Levertraan, wat doet het met je?

Jij helpt mee een fantastisch product om zeep te helpen op basis van bespottelijke 'argumenten' en ik moet aardig blijven?! Health detective my ass!

Mike

Twijfel is snel gezaaid, zeker voor de minder nadenkende mens.
Ik ben overtuigd van de integriteit van GP. Dat wil niet zeggen natuurlijk dat er nooit iets mis kan zijn met hun producten. Wel dat ze met de beste intenties bezig zijn.
Van hoeveel bedrijven kun je dat zeggen?
Persoonlijk vind ik dat je juist die bedrijven met goede producten en die integer bezig zijn altijd het voordeel van de twijfel moet geven. Zelfs als er tijdelijk iets mis mocht zijn, kun je je afvragen of je dat aan de klok moet hangen.
Want wat wil je bereiken? Juist toch dat mensen op het goede spoor gaan zitten?!!! Wees dan ook voorzichtig wat je meldt. Beter mensen aanzetten tot een mogelijk tijdelijk iets minder dan super hoogwaardig product dan ze dit afraden. Want de gezaaide twijfel wordt onthouden en de boodschap dat het nu weer in orde is, daar wordt minder waarde aan toegekend of niet gehoord. Het resultaat is waarschijnlijk dat mensen kiezen voor een minder, matig of zelfs slecht product wat of toevallig niet afgekraakt is of gewoon niets over bekend (dus ook geen antireclame uit welke hoek dan ook) is.
Dus eva, een kritische houding is super, maar wat heb je nu bereikt met je artikel?
Gp geeft zelf trouwens toe dat de lab-uitslagen nogal eens te wensen over laten aan betrouwbaarheid. Maar hij wordt ook gedwongen om het vaak te onderzoeken en dan kiest hij ook voor methode die minder geld kost. Dit is mij van het congres bij gebleven in elk geval. Een chemische analyse over het vit. D gehalte was matig betrouwbaar, maar snel en goedkoop en de dierproeven waren veel beter, maar natuurlijk veel kostbaarder. Dus niet iets wat je de hele tijd maar gaat doen. Gelukkig, want dan werden de potjes nog duurder.
En het maakt mij ook geen zak uit. Het is een natuurproduct, dus het wisselt altijd, zolang hij maar met hart en ziel bezig is om een goed product te maken, blijf ik het gebruiken.

Hier de officiele respons van de WAPF-chapter Gelderland (ondergetekende):

http://gelderland.westonprice.nl/stemmingmakerij-over-gefermenteerde-levertraan-en-boterolie/

Tanja, zet jij de tekst ook op jouw Limburg-pagina? Dan is dit de officiele statement namens de Nederlandse chapters.

Mike

Want wat wil je bereiken?

Wat ik met mijn blog wil bereiken is heel simpel. We kennen allemaal de verhalen waarom FCLO heel goed voor je zou zijn. Nu komen er structureel berichten dat het toch niet zo'n goed idee is, leidend tot het nieuwste rapport van Dr. Daniel. Dat is een Engelstalig 110 pagina's tellend rapport. Met mijn blogpost wilde ik een korte Nederlandstalige samenvatting geven van haar belangrijkste argumenten. Dat is alles :-) Ik vind het belangrijk dat mensen geïnformeerd zijn, de verschillende kanten kunnen lezen en dan zelf hun keuze kunnen maken. Ik heb daar expliciet zelf nog geen kant in gekozen. Het ligt voor mij nog open en ik ben benieuwd hoe deze discussie zich zal voortzetten.

Beter mensen aanzetten tot een mogelijk tijdelijk iets minder dan super hoogwaardig product dan ze dit afraden.

Ik raad niemand iets af, wat ik adviseer zijn twee dingen:
Ten eerste om het rapport te lezen en zelf te beslissen wat je daarvan vindt.
Ten tweede om als je in de war raakt van alle discussies, de voedingsstoffen uit real food te halen zoals vette vis en lever etc.

Ik vertel daar wel eerlijk bij dat ik de FCLO persoonlijk even in de kast laat staan tot er meer duidelijkheid is. Dat lijkt me alleen maar eerlijk om erbij te vermelden, en is niet geformuleerd als een advies. Ik ben persoonlijk voor mijn eigen gezondheid en die van mijn kinderen nogal van het 'precautionary principle' ;-)

Mike, iets wat mogelijk krom is, valt niet recht te praten; hopelijk komt de WAPF met cijfers i.p.v. 'tekstuele tegenargumenten'. Ik betwijfel of er met cijfers gerommeld is, wat meer transparantie zou wel op zijn plaats zijn.
(En fermentatie is niet per definitie een proces dat plaatsvindt in zuurstof arme condities, noch koud.)

Als je dit genoeg vindt.. vitamine A, D? evt. quinone's? Enkel voor de vetzuren zou ik het persoonlijk niet nemen (doe ik sowieso niet meer vanwege de inconsistentie).

Ga je ook aandacht besteden aan de reactie van Sarah

Zeker :-)

Ik ben nu een lijstje met alle reacties die nu komen aan het verzamelen. De komende dagen/weken zullen er nog wel meer komen, dus ik maak een overzichtje en dan zet ik die erbij op mijn blogpost. Ik zag jouw stukje op de WAPF pagina en heb dat ook op mijn lijstje gezet. Ik heb de blogpost nu nog niet ge-update, want anders zou ik dat om het uur kunnen doen of zo ;-) Wellicht dat ik er vanavond aan toe kom of morgen.

hopelijk komt de WAPF met cijfers i.p.v. ‘tekstuele tegenargumenten’.

In mijn officiele statement naar de buitenwereld vind je onderaan vier downloadbare pdf's, waarvan drie met cijfers:

http://gelderland.westonprice.nl/stemmingmakerij-over-gefermenteerde-levertraan-en-boterolie/

Nog veel belangrijker is deze statement van blogger Sarah Pope:

The labs used to run these tests are unnamed with the letterhead blacked out on the actual lab reports. This is highly unorthodox and is a major red flag. There should be complete transparency here. If the lab work is credible and authentic, the lab should be more than willing to put its name behind the data like is done for other scientific research. Dr. Daniel questioned the reputation and methods of the labs that were fully transparent and reported the fermented cod liver oil to be free of rancidity and high in the fat soluble vitamins, so shouldn’t the labs which claimed they were rancid be closely examined as well?

Waarom ligt de bewijslast uitsluitend bij GP? Waarom is degene die de beschuldigingen uit niet transparant, terwijl GP dit wel is?

Mike

Zojuist ontvingen de chapter leaders van de WAPF de volgende officiele statement via email:

FERMENTED COD LIVER OIL CONCERNS

A recent report by Kaayla Daniel alleges that a product the Weston A. Price Foundation recommends, Green Pasture Fermented Cod Liver Oil, is "rancid" and "putrid."

These concerns were brought to the attention of the WAPF Board of Directors last year and we immediately looked into this matter. Independent lab results from the Leicester School of Pharmacy, Faculty of Health and Life Sciences. Leicester, UK found no signs of rancidity in Green Pasture Fermented Cod Liver Oil. The full findings as well as test results showing no markers of putrefaction can be found at: http://www.westonaprice.org/uncategorized/concerns-about-fermented-cod-liver-oil/

We will be reporting further on various aspects of cod liver oil, including processing techniques, in the Fall 2015 journal.

Meanwhile, we continue to endorse this product.

Please contact the Foundation at info@westonaprice.org or (202) 363-4395 if you wish further information.

Mike

Mike: Vertrouwen in jouw is er zeker. Dit gaat echter dieper, tot het hele idee achter het productie proces.

Ondertussen heb ik ook grote twijfels bij het rapport:
-De toon klopt niet. Het is geschreven om een product af te branden. Niet om een objectief oordeel te vormen.
O.a. het stukje dat moeders problemen hebben het bij hun kinderen door de strot te douwen. Zoiets hoort er niet in te staan. Mijn nichtje, nu een paar jaar oud, vindt het lekker. Die vraagt om meer.. (dat zegt op zich trouwens ook weinig)

-Het missen van de namen van de labs. Dat klopt inderdaad niet en maakt alle data waardeloos.
Er is namelijk niks te controleren, dit kan 100% verzonnen zijn. (ik ga het dus ook verder niet lezen en het valt me van mezelf tegen dat ik hier gisteren nogal makkelijk over dacht)

Voor de twijfelaars/onderzoekers:
Ga op zoek naar een belangrijke betrouwbaar te testen waarde in de onderzoeken die zou bewijzen dat er iets mis is.
Laat deze waarde opnieuw testen en vergelijk het met het rapport.
Dat hoeft niet zoveel te kosten: 1 test naar 1 stof.
(of wacht totdat iemand anders dit doet, het lijkt erop dat WAPF ermee bezig is, maar ga niet mee met informatie die je niet kan controleren)

ps. mocht iemand een specifieke vraag hebben, dan lees ik graag nog een paar pagina's.
pps. ik stop niet met gefermenteerde levertraan.

Beste Eva Witsel,

Ik ben eens op je site gaan kijken wie je nu eigenlijk bent. Meteen werd ik geconfronteerd met het artikel: 'Gefermenteerde levertraan, superfood of ranzige olie?'.
Iedereen mag schrijven wat hij wilt, mar ik vind dat je manier van schrijven een subjectieve mening neerzet en mensen meer in de richting brengt om te geloven dat het niet goed is.
Ik denk dat je door deze manier van doen mensen wilt boeien en trekken, maar je mening druipt er van af.

Eva gaat nog een post schrijven over de andere kant van het verhaal, dus laten we haar het voordeel van de twijfel geven. Eva, ik vind het weerwoord van Dave Wetzel bijzonder overtuigend!

Mike

Nou, in dit geval ga ik op mijn gevoel af en dat zegt mij nu dat het goed is. Dus, ik ga nu mijn kefir nemen met de 2 levertraan/boterolie capsules.
Ik moet erbij zeggen dat ik me bijzonder goed voel, dus... En als ik de mensen om me heen zie, die zien er vaak vaal en grijs uit in het gezicht. ik kan zelfs 's nachts opstaan, ik ben altijd gekleurd (misschien soms teveel). Voorheen deed ik altijd een vleugje rouge op, maar dat kan nu gewoon niet meer omdat ik van mezelf genoeg kleur heb.
Dan op het werk krijgt de een na de ander een sterke verkoudheid. Ik zit er tussen, maar ik (als bijna oudste van het stel) heb nog geen klachten.
Waar ligt het aan? Als de levertraan zo slecht zou zijn, dan zou ik me toch niet zo goed voelen, lijkt me.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan