Levertraan, wat doet het met je?

hoi ssrdam, interessant: je kreeg jezelf eerder niet ingelogd en nu lukt het ineens wel en dat allemaal om te vertellen dat de intenties van Wetzel er niet toe zouden doen, wel die van mevrouw Daniel en om te vertellen dat je nu weer weet waarom je eerder weggegaan bent.

Af en toe kom ik nog eens langs, maar nooit ingelogd vanwege het feit dat ik mijn inloggegevens niet meer kon vinden en ik ogenschijnlijk dat account geregistreerd had op een e-mail dat ik niet meer gebruik (hotmail o.i.d.), want ik kreeg geen berichtje voor een ander wachtwoord op mijn huidig e-mail adres. Ook was er nooit de behoefte meer om te posten, tot gisteren.. waarin overigens geen woord gerept is over de intenties van Dr. Wetzel.

Het werk van W. Price blijft interessant en de verbindende factor. Echter wordt er door een ieder een andere interpretatie aangegeven en de manier waarop af en toe gesproken wordt is m.i. niet de manier waarop Price gesproken zou hebben. Niks meer minder en enkel mijn mening.

waarin overigens geen woord gerept is over de intenties van Dr. Wetzel.

hoi ssrdam, ja dat is waar: dat las / interpreteerde ik verkeerd.

De reactie op het verhaal Dave Wetzel: http://davidgumpert.com/cod-liver-oil-recriminations-escalate
Chris Kresser over de kwestie: http://chriskresser.com/important-update-on-cod-liver-oil/

Die David Gumpert heeft voor mij nu definitief afgedaan, want uit alles blijkt dat hij even negatief is als Daniel. Chris Kresser, daarentegen, komt met een objectiever stuk en krijgt het voordeel van de twijfel.

Opnieuw duikt in zijn artikel de naam van de concurrent op, dezelfde die Debsy met haar speurwerk al had gevonden. Er worden vieze spelletjes gespeeld achter de schermen, waarbij GP niet langer meer de toppositie in het levertraanassortiment inneemt en Sally Fallon niet langer meer aan het roer staat van de WAPF, zodat deze organisatie uiteindelijk ook het concurrerende merk aanprijst, net als de concurrerende WP-organisatie, de PPNF, al doet.

Mike

En waarom moet GP per se aan de top van het levertraanassortiment staan? Hiermee wil ik geen stelling nemen tegen GP, maar waarom kan de levertraan van Rosita geen gelijke zijn? Het wordt in ieder geval niet geproduceerd door middel van verhitting en hoge druk, wat jij altijd als argument noemde tegen Noorse levertraan.

Ik heb beide producten overigens gebruikt, al lang voordat deze vete begon.

Rosita beweert dat de kabeljauw met hengels wordt gevangen. Tegelijkertijd leveren ze wereldwijd en nooit zolang de voorraad strekt. Wat klopt hier niet aan dit plaatje?

Mike

Dat is niet waar. Vissen met een lijn is niet per se vissen met een hengel. In hun filmpje van de productiemethode zie je ook dat ze geen hengel gebruiken Zelfs de kabeljouw van Albert Heijn is lijngevangen, naar eigen zeggen juist een duurzame vismethode.

Dit lijkt dan meer op stemmingmakerij tegen Rosita.

Dit lijkt dan meer op stemmingmakerij tegen Rosita.

Ik kan me voorstellen dat je dit denkt op basis van de tegenargumenten die je geeft (die overigens alleszins redelijk zijn). Ik heb echter alle reden om aan te nemen dat Rosita achter dit hele verhaal zit en bezig is met een smerige campagne om hun belangrijkste concurrent weg te vagen en om zelfs een regelrechte couppoging binnen de WAPF te bewerkstelligen.

Mike

Daar ben ik het mee eens. Zoals je hier ziet (bericht is aangepast, maar uit de comments is het duidelijk naar voren te halen), begon Rosita al eerder met het aanvallen van GP.

http://evclo.com/evclo-fermented/

Eerst hebben ze de concurrerende Price-Pottenger Nutrition Foundation om hun vingers gewonden. In tegenstelling tot Sally Fallon koestert Kaayla Daniel nog warme banden met de PPNF en via haar is er een interne lobby voor Rosita tot stand gekomen binnen de WAPF. Aanvankelijk gaf de WAPF dan ook de aanbeveling om Rosita naast GP te gebruiken als alternatief. Een en ander is in een stroomversnelling gekomen begin dit jaar en nu tonen zowel Rosita als Kaayla Daniel als de PPNF hun ware gezicht.

Mike

Ik vraag me nog steeds af, los van deze hele discussie, of een iets minder superieure variant van levertraan nou zo slecht is. Jarenlang heeft men het met minder gedaan en het is algemeen aanvaard, volgens mij, dat kinderen het heel goed deden op 'gewone' levertraan. En dat het verdwijnen daarvan een enorme devaluatie van ons voedingspatroon is geweest.

Daar heb jij helemaal gelijk in. Conclusie: Kaayla Daniel heeft van een hele kleine mug een hele grote olifant gemaakt!

Mike

http://drkaayladaniel.com/transparency-blackouts-doses-and-grand-tours-my-response-to-the-healthy-home-economist/

In een reactie op dit artikel op fb schrijft Sarah Pope:

Publishing a private email without permission sent friend to a friend as I was seeking honest clarification to the points in your report as I was reading through it is a new low I honestly didn't believe you were capable of Kaayla. The true intent of your report is now clear. Very sad.

Uit de reactie van Daniel:

As a consumer, I do not give David Wetzel or Sally Fallon Morell the right to decide for me that pollock is the same as cod. That is no different from Monsanto saying GMO corn is “substantially equivalent” to organic corn.

Hieruit blijkt overduidelijk dat dit een persoonlijke aanval is op Fallon en Wetzel. Ik kan niet beslissen voor Sally, maar toen Mercola in 2009 besloot dat hij niet meer achter CLO kon staan betekende dit het einde van zijn erelidmaatschap van de WAPF (logisch, want dit is een van de vlaggenschepen van het WP-gedachtengoed). Wordt het dan ook niet de hoogste tijd om Daniel stante pede te ontslaan als vice-president van de organisatie?

De enige reden die ik kan bedenken waarom dit nog niet is gebeurd is dat de organisatiestructuur van het bestuur van de WAPF zo in elkaar zit dat Daniel mogelijk medebstuursleden aan haar zijde heeft staan die kunnen besluiten tot het wegstemmen van Sally Fallon als voorzitter. De functie van een VP is immers dat hij/zij de plaats kan innemen van de voorzitter als deze om wat voor reden dan ook niet meer in staat is zijn/haar functie te vervullen!

Last winter, I told Wetzel I could not accept his all-expense paid visit, but would be willing to visit at my own expense. He then informed me that I could come but his lawyer would be present at all times.

(...)

It was also totally obvious that I would see nothing that he did not want me to see.

Logisch, want de verhouding waren al zo vertroebeld door de vijandige en negatieve houding van Daniel dat Wetzel zich wel in moest dekken. De suggestie wordt hier gewekt dat hij e.e.a. hoe dan ook zou achterhouden. Dave kennende zou hij Daniel nog steeds het complete proces van begin tot eind hebben getoond, maar dan in het bijzijn van zijn advocaat als onafhankelijke derde partij, zodat het nooit zijn woord tegen dat van Daniel zou zijn. Heel verstandig, gezien Daniel's creatieve versie van de waarheid!

In terms of my “education” about the Green Pasture process, I had already talked to Wetzel in depth on many occasions. And everytime, without fail, my specific questions were met with evasive and vague answers, plus a lot of mumbo jumbo along the lines of “We know there are thousands of healing molecules in there that science struggles to find.”

Dat heeft niet met 'vaagheid' te maken, dat is gewoon waar! Op het WAPF-congres in 2013 heeft hij zo goed mogelijk proberen uit te leggen in de beperkte tijd die hij beschikbaar had (en tussen de egotripperij van Frits Muskiet door) dat dit een natuurproduct betreft dat zich maar moeilijk laat analyseren op basis van gestandaardiseerde wetenschappelijke tests. Dat Wetzel de ene na de andere test desondanks laat uitvoeren (en deze zijn niet goedkoop, zoals Daniel in haar reactie ook laat blijken!) siert hem en dit zou alleen al een reden moeten zijn om zijn producten te steunen i.p.v. af te vallen!

Ik ben het eens met de conclusie van Sarah Pope op Facebook. Haar ware intentie wordt alsmaar duidelijker en het is inderdaad triest en ronduit zielig.

Mike

inmiddels heb ik een flesje van dat Noorse merk gekocht. Leek me een gezonde keuze.

Green Pasture heeft ook een neutrale CLO in zijn assortiment, zonder smaakje.

Mike

Naast Rosita bestaat er blijkbaar nog een merk dat extra virgin levertraan produceert. Het is een merk uit IJsland, waar ze vanzelfsprekend ook een lange geschiedenis van het gebruik van levertraan hebben. Voorlopig is het nog niet gemakkelijk te verkrijgen in Nederland, maar wellicht gaat dat in de toekomst veranderen.

http://www.truewestfjords.is/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan