Hey Vivianne
Bedankt voor je belangstelling. Je schrijft dat je hoopt dat ik mij vandaag iets beter voel. Zoals ik al eerder zei kan ik niet helemaal loskomen van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder koffie en had ik net toevallig op 11 mei een slechte avond.
Op 11 mei was ik uit eten en daarna bij anderen en heb ik meerdere dingen genuttigd die niet handig waren. Het was gezellig en ik heb me ’n beetje laten gaan, (alcoholische drankjes, sommigen te sterk, normaal doe ik dit niet, en nog een gerecht waar patat bij zat).
Wat betreft de alcohol zei iemand van dit forum mij al eens, en ik weet het natuurlijk zelf ook, dat ik dit beter niet meer kan doen (in 2016 ook eens teveel gedronken). Maargoed, donderdagavond dus toch gebeurd.
De dag erna een verjaardag, en gegeten wat daar was: tarwe.
Ik voelde mij vanmorgen niet zo top: slecht geslapen, benauwd, warmte in mijn lichaam, behoorlijk last van mijn ogen en een ontsteking op mijn vinger (dik en rood), wat reumatische klachten, trillen en behoorlijk duizelig en misselijk.
Nu is het zaak om weer even gezond te gaan eten en ’n beetje te ontgiften natuurlijk. Om even op jouw vragen in te gaan verder:
1. Ik kan inderdaad proberen om de rauwemelkse yoghurt te vervangen door de rauwe melkse kefir.
Ik heb ook gelezen dat sommigen echt liters rauwe melk op een dag drinken: dat gaat niet goed bij mij. Ik drink soms een half glaasje ofzo maar teveel is not done.
Viviane wat eet jij precies als ontbijt?
2. Ik drink nog wel koffie, met halfvolle melk en gelatinepoeder erin. Ik kan dit nog niet laten.
3. Je geeft aan dat het verstandiger is de tarwe te vervangen door spelt. Ik ben me bewust van de nadelige effecten van tarwe. Maar ik dacht dat de gluten in spelt ook niet zo goed waren…
Ik heb wel eens (niet gekiemd) SPELTZUURDESEMBROOD van de natuurwinkel in huis, maar krijg hiervan wel een ruis in mijn oren (mogelijk door de gluten). Gekiemd roggebrood van Terasana eet ik ook, omdat ik een keer op dit forum las dat het een goede keus is, maar dit is wel hard en wat taai, het staat mij soms erg tegen.
Wat zou volgens jou de beste optie voor mij zijn als ik kies uit brood uit de winkel? Is speltkiembrood ook een optie? Ik dacht dat in spelt meer gluten zaten dan in rogge namelijk, en ik dacht dat spelt niet goed was.
Nb: ik zie op voedingisgezondheid wel het recept van zuurdesemrogge, maar ik ben niet handig in zelf brood maken. Vandaar de vraag.
4. Ik drink de bouillon, vaak zelf getrokken, los bij het eten. Gewoon een beker en dan meestal 1 bij het avondeten. Ik maak de bouillon zoals het recept van voedingisgezondheid, de runderbouillon en die wordt dan behoorlijk dik (5 mergpijpijpjes, 1 ossenstaart, 2 schenkels, 2 kniestukken). Ik gooi altijd gelatinepoeder door de koffie, en als ik geen bouillon heb gemaakt neem ik wat kant en klare bouillon van ergomax: met gelatinepoeder erdoor. Deze
https://www.ergomax.nl/biologische-bottenbouillon-kip-broth-of-life of de runderbouillon.
5: wat betreft B12: ik eet eieren, (al dan niet) rauwemelkse roomboter, rauwemelkse kaas, leverworst, vlees (runderhamburgers en rosbief van green fields en soms vlees vd schenkel en de ossenstaart), biologische spekjes, soms ham, ik drink rauwe melk (soms), rauwemelkse yoghurt en rauwemelkse kefir, ik eet haring/makreel en soms gerookte zalm, gisteren kippenvleugels met vel eraan.
Ik heb nog een supplement van solgar b12 die neem ik soms:
https://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/vitamin-b-12-100-ug/
dit waren de updates..
ps: hoe gaat het met jou nu?