melkkefir

corneliahz

bedankt voor de uitleg

ik ga op zoek naar een kefirplantje

is dat hetzelfde als een yoghurtplantje?

gerda

Hallo,

Ik ben nu ook melkkefir aan het maken, maar het is na 24 uur helemaal nog niet dik geworden. Ik heb ook wel gelezen dat de eerste paar keren wel kunnen mislukken omdat de kefir opgestuurd is per post en het eerst weer even op stoom moet komen zeg maar...Hebben jullie daar ook ervaring mee.

Ik heb nu nog een halve liter melk dus die doe ik er zo op. Ik laat het nog even langer dan 24 uur staan, misschien wordt het nog wat, maar wanneer ik die andere halve liter erop doe kan ik eerst niet zo snel weer aan nieuwe rauwe melk komen. Ik ben van plan om de kefir in een klein laagje melk te bewaren en dan in de koelkast bewaren? Is dat een goed idee?

en wanneer ik weer melk heb, dan maar weer proberen.

Petra

Een kefirplantje kun je hier gratis bestellen (je betaald alleen de verzendkosten)

En wij bewaren de kefir ook in een klein laagje melk in de koelkast.

Het kefirplantje wordt idd ook wel een yoghurtplantje genoemd.

Lia

Petrah, hoeveel kefirkorrels heb je? Een halve liter melk is misschien te veel om mee te beginnen, ik denk dat de korrels meer tijd nodig hebben om alles te fermenteren. Hoeveelheid korrels- melk moet ongeveer 1 op 7 als je na 24 uur de kefir klaar wil hebben. Kan natuurlijk meer-minder, afhankelijk van hoe zuur je het wil, maar het lijkt nu te veel melk.

Hmm ja dat zou ook kunnen! In de brief stond: de toe gezonden hoeveelheid is goed voor een jampotje kefir: 450 gram. Ik had een liter melk dus ik dacht doe ik gewoon de helft, maar het zou inderdaad te veel kunnen zijn.

Volgende maar minder melk doen.

Maar de hoeveelheid van een jampotje in milliliter is denk ik maar iets van 200 ml. Dus veel minder dan een halve liter melk. Ik denk dat je dus inderdaad beter minder melk kunt gebruiken, de helft van wat je nu gedaan hebt.

@poekie,

Is het adres wat je gaf voor de melkkefir plant? is dat het 'echte' plantje of zijn het gedroogde korrels?

alvast bedankt

Quote:
Oh dat is wel handig Hilda,

Mail je even Mike voor mijn email?

Mike, ik heb je gister een mailtje gestuurd met het verzoek om ikke haar e-mailadres. Kan het zijn dat je dat nog niet gezien hebt?

Hilda

@ikke,

Ik heb ook de korrels via makersdiet binnengekregen en ik doe de melk gewoon op kamertemperatuur een dikke 48 uur staan, in een glazen pot.Deksel er losjes op en zonder daglicht en dan gaat ie in de koelkast om lekker koud te worden.

Ik krijg dan een zachte maar wel redelijk dikke kefir en wel met veel room.

Daar pak ik weer een stukje vanaf en ent weer mijn volgende melk. Tot nu toe lukt dat heel goed en wat ben ik toch dol op kefir. Was in de vergetelheid geraakt en dankzij jullie op dit forum is ie weer helemaal back in business.

Ik heb contact gehad met makerdieet.nl, helaas hebben ze even geen kefir op voorraad vanwege de grote vraag,

eind volgende week waarschijnlijk wel.

Ik heb hem nu via een mevrouw v marktplaats,

leek me ook heel betrouwbaar (even email contact gehad)

Ben erg benieuwd! Kan niet wachten!

Quote:
Daar pak ik weer een stukje vanaf en ent weer mijn volgende melk.

Haluk, wat bedoel je hiermee? Ik begrijp wat enten is maar je hebt toch levende korrels die je uit de kefir zeeft en opnieuw gebruikt?

Hilda

Hilda,

Ik zeef niks. Ik neem een beetje kefir van de vorige keer en doe die weer in de melk. Gaat goed.Zou het komen omdat er mischien toch wat enkele korrels in zitten maar zover ik weet niet of bijna niet.

Volgens zijn er meer mensen die het zo doen.

Haluk, ik begrijp het nog steeds niet. Als het goed is heb je zoiets als dit gekregen. Wat heb je dan met die korrels gedaan? Opgegeten? :lol:

(Niet dat het belangrijk is, maar ik word nu toch wel héél nieuwsgierig. ;) )

Hilda,

Ik heb ook deze korrels gekregen en meteen in de melk op kamertemperatuur gedaan en verder gekweekt en deze eerste kefir weggegoten maar de korrels die nu meer zijn geworden in meer melk gedaan en toen kreeg ik al heel goede kefir.

Toen heb ik de korrels niet meer gezeefd maar toen bijna mijn kefir(drank) op was heb ik een beetje van deze kefir in een grote pot met melk gedaan en weer laten staan en zo kweek ik telkens verder zonder korrels te zeven want ik eet de kefir en af en toe krijg ik wel korrels in mijn mond. Die eet ik ook op.Echt lekker maar als ik melk met kefir zonder korrels ent en laat staan krijg ik weer kefir net als het proces met yoghurt waarin je ook yoghurt van de laatste keer pakt als enting.

Hoi,

Ik heb eigenlijk dringend melkkefir korrels nodig.

Onze dochter obstipeert op de zelfgemaakte babyvoeding en ik wil nu kefir(wei) gaan gebruiken. Wie woont in het Noorden des lands en kan mij zo spoedig mogelijk aan kefirkorrels helpen ?

Alvast bedankt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan