hoi JP, hierover:
Neem eens een klas 6 VWO en kijk naar degene die medicijnen gaan studeren. Dat zijn niet alleen de meest intelligente maar ook veelal de meest betrokken en sociale leerlingen.
Het volgende: ik weet natuurlijk niet wat het niveau van jouw klas was, maar onderstaand schept toch een ander beeld dan wat jij hebt van de gemiddelde intelligentie van artsen:
It has been remarked […] that one of the chief causes of the unscientific nature of medicine and the antiscientific character of doctors lies in their inflate credulity and inability to think independently. This contention is supported by the report on the intelligence of physicians recently published by the National Research Council. They are found by more or less trustworthy psychologic tests to be lowest in intelligence of all the professional men, excepting only dentists and horse-doctors. Dentists and horse-doctors are ten per cent less intelligent. But since the quantitative methods employed certainly carry an experimental error of ten per cent or even higher, it is not certain that the members of the two more humble professions have not equal or even greater intellectual ability. It is significant that engineers head the list in intelligence. In fact, they are rated sixty per cent higher than doctors. http://soilandhealth.org/02/0201hyglibcat/020103toxemia/020103toxemia.PDF
Wat ik weet van medische opleidingen is dat ze wel heel zwaar en afmattend zijn. Het theoretische leerwerk is vooral veel stampwerk.
En hierover:
Mensen, ook hier, mogen best wat vaker in de spiegel kijken.
Ik heb in ieder geval het grootste deel van mijn klachten niet gekregen doordat ik mijn hele leven zo gezond gegeten heb.. Daar ga ik geen arts de schuld van geven.
Ja mensen mogen vaker in de spiegel kijken: wil je uit een dal kunnen komen, dan is dat broodnodig. Er zijn alleen ook veel dingen die onze gezondheid beinvloedden waar artsen zeker wel medeplichtig aan zijn aen waar wij helemaal geen invloed op gehad hebben als kind: vaccinaties, immuunsysteemondermijnende operaties (in mijn geval neus en keelamandelen geknipt e.d.). En dat zijn dingen waar ik als kind nooit bewust een zegje in heb gehad.
Ik reageerde in mijn eerdere bericht op een arts die niet kan tegen patienten die meer willen weten over de werking van voeding. Bij hem zijn ze duidelijk aan het verkeerde adres daarvoor, dat moge duidelijk zijn. En het is belangrijk dat die mensen weten dat ze op de goede weg zijn met vragen over voeding stellen; waarom stimuleert een arts mensen niet op zijn minst? Artsen stimuleren mensen met geestelijke problemen ook wel eens omm naar een psycholoog te gaan. Ik zie daarom niet in om mensen die zich zorgen maken over de relatie tussen gezondheid en voeding nu ineens voor gek gezet moeten worden als de "worried well". Het is onmacht zoals deze arts reageert, wel heel jammer. Kijk, als hij zegt: ik ben niet opgeleid om dergelijke vragen te beantwoorden, dan zijn we snel klaar. Ik verwacht persoonlijk ook weinig van artsen. Liefst zou ik helemaal geen premie meer willen betalen voor de peperdure gezondheidszorg die mensen verminkt, vergiftigd en verbrandt. Ik wil wel betalen voor een minimale crisiszorg die benen aannaait en daar houdt het mee op.