oedeem

Ik had ook lipoedeem.
Erfenis van mijn vaders kant (vader heeft zelf dunne benen) maar zag destijds een foto van zijn pa met zijn 9 zussen en moeder allemaal olifantenbenen.
Bij mij begon het in de pubertijd. Ben ooit met mijn ma meegeweest naar een fleboloog omdat ik mij stoorde aan mijn haarvaten. Hij zei destijds (ik was 19), die vaatjes valt mee maar ik zie wat anders. Bla bla...lipoedeem dus. Heb destijds kousen aangemeten gekregen. Na een paar jaar was ik het zat, heb toen vet weg laten zuigen rond mijn knieën en onderbenen. Ben een jaar daarna ook behandeld door fytotherapeut voor PCOS en begon in die tijd met biologisch en gezonder eten. Mijn benen zijn in verhouding nog steeds wel wat meer als mijn bovenlichaam (kleine borsten, tenger bovenlijf, gelukkig heb ik wel wat bredere schouders). Maar het scheelt niet meer dan 1 maat.

Ik stoor mij ook wel aan cellulites maar denk eraan binnenkort de melkkuur te doen met bottenbouillon. Ik had hier eerder een post gelezen van een man (amerikaans ben zijn naam kwijt en kan de post niet meer vinden...iemand?)

Inmiddels gevonden....

http://freetheanimal.com/2013/04/kefir-recomposition-progress.html

 
heksje ik probeer inderdaad zoveel mogelijk dingen te vermijden die schadelijk zouden zijn zoals plastic verpakkingen en blikwerk enz.

debsy je schrijft had,betekend dit dat je ervan af bent? en denk je dat dit door de voeding is gekomen of door de andere dingen die je hebt gedaan b.v. de kousen?

verder ben ik erg benieuwd of mike meer info kan geven op het melkverhaal

silvia
 
Debsy wat bedoel je "de melkkuur doen met bottenbouillon" Doet deze man de melkkuur samen met de bottenbouillon?.
Wat is in het kort de strekking van dit verhaal?
 
Koeien worden in tegenstelling tot 40 jaar geleden doorgemolken tijdens hun dracht

Wat een verschrikkelijke grote onzin!!!!!! Het woord tegenstelling moet je veranderen in net als.
Als die hormonen zo slecht waren als die goeroe stelt, dan was melk nooit de heilige graal van Weston Price geworden
 
Nou ik blijf aanleg hebben voor "in verhouding" wat dikkere benen... maar een leek zal het niet meer aan mij zien behalve dat als ze goed kijken dat ik neig naar wat stevigere benen.

Als ik ook het filmpje bekijk ben ik nooit verder gekomen dan fase 1.
Mijn behandeling voor PCOS was op mijn 22/23e en ben inmiddels 36. Heb op mijn 28e en 30e 2 kids gekregen en vermoed een lichte bijnieruitputting ben toen afgevallen tot 58 kilo en woog toen met de pcos ongeveer 68. Voordat ik kids kreeg ongeveer 65. Moet zeggen met 58 kilo ( ik ben 1.76) waren mijn benen mooi , maar mijn armen, bovenlichaan en gezicht echt te tenger. Vooral het vet weg van mijn wangen werd ik verdrietig van..Ik ben inmiddels 63. Maar verhoudingen blijven helaas hetzelfde.


Nou hij deed de melkkuur met kefir en rauwe melk.
Zijn hele figuur veranderde erdoor zonder dat hij naar de sportschool ging. Recomposing fat werd er geloof ik genoemd. Dat van bouillon en evt extra collageen heb ik zelf verzonnen eigenlijk :-) Omdat dat goed is voor het bindweefsel.
 
Alleen de biologische-dynamische koeien zijn voor WestonPrice acceptabel en daar de rauwe melk van. Ze krijgen geen antibiotica en hun kalfjes worden niet bij ze weggehaald. Dat kun je zeker niet vergelijken met fabriekskoeien, dat is gewoon dierenmishandeling.
 
Biologisch of, nog beter, grasgevoerd is ook prima, hoor. Ik ervaar rauwe melk ook als dikmakend. Dit kan te maken hebben met de IGF (insuline growth factor) of met de lactose, of allebei. Daarom drink ik rauwmelkse kefir. Als je echter een tijd lang alleen maar rauwe melk drinkt, al of niet i.c.m. bottenbouillon, dan hoef je niet zo druk te maken om suikers in melk, want dan val je er zeker van af.

Duimpje, laat je niet gek maken door wat andere zogenaamde 'experts' op Facebook of waar dan ook zeggen of schrijven.



Bovendien is er nog altijd de objectieve testvraag. Wordt het voedingsmiddel al duizenden jaren gebruikt en is het bewezen heilzaam? Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, schreef rauwe melkdieten voor als middel tegen elke kwaal. Al duizenden jaren heelt rauwe melk mensen van allerlei ziekten en aandoeningen, een duidelijk bewijs dat dit neolithische voedingsmiddel naadloos aansluit op de paleolitische voeding. Kunnen we hetzelfde zeggen voor granen? Nee, integendeel. Uit onderzoek naar schedels en skeletten blijkt dat de graanetende mens kleiner is geworden met een minder dichte botstructuur en, jawel, zelfs caries, iets wat bij geen enkele paleolitische mens is aangetroffen.

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop/

Mike
 
Ik wordt helemaal niet dikker van rauwe melk, mijn vriend ook niet. Verschilt denk ik per persoon.

Er is ook een topic over de rauwmelkse kuur en er is ook een gratis boek te lezen The Milk Cure.
 
oke dank je ,het ging mij meer om de oestrogenen in rauwe melk,daar ik deze nu zoveel mogelijk probeer te vermijden.

silvia
 
De verdeleing van vetcellen is duidelijk bij een vrouw anders dan bij een man.
Dat op deze plekken nu veel meer vet opgeslagen wordt terwijl dit juist weer veel minder of helemaal niet op de rest van het lichaam gebeurd heeft oa te maken met de algemene werking van vetopslag(dikker worden).
Insuline zorgt voor de opslag en het vasthouden van vet in de cellen, en juist op de vetcellen van de billen,heupen en benen is veel meer Lipoproteinlipase(lpl) aanwezig. Insuline verhoogd de activiteit van lpl. Testosteron verminderd deze activiteit van lpl op de buikvetcellen maat heeft geen invloed op die van andere regio's.
Oestrogeen verminderd juist een verhoogde lpl werking terwijl progesteron deze verhoogd. Dus is oestrogeen dominantie hier een oorzaak?? Kan het zijn dat er juist te weining oestrogeen aan het werk is?
Niet voldoende voeding in de borstvoeding heben kan komen doordat deze voeding/energie niet vrij kwam vanuit de plekken waar deze tijdens een zwangerschap opgeslagen werd.
Vet komt niet meer vrij en er wordt steeds maar weer meer opgeslagen. Heb je energie gebrek,vaker honger,eet je toch 'beperkt'terwijl je toch steeds meer vet opslaat en verlies je ook nog spiermassa?
Krachttraining zal niet veel helpen om het testosteron niveau op te krikken en het zal ook geen invloed hebben op het probleem. Krachttraining heeft wel veel andere voordelen maar dan wel krachttraining. Een wasmand of stofzuiger optillen is GEEN krachttraining,maar dat is een ander topic.
Een oplossing zou ik niet weten, maar ik denk wel dat het fundamenteel een hormonal probleem is, net zoals dik worden over het gehele lichaam. Ik denk ook dat vanaf een bepaald moment dit niet enkel meer op te lossen is door suggesties op dit of welk forum dan ook.
ad
 
zo dank je ad een heel verhaal.

een hormonaal probleem en jij denkt dus dat ik er alleen met de juiste voeding niet kom.
misschien moet ik eens kijken of ik hier ergens hulp in kan krijgen maar waar?..zijn er misschien mensen in de omgeving van helmond/eindhoven die hier ervaringen mee hebben? en weten waar ik terecht kan?

graag

gr silvia
 
Hi Ad,
Als krachttraining geen oplossing is voor het probleem welke voordelen heeft het dan wel voor het probleem?
 
Heel bijzonder om te zien dat het vooral mannen zijn die hier schrijven over hormonen en dan met name oestrogeen terwijl het hier om een vrouw met een oestrogeendominantie gaat.

Wederom wordt er therapie toegejuicht terwijl ik er bij blijf dat je je dit geld beter -eerst- kunt besparen. Je moet niet te hard lopen, de hormonen vinden hun balans wel. Laat de natuur toch eens zijn werk doen. Het aanraden van therapie is veel te veel in de denkwijze van de huidige instelling ten opzichte van geneesheren, therapeuten en dergelijke.

Het lichaam van Silvia heeft amper de kans gekregen zichzelf te herstellen terwijl het al zo geweldig goed vordert. Maar nee, hup weer naar een therapeut verwijzen.

Nog maar een keer dan:
De beste therapie zit in voeding!!!

Laat deze dame, ikzelf dus, daar nou eens het beste bewijs van zijn. Geduld is een schone zaak en voeding is je geneesmiddel.

Het verbaast me dat zware huishoudelijke taken niet gezien kunnen worden als krachttraining. Dan ben ik wel benieuwd wat wel onder krachttraining valt. Laten natuurvolkeren nou niet rond hebben gesmeten met dumbells en gewichten, maar hun krachten hebben gebruikt met het bezig zijn van gewone huishoudelijke taken zoals het tillen van emmers (of wat ze toen ook hadden) water, vegen, etc.
 
ik ga het eerst echt op voeding doen heksje ik luister naar je advies!!
ik vind ook dat ik te kort bezig ben en misschien worden de dijen wel een stuk minder als mijn hormonen weer kunnen herstellen.

ik vraag me alleen af of ik niet bij iemand terecht kan die vast kan stellen waar het probleem precies ligt.

het advies van mike heb ik ook ter harte genomen en ik doe nu het intermitted vasten,start smorgens wel met water en solé en een oplossing magnesium solé en een eetlepel kokosolie.
het bevalt me goed zo want ik heb toch geen honger in de ochtend.

mijn maandelijkse menstruatie gooit wel elke keer roet in het eten,gisteren weer een stuk taart op en weer balen,de verleiding is echt te groot en ik blijf zin in zoet houden.
de rest van de maand heb ik hier totaal geen last van.
ook merk ik dat mijn menstruatie veel heftiger is als normaal,ik heb een enorme buikpijn en er komen nu ook bloedstolsels mee,kan dit ook een teken zijn van ontgifting? of eventueel een verandering van hormonen?

thanks weer :]
 
Hoi Silvia,
Zin in zoet tegen de tijd dat je gaat menstrueren is helemaal niet raar en mag je best aan toe geven, al is het beter natuurlijk om taart te vermijden. Je kunt dan gerust de koolhydraten wat ophogen. Denk erom, volg je instinct en gevoel. Heb je zin in iets, dan neem je dat (zolang het binnen WAPF past maar soms piepen we er nu eenmaal even buiten ;) )

Dat je menstruatie heviger is doet me toch in eerste instantie eraan denken dat je lever het nu even zwaarder heeft. Verandering van hormonen zou me ook niet verbazen. Heb je al iets gehaald wat bitterstoffen aan je voeding toevoegt? Houd het even in de gaten. Ik denk dat de zwaarte van je menstruatie wel weer zal zakken in de loop van de tijd. Probeer ook niet je lever al te zeer te belasten met vetten, zeker rond je menstruatie heeft de lever het zwaar en is het verstandig om deze wat te ontlasten, dus even anders dan 'gewoon' eten. Volg hierin je gevoel. Als koolhydraten of licht eten of wat minder vet eten of juist wat minder eiwitten beter strookt bij je gevoel dan gewoon doen. Er is immers geen protocol :)
 
Heel bijzonder om te zien dat het vooral mannen zijn die hier schrijven over hormonen en dan met name oestrogeen terwijl het hier om een vrouw met een oestrogeendominantie gaat.

En dus is dit als gespreksonderwerp verboden terrein voor mannen? Vorig jaar ging het over borstvoeding en dit was voor mij als man ook al 'off limits' om iets van te vinden. Zie ook mijn zojuist geplaatste reactie in de supermarkttopic. Met politiek correct femigezwets maak ik heel gauw korte metten!

Mike
 
Het gaat niet om

politiek correct femigezwets

maar het gaat mij erom dat mannen geen ervaring hebben met oestrogeendominantie veroorzaakt door progesterontekort met alle lichamelijke gevolgen van dien.

Heb jij als man wel eens progesteroncreme gesmeerd? Heb jij ervaren wat dit met je doet? En als je antwoord hier mogelijk ja op is, zou je dan denken dat de uitwerking ervan gelijk is als die bij een vrouw?

Je zou toch langzamerhand echt moeten weten dat ik geen last heb van het virus femi(nisme). Mannen mogen over vanalles praten van mij maar dat wil nog niet zeggen dat ze kennis van zaken hebben dan wel genoeg ervaring hebben om iets echts zinnigs hierover te zeggen.
 
Dit was exact hetzelfde tegenargument in de discussie over borstvoeding. "Heb je wel eens zelf bv gegeven? Nee, dan heb je geen recht van spreken, want je weet niet waar je het over hebt." I call bullshit! Dit is wel degelijk nog een restje femivirusbesmetting bij jou. Je hoeft nl. niet zelf een ervaringsdeskundige te zijn om er desondanks iets zinnigs over te kunnen zeggen. Soms is het oordeel van een buitenstaander zelfs veel objectiever, juist omdat de persoon het niet zelf heeft ervaren. Weston Price had als man heel zinvolle dingen te zeggen over vruchtbaarheid, zwangerschap en zogen en hij heeft zelf nooit een kind gedragen en gebaard!

Mike
 
Mike, ik zeg nergens dat de mannen hierin geen "recht van spreken" hebben. Sterker nog, in mijn laatste bericht hierboven zeg ik dan mannen wat mij betreft overal over mogen praten. Maar dat houdt nog niet in dat er altijd per definitie iets gezegd wordt wat klopt.

Inderdaad kunnen mannen ook genoeg zinvolle dingen zeggen over vrouwelijke aangelegenheden. Echter slaan mijns inziens vanwege mijn eigen ervaringen, instinct en oergevoel de mannen zoals schrijver Lee en jijzelf nu echt faliekant de plank om alwetend over dit onderwerp progresteroncrème te promoten.

Dit goedje is gevaarlijk, is niet natuurlijk en kan hele nare gevolgen hebben. Het alsmaar promoten van deze troep is iets wat een vrouw met ervaringen gelijk aan die van mij nooit zou doen. Het zal er op papier of in de wetenschap of weet ik veel waar heel logisch uit zien dat als oestrogeen dominant is door verlaagd progestron dat iemand dan maar klakkeloos progesteron aanvult, maar dit is net zo onzinnig als vitamine D aanvullen zonder de nodige vitamine A.

Je zegt zelf altijd dat je hier beter informatie kan neerzetten als je volledig en goed geïnformeerd bent dus deze kaats ik daarom bij deze terug. Ik heb hier al meerdere keren jouw advies over Lee en de crème voorbij zien komen en jij hebt al meerdere keren mijn onderbouwde reactie daarop terug kunnen zien.

Daarom ben ik nu ondertussen behoorlijk boos en schrijf nogmaals: lever informatie waarover je zeker weet waar je het over hebt. Er gaan geen informatie boven informatie uit eigen ervaring. Lee en jij kunnen deze ervaringen niet hebben.

Dus alle informatie is welkom, maar ik ben het nu echt zat dat als ik telkens weer mijn ervaring hierop zet dit wordt weersproken door mannen die er geen ervaring mee hebben en kunnen hebben. Als we het woord "mannen" hier vervangen door "mensen" dan is iedereen weer happy en gaat hier niet meer om feminisering, feminisme, vrouwelijkheid of welk seksestrijd dan ook, maar om de ervaring.

Het lijkt me toch echt een feit dat mannen en vrouwen anders gebouwd zijn en dus ook anders reageren op bepaalde zaken.

NB: voor de duidelijkheid--> met "zaken" doel ik op voedingsmiddelen, crèmes, etc. dus NIET over woorden, discussies etc.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan