je schakelt ook gefaseerd over gerard. Je grond moet 2jaar bio beheert zijn, dus men begint meestal in de herfst met het omschakelproces. De 1e maanden kost het je niets. De koeien moeten dacht ik 3 maanden op bio krachtvoer staan. Die doe je als laatste. (ze zeggen dat grond 7 jaar moet wennen)
Bio is een keurmerk, dus dan weet je zeker dat er geen kunstmest is gebruik, veel weidegang e.d. Maar verder is het een voorschrift gedrocht, die af en toe in mijn ogen juist contra is aan wat je als goed zou omschrijven. En wat ik hoor van bioboeren gerard, die zijn niet zo te spreken over de skal. Mierenneukers 1e klas.
Paul Blokker, de inspirator van Mike ooit, was een groot voorstander van logisch boeren.
Hierbij kunnen sommige dingen prima gangbaar gebeuren en sommige dingen zullen meer op bd-farming lijken. En hoe ver ga je? Stop je als je prima melk hebt, wel je beste melk, wil je super melk, of wil je all the way?
Ik denk dat iedere boer die een paar energetische dingen wil toepassen en een paar gangbare dingetjes verandert prima melk kan produceren. En zo moet denk ik eerst de hele wereld veranderen. Logisch verstand aanzetten, stimuleren en toelaten. Dit is van ons gestolen! En als we dit terug hebben zal er heel veel en tegelijkertijd weinig (want het ligt vaak maar in kleine dingen) in korte tijd veranderen. En na een periode met ziekte (ontgiftingen en zie german medicine) zullen de mensen veel gezonder worden, veel kwaaltjes zullen verdwijnen of verminderen.
Pff alleen al de angstcultuur die er nu is. Dat is ook een mega mineralenrover! Daar kan geen biobloemkooltje tegen op. En uiteindelijk wordt misschien alles wel bio of heel veel. In elk geval zal alles veel logischer worden.
Geen monsatan meer met zijn gifzaad, minder bestrijdingsmiddelen doordat er minder in onbalans wordt getrokken, etc.
Maar je kunt niet van de kelder op de zolder springen. Wij zijn na jaren bv weer roundup gaan gebruiken. Wij werken samen met een andere boer, omdat ik geloof dat je met veeteelt een goede bodem opbouwt en dat je die moet delen met andere teelten. En de weidevogels zijn me vast dankbaar. Een weidevogel vindt wat akkerland tussendoor juist interessant. Soms schuilen ze erin als er gemaaid wordt, of ze halen wormen na het beregenen uit de zachte grond.
De boer waar wij mee samen werken, roeit tegen de stroom in en pioneert op onze grond met gezonde teelttechnieken. Hij heeft ons hierin nodig. Nadat het frezen door het extreme najaar vorig jaar niet kon, is er toch doodgespoten. Maar wel nieuwe stijl, minder belastend. Hij heeft veel met de spuit rondgereden, maar meestal met plantstimulerende middelen. Midden volgend jaar is het 1e resultaat over hoe gezond alles gebleven is. Ik wilde heel graag zonder roundup, maar die sprong was vorig jaar niet te maken.
En iedereen die het boerenleven van dichtbij heeft meegemaakt of al jaren een groentetuin heeft, weet dat het niet altijd volgens plan wil.