oorlog tegen de boer

Een lijst met Bovaer-vrije boerderijen in Nederland om u te helpen lokale boeren te vinden die u kunt vertrouwen.

Opname in de lijst is gebaseerd op verklaringen van de boerderijen zelf, of bezoekers die het hebben gecontroleerd. Als u wilt dat uw boerderij wordt toegevoegd, neem dan contact op met de websitebeheerder op de volgende X (Twitter)-handle: @preplijst

Verdorie, ik mag al blij zijn als ik hier een boer zo gek heb om melk voor me te tappen. Weer iets waar ik me zorgen over kan maken.

Oh wacht ... dat was de bedoeling ook 🤨🤪

Ik bedoel: voor de dieren snap ik dat het nooit goed kan zijn, die Bovaer. Misschien dat de boer subsidie krijgt, al dan niet via een pilot-traject?

@H.E.K.S. vraagje: wat is er nu met die melktaps, ik heb het even gemist wat hier nou het probleem mee is. Alvast bedankt.
Ik denk dat je doelt op de smaak / samenstelling van de melk uit de tap. Daarover meer hieronder.

Onze ervaring met melktaps is meervoudig. We hebben er wel slechte melk uit ontvangen [zo slecht dat de boerderijhond het niet eens wilde] maar ons grootste probleem is wel dat de melk een bijsmaak heeft, waarvan wij vermoeden dat dit te wijten is aan de schoonmaakmiddelen. Wij ervaren dit bij alle melktaps en we hebben er al wel wat geprobeerd.

Bij één van de lokale melktaps hebben ze inmiddels de stoomfunctie uitgezet. Gewoonlijk sluit je het deurtje en zou de tap met stoom gereinigd worden. Na een gesprek met de boerin over de smaak heeft zij die functie uitgezet. Het is wat beter geworden, maar helaas smaakt de melk nog steeds niet volwaardig [lees: zoals het direct uit de koe of de grote melktank komt] en is er nog altijd een bijsmaak.

Verder valt ons op dat er verschil is welke melk in de tap gaat. Er zijn boeren die de melk uit de grote voorraadtank halen. Deze is dan al goed gekoeld, maar nadeel is dat de melk ook al 3 dagen 'oud' kan zijn, want een melkwagen komt eens in de drie dagen. Voor ons is dat geen probleem, maar als mensen niet al te goed weten hoe ze met rauwe melk om moeten gaan begint de klok wel te tikken naar wat minder vers.
Er zijn ook boeren die dagverse melk gebruiken en dus melk in een kleine tank laten lopen tijdens het melken. Deze melk gaat dan warm [logisch, want deze is direct uit de koe] in de tap. De tap moet dan de melk koelen, echter dan is het mogelijk dat je warme melk tapt. Dat gebeurt ons ook wel eens en dan is het wel zaak om thuis de melk gelijk flink terug te koelen.

Zo is er dus nogal wat te doen rond de taps. De hygiëne wordt helaas ook niet door elke melktapboer even goed in acht gehouden en dan zal ik nog wel een paar dingen vergeten zijn.

Het is fijn dat je er even snel melk kan tappen en ik ben sowieso blij als ik melk kan scoren want niet elke boer wil rauwe melk verkopen aan particulieren, maar het heeft op basis van alle ervaringen zeker niet mijn voorkeur.

Laatst bewerkt:
Ken je deze adressen al: https://www.voedingisgezondheid.nl/rauwe-melk-adresjes#Overijssel.
Wellicht zit er wat voor je bij.
Ja die ken ik. Op eentje na zijn ze voor mij op de fiets te ver weg, 3-4 uur fietsen in totaal is voor mij niet te doen.
Er zijn op het internet inmiddels meerdere lijsten met adressen te vinden. Verzamel die en neem contact met ze op. Boeren[bedrijven] zijn goed vindbaar via het internet als je zoekt op melkveehouder of iets van die strekking.
Ik stap op boeren af, stuur ze een e-mail en/of bel ze en vraag of ze mij rauwe melk willen verkopen.
Heel vaak kreeg ik 'nee', ondanks de ruime hoeveelheid die ik aan wil schaffen. Toch ben ik door blijven zoeken en heb uiteindelijk wat adresjes bij me in de buurt waar ik melk mag kopen.
Houd rekening met hun wensen. Vraag hoe en wat zij willen. Denk vooral niet dat je als klant een behandeling als koning verdient. Het is een gunst en voorrecht dat je die melk van die boer mag kopen.
Ik heb tot nu toe nog geen reactie ontvangen behalve die uit melktap Weleveld in Hertme: teelttype gangbaar, ras koeien Red Holstein Frisian en het vetpercentage tussen de 4,30 en 4,60 procent. In de winter krijgen de koeien kuilvoer, mais en perspulp. Aangevuld met brok. Vanaf mei krijgen ze ook vers gras.
Kom zeker niet voor 1 of 2 liter. De tijd van de boer is te duur om daar energie in te steken. Veelal vinden ze het pas interessant bij 5 liter of meer per keer.
Ik haal per week 5-6 liter. Het is niet ideaal maar wel beter dan geen melk of melk uit de supermarkt. Ik vind het eerlijk gezegd heerlijk en proef geen rare nasmaak. Hopelijk blijft het zo.

Voor ons is dat geen probleem, maar als mensen niet al te goed weten hoe ze met rauwe melk om moeten gaan begint de klok wel te tikken naar wat minder vers.
Wat bedoel je hiermee als ik vragen mag?

Het is fijn dat je er even snel melk kan tappen en ik ben sowieso blij als ik melk kan scoren want niet elke boer wil rauwe melk verkopen aan particulieren, maar het heeft op basis van alle ervaringen zeker niet mijn voorkeur.
Mee eens. Het is soms toch echt deprimerend hoe de consument wordt genaaid. Nu ook nog dat gedoe met bovaer. Zucht.

Omdat [ZE] ons een oervorm van vetten en eiwitten in onze voedselketen willen ontnemen die het menselijke brein letterlijk hebben vergroot.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan