melkkefir

Deze flessen zijn van PET code 1
(volgens mij de dop ook, dus daar geen verschil)
http://www.ahealthylife.nl/plastic-welke-soorten-zijn-veilig/

Bij eenmalig gebruik en bij koude vloeistoffen zijn er geen aanwijzingen dat er gevaarlijke stoffen lekken.
(de kefir komt niet boven de 40 graden, dus eventueel is de vul temperatuur ook geen probleem)

Glas zou ook mijn voorkeur hebben, praktisch is dat lastig en duur en vergis je ook niet in de schoonmaakmiddelen die verplicht zijn om te gebruiken als je dit professioneel doe. Ook daar zullen restanten van achterblijven, hoewel je extra kunt spoelen e.d.

Hoi,

een tijdje terug berichtte ik dat mijn kefirkorrels niet meer groeiden. Ik heb nu minder dan een theelepeltje en het groeit niet meer, maar maakt wel nog kefir. Alleen ontstaat er in de pot geen zichtbare laag wei, maar hij is er wel.

Nu had ik nog kefirkorrels in een jampot in rauwe melk in de koelkast voor in de tuin. Op de een of andere manier kwam het er niet van om ze in de tuin onder te graven voor een goede bodemflora en de korrels staan er misschien al wel 5 weken zo bij in de koelkast.
Nu ben ik ze uit de melk gaan zeven en heb ze opnieuw gebruikt in een pot met rauwe melk. je gelooft het of niet, de pot ziet goed uit en er heeft zich een laag wei gevormd.
Nu wil ik dit zeker 3 keer herhalen en dan de 'kefir' weggooien en misschien is hij dan wel weer goed.
Ik weet niet of de kefir inderdaad nog bruikbaar is? Misschien is het onwaarschijnlijk.
Wat denken jullie ervan?

Ik zou de "weggooi" kefir bewaren en kijken/ruiken wat ermee gebeurt.

Hoe zag en rook de melk waar de korrels 5 weken in bewaard zijn.
Ook gekoeld blijft kefir een klein beetje actief, dus ik gok dat die melk kefir was geworden en kefir is wel 5 weken houdbaar.

Oh, ik rook niets verkeerds, alleen het was allemaal een beetje slijmerig.
Ik ben eens benieuwd, misschien haal ik hem morgen er weer eens uit.

Zo, net mijn 2 potten kefir verwerkt.
De ene pot met het nog kleine theelepeltje kefir is (ongelooflijk maar waar) gegroeid en het worden weer echte korrels. Hoe dat kan weet ik niet.

De ander pot met de kefirkorrels die zo lang in de koelkast waren, is een geweldig pot kefir geworden met een hele dikke laag wei. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouw, heb ik jammer genoeg deze kefir weggegooid. Dit zal ik misschien nog wel zo'n 2 keer doen en hem dan gaan genieten.
Ik ben blij dat ik nog goede kefirkorrels heb en de niet meer groeiend kefir opeens begint te groeien.

Ik kan maar één ding als oorzaak bedenken: Dat de grondstof, dus de melk "anders" is.
Misschien is er een link met de problemen die emiel had?
Even ervan uitgaande dat jullie melk van andere plekken komt zou dat kunnen betekenen dat het een landelijk iets is. (ik maak grote stappen, maar het gaat om de denkwijze)
Er ook vanuit gaande dat de melk van buiten grazende koeien komt: Een gezamenlijke landelijke factor kan iets seizoens-gebonden zijn, of iets met een ziekte, of iets in of uit de lucht. En dat moet dan iets zijn wat kefirkorrels niet leuk vinden.

Er ook vanuit gaande dat de melk van buiten grazende koeien komt: Een gezamenlijke landelijke factor kan iets seizoens-gebonden zijn, of iets met een ziekte, of iets in of uit de lucht. En dat moet dan iets zijn wat kefirkorrels niet leuk vinden.
het effect van chemtrails??? - no kidding!

Tja, mijn vriend is 3 weken op vakantie geweest naar zijn ouders en ik ben thuis gebleven voor de katten. Ik rijd geen auto, heb wel een rijbewijs, maar durf het helaas niet.
Ik heb dus 3 weken de kefir met demetermelk van de biowinkel gemaakt. Die is wel gepasteuriseerd, maar niet gehomogeniseerd. Soms hebben we die melk wel eens, maar nooit 3 weken achter elkaar. Wie weet, was dat wel de oorzaak. Laat ik nu maar eens kijken wat er nu gaat gebeuren.

emiel: dat zijn jouw woorden, ik gaf meer opties, maar ging in mijn verklaringsdrang wel wat ver, dan zouden er ook meerderen last van moeten hebben.
De gepasteuriseerde melk is heel wat waarschijnlijker.

De korrels groeien, de ferment doet het goed. Iedereen :-)

Dus de kefirkorrels hebben moeten zien te overleven in een veranderd milieu, nl. gepasteuriseerde melk tegnover ongepasteuriseerde melk. Het is niet de eerste keer dat ik meemaak dat er een vraag wordt gesteld waarbij dergelijke cruciale details ontbreken in de vraagstelling en deze pas gaandeweg tussen neus en lippen door de revu passeren. Wat voor de vragensteller onbetekenende details zijn, blijken dan ineens kanjers van aabwijzingen te zijn. Daarom is het van belang om alle schijnbaar nutteloze informative te geven als je een vraag stelt.

Mike

Hoi Mike,

Ik wist niet dat dit de oorzaak kon zijn omdat ik soms wel eens deze melk neem als we er niet aan toe komen rauwe melk te halen. Maar goed, nu was het 3 weken, en misschien is dit wel de oorzaak.
Volgende keer zal ik er aan denken.

Ik heb kefir geprobeerd te maken met rauwe melk, vandaag was het klaar, maar het is dun, niet zuur, geen koolzuur en het smaakt bedorven :P
Wat denken jullie: Korrels slecht of melk slecht?

Alan,
is dit de eerste keer dat je kefir maakt/heb je de korrels net gekregen ?
Als je de korrels net gekregen hebt kan het zijn dat ze nog op gang moeten komen.Dit komt doordat de korrels die overblijven vaak de diepvries of koelkast in gaan.Na een keer of 3 lukt de kefir.

Ben vergeten te melden dat ik ze gekocht heb van iemand die een overschot had, dus niet van een winkel, dit is m'n eerste keer,toen ik ze binnen had gekregen had ik ze 2 dagen laten liggen op kamertemperatuur, zat wel wat vocht bij, van melk denk ik.

De korrels van jouw zullen ook wel uit de koeling/diepvries komen.Als je daarmee gaat beginnen moet je ze meteen in voldoende melk doen.Zoals ik zij na een keer of 3 moet de kefir lukken.De kefir 2 dagen laten liggen is niet goed als dit gebeurd in een beetje melk.

Volgens mij is het gelukt, het is goed zuur en heeft een beetje koolzuur, de onderkant was ook geel. de textuur is erg grof, hoort dat erbij?

Kwam dit nog tegen, weet niet of het al langs is geweest.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25095846

CONCLUSION:
Kefir drink can inhibit salivary MS as well the sodium fluoride rinse. This beverage may be considered an alternative for fluoride rinse. Clinical significance: Probiotics containing dairy products was known with anticariogenic properties. These agents may be used in caries control strategies adjunctively.

Al die vitaminen en mineralen dat erin zou zitten, is dat niet gewoon van het melk? Bacteriën en gisten kunnen toch geen mineralen aanmaken.

Ik vraag me af wat je krijgt als je vermalen abrikozenpitten in de kefir laat fermenteren, de suiker wordt verteert en het gif komt vrij.

Kan me voorstellen dat de problemen die mensen krijgen met het maken van kefir veroorzaakt wordt doordat enkele soorten van de gist- en bacteriestammen zijn uitgestorven in de kolonie, maar geen idee of dat zo is.

dat gele aan de onderkant is wei dit wordt afgescheiden van de melk.De kefir is boven dan lekker dik.Ik roer het gewoon door elkaar heen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan