de breedtegraad en de invalshoek van het zonlicht etc te maken, maar ik kan je niet precies uitleggen hoe dat allemaal zit.

Hallo,

ik heb de link met de reactie van Sally Fallon gelezen. Hieruit kan ik opmaken dat de levertraan goed is. Mijn Engels is helaas niet zo goed ( had het liever in Duits gelezen), dus ik heb er de vertaler opgezet.

Toch blijft het wel een beetje ongewis. Voordat mijn vraag in het niets verdwijnt, wil ik hem toch weer even naar voren halen. Misschien kan er toch iemand op antwoorden:

Ik neem al een tijdje de capsules levertraan met boterolie, 4 stuks per dag. Omdat er hier nu ongewisheid is over de levertraan, zou ik toch graag willen weten of het nu goed is of niet wat ik doe.

Wie heeft er nu gelijk: Dr. mercola of Sally Fallon (Weston Price)?

Zijn 4 stuks goed, teveel of te weinig? Meer capsules is wel duur en een andere vorm krijg ik echt niet weg.

Groet

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan