melkkefir

Dat was helemaal niet aanmatigend bedoeld, sorry dat dit zo overkwam. Wellicht was het een reactie op de opmerking dat muesli eten het slechtst mogelijke ontbijt is, wat op mij nogal aanmatigend overkwam. Maar ik wilde echt geen aanstoot geven, en het is helemaal niet mijn bedoeling dat het hier verzandt in een nare discussie, dus als ik de aanleiding ben tot vervelende gevoelens zal ik me niet meer vertonen hier.

Myra

Myra,

Ik wil je niet weg hebben, hoor. Ik snap nu waarom je zo reageerde. Je moet denk ik nog wat wennen aan mijn vrij rechtstreekse manier van communiceren. Het heeft ook zijn voordelen, want weet direct waar je aan toe bent!

Mike

Quote:
Kan ik dan wel van ervaringsdeskundigen hier wat tips krijgen over hoe ik ze zo goed mogelijk verpak en verstuur?

Ik heb ze een keer verstuurd in een plat plastic doosje met deksel en dan in een doosje van postnl maar denk dat de volgende methode ook goed is:

Doe de korrels in een goed afsluitend zakje met een klein beetje melk (voor wat eten onderweg)

Goed afsluiten en dan een paar uur in de koelkast.

Daarna in een ander zakje doen en zorgen dat deze een beetje lucht bevat voordat je hem dichtknoopt. Zodat de korrels niet makkelijk ingedrukt kunnen worden net zoals bij een zakje chips.

Nu in zo'n bubbeltjes envelop van postnl en dan moet het goed gaan.

Wel zorgen dat het zo snel mogelijk aankomt dus niet op zaterdag of zo versturen.

Ik heb gisteren bij gebrek aan kefirkorrels 3 eetlepels biologische "fettarme" kefir van de biowinkel (http://www.andechser-natur.de/typo3temp/pics/da3b55151a.jpg, zo dun als drinkyoghurt) bij een halve liter rauwe volle melk in een glazen literfles met beugelsluiting gedaan. De fles staat nu ruim 24 uur. Ik heb de fles meerdere malen geschud en vanmorgen geopend (waarbij de keuken nogal onder gespetterd werd) om te ruiken. De reuk is zurig, de structuur ziet er wat "wollig" uit. Ik heb de fles op kamertemperatuur in het donker gezet.

Ik vraag me af:

- Zou dit al te drinken zijn of moet de kefir 48 uur fermenteren? Ik lees namelijk verschillende info bij verschillende versies (korrel- vs poedercultuur vs kefiryoghurt als basis) in verschillende handleidingen. Moet ik daarna de kefir in de koelkast bewaren?

- Worden er korrels gevormd in mijn brouwsel die ik straks apart dien te bewaren (in de koelkast onder een laag melk? water?) voor volgende kefirbrouwsels? Ik geloof dat ik las dat lekkerromig de korrels met de kefir opdrinkt en dat iemand ze in de sla gebruikte. Gebruik ik dan van dit eerste brouwsel gewoon weer wat eetlepels in de volgende fles melk?

Manlief vraagt zich overigens vooral bezorgd af waar ik mee bezig ben door de verse rauwe melk buiten de koelkast te bewaren die voor consumptie bedoelt zal zijn. :-)

Alvast dank!

Dat zou super zijn Myra..zou je mij een e-mail willen sturen zodat ik je mijn adres kan geven?

e-mail is: irresitiblelady (at) hotmail (punt) com

l-lady,

Ik heb even je emailadres aangepast, als je je mailadres zo rechtstreeks opschrijft heb je grote kans op een spam aanval in je postbus.

Nooit in een forum je emailadres voluit opschrijven, tip van de dag.

Lia

Ik zag het, ik wilde nog hotmai aanpassen naar hotmail, en dacht; dit heb ik helemaal niet geschreven (at).

Lia

Schaadt overdaad of is meer beter?

Is er een maximaal wat betreft melkkefir hoeveelheden per dag?

Ik neem al een tijd ongeveer 1 liter kefir en 1 liter melk per dag.

Melk verteerde ik waarschijnlijk toch nog niet helemaal 100%, dus nu 2 liter kefir per dag en dat bevalt.

Waar ligt de gezonde grens?

3 liter? 4 liter?

Wat zouden eventuele negatieve gevolgen van langere tijd extreem kefir gebruik kunnen zijn? (klinkt grappig deze zin)

Of misschien zelf alleen op melkkefir leven, mist er dan iets?

Iemand dat ooit wel eens gedaan of iets over gelezen?

Mijn man en ik hebben ooit eens twee weken op kefir en rauwe melk geleefd (en water/sole). Dan ging probleemloos, we hebben geen hongergevoelens gehad.

Bovendien was ik van een aantal klachten verlost, na die twee weken. Daarom hebben we het overigens toegepast.

Het is volwaardige voeding, niks mis mee.

Lia

Hoeveel namen jullie toen per dag?

Mijn vraag gaat vooral over kefir gebruik in het extreme trekken,

eventuele dingen die dan niet goed gaan hebben dan niks met kefir op zich te maken, puur met een overmaat of eventueel een tekort aan iets anders.

NB: Dit is zeker niet bedoelt om twijfels over kefir te zaaien!! Het heeft mij niets dan goeds gebracht.

wij dronken toen ieder ca. 1,5 liter kefir/melk per dag, niet veel maar we hadden niet meer behoefte.

Lia

Even een vraagje..ben nu rustig de melkkefir aan het opbouwen maar ik merk dat direct als ik het op heb ik last krijg van keelpijn..ik heb dan ff het gevoel als ik heel erg verkouden ga worden maar dat trekt daarna weer weg.

Zou dat met candida te maken kunnen hebben?

Ik zou ook zo graag tegen kefir willen kunnen, maar melkproducten vallen bij mij echt slecht. Ik heb de avond na de leverreiniging 3 uur spuugmisselijk en met darmkrampen op bed gelegen na het eten van slagroom. Tanja heeft me een aantal maanden geleden kefirkorrels opgestuurd en daar heb ik een aantal keer kefir van gemaakt, maar ik word er steeds niet lekker van, dus die korrels liggen nu werkloos in de vriezer. Lactose kan het niet zijn, maar zou caseine niet goed vallen bij mij?

Zo jammer. Misschien moet ik het eens maken van geitenmelk en kijken hoe dat valt.

Het is namelijk een ontzettend makkelijk mee te nemen voedingsmiddel en ook nog goed voor vanalles.

Ik kan de smaak en de lichte alcohol ook niet aan van de kefir. Heb ook een potje korrels in de vriezer staan, voor "ooit". Ik weet wel dat t goed is voor je, maar mag het met alle andere producten doen. Gelukkig kan ik wel alle melkproducten compleet verdragen. Ben gek op rauwe melk!

Rauwe melk valt bij mij ook slecht (en ik vind het vies). Yoghurt ook. En ik vind kefir wel heel lekker, maar op de een of andere manier wil het niet.

Morgen of overmorgen maar eens naar de natuurvoedingswinkel voor geitenmelk (gepasteuriseerd, dat dan wel).

Vreemd dat de kefir niet goed gaat bij jullie..ik durf nog niet al teveel in een keer te nemen want ik heb het gevoel dat ik er anders ook weleens een hele heftige "onwenselijke" reactie kan hebben.

Ik kan de smaak gewoonweg echt niet verdragen. Als ik me er toe zet kan ik makkelijk een halve liter achter elkaar drinken, maar vindt het gewoon te vies voor woorden. Ik krijg er verder geen klachten van. Maar gebruik dus liever andere middelen, omdat ik het gewoonweg vies vindt en vindt stinken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan