Op zoek naar de juiste hulpverlener

Dankjewel Romagi.

Het klinkt wel een beetje hetzelfde. Buiten het feit dat er bij mij geen sprake was van kinderen.
Logisch dat je dat feest niet meer wilde als het al zo ging. Doen alsof is jezelf in de maling nemen. Maar dan was jij jezelf daar in elk geval bewust van. Voor kinderen bij elkaar blijven is uiteindelijk ook geen optie. Dit heb ik om me heen ook wel gezien bij mensen maar kinderen merken dat toch.

Als er een conflict was (ook over kleine dingetjes) dan praatte hij dagenlang niet tegen mij. Het begon aanvankelijk met een paar uur, daarna een dag, toen dagen en toen maanden. Dus doodzwijgen. Ik las in een boek dat dat het ergste is wat je iemand kunt aandoen. Ook bij elk conflict was ik altijd degenen die het gedaan had. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit heeft gezegd sorry.

Heel herkenbaar dit doodzwijgen. Ging bij mij net zo. Hoewel ik het niet zo erg vond als ie zijn klep dicht hield eerlijk gezegd. Buiten het feit dat ik graag stilte om me heen heb zat hij graag op de zeikstoel. Ging het niet over de ene klant waar alles fout ging dan wel weer over de andere. Volgens mij werkte hij nooit bij klanten die het wel eens een keer goed konden doen. Zelfs als ik de hoognodige dingen zei dan zei hij dat ik me bek moest houden. Dat deed ik dus niet. Ik ging overdreven vrolijk doen of in een andere situatie als het zover was dan zei ik zelf niks en ging ik gewoon me eigen dingen doen. Dat kon hij dan weer niet hebben. Als ik dan thuis was zette hij de muziek overdreven keihard. En inderdaad, hij zei ook nooit sorry. Het was altijd meteen weer het volgende wat me verweten werd. Hij was een keer stomverbaasd in zo een situatie dat toen hij thuis kwam ik geen eten voor hem had. Toen kon ie natuurlijk ineens wel praten. Dat jou ex denkt nergens debet aan te zijn zal er wel nooit uit gaan als ik dat zo hoor. Je moet perfectionistisch zijn voor dat soort gasten. Ben je niet te dik in hun ogen dan wel je wel weer wat anders. Eerlijk gezegd paste ik me niet aan aan wat hij van mij vond. Dat er niemand bij je ex is gebleven zegt ook wel wat natuurlijk.

Toen ik 16 was had mijn moeder al dingen verteld die ik toen bij mijn vader en stiefmoeder op tafel knalde. Maar er werd gezegd dat ik negatief was door het contact met mijn moeder. En datzelfde gevoel heb ik nu weer. Er is contact en ik voel mezelf inderdaad negatief. Maar dit komt niet door haar, maar door de waarheid. Mijn vader zal nooit spijt hebben van zijn gedrag. Ik heb ook nooit gedacht dat hij narcistisch is. Wel dat ie een onnozele ziel was die iets mankeert.
Bovendien bewees mijn moeder toen wij op latere leeftijd in contact waren dat er ook met haar iets niet oke was. Ze was grof en ze deed dingen die niet oke waren. Zo had ze tegen me broer destijds gezegd dat ze ons nooit had willen hebben en verbrandde ze foto's voor zijn neus. Snap je dat ik dit dus allemaal heel erg verwarrend vind? Dat ook ik oprecht altijd gelooft heb dat zij degene is geweest die de boel bedonderde? Door de verhalen vanuit familie en mijn vader. Maar anderzijds heb ik zo een enorme twijfel over mijn eigen gedachten. Anderzijds (en of dat terecht is ben ik nog niet over uit) heeft ie ons misschien willen beschermen tegen haar haar gedrag. Willen voorkomen dat wij bij haar groot zouden worden omdat zij er niet toe in staat was. Ondanks zijn leugen. En heeft ie daarom de leugen in stand willen houden niet realiserend dat dit gevolgen zou kunnen hebben voor mij en me broer. En kon ie gewoon niet meer terug. Ik weet het gewoon even niet. Ik denk ergens wel dat ze sterk was maar in beginsel te goed van vertrouwen. Mijn tante heeft ook verteld dat mijn moeder altijd vreemd is geweest. Vroeger ook altijd boos en zuur kijken bij hun thuis. Maar ja, dat heb ik ook altijd over mezelf gehoord van mijn ouders en familie.


 
Die laatste gedachte is trouwens denk ik eerder dat dit idee van mijn oma komt. Van mijn vaders kant. En hij luisterde. Omdat ie altijd naar me oma luisterde. Verder is ie gewoon ontzettend onhandig. Altijd alles slopen. Niet express maar gewoon te hard dingen doen. te hard ergens op slaan uit frustratie. Of hij knutselde vroeger graag aan elektronica om dingen te maken. Alleen hij maakte het niet, het ging kapot. Dat soort dingen. Wat mijn moeder eigenlijk vertelde over dat mijn vader een hekel aan haar had en dus ook aan ons heeft zij wellicht hetzelfde. Zij had ook een hekel aan me vader en op het moment dat mijn broer en ik te lastig zijn ziet ze wellicht ook dingen van me vader. Ik heb gewoon niet zoveel zin meer om er zo diep over na te denken. Ze waren er allebei niet. Wel is het nu zo dat mijn moeder continue belt. Dat doet ze bij mijn tante ook. 20 keer op een dag. Ik begrijp haar gedrag in deze ook niet. Je zegt er iets van maar ze hoort het niet. Zegt ja maar doet nee. Uiteindelijk hou ik het er voor nu maar op dat door me jeugd ik gewoon niet beter geweten heb voor wat betreft mijn partner keuze.
 
Omdat ik met reintegratie 2e spoor te maken heb moest ik vandaag 2 testen doen waaronder een competentie test. Zelf denk ik niet het meest geschikte moment gezien hoe ik me nu voel, maar het stond wel op de agenda.
Ik denk dat ik daar meer aan hen dan alles wat die psycholoog van mij wil.
Komen dingen uit die niet zo verassend zijn. Maar wel dingen waar ik in werk weinig mee kan.
Zoals opmerken, initiatief nemen en analyseren. Die 3 zijn boven gemiddeld. Daarin zijn kansen in werk vrij laag.
Bij analyseren is het zo dat de kans groot is dat je niet meer voelt. Dat is niet zo een verassing. Bij mij gaat alles uit me hoofd of me hoofd doet niks meer.
Bij initiatief nemen neem ik te veel risico's en ben ik te snel.
Daarbij zijn er andere dingen waarbij je je dan voor moet stellen dat je andere ouders zou hebben gehad. Ik dacht altijd dat ik anderen best behulpzaam was. Maar dat komt er niet uit. Ik weet dus niet of ik gezien mijn gemoedstoestand deze test helemaal objectief ingevuld heb. Volgens mij kan zo een test nooit helemaal kloppen. Net als die testen die psychologen met je willen doen. Is ook helemaal afhankelijk van hoe je op dat moment in je vel zit.
 
Ik heb de afgelopen 2 dagen wel gemerkt dat ik baat heb bij een andere vorm van magnesium. Citraat helpt soms tegen lichamelijke pijnen maar dat is nihil. Evenals de uitwendige spray. Ook hen ik de magnesium tauraat gebruikt waarbij ik nauwelijks effect had behalve zware vermoeidheid. Kan ook komen door vitamine d tekort misschien. Ik had nog magnesium bisglycinaat staan. Dosering op het potje is 7 per dag. Geen effect van. Neem er 10 en begin wat meer rust in me hoofd te krijgen.
Denk dus dat ik wel magnesium nodig heb. Maar niet specifiek alleen gericht op spierpijnen. Zover ik begrijp werkt de bisglycinaat niet voor de spieren maar komt het in de bloed hersen gebied terecht. Wellicht kom ik daar toch wat tekort. Gisteravond was het wel door onverwachte omstandigheden een latertje met een klein katertje geworden. Die laatste komt niet van de magnesium ?
 
Ik snap dat het heel verwarrend is Binc. Wellicht dat dit er met een eventuele familieopstelling of regressie al eerder uit was gekomen.

Maar het is zoals het is. Sterkte!!
 
Eigenlijk is het niet zo verwarrend meer als ik eerlijk ben. Het was alleen net of er voortdurend met boemerangs naar me gegooid werden terwijl de emotie steeds heftiger werd. Het verhaal van mijn moeder had ik gewoon nodig om het allemaal te begrijpen. Het gaat veel verder terug dan alleen mijn vader en moeder. Zolang als ik dat zelf niet inzichtelijk kreeg zou ik het echt niet eerder begrepen hebben. Toch kan ik ook mijn oma begrijpen dat ze niet wilde dat mijn moeder de voogdij hield. Zij zou niet in staat zijn geweest ons op te voeden. Dit heb ik al eerder in mijn pubertijd geconstateerd en recentelijk weer. Wat dat betreft ben ik niet van mening veranderd. Maar mijn vader en stiefmoeder lukte het ook niet. Ik deed mijn jeugd altijd af als verleden is geweest en daar kan je niks aan veranderen. Maar een deel daarvan miste ik blijkbaar toch nog om mezelf beter te begrijpen.
Uiteindelijk gebeurde die regressie ongewild vanzelf. Helaas kan ik niet zeggen dat ik mezelf daar happy mee voelde. Ben daar nog steeds niet overheen.
Het begint nu iets wat minder te worden gelukkig. Alleen het feit dat mijn moeder het nodig vind om 20 keer per dag te bellen is erg frustrerend. Aangeven dat dat niet kan en een grens over gaat komt duidelijk niet binnen. Ze doet dit ook bij mijn tante tot frustrerend aan toe. Neem je niet op blijft ze doorgaan. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt. Dit deed ze ook voordat we 2 weken geleden het weekend daarheen gingen. Steeds bellen met de vraag hoe laat we komen. Zelfs 18 oproepen gemist terwijl we in de auto onderweg waren. Kom je daar nadat ze 10 keer gevraagd heeft hoe laat we er zijn, moet ze zich nog aankleden. Rare dingen allemaal. Ik hou haar op ruime afstand omdat ik merk dat ik mezelf in haar aanwezigheid negatief voel. Of ik nu voor haar sta of alleen met me hoofd bij haar zit maakt geen verschil. En ik kan niet verklaren waarom ik dat gevoel heb. Wellicht dat dit gevoel ook het hele jaar mij zo dwars heeft gezeten omdat ik er zo mee bezig was.
Daarnaast zijn er ook andere dingen die ik op orde moet krijgen en duidelijker wil krijgen. Ik ben op een punt gekomen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben geraakt in mezelf. Dit ook na aanleiding van een paar testen die ik voor me werk heb moeten doen. Al met al gaat het wat beter door het inzicht. Anderzijds merk ik dat er dingen zijn die nog beter kunnen.
 
Er is in de tussentijd veel gezegd en geschreven. Ik zal de passages eruit lichten waar ik op wil reageren:



Even terug naar de feministische kant. Ik kon namelijk niet bedenken waarom mijn vader zo bij mijn stiefmoeder onder de plak zit als hij met mijn biologische moeder zoveel moeite had en overal ja, nee en amen op zegt.
Dit moet wel kloppen als ik terug kijk.



Mijn ex was ook een moederskindje. Ook zijn vader was altijd afwezig. Volgens mij is dit wel degelijk een feministisch verhaal. Ik begin het steeds meer bizar te vinden dit.

BINGO! Hoe wist ik dit? Heb ik soms een glazen bol of is hier sprake van een WETMATIGHEID? En dan te bedenken dat er hier vrouwen waren die mij verweten dat ik op hen gemunt had. Dat krijg je als je niet vanuit een helicopter-view kan bekijken en het alleen maar op jezelf betrekt. De ENERGIE is vrouwelijk en deze twee voorbeelden laten zien dat het heus niet alleen vrouwen betreft. Sterker nog, het omgekeerde kan ook en dat is dat vrouwen veel mannelijke energie in zich meedragen.



Nooit heb ik me gerealiseerd dat me jeugd mishandeling was. Inderdaad heb ik die aandacht nooit gekregen. Ik heb gemerkt dat ik meer op mijn moeder lijk dan dat ik ooit gedacht had. Ik zie wel waar het schip gaat stranden.

In welk opzicht lijk je op je moeder dan?



Maar ook de dingen die me ex steeds zei zoals, dit heb ik nog nooit meegemaakt. En mij negatief noemen en weet ik allemaal niet meer. Ook dat nam ik mee in het opnemen van dat het aan allemaal aan mij had gelegen. Maar nu pas zie ik het patroon door het verhaal vn me vader en weet ik echt heel zeker dat ik niet degene ben geweest aan wie het heeft gelegen.

Kortom, je hebt de kennis die je nu aan het opdoen bent over je jeugd en vooral de rol van je vader hierin nodig gehad om tot dit inzicht te komen. Weg met het zelfverwijt, dat is een enorme stap die je nu in korte tijd hebt weten te maken!



Mijn vader zal nooit spijt hebben van zijn gedrag. Ik heb ook nooit gedacht dat hij narcistisch is. Wel dat ie een onnozele ziel was die iets mankeert.

Hij is ook een onnozele ziel. En dat narcisme is wat hem mankeert. Dit maakte hem totaal ongeschikt als ouder en als rolmodel.



Bovendien bewees mijn moeder toen wij op latere leeftijd in contact waren dat er ook met haar iets niet oke was. Ze was grof en ze deed dingen die niet oke waren.

En dat is dus nr. 2 die niet geschikt was als ouder en als rolmodel. Helaas kiezen narcisten altijd 'enablers', zwakke mensen die hen faciliteren in hun narcisme. Zo was jij ooit ook, laten we hopen dat de knop bij jou nu om is en dat je er nooit meer intuint!



Wat mijn moeder eigenlijk vertelde over dat mijn vader een hekel aan haar had en dus ook aan ons heeft zij wellicht hetzelfde. Zij had ook een hekel aan me vader en op het moment dat mijn broer en ik te lastig zijn ziet ze wellicht ook dingen van me vader.

Zo zie je maar weer dat het generaties terug gaat. Dat schrijf je zelf ook:



Het gaat veel verder terug dan alleen mijn vader en moeder. Zolang als ik dat zelf niet inzichtelijk kreeg zou ik het echt niet eerder begrepen hebben.


Jouw ex is ook niet zomaar op een dag wakker geworden met het idee om als narcist door het leven te gaan, daar speelt ook een familiegeschiedenis van meerdere generaties.



Alleen het feit dat mijn moeder het nodig vind om 20 keer per dag te bellen is erg frustrerend. Aangeven dat dat niet kan en een grens over gaat komt duidelijk niet binnen. Ze doet dit ook bij mijn tante tot frustrerend aan toe. Neem je niet op blijft ze doorgaan. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt. Dit deed ze ook voordat we 2 weken geleden het weekend daarheen gingen. Steeds bellen met de vraag hoe laat we komen. Zelfs 18 oproepen gemist terwijl we in de auto onderweg waren. Kom je daar nadat ze 10 keer gevraagd heeft hoe laat we er zijn, moet ze zich nog aankleden. Rare dingen allemaal.

Jouw moeder respecteert jouw grenzen niet en ziet zichzelf als stekker waarbij je het stopcontact bent. Ik weet niet of je zo 'hard' durft te zijn, maar ik raad je aan om van nummer te veranderen als ze niet bereid is om jouw grenzen en jouw privacy te respecteren. Er is overduidelijk iets mis met zowel jouw vader als je moeder en uit zelfbescherming zou ik nu 'egoistisch' zijn, al is het alleen maar uit zelfbescherming tegen deze twee overduidelijk gestoorde individuen.

Ten slotte nog dit:



Ik heb mezelf nooit als slachtoffer gezien denk ik. En eigenlijk wil ik dat nu ook niet.

Ik kan het niet beter verwoorden dan Gerard al heeft gedaan:



Tussen slachtofferrol en slachtoffer zit een wereld van verschil. De rol speel je als je daar belang bij hebt, het slachtoffer zijn van mishandelingen tekent je leven en het is alleen maar goed om het te beseffen, je kan er dan aan gaan werken.

Wat Gerard hier probeert te vertellen is dat je slachtoffer bent van omstandigheden waar je part noch deel aan had. Dit betekent echter niet dat je in een slachtofferrol hoeft te blijven zitten, want nu creeer jij de omstandigheden in jouw leven en niemand anders.

Mike



 
Dankjewel voor je reactie.

Ik was al van plan om vanmiddag nog een bericht te schrijven. Nu ik mijn verleden wel inzichtelijk heb valt er een last van mijn schouders. Elke dag en klein stukje.

BINGO! Hoe wist ik dit? Heb ik soms een glazen bol of is hier sprake van een WETMATIGHEID? En dan te bedenken dat er hier vrouwen waren die mij verweten dat ik op hen gemunt had. Dat krijg je als je niet vanuit een helicopter-view kan bekijken en het alleen maar op jezelf betrekt. De ENERGIE is vrouwelijk en deze twee voorbeelden laten zien dat het heus niet alleen vrouwen betreft. Sterker nog, het omgekeerde kan ook en dat is dat vrouwen veel mannelijke energie in zich meedragen.

ja, mee eens dat het om een wetmatigheid gaat. Dat neemt nog niet weg dat ik gevoelsmatig geen vrede had met mijn eigen verleden. Na wat mijn tante vertelde kon ik dat gevoel gewoon niet meer negeren.



In welk opzicht lijk je op je moeder dan?

Ongeduldigheid, volhouden en binnenvetter, veel woede voelen. (dit laatste word steeds minder)


Kortom, je hebt de kennis die je nu aan het opdoen bent over je jeugd en vooral de rol van je vader hierin nodig gehad om tot dit inzicht te komen. Weg met het zelfverwijt, dat is een enorme stap die je nu in korte tijd hebt weten te maken!

Ja, inderdaad. Maar ook de rol van mijn opa en oma. Ik weet zeker als zij de waarheid hadden geweten mijn vader alle hoeken van het huis en daarbuiten had gezien. 100% Hun verwijt ik niks want ik heb het idee dat ze het goed bedoeld hebben.



Hij is ook een onnozele ziel. En dat narcisme is wat hem mankeert. Dit maakte hem totaal ongeschikt als ouder en als rolmodel.

Hij was inderdaad ongeschikt. Leefde zelf in de waarheid van zijn moeder. Dus van mijn oma. Hij heeft geen ruggengraat. Dat weten mijn broer en ik al heel lang. Wij zijn degenen die hem elke keer weer uit de brand redden.



En dat is dus nr. 2 die niet geschikt was als ouder en als rolmodel. Helaas kiezen narcisten altijd ‘enablers’, zwakke mensen die hen faciliteren in hun narcisme. Zo was jij ooit ook, laten we hopen dat de knop bij jou nu om is en dat je er nooit meer intuint!


Om eerlijk te zijn denk ik serieus dat haar iets mankeert aan de hersenen en daardoor niet geschikt was. Mezelf ga ik niet weg zetten als zwak. Ik weet wel beter! Eerder onwetend. Voor iemand die school niet heeft afgemaakt, geen diploma gehaald heeft en daarmee op de 16e stopte met toestemming van de rechter vind ik dat van mezelf mag zeggen niet in het plaatje zwak te passen. School interesseerde mij niet. Daarna heb ik wel cursussen gedaan. Mijn leven ging altijd voor de wind. Ik had goeie banen, voldoende inkomen, sociaal leven, ik kon, en kan goed alleen zijn, ging in me uppie op vakanties en was happy met mezelf. Ik werkte mezelf hogerop. En niet bij de minste bedrijven. Ik kan mezelf dus niet vinden in jou redenatie van zwakte. Ik hou het op onwetendheid. Wel is het zo dat ik mezelf inderdaad niet meer herken na de relatie met me ex en de dingen in mezelf niet geordend krijg en chaotisch ben. Dat mijn hoofd niet stil staat om alles op zijn plek te krijgen. Ook dat ik alleen nog maar in standje overleven sta vanwege de na weeën die ik uit die relatie heb mee gekregen. Zowel financieel, geestlijk en lichamelijk.


Zo zie je maar weer dat het generaties terug gaat. Dat schrijf je zelf ook:

Feministische agenda!


Jouw ex is ook niet zomaar op een dag wakker geworden met het idee om als narcist door het leven te gaan, daar speelt ook een familiegeschiedenis van meerdere generaties.

Dat begrijp ik ook. Wellicht heb ik er daarom ook zo een moeite mee gehad om het hokje narcisme steeds te gebruiken. Ik probeerde elke keer weer goeie kanten eruit te pakken. Ik denk dat ik er harder voor wilde vechten om tot resultaat te komen dan hij.



ouw moeder respecteert jouw grenzen niet en ziet zichzelf als stekker waarbij je het stopcontact bent. Ik weet niet of je zo ‘hard’ durft te zijn, maar ik raad je aan om van nummer te veranderen als ze niet bereid is om jouw grenzen en jouw privacy te respecteren. Er is overduidelijk iets mis met zowel jouw vader als je moeder en uit zelfbescherming zou ik nu ‘egoistisch’ zijn, al is het alleen maar uit zelfbescherming tegen deze twee overduidelijk gestoorde individuen.

Waarschijnlijk heeft ze dit zelf niet eens door. Haar moeder is precies hetzelfde. Mijn moeder zou naar een neuroloog moeten naar mijn idee. Maar ze is te eigenwijs om dat te doen. Het is niet normaal dat je je visite aan de aanrecht laat staan en je een slokje water uit de kraan mag drinken en ze verder niks in huis heeft. Op de bank zitten mocht niet. Ik ben al egoïstisch geweest tegen haar. Op mijn 16e al. Toen woonde ze bij mij bij degene waar ik in woonde. Toen heb ik haar het huis uit gezet om de reden dat ze vond dat ik hetzelfde werk als haar moest gaan doen. Nooit, nooit zou ik worden als mijn moeder. Dat had ik mezelf ooit bezworen. En iedereen die tegen mij zei dat ik op haar leek kon ik schieten. Als ze belt heeft ze niks te melden behalve dat het over me vader gaat. Maar dat had ik al eens gezegd. Ik heb haar nu ook gezegd dat ik niet wil dat ze zo vaak belt. En als ze door blijft gaan dat ik dan wederom het contact verbreek. Maar ze zal zich wel vervelen of zo denk ik. Ze belde eerst mij met de vraag hoe laat we zouden komen. Paar minuten later belt ze me tante met dezelfde vraag. Ze moest nog iets ophalen bij de buurman toen we daar waren. Ze had nog niet eens aangebeld en toen zei ze al. god, wat duurt het toch weer lang. Ik zie die arme oude man net een poging doen om op te staan. Ze is letterlijk grenzeloos. En dus kom ik terug bij mijn opa en oma dat ik heel goed snap dat zij het beter met mij en me broer voor hadden. Dat dit niet gelukt is zal ik ze overigens nooit verwijten.



Wat Gerard hier probeert te vertellen is dat je slachtoffer bent van omstandigheden waar je part noch deel aan had. Dit betekent echter niet dat je in een slachtofferrol hoeft te blijven zitten, want nu creeer jij de omstandigheden in jouw leven en niemand anders.

Dat is ook wat ik van zijn woorden begrijp. Daarom heb ik gisteren definitief vaarwel gezegd tegen de psycholoog. Ze vroeg hoe het bezoek bij mijn moeder was gegaan. Naar aanleiding daarvan komt er weer een idee voor een nieuwe test. 1 voor een verstandelijke beperking. Ik heb gezegd als ik nog langer daar blijf met al hun testen een mens nog gaat geloven in die verhaaltjes. Dus we houden op over allerlei testjes en kijken naar andere mogelijkheden, of mijn bezoeken houden gewoon op. Ik wil vooruit en niet achteruit. Zoals gezegd, elke dag voelt het inmiddels een beetje lichter en begin ik op andere ideeën te komen. Ook heb ik af kunnen spreken dat ik mijn competentie test opnieuw mag doen als ik meer uit mijn emotie ben. Overigens helpt die magnesium bisglycinaat daar erg goed bij. Ik denk dat dit van toegevoegde waarde is.






 
Ik kan mezelf dus niet vinden in jou redenatie van zwakte. Ik hou het op onwetendheid.

Onwetendheid is ook een vorm van zwakte. Het is kenniszwakte en kan ervoor zorgen dat je je zwakker gedraagt of opstelt dan eigenlijk bij je past. Kennis is niet macht, maar ook kracht!

Mike
 
Dat klinkt ook weer logisch. De oorzaak daarvan is mij niet helder momenteel. Zelf denk ik heel goed inzichtelijk te hebben wie ik ben. Of eigenlijk in elk geval was. Van nature ben ik een gever. Daarnaast een slechte ontvanger, en iemand met een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Het gaat mij ook zeker niet om macht. Kracht is zeer zeker belangrijk. Alleen heb ik helaas al mijn krachten nodig om te zorgen dat ik geestelijk, lichamelijk en financieel niet in de shit raak als gevolg van de eerdere situatie maar ook door de dingen die mijn werkgever heeft gedaan.
Overleven dus in combinatie met een hele hoop stress wat daarmee gepaard gaat.
Het maakt helaas dat ik nog weinig open kan zijn voor andere dingen. Of ik mezelf daarom anders gedraag zoals jij dat bedoeld heb ik momenteel niet inzichtelijk.
 
Misschien bedoel ik iplv weinig open eerder minder geconcentreerd vanwege tijd gebrek en toch door willen zetten. Hierdoor komt er chaos ik me hoofd en handelen.
 
als ik dit allemaal zo lees Binc geef ik je eerst complimenten omdat je goed kunt verwoorden hoe je je voelt.
Wat betreft die psychiater, je bent een verdienmodel. Genoeg is genoeg. Ik heb het wel meer gezegd, luister naar je intuitie. Ook al kun je het niet uitleggen, (aan anderen die het niet begrijpen of niet willen begrijpen) ergens diep van binnen weet je "innerlijk" wat goed is voor jezelf.
Je moeder, zijn haar hersenen tijdens de geboorte misschien beschadigd of heeft ze ooit medicatie gehad waardoor ze zo gestoord is geworden of is ze aan het dementeren? Plus, als haar moeder ook al zo was dan is het doorgegeven van generatie naar generatie. zo vaak bellen naar jou? Kun je haar nummer zien op je telefoon? De hoorn ernaast leggen.
 
Dankjewel Liesje. Jij zegt dat ik het goed kan verwoorden. Terwijl mijn probleem juist is om een bepaalde vertaalslag te maken van hoe ik me voel. Ik moet soms dagen nadenken over wat ik voel in sommige situaties.
Eerlijk gezegd weet ik helemaal diep van binnen niet meer wat goed is voor mij. Eigenlijk denk ik dat ik alles behoorlijk zat begin te worden. Alles voelt inmiddels als moeten. Ruim alleen maar shit op welke ik geërfd heb nog van me relatie en werkgever. Het terugbetalen van een uitkering naar UWV die ik onterecht kreeg omdat mijn werkgever me ziek uit dienst meldde ondanks vast contract. Financiële shit zooi die ik van me ex heb over gehouden. Dit gaat inmiddels al 3 jaar zo. Alles voelt momenteel gewoon negatief. Continue heb ik al me krachten en creativiteit nodig om dit op te lossen. Het gaat alleen maar naar negatieve dingen en voor mezelf is niks of nauwelijks over. Het resulteert naast me werk in keihard ernaast werken. Het hele land door om extra geld te verdienen om al die rotzooi te betalen. Alles bij de gemeente droppen kan ik ook niet. De dingen die ik wil doen en aan wil werken komen nauwelijks maar voren. En de capaciteiten waar ik over beschik zijn nodig in verkeerde dingen. Dit kwam eigenlijk ook uit die competentietest en het stoort mezelf mateloos. Ik zal de tetst hieronder neer zetten. Ik denk dat ik gewoon bekaf ben terwijl ik door moet gaan. Voor wat betreft mijn moeder en gelijkenis. Komt ook terug in die tetst. Ik weet niet wat ze mankeert.
Ze heeft dit al haar hele leven weet ik van me tante en ook van de familie van me vader. Ze is stront eigenwijs om het te laten onderzoeken en vind zelf niks mis. Wat ik elk geval met haar gemeen heb is de verkeerde keuze voor partners. De eigenwijsheid ook denk ik. Volhardend zijn. Wellicht komt dit door haar jeugd die ik ook niet al te best was net als de mijne en voelt het dat deze dingen een mens nog enigzins overeind houden. of ik ben te perfectionistisch. Kan ook nog.

Het is niet nodig om een ander nummer te nemen. Ze heeft een oude telefoon en wil niet anders. Ze weet niet hoe een smartphone werkt en al die dingen als watsapp weet ze niet eens wat dat is. Ik kan haar blokkeren en dan zal ze het nog niet snappen. Het is nu wel stil nadat ik me uitgesproken heb. Of dit doorgegeven is weet ik niet. Het kan. Mijn tante is nog wel de dupe helaas.
Ik heb die test hieronder geplakt. Ik mag hem wel opnieuw doen. Of er dan wat anders uit komt weet ik niet. Ik had me kop er in elk geval niet bij.



Opmerken
Signalen vanuit personen, organisatie en samenleving opvangen en gebruiken. Voorbeeldvragen zijn: "Merkt het snel als er iets aan de hand is met een ander" en "Weet goed wat er in de omgeving allemaal gebeurt". Ten opzichte van de normgroep scoor je boven gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen vaak verrast worden door wat er bij andere mensen of in de omgeving gebeurt, omdat ze het niet zien aankomen. Ook zullen ze wel eens onattent of onoplettend genoemd worden. Mensen met een hoge score zullen alert kunnen reageren, omdat ze in een vroeg stadium merken dat er iets gebeurt of voelen aankomen wat er gaat gebeuren. Soms kan een nadeel zijn dat ze snel afgeleid zijn.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij je kleine veranderingen moet kunnen opmerken. Bijvoorbeeld dat iemands stemming verandert, dat het kouder wordt of dat een meter op een regelpaneel oploopt. Bijvoorbeeld in functies als relatietherapeut, bodyguard, procesoperator of trendwatcher. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
richt je aandacht af en toe bewust op de non-verbale signalen die mensen geven
stel je op de hoogte (via tv, internet, kranten et cetera) van wat er in de omgeving gebeurt en stel daar vragen over aan betrokkenen
wees niet te geconcentreerd, onderbreek je werk regelmatig even


Initiatief nemen
Uit zichzelf handelen; kansen gebruiken; iets ondernemen, ook als dit risico met zich meebrengt. Voorbeeldvragen zijn: "Neemt vaak het initiatief" en "Durft als eerste een probleem aan de orde te stellen". Ten opzichte van de normgroep scoor je hoog op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen vaak wat afwachtend zijn en daardoor anderen voor laten gaan of kansen missen. Mensen met een hoge score zullen zelf in actie komen, zonder de aansporing of het voorbeeld van een ander nodig te hebben. Soms kan een nadeel zijn dat men te snel is, te veel risico neemt of dat men anderen te weinig aan bod laat komen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij eigen initiatief belangrijk is om kansen te benutten en resultaat te behalen. Bijvoorbeeld in functies als ondernemer, verkoper of activiteitenbegeleider. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen laag.
Ontwikkeltips:
vraag je regelmatig af of het werk beter of leuker kan, zo ja, neem stappen bedenk je dat geslaagde initiatieven veel waardering opleveren



Analyseren
Complexe informatie begrijpen; verbanden leggen; conclusies trekken. Voorbeeldvragen zijn: "Begrijpt bij een moeilijk probleem snel wat de kern is" en "Weet uit verwarde informatie scherpe conclusies te trekken". Ten opzichte van de normgroep scoor je hoog op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen wel eens in de war raken als ze met ingewikkelde problemen of verhalen geconfronteerd worden: waar gaat het eigenlijk om? Waarom vertellen ze me dit? Wat heeft het met elkaar te maken? Mensen met een hoge score zullen in staat zijn om verbanden te leggen en conclusies te trekken, ook als de situatie en de informatie warrig zijn. Zij kunnen een ingewikkeld probleem opdelen, zodat het oplosbaar wordt. Nadeel kan zijn dat men soms te veel met het verstand en te weinig met gevoel of actie werkt.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij veel complexe informatie verwerkt en begrepen moet worden. Bijvoorbeeld in functies als onderzoeker, rechercheur bij de politie of systeemontwerper. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen laag.
Ontwikkeltips:
stel je zelf vragen over de materie
maak onderscheid tussen feiten en meningen
maak er een gewoonte van om tussentijdse conclusies te trekken op deelonderwerpen en deze te checken, stel eindconclusies uit
vraag je zelf achteraf af waar de fout of blinde vlek gezeten heeft

Beslissen
Tot een afweging en besluit komen. Voorbeeldvragen zijn: "Weet in complexe situaties de juiste beslissing te nemen" en "Is bij het nemen van beslissingen zorgvuldig en toch doortastend". Ten opzichte van de normgroep scoor je net onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen moeite hebben om ingewikkelde afwegingen te maken en tot een keuze te komen. Zij zullen wel eens lang blijven twijfelen en uiteindelijk een beslissing nemen waar ze naderhand spijt van hebben. Mensen met een hoge score zullen bij het nemen van beslissingen zorgvuldig en toch doortastend zijn. Zij gebruiken de beschikbare informatie op een evenwichtige manier. Soms zullen zij misschien te veel de verantwoordelijkheid krijgen of nemen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij belangrijke en ingewikkelde beslissingen genomen moeten worden. Bijvoorbeeld in werk als rechter, bestuurder of interim- manager. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen hoog.
Ontwikkeltips:
gebruik zowel je verstand als je gevoel maar pas op voor irrationele argumenten zoek een advocaat van de duivel die argumenten kritisch bevraagt
evalueer je beslissingen


Creëren
Met nieuwe ideeën, benaderingen of oplossingen komen. Voorbeeldvragen zijn: "Komt vaak met nieuwe ideeën" en "Wordt door anderen gezien als creatief".Ten opzichte van de normgroep scoor je boven gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen het moeilijk vinden om iets nieuws te bedenken. Zij zitten dan vast in een denkpatroon, waardoor ze alleen maar op al bekende oplossingen of ideeën komen. Mensen met een hoge score zullen door anderen gezien worden als creatief, geestig of origineel. Zij hebben ideeën waar anderen niet gauw opkomen. Soms kan een nadeel zijn dat zij niet gauw tevreden zijn met het bekende. Soms werken zij ideeën te weinig uit, zodat er uiteindelijk niets mee gebeurt.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij het belangrijk is om met nieuwe ideeën, benaderingen of oplossingen te komen. Bijvoorbeeld in functies als reclameontwerper, industrieel vormgever of binnenhuisarchitect. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen laag.
Ontwikkeltips:
los af en toe eens leuke puzzels of raadsels op
gebruik je verbeelding om je een voorstelling te maken van heel andere mogelijkheden of werelden
ontwikkel belangstelling voor een of meerdere vormen van kunst
vraag aan creatievelingen hoe zij aan hun ideeën komen


Plannen en organiseren
Activiteiten, middelen en mensen uitzetten in de tijd om een doel te realiseren. Voorbeeldvragen zijn: "Kan goed inschatten wat er nodig is om een plan uit te voeren" en "Maakt plannen en begrotingen die kloppen". Ten opzichte van de normgroep scoor je onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen het moeilijk vinden om voor zich te zien wat er allemaal moet zijn en gebeuren om een doel te bereiken. Zij schatten bijvoorbeeld verkeerd in hoe lang een klus zal duren, wie 't het best kan doen en wat het zal kosten. Mensen met een hoge score zullen plannen maken die ook echt gerealiseerd kunnen worden. Zij kunnen goed vooruit denken en zetten zichzelf, andere mensen en middelen op een e?ciënte manier in. Soms zullen zij er moeite mee hebben als iets onvoorziens het plan in duigen gooit.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij de inspanningen van mensen en middelen gecoördineerd moeten worden om doelen te bereiken. Bijvoorbeeld in werk als organisator van congressen of evenementen of als verkeersleider. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen hoog.
Ontwikkeltips:
ruim tijd in om vooruit te denken en plannen met anderen te bespreken let op de meetbaarheid van doelen
anticipeer op tegenvallers en kritische momenten
leg afspraken duidelijk vast
houd in de gaten hoe de uitvoering verloopt, evalueer planningen achteraf goed en leer daarvan


Volhouden
Doorzetten, ook bij tegenslag. Voorbeeldvragen zijn: "Houdt vol, ook als het tegenzit" en "Is in staat klussen te doen waar lang en hard voor gewerkt moet worden". Ten opzichte van de normgroep scoor je net boven gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen de neiging hebben om op te geven als een klus tegenvalt of als resultaat uitblijft. Zij zijn makkelijk ontmoedigd door anderen die sceptisch zijn of door obstakels. Mensen met een hoge score zullen doorzetten, ook als er tegenvallers zijn, als anderen zeggen: "geef het toch op" of als het moeilijker is of langer duurt dan verwacht. Een nadeel van volhouden kan soms zijn dat men zich vastbijt in een doel dat niet meer te realiseren is, met hevige teleurstelling tot gevolg.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij tegenslag moet worden overwonnen of het lang duurt om resultaat te boeken. Bijvoorbeeld in werk als professioneel wielrenner of als maatschappelijk werker in een verslavingskliniek. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
doe werkzaamheden waarvoor je echt gemotiveerd bent (volhouden is dan veel makkelijker) vermijd mensen die ontmoedigen, zoek liever mensen op die aanmoedigen
houd het einddoel en het bereiken ervan voor ogen


Flexibel reageren
Iets anders doen dan je gewend bent of van plan was, als de situatie dat vraagt. Voorbeeldvragen zijn: "Weet zich goed aan te passen als de omstandigheden zich wijzigen" en "Reageert soepel op verrassingen, zowel aangename als onaangename". Ten opzichte van de normgroep scoor je laag op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen makkelijk in de war raken als de vertrouwde gang van zaken verstoord wordt. Zij vinden het vaak moeilijk om in nieuwe situaties te functioneren of zich aan te passen aan ongewone omstandigheden of mensen die "anders" zijn. Mensen met een hoge score zullen soepel reageren op verrassingen, zowel aangename als onaangename. Zij passen hun plannen of manier van doen makkelijk aan als de omstandigheden wijzigen. Soms laten zij hun doelen iets te makkelijk schieten.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij je vaak met nieuwe of onverwachte situaties geconfronteerd wordt en moet improviseren. Bijvoorbeeld in functies als reisbegeleider, stand-up comedian of eerste hulp arts. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen laag.
Ontwikkeltips:
breng afwisseling aan in je dagelijkse gewoontes
brainstorm met anderen zonder de ideeën van elkaar te bekritiseren
vraag jezelf af wat je zou doen als je een heel andere persoon was (elders geboren, andere ouders et cetera)
relativeer je eigen doelen en aanpak


Functioneren onder spanning
E?ectief zijn in situaties waarin druk bestaat, bijvoorbeeld tijdsdruk, risico, emoties. Voorbeeldvragen zijn: "Houdt in chaotische situaties de controle over zichzelf" en "Blijft rustig bij confrontaties met agressieve mensen". Ten opzichte van de normgroep scoor je net onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen moeite hebben om in chaotische omstandigheden het hoofd koel te houden. Zij zullen onder hoge druk soms niet weten wat ze moeten doen of kunnen in paniek raken. Mensen met een hoge score zullen in spannende situaties rustig en effectief blijven, bijvoorbeeld optreden in een noodsituatie. Nadeel kan zijn dat men spanning nodig heeft om zich prettig te voelen, met andere woorden er moeite mee heeft als er "niets" gebeurt.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij je onder druk staat, bijvoorbeeld dat er veel moet gebeuren in heel korte tijd, dat er belangrijke dingen mis kunnen gaan of dat er veel emoties zijn. Bijvoorbeeld in werk als politieagent, straaljagerpiloot of scheidsrechter in het profvoetbal. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen laag.
Ontwikkeltips:
maak gebruik van ontspanningstechnieken (bijvoorbeeld yoga, sommige zelfverdedigingsporten)
stel duidelijke grenzen met betrekking tot verantwoordelijkheden en taakbelasting


Mondeling communiceren
In mondeling contact anderen begrijpen en begrepen worden. Voorbeeldvragen zijn: "Voelt goed aan wat een ander bedoelt" en "Spreekt duidelijk, zodat iedereen het verstaat". Ten opzichte van de normgroep scoor je onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen vaak moeite hebben om precies te begrijpen wat anderen willen zeggen of om zelf duidelijk uit te drukken wat men bedoelt. Bijvoorbeeld moeite hebben om de juiste woorden te vinden of onduidelijk of hakkelend praten. Mensen met een hoge score zullen goed kunnen luisteren, goed kunnen aanvoelen wat anderen bedoelen en er goed voor kunnen zorgen dat anderen hen goed begrijpen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij gepraat wordt met andere mensen. Bijvoorbeeld in werk als advocaat, interviewer of psychotherapeut. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
leer open vragen te stellen, dóór te vragen en te luisteren
probeer 'in het hoofd van de ander te kruipen', de dingen met zijn of haar ogen te zien doe iets met de non-verbale signalen die je opvangt
maak een gespreksverslag en laat de ander dit checken


Schriftelijk communiceren
In schriftelijk contact anderen begrijpen en begrepen worden. Voorbeeldvragen zijn: "Kan goed schriftelijk communiceren, ook met mensen die heel anders zijn" en "Weet zo te schrijven, dat anderen het graag lezen". Ten opzichte van de normgroep scoor je laag op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen vaak moeite hebben om precies te begrijpen wat anderen met hun geschreven taal willen zeggen of om zelf schriftelijk duidelijk uit te drukken wat men bedoelt. Bijvoorbeeld moeite hebben om de juiste woorden te vinden of veel schrijffouten maken. Mensen met een hoge score zullen goed kunnen lezen en goed kunnen aanvoelen wat anderen bedoelen. Zij kunnen op zo een manier schrijven dat anderen het graag lezen en goed begrijpen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij schriftelijke communicatie een grote rol speelt, bijvoorbeeld in functies als journalist, redacteur of literatuurrecensent. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen hoog.
Ontwikkeltips:
lees een schrijfhandleiding of -boek of volg een training schrijfvaardigheid
maak gebruik van computerfaciliteiten (opmaaksjablonen, spellingcontrole et cetera) vraag anderen om commentaar op je schrijfsels


Helpen
Inzet en middelen bieden voor het bereiken van doelen van ander(en). Voorbeeldvragen zijn: "Snapt goed wat een ander nodig heeft en probeert dat te bieden" en "Weet anderen een tevreden gevoel te geven". Ten opzichte van de normgroep scoor je net onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen het vaak lastig vinden om zich dienstbaar op te stellen en het doel of de wensen van een ander voorrang te geven boven het eigen belang. Mensen met een hoge score zullen er bevrediging in vinden om andere mensen te helpen. Zij begrijpen wat een ander nodig heeft en spannen zich graag in om dat te bieden. Nadeel kan zijn dat men zichzelf soms te veel wegcijfert en het eigenbelang uit het oog verliest.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij het belang van anderen voorop staat. Bijvoorbeeld in werk als maatschappelijk werker, personal coach of fysiotherapeut. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen hoog.
Ontwikkeltips:
bedenk regelmatig wat de doelen van de ander zullen zijn check regelmatig of de ander geholpen en tevreden is


Netwerken
Een relatienetwerk opbouwen, instandhouden en benutten. Voorbeeldvragen zijn: "Kent veel mensen" en "Knoopt makkelijk relaties aan met onbekenden". Ten opzichte van de normgroep scoor je gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen het vaak moeilijk vinden om contact te leggen met onbekenden of om veel contacten te blijven onderhouden. Zij worden zelf niet vaak benaderd voor hulp of informatie. Mensen met een hoge score zullen veel mensen kennen en makkelijk mensen met elkaar in contact brengen. Zij kennen bijvoorbeeld de juiste persoon voor informatie of hulp of ze weten zo iemand snel te vinden. Nadeel kan zijn dat het onderhouden van contacten soms zo veel tijd kan kosten dat het "eigen" werk daardoor in de knel komt.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij het belangrijk is een relatienetwerk op te bouwen, in stand te houden en te benutten. Bijvoorbeeld in werk als makelaar, headhunter of lobbyist. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
zorg dat je niet eenzijdig je contacten benut, maar dat ook de anderen er profijt van hebben wees zorgvuldig bij het doen van beloftes en het nakomen daarvan


Controleren
Nagaan of eigen of andermans handelingen of producten voldoen. Voorbeeldvragen zijn: "Controleert regelmatig of werkzaamheden volgens planning verlopen"en "Let op dat gemaakte beloftes worden nagekomen". Ten opzichte van de normgroep scoor je gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score vinden het vaak vervelend om zichzelf of anderen te controleren of zien daar het nut niet van in. Ze leveren daardoor wel eens werk af met tekortkomingen. Mensen met een hoge score controleren regelmatig of werkzaamheden volgens de planning en speci?caties verlopen en of er geen fouten worden gemaakt. Nadeel van veel controleren is dat dit het tempo kan verlagen en dat soms te veel op details wordt gelet.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij het belangrijk is dat er geen fouten worden gemaakt of waarbij grote zorgvuldigheid noodzakelijk is. Bijvoorbeeld in het werk van accountants, inspecteurs of technici bij banken of de vliegtuigindustrie. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
sta bewust stil bij de mogelijke gevolgen van fouten
bedenk van tevoren hoe en wanneer de gang van zaken en wat het oplevert gecontroleerd worden


Leidinggeven
Invloed en sturing uitoefenen. Voorbeeldvragen zijn: "Kan anderen goed ergens van overtuigen" en "Neemt vaak spontaan de leiding of wordt door anderen als leider aangewezen". Ten opzichte van de normgroep scoor je gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen het vaak moeilijk vinden om anderen ergens van te overtuigen, invloed uit te oefenen of iets van anderen gedaan te krijgen. Mensen met een hoge score zullen vaak een natuurlijk gezag uitstralen. Zij nemen vaak spontaan de leiding of worden door anderen als leider aangewezen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij een persoon, team of bedrijf leiding nodig heeft. Deze competentie is van belang voor bijvoorbeeld managers, vakbondsbestuurders en politici. De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
let op hoe anderen leidinggeven en overtuigen
maak duidelijk wat je van de ander verwacht en check of de ander het begrijpt en ermee instemt
wees bewust van het e?ect van lichaamshouding en non-verbale communicatie op overtuigingskracht
zorg ervoor de motieven, standpunten en argumenten van de ander te begrijpen en sluit daarbij aan
besteed aandacht aan het geven van feedback, zowel positief als negatief


Zelfsturing en -ontwikkeling
Lering trekken uit ervaringen en het eigen ontwikkelingsproces sturen. Voorbeeldvragen zijn: "Werkt doelgericht aan de eigen ontwikkeling" en "Denkt na over hoe dingen gegaan zijn om te zien of het volgende keer beter kan". Ten opzichte van de normgroep scoor je net onder gemiddeld op deze competentie.
Mensen met een lage score zullen niet goed weten wat ze willen en kunnen. Zij hebben geen of onrealistische doelen voor hun leven of loopbaan, of ze laten hun lot aan anderen of aan de omstandigheden over. Mensen met een hoge score zullen nadenken over hun ervaringen en een duidelijke visie hebben op zichzelf en de toekomst. Hierdoor kunnen ze heldere en realistische doelen stellen en steeds (bij)sturen om deze te bereiken. Nadeel kan zijn dat men niet openstaat voor onverwachte kansen.
Deze competentie komt goed van pas bij werkzaamheden waarbij de persoon zelf de eigen loopbaanontwikkeling moet sturen; in steeds meer banen en bedrijven dus! De ontwikkelbaarheid van deze competentie is over het algemeen gemiddeld.
Ontwikkeltips:
vraag anderen regelmatig om feedback
neem regelmatig de tijd om eens rustig na te denken over je ervaringen
stel lange termijn doelen maar blijf openstaan voor onvoorziene mogelijkheden



Competentiepro?fielen
Een profiel wordt gevormd door een speci?ek scorepatroon op de competenties. Hoewel ieder mens uniek is, waardoor iedere mix van scores kan voorkomen, zijn er toch competenties die vaak blijken samen te hangen. Zo kunnen drie duidelijke pro?fielen uit de competentietest naar voren komen:
de ondernemer (?Flexibel, initiatief, leidinggeven, netwerken, functioneren onder spanning en creëren)
de zakelijke (plannen en organiseren, controleren, beslissen, volhouden en zelfontwikkeling) de communicator (mondeling communiceren, opmerken, helpen en schriftelijk communiceren)
Niemand zal echter perfect aan een pro?el voldoen. Het is de kunst om je eigen pro?el te kennen en eventueel te verbeteren om vervolgens de activiteiten te kiezen die daar het beste bij passen.
Je eigen pro?el staat hieronder weergegeven door de competenties te sorteren van hoogste score naar laagste score. Op deze manier kun je de competenties zien in volgorde van je meest sterke competentie tot aan de competenties die wellicht aandacht behoeven.



Competenties op volgorde van score
Hieronder staat een tabel met daarin je competenties op volgorde van je score (van hoog naar laag). Je kunt hiermee jeeigen competentiepro?el schetsen of voor jezelf een bondige samenvatting maken van je sterke en minder sterke competenties. Voor competenties waarop jij jezelf duidelijk anders inschat dan anderen kun je ervoor kiezen om met de feedbackgever(s) hierover te spreken. Ook kun je voor jezelf aangeven welke vervolgstappen je zou kunnen overwegen om jezelf competenter te maken. Onthoud dat loopbaanontwikkeling een doorlopend proces is waarin jij de hoofdrol speelt!
1.
Initiatief nemen
2.
Analyseren
3.
Opmerken
4.
Creëren
5.
Volhouden
6.
Controleren
7.
Leidinggeven
8.
Netwerken
9.
Zelfsturing en -ontwikkeling
10.
Beslissen
11.
Helpen
12.
Functioneren onder spanning
13.
Mondeling communiceren
14.
Plannen en organiseren
15.
Schriftelijk communiceren
16.
Flexibel reageren
 
Ik denk dat ik ergens onderweg gewoon een deur dicht geknald heb. En door omstandigheden niet meer open ben. Dat kwam in elk geval ook ter sprake in therapie. Ivm angst daarvoor. Het resultaat is niet meer goed kunnen voelen. Dat blijkt ook weer uit die test van me werk. Het is een voortdurend gevecht van daar wel of niet aan toe willen geven. Met de mensen om me heen zoals me werkgever blijft die deur dicht in elk geval.
 
Hoi Binc, ik kom weer even langs, kan niet elke dag hier uitgebreid lezen en reageren, maar ik hou het wel bij.
Je schreef:
Terwijl mijn probleem juist is om een bepaalde vertaalslag te maken van hoe ik me voel. Ik moet soms dagen nadenken over wat ik voel in sommige situaties.
Eerlijk gezegd weet ik helemaal diep van binnen niet meer wat goed is voor mij. Eigenlijk denk ik dat ik alles behoorlijk zat begin te worden. Alles voelt inmiddels als moeten.

Iris Koops niet dat niet voor niets een verdwenen zelf. De benoeming klopt niet helemaal, maar als simpele aanduiding is het toch wel goed. Weet je, dat zelf is niet echt verdwenen, het zit gevangen, het is door de mishandelingen lam gelegd, daar hoort ook de voortdurende onveiligheid bij in een disfunctioneel gezin. Je kan hiervan heel goed herstellen. Je hebt er een paar dingen voor nodig: voor de onveilige hechting is het goed om een partner of vriend / vriendin te hebben waarbij je je echt veilig kunt voelen en alsnog veilige hechting te verwerven. Een geschikte hulpverlener kan hier ook een rol in spelen, alleen kan je daar allen op de afspraken terecht en soms, als de emoties hoog oplopen, is het juist goed dat je het direct kunt delen. Het andere is oefenen met zaken aangaan die jou niet lekker zitten, eerder zeggen als iets je niet bevalt dan je tot nu toe deed, ik noem dat zelf "vertrouwen hebben in de mogelijkheden van overleg" en er van uitgaan dat die ander jouw serieus neemt en weten dat als hij of zij dat niet doet dat je die persoon daar dan op aan kunt spreken, we leven ten slotte in een zogenaamd vrij land en geen mens heeft het recht dingen voor jou te bepalen. IN een werkrelatie kan je dit lang niet altijd zo doen, maar dan is een zakelijke benadering wel goed, moet je daarbij water bij jouw wijn doen, dan kan je dat zien in het kader van de noodzaak een inkomen te hebben.
 
Hoi Gerard, dankjewel voor je bericht en de tips die je geeft. Ik had het destijds inderdaad gelezen over het verdwenen zelf. De vraag is, wanneer is dit al ontstaan. Vermoedelijk vanaf jonge leeftijd al. Totdat ik het huis uit ging en mezelf niet verdwenen voelde en mijn leven op de rit had. En daarna weer wel met verkeerde partner keuze om vervolgens daarna in contact met mijn moeder te komen. Dit gaf weer andere inzichten incl. Het gedrag van mijn vader weer daarna. Dat ik zelf even niet meer zie waar ik dit nu exact op moet pakken. Ik begrijp dat het te maken heeft met onveilige hechting. De vraag is of ik mezelf überhaupt nog wel wil en durf te hechten. In de hulpverlening tot nog toen heb ik geen vertrouwen omdat ze de focus hebben op testjes. Daarin mee gaan wil en kan ik niet. Het laatste jaar ben ik ontzettend kritisch op mezelf geweest. Ze noemde dat zelfvernietiging. Ik denk dat dat wel van toepassing kan zijn ja. Ook omdat ik het plaatje niet meer rond kreeg. In begin van het contact met mijn moeder had ik een gesprek met me vader gehad. Zoals hij het vertelde allemaal had ik geen redenen om te twijfelen. En er zat in zijn verhaal zeer zeker een kern van waarheid. Maar daarna stond ie niet meer open voor verdere vragen. Gaf geen antwoord of wuifde het weg als niet belangrijk. Het ging steeds harder knagen en des te meer vragen en twijfel kwamen er bij naar boven. Ook kwam mijn broer ter sprake en de manier waarop hij reageerde en hoe hij over me broer sprak maakte mij dusdanig ontzettend woedend. Een mens kan op een gegeven moment echt aan zichzelf gaan twijfelen.

Ik kan mezelf wel hechten aan bepaalde mensen in me leven. Maar ik realiseer mezelf nu dat ik de mensen die ik dacht te kunnen vertrouwen de verkeerde personen zijn. Van een aantal wist ik dit al. Wanneer je tot de conclusie komt dat het je eigen ouders, en vooral mijn vader die dus niet te vertrouwen is, word het opnieuw heel moeilijk om nog mensen toe te laten.

Eerder zeggen als iets niet bevalt. Ik denk dat ik het erg snel zeg wanneer ik dat in de gaten heb.
Ik vraag mezelf eerlijk gezegd af of de mensen die ik steeds tegen kom zo grenzeloos zijn omdat mijn moeder dat ook is. Ook al was ze zo vroeg uit mijn leven. Het blijkt wel als ik uit spreek over iets wat me niet bevalt, mensen het niet interesseert. Net als haar. Ze hoort het gewoon niet. Ik ben inmiddels niet anders meer gewend. Dit blijkt ook uit het feit dat er op dit forum 1 persoon was die constant contact bleef zoeken. Die persoon is nu niet meer actief. Maar zelfs onlangs nog wederom email. Ik heb meermalen grenzen hierin aangegeven. Maar toch bleef het doorgaan. Ze moet het nog 1 keer in haar kop halen om te doen, en ik doe aangifte van stalking. O.a dit soort mensen die hun zin door blijven drijven en je gewoon niet horen. Precies wat mijn moeder doet bij mij en bij mijn tante. Als je meermalen zegt dat je op gaat hangen omdat je de volgende dag moet werken praat ze gewoon door. Op een gegeven moment donder je de hoorn erop en ze belt gewoon weer terug. Niet dat ik dan opneem, maar ik bedoel maar.
Je hebt zeker gelijk dat ik serieus genomen mag worden hierin en diegene daarop aan mag spreken. Maar ik ervaar het niet. Ook om die reden heb ik inmiddels meer behoefte om mezelf af te zonderen eigenlijk. Inmiddels voelt het voor mij niet meer zo dat ik in contact wil met mensen.

Over werk, ik doe al water bij de wijn. Het gaat ten koste van mezelf. Eerlijk gezegd ben ik het zat om mezelf aan te passen. Dit heb ik lang genoeg gedaan. Dus inderdaad, het gaat om inkomen. Maar het gaat daarnaast ten koste van mezelf. Deze week heb ik een sollicitatie en als ik daar aangenomen word ben ik echt pleite daar.
 
Wat betreft hechten en vertrouwen hebben in iemand kan ik je helemaal volgen.
Wat ik in de loop van mijn leven heb meegemaakt is allemaal niet zo extreem, maar na mijn scheiding ben ik nooit meer iemand tegengekomen waar ik een goede klik mee had. Ook buren of kennissen of vriendinnen of vrienden niet.
Ligt dat dan aan mezelf? zou kunnen. Ik denk dat ik hoge eisen stel. Doe ik niet bewust maar merk tijdens een gesprek dat mensen heel anders over bepaalde dingen denken. Dat kan van alles zijn, gezondheid, politiek, muziek, eerlijkheid, kinderen, opvoeding.
Mijn eigen zussen kunnen soms zo raar uit de hoek komen - lees kattig - zonder excuses achteraf dat ik ook met hun geen "echte relatie" heb zoals ik me die voor mezelf voorstel. Het lijkt wel of mensen tegen mij alles kunnen zeggen en zodra ik een weerwoord geeft dat ze niet bevalt heb ik het gedaan.
Ook mijn kinderen vragen nooit hoe het met me gaat, vragen niet waarom ik gescheiden ben vragen niet naar mijn gezondheid enz.
Toch komen ze allemaal voor mijzelf op de eerste plaats. Ik ben hun moeder en ben er voor ze.
Maar het gevolg is wel dat ik graag alleen ben. Familie en kinderen zijn allemaal welkom maar uiteindelijk is het allemaal oppervlakkig.
Ooit heb ik eens gelezen dat je voor je geluk niet afhankelijk moet zijn van anderen.
En zo voelt het voor mij ook. Mijn geluk is niet afhankelijk van anderen.
En jouw geluk Binc is niet afhankelijk van anderen. Maak daar maar een spreuk van
 
Of je meteen moet denken of het aan jezelf ligt durf ik niet te zeggen. Iedereen heeft natuurlijk een eigen kijk op het leven. Wat niet wil zeggen dat dit negatief is. Integendeel zelfs. Misschien dat je door oude patronen net als ik tegen verkeerde mensen aan loopt. Dat je personen aantrekt vanuit dat oude patroon die je zelf niet inzichtelijk hebt. Inmiddels heb ik geleerd dat patronen hiermee te maken hebben. Als kind heb je overtuigingen in je die van huis uit mee krijgt. Wie weet kan het voor jou iets toevoegen als je inzichtelijk krijgt welke patronen dat zijn. Ik denk dat ik dit zelf niet inzichtelijk genoeg had. Misschien heb je niet in de gaten dat mensen in 1e instantie alles tegen je kunnen zeggen. En dat je te laat een weerwoord hebt omdat je dit zelf nog niet ervaart. Het zou dan kunnen dat je je eigen grenzen niet inzichtelijk hebt en onbewust dan te laat een weerwoord hebt. Maar het kan ook dat je dit wel op tijd doet en anderen dit niet begrijpen of willen begrijpen. Wat je zegt over dat je geen klik hebt met anderen over bepaalde onderwerpen herken ik wel. Ook dat hoeft niet aan jou te liggen. Smaken verschillen. Daarnaast zijn veel mensen gehersenspoeld voor wat betreft politiek en voeding etc.
Waarom je kinderen niet naar jou vragen durf ik niet te zeggen. Dat kan van alles zijn. Welke invloed heeft de vader b.v op je kinderen, welke invloed heb jij op je kinderen etc. Hoe was de rolverdeling tussen jou en je ex man? Denk ook aan de feministische agenda. Allemaal dingen die je inzichtelijk kan maken. Ook voor wat betreft je eigen ouders en opa en oma.
Ik denk dat ik dit inmiddels redelijk inzichtelijk hebt gekregen. Tot aan de moeder van mijn moeder terug. En van mijn vaders kant ook. Daarom begrijp ik nu ook dat ik met mijn vader vanaf kind alleen maar oorlog heb gevoerd. Het was normaal voor mij geworden. En uiteraard tref je dan later weer dezelfde soort partners zoals mijn ex.
Mijn geluk is zeker niet afhankelijk van anderen. Daarom ben ik ook erg op mezelf. Doe ik graag dingen alleen.
 
Weet je, ik denk dat je onbewust toch altijd nog emotioneel verbonden bent met je ouders. Ook al leer je eigen normen en waarden. Als er sprake is van een hechtingsprobleem en je bent je er niet bewust van, zit dit wel ergens diep in je onderbewuste opgeslagen. Wanneer dit om wat voor reden dan ook getriggerd word gaat dat ouden programma weer draaien. Gisteren zag ik een video van een man die zei dat als je bepaalde overtuigingen hebt dat je je terug moet gaan naar je verleden en bekijken van wie dit je ooit gezegd heeft zodat je dit kan laten gaan en er iets anders voor in de plaats kan zetten. Maar als je niet terug kan gaan door een blinde vlek is dit heel lastig en onmogelijk. Ik denk ook moeilijk als je nog met de persoon een emotionele band hebt zoals in mijn geval die juist alles verkeerd deed en je dit simpelweg niet ziet. Ik weet niet hoe ik dit anders uit kan leggen. Maar ik denk dat het zo ongeveer in elkaar zit.
 
Vandaag heb ik een bizarre dag achter de rug. Eigenlijk de hele week al. Ik had een sollicitatiegesprek bij een ander detacheringsbureau dan waar ik nu werk.
Was een ontzettend leuk gesprek. Helaas was de functie te licht voor mij. Maar ze zien wel andere mogelijkheden en er kwam een functie als Business Analist in combinatie met teamleider ter sprake. Dit omdat ik dit in andere werkzaamheden bij de Politie ook veel gedaan heb.
Helaas gaat dit het ook niet worden omdat je echt diepgaande kennis van excel moet hebben.
Gezegd dat ik dit wel op korte termijn kan regelen maar ze hebben per direct iemand nodig.
Na aanleiding van de competentie test die ik gedaan heb heb ik de sterke punten benadrukt in mijn vorige werkzaamheden. Hoewel ik zelf niet heel erg blij ben met die test. Waar mijn werkgever constant roept geen opdrachten te hebben omdat alles op WO niveau is, ziet zij hele andere mogelijkheden. Zij krijgt mensen zonder HBO of WO geplaatst op basis van werkervaring door middel van andere manieren.
Maar nu ik die test gedaan heb begint mijn eigen werkgever terug te krabbelen dat ie me kwijt wil. Hij is nu actief aan het zoeken voor een opdracht. Wellicht heeft ie in de gaten dat ie mij verkeerd heeft beoordeeld.
Nu na al die jaren gezeik doet ie ineens heel anders. Hoe dit nu allemaal uit gaat pakken weet ik ook niet. Geen idee of ik mezelf er alsnog goed bij ga voelen als ik blijf. Blijkbaar heb ik ook iets gezegd waardoor ie zich toch anders gedraagt en op stelt. Al ben ik mezelf er niet van bewust.
Ook had ik niet verwacht dat het bureau waar ik vandaag op gesprek was mij meteen in zo een zware functie wil plaatsen. Ze zag meteen andere mogelijkheden. Dus ik ga dat in elk geval warm houden.
Eindelijk weer eens iets positiefs voor wat betreft werk gerelateerd. Daar ben ik blij mee.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.900
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan