Levertraan, wat doet het met je?

Ik ben erg blij met de reactie van Sally en uiteraard staat deze er nu ook bij: http://limburg.westonprice.nl/category/levertraan-en-boterolie/

@Alan, uit de reactie van Sally Fallon:

Do you personally or the WAPF receive any compensation from Green Pastures for an endorsement or sale of product?

WAPF received $20,000from Green Pasture in 2014 in sponsorship fees for exhibiting at our conferences, plus $360 for an ad and $250 for a membership, for a total of $20,610, about 1.1 percent of our yearly budget.
This income from Green Pasture has nothing to do with our endorsement of its products, and WAPF clearly does not need the company’s money. We endorsed these products before Green Pasture became a sponsoring exhibitor. Our rule is that we do not allow anyone to exhibit unless they have a product we approve of. (By the same token, we do not allow any of our exhibitors to criticize another approved product. If they have concerns, they need to bring them to us to look into. They should sell their products by emphasizing their good features. Exhibitors who market their products by criticizing competing products will be asked to leave and will not be invited back.)

I do not receive any compensation from Green Pasture. My husband and I do sell its FCLO and other products in our farm store (pabowenfarmstead.com), along with other healthy products that we believe in. Gross profit from sales of Green Pasture products probably does not exceed $1,000 per year. All the Green Pasture products for my personal use and farm store sales are purchased directly from Green Pastures; my only discount is for buying by the case.

Lezen, Alan, goed lezen voordat je wat roept!

Mike

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads
Zo, nu snap ik het ook

Alan, ben je een nieuw overactief forumlid of de zoveelste opnaaier die hier langs komt?

Nee hoor, anders zou ik veronderstellen dat het zo is. Ik dacht het, omdat ik denk dat zo'n hoeveelheid helemaal niet nodig is om dagelijks te nemen, natuurvolken kregen ook niet dagelijks een nauwkeurige hoeveelheid binnen.
En gezonheidsproducten is gewoon big business.
Blijkbaar zag ik het verkeerd. Zonder dit forum waren m'n vragen niet beantwoord, daar is dit forum voor :)

Er wordt zelfs geopperd om K.Daniel aan te klagen.

Aan de ene kant gaat dat nogal ver,
aan de andere kant een mooie kans achter de (in)correctheid van de onderzoeken te komen.

Met grote aandacht heb ik de reactie van Chris Masterjohn gelezen. Ook ik vroeg me af wanneer hij zou reageren. Hij stelt wederom niet teleur. De belangrijkste punten uit zijn artikel:

- Net als Sally Fallon concludeert hij dat er verscheidene definities zijn voor wat 'fermentatie' of 'ranzigheid' kan worden genoemd, zowel in wetenschappelijke als in niet-wetenschappelijke zin. Zolang niet duidelijk is wat hieronder specifiek wordt verstaan draagt de term 'ranzig' alleen maar bij aan negatieve vooroordelen jegens de producten van Green Pasture.
- Ook Masterjohn valt de negatieve en vijandige toon van Kaayla Daniel op en hij vindt dit betreurenswaardig, omdat dit niet bijdraagt aan een werkelijk constructieve dialoog over de kwaliteit van Green Pasture-producten.
- Masterjohn heeft de door Daniel gehanteerde onderzoeken goed bekeken en komt tot de conclusie dat veel van haar conclusies gebaseerd zijn op INTERPRETATIES van onderzoeksresultaten en niet de resultaten zelf.
- De basisveronderstelling van het rapport van Daniel is dat levers helemaal niet gefermenteerd kunnen worden, omdat hier suikers/koolhydraten voor nodig zijn en die zitten niet in kabeljauwlevers. Zowel Fallon als Masterjohn wijzen er echter op dat levers glycogeen opslaan, een glucosebron. Bovendien weten we niet of Dave Wetzel mogelijk extra suiker gebruikt om het fermentatieproces op gang te brengen. Levers kunnen dus wel degelijk worden gefermenteerd! Hiermee worden de poten onder de stoel van het rapport van Daniel weggezaagd.
- Daniel zou nog een punt hebben als er hoge gehaltes amines (producten van rotting) worden aangetroffen in Green Pasture-producten, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Masterjohn wijst er verder op dat de hoge gehaltes vrije (niet-gebonden) vetzuren die wel in de GP-producten worden aangetroffen door Daniel worden geinterpreteerd als bewijs van rotting, terwijl nadere inspectie eerder wijst op eindproducten van fermentatie.
- Een van de onderzoeksmethodes die door Daniel is ingezet is zeer controversieel, omdat er gebruikt wordt gemaakt van toevoeging van kleurstoffen en verhitting van het product. Wat betreft dat laatste zijn zowel Sally Fallon als Chris Masterjohn het met elkaar eens dat alleen dat al tot vals 'bewijs' van oxidatie van vetzuren kan leiden!

Nog een paar interessante observaties gedaan door Masterjohn en Fallon:

Met een zekere regelmaat krijg ik vragen over het feit dat GP op hun etiketten en op hun website vermelden dat de levertraan de niet-opneembare D2-variant van vitamine D bevat i.p.v. D3. Let wel, Dave Wetzel wekt dergelijke vragen zelf op basis van zijn TRANSPARANTE weergave van de onderzoeksresultaten op! Maar als we hier te maken hebben met D2, hoe verklaar je dan dat rachitis (Engelse ziekte) kan worden genezen op basis van levertraan? De D2 is dus wel degelijk opneembaar!

Masterjohn en Fallon komen maar tot 1 conclusie: hoe verwarrend dit ook mag klinken, wat als 'D2' uit de test komt moet een metabolische variant van het D-complex zijn die anders is dan D2 en D3 en wel degelijk opneembaar is. Het geeft eens te meer aan hoe complex natuurlijke producten zijn, hoe weinig we hier werkelijk over weten en hoe gevaarlijk het dus is om hier al te stellige conclusies aan te verbinden.

Ook over de stelling dat de Activator X van Weston Price vitamine K2 is zijn Fallon en Masterjohn het eens. Daniel weerspreekt dit, maar wederom zijn haar tegenargumenten gebaseerd op INTERPRETATIES van onderzoeksresultaten en niet de resultaten zelf.

Dan viel me nog onderstaand citaat uit het stuk van Masterjohn op:

My first introduction to a serious criticism of the ideas behind the fermented cod liver oil was in 2012 when the Rosita extra virgin oils were being prepared for the market, and I was copied on private email exchanges with individuals associated with that company arguing that cod livers cannot "ferment" only "decompose," and at a much later time, email exchanges questioning the finding of vitamin D2 in the FCLO. These products became competitors to Green Pasture products around the same time that I began delivering a regular presentation on cod liver oil at the regional Weston Price conferences in 2013.

Aha! vanaf het prille begin is Rosita dus al bezig met het ondermijnen van de geloofwaardigheid van GP! Dit lijkt me reden genoeg om GP te ondersteunen tegen deze moddergooierij en Rosita te boycotten!

Mike

Ik heb de info van Chris Masterjohn verwerkt in mijn officiele statement:

http://gelderland.westonprice.nl/stemmingmakerij-over-gefermenteerde-levertraan-en-boterolie/

Tanja, doe jij weer hetzelfde voor WAPF Limburg?

Mike

@evawitsel, je hebt weliswaar onderaan je artikel updates staan met de reacties van Pope, Fallon, Wetzel en Masterjohn, maar je verwijst uitsluitend naar de websites waar deze te lezen zijn, terwijl je wel uitgebreid de nu steeds ongeloofwaardigere inhoud van het rapport beschrijft. Je doet je best om in het Nederlands een samenvatting te geven van het rapport van Daniel, maar je lezers moeten de weerwoorden maar in het Engels kunnen volgen. Hoe zit dat? Ik heb er hier in het Nederlands wel puntsgewijs aandacht aan besteed. Voel je vrij om te knippen en te plakken! Of verwijs gewoon naar: http://gelderland.westonprice.nl/stemmingmakerij-over-gefermenteerde-levertraan-en-boterolie/.

Mike

Ik neem aan dat Chris Masterjohn geen uitzondering vormt .. ? ;) Maar goed, als het de bedoeling is om mensen zelf te laten nadenken, denk ik dat het gepast is om te quoten wat er gezegd wordt. Ik heb begrip voor mensen die Engels niet beheersen en voor diegenen: laat het een uitdaging zijn; tweetaligheid en dergelijke niet fysieke aspecten (voeding o.a.) zijn even belangrijk voor hersenfunctie en geven daarnaast een verbreding van je perspectief.

Ik ben het niet echt oneens met hetgeen Mike eruit haalt, maar zoals eerder aangegeven heeft iedereen een andere interpretatie. Mijn (kleine) op-/aanmerkingen: (1) Eiwitten kunnen evengoed een substraat kunnen zijn voor fermentatie. (2) Eerst concludeer je dat D2 wel opneembaar moet zijn en later stel je dat D2 mogelijk niet opneembaar is gezien de complexiteit van natuurlijke producten en het zou gaan om ‘D2’ - dat geen D2 is. En je benadrukt transparantie, maar echt transparant zou zijn het vermelden dat het mogelijk leverolie van koolvis bevat. Een DNA test is vrij ‘straight forward’ en kan alleen maar missen als er werkelijk gesjoemeld is met de samples of door een ondenkbare lab fout. Wat wel duidelijk is, is dat het niet gaat om een ranzig product met lipide peroxidatie en verwante producten.

Hier aspecten ter balans of die ik belangrijk vind om nog even te benadrukken:

Personal Conflicts of Interest
Dave Wetzel has given me a large amount of free cod liver oil and skate liver oil over the years. If I remember correctly, years ago he paid me for permission to publish an article I had written about cod liver oil on his site. I had already written the article, I did not own the rights to it, and he could have legally published it on his site without asking permission, so technically that was a small monetary gift. Overall, I consider the value of these gifts as a proportion of my income to be negligible.

Background: My Thoughts on Cod Liver Oil
I have never seen cod liver oil as a necessity; instead, I have seen it as a convenience. Price used it in his practice not because the healthy non-modernized populations he studied used it, but because it was a convenient way to increase the fat-soluble vitamin content in the diets of people who needed it. It provides retinol, the physiologically essential form of vitamin A, which can also be obtained from most animal livers, and, in smaller amounts from other animal fats, particularly butter and egg yolks. It provides vitamin D, which can be obtained from sunlight, many fish, and in lesser amounts from terrestrial animal fats, particularly butter and egg yolks. It provides EPA and DHA, of which I am mostly interested in obtaining DHA, and this can also be obtained from fatty fish and, to a lesser extent, from terrestrial animal fats. In general, all these are more available from terrestrial animals raised on grass and in the sunshine than from terrestrial animals raised on grain and in confinement. It is easier to add cod liver oil to an imperfect diet than to perfect the diet, and for many people the most balanced approach to obtain all of these nutrients will be to consume a small amount of cod liver oil while also trying to hit the other dietary bases more often than not, allowing the cod liver oil to relieve the need for dietary perfection.

I do not recall what dose of cod liver oil I used early on, but it was never my only major source of retinol because I had, from the beginning of my venture into this way of eating, been eating copious amounts of buffalo liver. I read Nutrition and Physical Degeneration even before I read Nourishing Traditions, and Price writes very clearly therein that cod liver oil is most beneficial in low doses but toxic at high doses. Further, exposure to Mary Enig's writings made me skeptical of large amounts of polyunsaturated fatty acids (PUFAs). Later, exposure to Ray Peat's writings made me even more skeptical. Peat and Enig disagreed over the value of cod liver oil because Peat took a more extreme stance against PUFAs. I never fully agreed with Peat, but I did come to believe that it is desirable to get adequate physiologically essential PUFAs (which I see as arachidonic acid and DHA) and fat-soluble vitamins (in this case, A and D) without unnecessarily increasing the total PUFA content of the diet.

Biogenic Amines
Not every fermented food is good for every person, and some people don't tolerate fermented foods well at all. I think this is largely mediated by the biogenic amine content. I suspect that some negative reactions some people experience with FCLO are due to the amine content, and I find this far more plausible than that people are being harmed by toxic byproducts of lipid peroxidation in the oil.

Fat-Soluble Vitamins
The vitamin D activity in cod liver oil is likely from a variety of vitamin D metabolites. Dr. Daniel collected laboratory data using very high quality methods of analytical chemistry, and they are probably very accurate about the vitamin D2 and D3 contents of the samples. This does not mean that they accurately convey the biological vitamin D activity. Wetzel submitted his FCLO for a test of its ability to prevent rickets in rats, and this test found high levels of D activity.

Pollock Not Cod
I do think it is self-apparent that consumers benefit from greater transparency about the sources of a product. If Green Pasture were to determine that there is no ethical or legal responsibility to distinguish between species in the cod liver, I would hope they would begin clarifying this in their labeling anyway.

Conclusion
I think competition among cod liver oil suppliers in the ancestral health community is a good thing, and I think critical analysis of these products is a good thing. Toward that end, I appreciate Dr. Daniel for offering a critical analysis of the Green Pasture products.

At the same time, I find the antagonistic tone of the report to be unfortunate, and many of the accusations reach beyond what the evidence should allow for. If this report stands on its own, I do not think Green Pasture gets a fair hearing. However, if this report initiates a reasonable dialog about these topics and leads to a greater supply of information through more rigorous and sophisticated testing and a competition between companies for greater openness and transparency, I think everyone will benefit.

Toward that end, I hope my critique of the critique contributes well to that type of dialog.

Ik heb wel meerdere producten gelabeld als kabeljauw verkocht zien worden, terwijl de ingrediënten lijst vermeldt dat het koolvis is.

Eerst concludeer je dat D2 wel opneembaar moet zijn en later stel je dat D2 mogelijk niet opneembaar is gezien de complexiteit van natuurlijke producten en het zou gaan om ‘D2’ – dat geen D2 is.

Verkeerd gelezen. D2 is een plantaardige vorm van vitamine D die voor mensen niet opneembaar is. Wat in de FCLO van GP gemeten wordt, rolt uit de test als D2 en zou dus niet opneembaar moeten zijn. Het is het echter wel, dus moeten we met een metaboliet van vitamine D te maken hebben die noch D2, noch D3 is, maar wel opneembaar. Dat is wat ik schreef:

hoe verwarrend dit ook mag klinken, wat als ‘D2’ uit de test komt moet een metabolische variant van het D-complex zijn die anders is dan D2 en D3 en wel degelijk opneembaar is.

De enige die dit openlijk vermeldt is Dave Wetzel, alle reguliere levertraanfabrikanten zetten doodleuk D3 op hun etiket. Vanzelfsprekend heeft dit in de loop der jaren tot vele vragen geleid, maar Dave heeft nooit alsnog D3 op het etiket of op zijn site vermeld.

En je benadrukt transparantie, maar echt transparant zou zijn het vermelden dat het mogelijk leverolie van koolvis bevat. Een DNA test is vrij ‘straight forward’ en kan alleen maar missen als er werkelijk gesjoemeld is met de samples of door een ondenkbare lab fout.

Uit de respons van Sally Fallon blijkt dat het gangbare praktijk bij levertraanproducenten is om koolvis te gebruiken indien kabeljauw niet voorradig is. Dit was nooit een probleem totdat er nu ineens een loep op dit hele verhaal is komen te liggen. Chris Masterjohn is het met jou eens dat hier een taak is weggelegd voor GP om meer transparantie te bieden en Dave kennende zal hij deze kritiek ter harte nemen.

Mike

Begrijp me niet verkeerd, maar dan zou het zijn: “ De ‘D2’ is dus wel degelijk opneembaar! “, maar we weten het simpelweg niet en woorden als ‘moeten’ en ‘dus’ zijn m.i. niet bruikbaar. Wat uit de test komt zou evengoed wel de echte D2 kunnen zijn. Je geeft zelf al aan hoe complex natuurlijke producten (en dus processen) zijn; het is heel makkelijk iets over het hoofd te zien.
Wat we wel observeren en kunnen concluderen is dat FCLO in ratten de calcium spiegel doet stijgen en daarmee geacht wordt vitamine D activiteit te hebben. Praktisch gezien zijn er niet meer woorden nodig (of verwarring).

Ik denk dat iedereen mij begreep, behalve jij.

In de woorden van Sally Fallon:

By the way, Dr. Masterjohn is of the opinion that the forms of D in cod liver oil are not D2, but other metabolites. We hope to solve this mystery with further research.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan