Waarom vaar je dan blindelings op de ‘studie’ van Kaayla Daniel
Maak je geen zorgen, dat doe ik niet hoor
Ik lees al veel langer allerlei kritiek op de gefermenteerde levertraan. Bijvoorbeeld Paul Jaminet is er ook bepaald geen fan van en heeft dat niet onder stoelen of banken gestoken. Het gaat mij niet om dit ene onderzoek. Het is wel zo dat voor mij persoonlijk dit de druppel was die de emmer deed overlopen.
Is het niet verstandiger om deze getroffenen juist het voordeel van de twijfel te geven i.p.v. deze producten te boycotten en mee te helpen met het zwartmaken hiervan?
Ik probeer dat ook wel te doen. Maar de argumenten van WAPF en GP dat de FCLO een goed product is kennen we nu inmiddels wel. Op mijn blog heb ik alleen geprobeerd de tegenargumenten samen te vatten. Desondanks heb ik er natuurlijk wel een link bij gezet naar de info van WAPF over FCLO. Ik zit persoonlijk echter nog echt wel te wachten op een duidelijke en specifieke reactie op dit rapport. De eerdere info die WAPF gaf waarmee ze de FCLO verdedigen is gebaseerd op lab resultaten die door Kaayla Daniel worden weersproken. Graag zou ik van WAPF horen waarom Kaayla Daniel daar wat hen betreft geen gelijk in heeft.
Zoals de WAPF-respons al benadrukt, zijn alle visproducten zeer gevoelig voor oxidatie. Iedereen die vis koopt en verhit voor consumptie creeert deze oxidatie van vetzuren zelf in de pan!
Maar aan de andere kant weten we ook allemaal dat het uitmaakt of je een geïsoleerd component (zoals levertraan) verhit in plaats van het gehele product (zoals een hele vis). Zoals je later zelf ook schrijft, moet je met dit soort oliën voorzichtig zijn om ranzig worden te vermijden.
als er nou iemand tot in den treure zijn producten hierop laat testen, dan is het wel Dave Wetzel!
Volgens mij staat dat ook niet ter discussie. Wel het lab dat GP hiervoor heeft uitgekozen en de methodes die dat lab gebruikt.
Nu ineens is er dit ‘officiele’ rapport en ligt de verdenking bij GP dat zij de boel belazeren en bij Sally Fallon dat zij elke discussie hierover binnen de WAPF blokkeert.
Ik ben het met je eens dat de toon van Kaayla Daniel's rapport te wensen over laat. Ik weet niet waarom ze het zo aanvallend heeft geschreven, het komt op mij niet heel sympathiek over. Ook de manier waarop ze het rapport heeft gedeeld (waarom inderdaad niet eerst met de betrokkenen besproken?) vind ik wat apart, om het zo maar te noemen...
Neemt niet weg dat ik me blijf afvragen of het een goed idee is om lever te fermenteren en of het eindresultaat van een dergelijk product niet vooral zal bestaan uit geoxideerde vetzuren.
Maar zoals ik op mijn blog ook al schreef en in dit draadje ook al: ik blijf alle discussies verder met een open blik volgen en als er nieuwe interessante informatie komt, zal ik die zeker ook delen
Hint voor wie dit wel in detail wil uitzoeken: kijk eens welk alternatief voor GP-producten ineens wordt gegeven.
Als ik een alternatief zou moeten suggereren, dan zijn dat real foods zoals lever, vette vis en eierdooiers etc.
Ik heb geen enkel commercieel belang in het wel of niet goed zijn van FCLO. Sterker nog, ik heb het product altijd aan vrienden en familie aangeraden en vind het alleen maar vervelend dat er nu twijfels over zijn ontstaan.