ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

@ Sharro

Vooral niet met je handen in haar zitten. De ene dag is de andere niet. Het AIP doet veel goede dingen. Henny liep tegen enkele tekortkomingen hiervan aan. Ik vind dat er al heel wat bruikbare informatie uit je bloedonderzoek naar boven gekomen is. Er zal hierdoor heel wat op zijn plaats vallen.

De magnesium kan je ook halen uit zwarte chocolade en gestoomde bladgroenten zoals b.v. spinazie, het keltisch zeezout en het voetenbad. Ik geef toe dat ik ook niet meer zonder mijn dagelijks stukje zwarte chocolade kan. Je zou ook spelt of spelt desembrood kunnen overwegen. Wij hebben hier goede ervaringen mee.

Hier trouwens terug gevonden dat vitamine D de opname van magnesium ten goede komt. Dr. Reijnen werkt veel met dit supplement in het behandelen van zijn patiënten.

Ik ben ervan overtuigd dat hij je goed zal begeleiden. Je hebt de nodige aanknopingspunten om met hem van gedachten te kunnen wisselen. De andere natuurarts kan je nog altijd raadplegen als dit nodig moest blijken.

 
He Sharro, ik denk eerlijk gezegd dat anderen hier je veel beter tips kunnen geven dan ik. Maar ik vroeg me af of je vlak voor de test ook nog b12 hebt geslikt. Dat maakt - zover ik dat weet - de uitslag onbetrouwbaar. Je moet vaak x aantal dagen of weken voor de test stoppen. Kan iemand hier dit beamen?
 
@ Intothewild

Alle begrip voor je vraag.

Sharro heeft gedurende vrij korte periode B12 op de orale manier ingenomen met de voor haar situatie beste werkzame stoffen t.w. methyl- en adenosylcobalamine in een dosering die aansluit bij de internationale richtlijnen op het vlak van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ze geeft aan dat ze zich vanaf het moment van het aanvangen van de behandeling zich opvallend beter voelt.

Dit zelfde fenomeen heb ik ook bij mijn eigen zoon kunnen waarnemen die nu ca. een jaar met de minimale B12 dosering bezig is. Van overdosering kan in haar geval om reden van de korte periode van inname volgens mij geen sprake zijn.

Bij injecties daarentegen kan dit wel spelen en wordt inderdaad geadviseerd om tijdens de behandeling geen B12 controle te doen om de reden dat dit een vertekend beeld van de werkelijke situatie geeft.
 
Dag Vivianne, ik ben ook niet van mening dat er sprake is van een overdosering. Wilde enkel aangeven dat de uitslag een vertekend beeld kan geven als je tot kort ervoor je b12 hebt geslikt.
 
dag viviane en wild

ik slik b12 nu een maand denk ik ongeveer en had eind augustus 563 en nu 1062
wat ik precies ook teveel vond /vind

sharro
 
maar wat ik dan raar en frappant vind ...is dat ik smiddags
even in de bank ga zitten en in slaap val ...wat ik vroeger niet had .

sharro
 
@ Sharro

Een B-12 bloedtest is een momentopname. Ik herinner met dat er tussen de eerste en tweede bloedtest van mijn zoontje enkele weken zat. Bij de 2e analyse had hij ook een B-12 waarde die eventjes 300 meer was dan bij de eerste, terwijl hij nog geen tablet genomen had ! Destijds zei het labo dat dit ook kan samenhangen met het tijdstip van bloedafname en de samenstelling van de voeding die je die dag tot je genomen hebt.

Bijgaand citaat uit het boek van Pacholok
Uit veel studies (zie boek "Is het misschien vitamine B12-tekort"van S.M. Pacholok& J.J. Stuart) blijkt een waarde van 600-2000 pg/ml in het bloed normaal.

Zoals aangegeven kan je voortborduren op de waarde van het foliumzuur die boven de 31 zit. Bijgaand linkje waar je uit kan halen dat het in slaap vallen ook met een B-12 tekort samenhangt.
https://hhhpraktijk.nl/node/143


 
Sharro ,ik laat mijn hele kwestie even bezinken, ik werd er op een gegeven moment helemaal gek van mijn gezondheids- item.Morgen ga ik bloedprikken en eind januari mag ik op consult voor de uitslagen.Ik weet nu even genoeg en schuif het helemaal aan de kant.Ik ga gezellig spelletjes spelen.

Doe rustig aan Sharro je bent in goeie handen bij dr.Reynen
 
Dag Henry Viviane en andere

Dank u voor je steunende woorden , ik heb er toch ook een goed gevoel bij

Hou ons op de hoogte Henry aub en ik ga dat ook doen als ik van d'r rennen kom... Duimen aub

Heel raar maar vandaag voel ik me goed ... Niet te begrijpen Ah ja. We blijven positief

Sharro
 
Dag Viviane


Ik voel mij er toch goed bij hoor ...ik dacht al geen b12 niet meer. Wat toch ook heel goed is voor het zenuwstelsel ook.


Zou het nu kunnen dat het beter gaat nu ik het langer neem

Sharro
 
Dag Sharro,

Het is bekend dat je lichaam in de eerste periode moet wennen aan de B12. Er treedt door de inname een reactie van ontgifting op. Vandaar dat er geadviseerd wordt om voldoende water te drinken.

Bij mijn zoontje is er ook een dag geweest dat zijn klachten in de ochtend heviger waren en ik besloot om hem op school voor een dagje ziek te melden. Toen heb ik de assistente van Dr. Reijnen gebeld en gevraagd wat we moesten doen. Dezelfde dag kreeg ik telefoontje terug dat dit bij het opstarten van de behandeling meer voorkwam en dat we in de minimumdosering moesten doorgaan.

Het mooie was dat mijn zoon na de koffiepauze zich beter ging voelen en toen toch nog naar school vertrokken is. Sindsdien heeft hij zich nooit meer beroerd door de B12 gevoeld.

Het gaat heel goed met hem. In september hebben we hem van school veranderd. We hebben gekozen voor school met kleinere klassen waar het welbevinden van het kind centraal staat en waar ze ervaring hebben in het begeleiden van kinderen met een leerproblematiek. Vanochtend nog een evaluatiegesprek over hem gehad. Heel wat achterstanden hebben we inmiddels kunnen wegwerken dankzij het inzetten van de INPP en MNRI-methode. Het goede nieuws is dat hij dankzij het inzetten van soms een aan hem aangepaste instructiemethode heel mooi evolueert. Hij is enthousiast, gedreven en tevreden !

Het nabije familielid heeft ook een mindere periode gehad. De dosering B-12 werd teruggeschroefd naar de minimumdosering.
 
dag viviane

viviane wat een heel goedgevulde tekst zeg ivm b12 tekort ...wat je daar allemaal van kan krijgen zeg ?
en wat ben ik blij voor je zoontje hij zal zich vast veel beter voelen met een goede begeleiding en mensen juffrouwen of meesters die daar veel begrip voor hebben en er zal ook meer ruimte in de klas zijn denk ik ? wat ook veel zal doen.

maar nu vroeg ik me af of b12 tekort niet kan leiden tot ms ?

en zijn er nog zieke mensen waar ik dinsdag naartoe ga ? dr reynen

heel warme groet
 
Er is inderdaad een duidelijke overlapping tussen sommige klachten die zich voordoen bij een B12 tekort en klachten die zich bij MS voordoen. Er kan inderdaad een verband tussen beiden zijn, echter de meeste artsen zoeken het niet in deze richting.

MS blijkt in sommige dossiers de uitingsvorm van een onbehandeld B12 tekort te zijn dat al dan niet aangeboren is.

In sommige families blijken er meerdere mensen al dan niet over meerdere generaties gespreid met een B12-tekort te zijn dat niet altijd op dezelfde manier als lichamelijke klacht naar boven komt. Vandaar dat het zo moeilijk is om het B12 tekort te herkennen. De ene persoon heeft hierdoor ontwikkelings- en leerstoornissen, de andere voelt zich psychologisch uit balans en bij een andere komen er hart- en bloedvaatproblemen, kanker, of klachten passend bij een verzwakte immuunfunctie of auto-immuunziekte naar boven.

Bij een B12 tekort dat veel te lang niet behandeld wordt, treedt er een beschadiging van de myelineschede op. MS is het gevolg van beschadiging van de myelineschede.

De Amerikaanse schrijfster Sally Pacholok draagt in haar inmiddels in het Nederlandse vertaalde boek " Is het misschien vitamine B-12 tekort " goed onderbouwd aan dat een niet opgespoord B12 tekort in de praktijk soms bijdraagt aan een verkeerde diagnose. Dit kan betekenen dat sommige patiënten inderdaad niet MS maar een onbehandeld B-12 tekort hebben.

Dr. Reijnen werkt op afspraak. Je wordt daar gelukkig niet geconfronteerd met een wachtkamer vol zieke mensen !
 
Bijgaand link van Stichting B12 tekort die ook interessant voor je is
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ms/

 
dan vraag ik me toch af waarom men ouders geen stappen ondernomen hebben ?

nu kan ik het oplossen ... waarom toch
 
Ik snap je verwijt richting je ouders niet helemaal. Hoe hadden zij dit verband moeten/kunnen weten? En waarom hun aanwijzen als 'schuldigen'? Jijzelf komt hier nu toch ook pas achter?
 
Toen ik begonnen ben met men voeding enz zei men mama luister eens naar je neuroloog .,. Had ik blijven doen als vroeger dan had ik ...

Nu zijn alle symtomen weg die ik had hoor en ook de hulp die ik hier gekregen heb .

Voor je kind doe je toch alles ?... Of ben ik mis
 
Je ouders zullen vast alles voor je doen. Groot deel van de samenleving vertrouwt nu eenmaal volledig op de 'experts', in jouw geval de neuroloog. Dit kan je ze moeilijk kwalijk nemen vind ik. Zelf moet je de juiste lijn zien te vinden. En je niet teveel laten beinvloeden door andere meningen. En natuurlijk ook niet doorslaan in je eigen mening. Gelukkig zitten hier op het forum mensen met veel kennis. Maar het zal altijd een zoektocht blijven.
 
Lieve Sharro,

Hier herken ik je verhaal voor een stuk en zelf vind ik ook dat je voor je eigen kind alles doet. Onwetendheid van de klachten passend bij een B12 tekort bij veel artsen als de gemiddelde patiënt of de omgeving van deze, verklaart wellicht de opinie van je mama.

Haar generatie is nog opgegroeid met de gedachte dat een arts perfect opgeleid is en alles vanuit zijn achtergrond alles veel beter weet dan een patiënt.

Mijn ervaring is inmiddels dat de cruciale kennis op dit vlak vooral bij de integrale artsen zit, die verbanden leggen tussen voedsel allergieën en verstoorde immuunsystemen en bijpassende auto-immuunziektes.

Bij het vinden van een oplossing voor mijn zoontje heb ik ook eerst het traditionele pad bewandeld waarvan o.a. de geraadpleegde kinderarts en kinderneuroloog niet goed in de materie van een B12 tekort ingelezen waren. Uiteindelijk zijn we met alle dossiers en de resultaten van de bloedonderzoeken in de hand bij integrale arts terecht gekomen die mijn vermoeden bevestigde en de goede B-12 variant bij hem voorschreef.

Achteraf ben ik tot het inzicht gekomen dat de klimaat van de universiteit waar de medici worden opgeleid bepalend is of deze multidisciplinair te werk gaan en verbanden tussen voeding en gezondheid gaan leggen. Uiteindelijk hebben we een kinderarts gevonden die wel in B12 materie ingelezen was doordat ze een stuk van haar opleiding in Antwerpen gedaan had. Hier enkele voorbeelden van Vlaamse universiteiten die al verder denken en er mee bezig zijn.

Er is hoop :
http://www.zoelho.com/ZoelhoNL/Publish/index.htm#t=Ziektebeelden/Auto-immuun_ziekten.htm
http://www.uhasselt.be/project_details?pid=10620&t=nl
http://www.gva.be/cnt/dmf20150907_01855404/ua-wil-antwerpenaren-massaal-doen-fermenteren







Het vervelende is dat artsen
 
Ja daar heb je gelijk in ...en inderdaad moet ik mijn gevoel volgen en zeker naar men lichaam luisteren wat tot hiertoe lukt .

De neuroloog heeft me vol medicatie gegeven waar ik al 2soorten niet meer hoef te nemen ... Echt niet ...wat ik toch al super vind .

Maar ik blijf toch positief hoor en dat geeft me sterkte en steun.

Sharro
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.033
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan