natriumbicarbonaat

Ik zag ergens EUR 16,60 voor 1000 gram staan. Volgens mij doe je daar wel een poosje mee.

ik heb deze bij de toko gehaald,

500 gram voor 1,25 euro van ARM en Hammer (oranje pak)

heb ik toch de goede?

nu nog steeds dunne ontlasting, lijkt wel of ik leegloop :(

Quote:
Zuiveringszoutkuur ter ontzuring

Doe (s’ochtends) een flinke theelepel zuiveringszout in een glas

roer het met een deel koud water aan en

vul het glas met heet water bij;

drink het zo warm mogelijk.

Vijf tot tien minuten later neemt men een glas koud water met 6-12 druppels citroen of een druif; Alleen deze potentie geeft de gewenste werking.

Ga je hiervan zweten of overgeven, des te beter, want de zuren moeten eruit.

Dit kunnen we een paar weken als kuur doen.

Bij ernstige verzuring neemt men behalve 's morgens, ook nog kort voor het middag- en het avondeten een kwart theelepel zuiveringszout op een glas koud water, om te voorkomen dat het eten onmiddellijk in zuren wordt omgezet.

Ik heb natriumicarbonaat van tensa, en zeker niet voor 16 euro hoor. Rond de 7 euro maximaal(via homeopathisch drogist) maar kan ook via webshops, even prijzen gaan vergelijken.

Ik heb het zelf bij me eigen drogist besteld, voor 4,75. binnen 2 dagen kon ik het ophalen.

Ik heb het bij een natuurdrogist gekocht die ook wijn- en biermaakspullen verkoopt. Het is hetzelfde adres dat ik heb voor bitterzout.

Mike

Mike,

Kun jij hier iets kritisch over zeggen:

Quote:
Aangezien al wel wordt erkend dat natriumbicarbonaat van essentieel belang is bij het ontzuren van het lichaam, wordt vaak geopperd om natriumbicarbonaat in poedervorm op te lossen in water en dit op te drinken. Tevens wordt natriumbicarbonaat in tabletvorm verkocht (vaak op doktersrecept) om eventuele verzuringen tegen te gaan. Deze methoden waarmee wordt geprobeerd om de bicarbonaatbuffers in het lichaam te verhogen vallen sterk af te raden, aangezien dit tot andere klachten kan leiden. Het maagzuur zet de opgeloste natriumbicarbonaat om in water (H2O), keukenzout (NaCl) en koolstofdioxide (CO2). De inname van natriumbicarbonaat heeft dan o.a. diaree als bijverschijnsel vanwege de aanmaak van substantiële hoeveelheden koolstofdioxide (CO2) in de maag. De bloeddruk kan ook heel snel stijgen vanwege de aanmaak van keukenzout (NaCl). En als laatste wordt de belangrijke verhouding van de mineralen natrium/kalium ernstig verstoord. Deze verhouding dient 1:3 te zijn voor de instandhouding van het evenwicht tussen het vocht in de lichaamscellen, en tussen het vocht tussen de lichaamscellen (intra- en extracellulaire waterhuishouding).

Hoe dan wel op veilige en effectieve wijze de bicarbonaatbuffers in het lichaam te verhogen?

Als we nu hebben kunnen lezen dat het erg belangrijk is om voldoende natriumbicarbonaat in het lichaam aanwezig te hebben om het lichaam op effectieve wijze de zuurgraad te laten reguleren, bestaat dan een methode om op veilige wijze de bicarbonaat buffers weer te verhogen?

Ja, er zijn 2 methoden waarbij dit op continue basis veilig en effectief kan:

1) het drinken van basisch water

2) het innemen van tabletten welke:

- Pas oplossen in de darmen

- De juiste verhouding natrium/kalium van 1:3 bevatten

bron":http://www.alkalife.nl/natrium-bicarbonaat.html

Die omzetting naar koolstofdioxide zou wel eens de reden kunnen zijn waarom sommige mensen moeten boeren na het drinken van bica. Dit moet worden gezien als een vervelende bijwerking, maar dezelfde vervelende bijwerking krijg je ook door het drinken van spa rood, frisdrank, bier of welke koolzuurhoudende drank dan ook. Het lichaam wil van het koolzuur af door te gaan boeren.

Waar het natuurlijk om gaat is de chloride in natriumchloride. Deze zorgt voor meer aanmaak van maagzuur. Er is overigens nog nooit onomstotelijk bewezen dat NaCl de bloeddruk zou verhogen. Dit is een aanname die eerder als doel heeft je bang te maken voor zout, zoals we wel meer worden bang gemaakt voor juist die dingen die levensscheppend zijn, zoals cholesterol, zonlicht, vitamine A en verzadigd vet.

Basisch water verdunt eerder het maagzuur. Hoe meer waterstof er in water zit, hoe gestructureerder het water is. En waterstof is een ZUUR. Dit betekent dat je beter licht zurig natuurlijk water kunt drinken. Het is ook mogelijk om zuren toe te voegen aan water als appelazijn en/of citroensap.

Ten slotte gaat men ook uit van de onbewezen zuur-base-theorie. Mensen verzuren niet door het eten van zuurvormend voedsel. Zuren zijn bouwstoffen, daarom hebben we ook aminoZUREN en essentiele vetZUREN nodig en bestaat ons DNA en RNA uit necleineZUREN.

Op de eerste pagina van deze thread verwijs ik naar dit artikel, maar het is de moeite waard om het nogmaals onder de aandacht te brengen. Volgens deze man zorgt de inname van bica voor de aanmaak van meer maagzuur (zie laatste alinea). Hieruit blijkt wel dat het niet zwart-wit is en dat het drinken van een alkalisch zout (bica) kennelijk leidt tot meer maagzuur vanwege de omzetting ervan in het lichaam.

Uit al die omzettingen blijkt wel dat het niet zo simpel is als basische voeding = basisch lichaam en zuurvormende voeding = verzuurd lichaam. Het lichaam is een grote biochemische fabriek, waarin allerlei complexe omzettingen plaatsvinden, dus de zuur-base-theorie is hopeloos simplistisch.

Mike

hier een artikel van Sang Whang..de "uitvinder"

Article 3 – Alkaline Water and Stomach Acid

By Sang Whang

Among the people who question the validity of alkaline water, the biggest question is, “What happens to the alkaline water once it reaches the stomach, which is highly acidic?” People who have some knowledge of the human body, including medical doctors, ask this question. Let me answer that question once and for all to erase any doubts about the health benefits of alkaline water.In order to digest food and kill the kinds of bacteria and viruses that come with the food, the inside of our stomach is acidic. The stomach pH value is maintained at around 4. When we eat food and drink water, especially alkaline water, the pH value inside the stomach goes up. When this happens, there is a feedback mechanism in our stomach to detect this and commands the stomach wall to secrete more hydrochloric acid into the stomach to bring the pH value back to 4. So the stomach becomes acidic again. When we drink more alkaline water, more hydrochloric acid is secreted to maintain the stomach pH value. It seems like a losing battle.However, when you understand how the stomach wall makes hydrochloric acid, your concerns will disappear. A pathologist friend of mine gave me the following explanation. There is no hydrochloric acid pouch in our body. If there were, it would burn a hole in our body. The cells in our stomach wall must produce it on an instantly-as-needed basis. The ingredients in the stomach cell that make hydrochloric acid (HCl) are carbon dioxide (CO2), water (H2O), and sodium chloride (NaCl) or potassium chloride (KCl).

NaCl + H2O + CO2 = HCl + NaHCO3, or

KCl + H2O + CO2 = HCl + KHCO3

As we can see, the byproduct of making hydrochloric acid is sodium bicarbonate (NaHCO3) or potassium bicarbonate (KHCO3), which goes into the blood stream. These bicarbonates are the alkaline buffers that neutralize excess acids in the blood. They dissolve solid acid wastes into liquid form. As they neutralize the solid acidic wastes, extra carbon dioxide is released and discharged through the lungs. As our body gets old, these alkaline buffers get low. This phenomenon is called acidosis. This is a natural occurrence as our body accumulates more acidic waste products. There is, therefore, a relationship between the aging process and the accumulation of acids.

By looking at the pH value of the stomach alone, it seems that alkaline water never reaches the body. But when you look at the whole body, there is a net gain of alkalinity as we drink alkaline water. Our body cells are slightly alkaline. In order for them to produce acid, they must also produce alkaline, and vice versa. Just as a water ionizer cannot produce alkaline water without producing acid water, since tap water is almost neutral.

When the stomach pH value gets higher than 4, the stomach knows what to do to lower it. However, if the pH value goes below 4, for any reason, the stomach doesn’t know what to do. That’s why we take Alka-Seltzer, which is alkaline, to relieve acidic stomach gas pain. In this case, hydrochloric acid is not produced by the stomach wall, therefore, no alkaline buffer is being added to the blood stream.

Here is another example of a body organ that produces acid in order to produce alkaline. After the food in the stomach is digested, it must come out to the small intestine. At this point in the digestive process, the food is so acidic that it will damage the intestine wall. In order to avoid this problem, the pancreas makes alkaline juice (known as pancreatic juice). This juice is sodium bicarbonate, and is mixed with the acidic food coming out of the stomach. From the above formulae, in order to produce bicarbonates, the pancreas must make hydrochloric acid which goes into our blood stream.

We experience sleepiness after a big meal (not during the meal or while the food is being digested in the stomach), when the digested food is coming out of the stomach. That is when hydrochloric acid goes into our blood. Hydrochloric acid is the main ingredient in antihistamines that causes drowsiness.

Alkaline or acid produced by the body must have an equal and opposite acid or alkaline produced by the body, so there is no net gain. However, alkaline supplied from outside the body, like drinking alkaline water, results in a net gain of alkalinity in our body.

Copyright 1997.

Dia

Die Sang Wang zit fout. Hij baseert zich op de foutieve en simplistische zuur-base-theorie. Door basisch water te drinken verdun je structureel je spijsverteringssappen, waaronder je maagzuur, en maak je niet meer aan, zoals hij beweert.

Mensen worden bovendien niet slaperig na een maaltijd omdat maagzuur in de bloedstroom terechtkomt, maar omdat ze koolhydraten eten die een gigantische belasting vormen voor het gehele lichaam.

Wat wel klopt is dat natriumbicarbonaat een bijproduct is van maagzuur en dat dit een alkalische buffer vormt. Bica helpt je dus ontzuren, iets wat ik nu al twee weken ook structureel ervaar.

Mike

De afgelopen twee dagen komt er dankzij de bica bij mij meerdere keren per dag pikzwarte, zure ontlasting uit. Zelf denk ik dat het teerresten zijn die ik de eerste 15 jaar van mijn leven heb opgeslagen omdat mijn ouders kettingrokers waren. Goed spul, die bica!

Mike

Dan ontgaat mij de hele boel..

Bi-ca heeft een ph van 9..en het komt toch ook eerst in je maag.

Maar dat verdunt dan bij jou niet je maagzuur??? vreemd..

Dia.

Ik heb nu 3 dagen de bica genomen op nuchtere maag,

de eerste dag de hele dag door ontlasting, maar de laatste 2 dagen een ontzettend naar en opgeblazen gevoel na het drinken van de bica.

Mijn buik leek wel zwanger en ik voelde een druk op mijn maag..

dit overgens niet meteen na het drinken, maar een uurtje of 2 later..

vervolgens komt er dan wel wat uit, maar heel moeilijk!

misschien ga ik het om de dag doen..

Dia,

De alvleesklier produceert zelf ook natriumbicarbonaat. Ik heb het nodig als supplement want mijn alvleesklier heeft het zelf heel erg moeilijk (opgezwollen en pijnlijk). Enzymen worden al aangevuld via de rauwe melk, maar de bica moet ik echt drinken. Ik heb geen enkel negatief effect gemerkt voor wat betreft mijn eiwitvertering, dus uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik niet minder maagzuur krijg van het drinken van bica.

De logica is als volgt:

Als reactie op de inname van natriumbicarbonaat (of de natuurlijke uitscheiding ervan door de alvleesklier) wordt de maag geprikkeld om meer maagzuur aan te maken. Het is deze reactie tussen het zure maagzuur en het alkalische bica dat de juiste pH creeert voor de activering van bepaalde spijsverteringsenzymen, zoals het eiwitsplitsende pepsine en het vetoplossende enzym lipase. Dit alles is zeer belangrijk voor de eiwitvertering, maar ook voor het vetverbrandingsproces. Door mijn alvleesklier te helpen met enzymen uit rauwe melk en bica in water heb ik alleen maar winst, want mijn vetten en eiwitten worden beter verteerd en mijn alvleesklier hieft niet meer zo hard te werken. Dit is ook wat ik ervaar.

Die Sang Wang hanteert dezelfde logica m.b.t. basisch water, maar er is geen enkel bewijs waaruit blijkt dat in reactie op de inname van basisch water de maag eveneens meer maagzuur zou produceren om de verhoogde pH in het water weer omlaag te brengen. Het lichaam maakt wel zelf natriumbicarbonaat aan, maar geen basisch water, dus dat laatste zou wel eens heel onnatuurlijk en zelfs schadelijk kunnen zijn. Als dit nl. zou werken zou de maag in respons op Rennies ook meer maagzuur moeten produceren, maar het tegendeel is waar!

Mike

Jawel..de formule van Sang..staat onderaan de pagina waar jij naar toe verwees.

Maar het maakt niet uit..het water met de alkalife druppels..moet je ook minstens een

half uur voor je eten drinken..en jij drinkt je bi-ca ook op je nuchtere maag.

Ben zelf weer voorzichtig begonnen met de tabletjes van alkalife..die dus de maag passeren en dat gaat nu heel goed.

Door die extra bi-ca..hoeft je lever zelf minder aan te maken??

Op de site van Sang..(die inmiddels ook dood is..)staat dat het ook zou helpen voor

(pre) diabetes...

Kan dat kloppen..hoe denk jij daarover?

Dia.

Ik zag dat de auteur ook verwees naar Sang in zijn artikel. Ik heb dit artikel meerdere keren geplaatst hier op het forum, met de boodschap dat dit waar ZOU KUNNEN zijn. Nu weet ik in ieder geval uit eigen ervaring dat natriumbicarbonaat (dat door de alvleesklier wordt aangemaakt, niet door de lever) mijn maagzuur niet verdunt en mijn alvleesklier ontlast.

Die tabletjes bestaan uit natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat. Natriumbicarbonaat is lichaamseigen, maar over kaliumbicarbonaat ben ik nog niet zo zeker. Ik denk dat alles wat de alvleesklier ontlast kan helpen tegen (pre)diabetes, maar ikzelf houd het bij natriumbicarbonaat en geen andere bicarbonaten of bij basisch water.

Mike

Uiteindelijk is Sang Wang ook maar 80 jaar geworden. Hoewel een respectabele leeftijd is dit niet zo indrukwekkend als je langlevendheid voorstaat. Het meest interessante is natuurlijk waaraan hij is overleden. Dit blijkt hepatitis B te zijn. Al dat alkalische water heeft zijn lever dus niet kunnen redden, wellicht omdat hij structureel zijn maagsappen aan het verdunnen was en daardoor geen goede vet- en eiwitvertering had. Het kan ook zijn dat hij structureel zure mineralen als fosfor en zwavel tekort is gekomen door zijn eenzijdige nadruk op basen.

Dit overkomt iedereen die denkt met 1 enkele oorzaak ook 1 enkele oplossing te hebben gevonden. Sang Wang zei: drink basisch water en dan komt alles goed. Dr. Batman zei: drink water, dan komt alles goed. Hij werd 73 jaar oud en stierf aan een longontsteking (VOCHT in de longen!). Hulda Clark was compleet paranoide over 'parasieten' en bracht haar eigen bestek mee naar restaurants! Hoe oud is zij geworden? 81 jaar en ze stierf aan kanker. Nu hebben we Brian Peskin, die zegt: neem je essentiele vetzuren in en dan komt alles goed. Het zou mij niet verbazen als Peskin ook niet veel ouder wordt dan anderen en misschien wel geveld wordt door...kanker.

De tijd zal het leren. Wel wordt duidelijk dat we naast de foutieve reguliere cholesterol- en verzadigd vet-hypothese nu ook maar eens heel kritisch moeten gaan kijken naar de alternatieve zuur-base-theorie. Ik wil graag de volgende opmerkingen van Weston Price hierover ter herinnering roepen:

https://www.fatsforum.nl/topic/weston-price-in-zijn-eigen-woorden#post-26

In dit citaat noemt Price specifiek natriumbicarbonaat:

Quote:
In geen enkel geval is het mijn bevinding geweest dat de verandering van een hoge immuniteit naar een hoge vatbaarheid voor cariës bij deze primitieve rassen ook maar iets te maken had met een wijziging van overwegend basische voeding naar een overwegend zuurvormend voedingspatroon, wat in de lijn der verwachting zou zijn als de zuur-basentheorie op waarheid berustte.

Als dat alles is wat vereist is, waarom heeft de toevoeging van natriumbicarbonaat aan een ontoereikend voedingspatroon dan niet geleid tot de beheersing van cariës?

Natriumbicarbonaat helpt mijn alvleesklier te ontlasten en ik merk dat het me ook helpt ontzuren. Maar dat doet vleesconsumptie ook:

https://www.fatsforum.nl/topic/ontgiften-via-dierlijke-voeding

Kortom, mijn lichaam is blij met zowel zuren als basen van de juiste kwaliteit. Of, zoals Price, terecht stelt:

Quote:
Het is belangrijk om te beseffen dat ons lichaam een mechanisme heeft voor het onderhouden van het juiste evenwicht tussen zuren en basen in het bloed en dat deze slechts binnen een zeer nauwe grens varieert, ongeacht of het gegeten voedsel nu zuur of basisch is.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.568
Leden
8.672
Nieuwste lid
Jurgman
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan