Af en toe heb ik een vreemd 'probleem' met mijn kefir, ik snap er niets van ...
Over het algemeen maak ik kefir drank van houdbare melk en dat gaat altijd goed.
Zo af en toe haal ik verse melk, recht van de koe, en maak daar de kefir van. Dat is nu 2x mis gegaan.
De verhouding melk / kefir is hetzelfde, ik doe alles hetzelfde als anders en ik laat de kefir net als anders anderhalve dag staan voor ik 'oogst'.
Als ik de kefir drank van verse melk maak, is de drank bijna yoghurt dik, maar als het fout gaat, is de kefir drank waterdun met een soort van grote vlokken erin. De kefir korrels groeien volgens mij wel op dat moment, maar de drank is niet de kefir drank die ik gewend ben. Er zitten wel wat baby kefir korreltjes in, maar niet zoveel als normaal. Ook zie ik de melk / wei scheiding niet.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, wat er mis gaat?
Zelf heb ik gedacht dat misschien de verse melk te vet is, waardoor de kefir korrels niet voldoende konden werken. Daarom heb ik gisteravond en vanmorgen de kefir doorgeroerd, maar ook dat heeft niet geholpen. De vorige portie heb ik in 2 delen gemaakt: 1 deel met houdbare melk en een klein deeltje met verse melk. De potten stonden naast elkaar in de kast en toch was de pot met verse melk weer 'fout'.
Wat kan dat zijn?