Opnieuw voorstellen Celticmyst

Hey Vivianne
Bedankt voor je belangstelling. Je schreef dat je hoopt dat het vandaag wat beter gaat. Ik kom niet los van bepaalde voedingsmiddelen waaronder koffie en 11 mei had ik toevallig ook een slechte avond.

Op 11 mei was ik uit eten en daarna bij anderen en heb ik meerdere dingen genuttigd die niet handig waren. Ik heb me ’n beetje laten gaan, (alcoholische drankjes, sommigen te sterk, normaal doe ik dit niet, en nog een gerecht waar patat bij zat). In 2016 ook eens teveel gedronken en toen zei iemand van dit forum al dat ik dat beter niet meer kon doen, maargoed, dus toch gebeurd, moet ik niet meer doen.

De dag erna een verjaardag, en aan de tarwe.
Ik voelde mij vanmorgen niet zo top: slecht geslapen, benauwd, warmte in mijn lichaam, behoorlijk last van mijn ogen en een ontsteking op mijn vinger (dik en rood), wat reumatische klachten, trillen en behoorlijk duizelig en misselijk.
Nu is het zaak om weer even gezond te gaan eten en ’n beetje te ontgiften natuurlijk. Om even op jouw vragen in te gaan verder:
1. Ik kan inderdaad proberen om de rauwemelkse yoghurt te vervangen door de rauwe melkse kefir.
Ik heb ook gelezen dat sommigen echt liters rauwe melk op een dag drinken: dat gaat niet goed bij mij. Ik drink soms een half glaasje ofzo maar teveel is not done.
Viviane wat eet jij precies als ontbijt?
2. Ik drink nog wel koffie, met halfvolle melk en gelatinepoeder erin. Ik kan dit nog niet laten.
3. Je geeft aan dat het verstandiger is de tarwe te vervangen door spelt. Ik ben me bewust van de nadelige effecten van tarwe. Maar ik dacht dat de gluten in spelt ook niet zo goed waren…

Ik heb wel eens (niet gekiemd) speltzuurdesem brood van de natuurwinkel in huis, maar krijg hiervan wel een ruis in mijn oren (mogelijk door de gluten). Gekiemd roggebrood van Terasana eet ik ook, omdat ik een keer op dit forum las dat het een goede keus is, maar dit is wel hard en wat taai, het staat mij soms erg tegen. Wat zou volgens jou de beste optie voor mij zijn als ik kies uit brood uit de winkel? Is speltkiembrood ook een optie? Ik dacht dat in spelt meer gluten zaten dan in rogge namelijk, en ik dacht dat spelt niet goed was.
Nb: ik zie op voedingisgezondheid wel het recept van zuurdesemrogge, maar ik ben niet handig in zelf brood maken. Vandaar de vraag.

4. Ik drink de bouillon, vaak zelf getrokken, los bij het eten. Gewoon een beker en dan meestal 1 bij het avondeten. Ik maak de bouillon zoals het recept van voedingisgezondheid, de runderbouillon en die wordt dan behoorlijk dik (5 mergpijpijpjes, 1 ossenstaart, 2 schenkels, 2 kniestukken). Ik gooi altijd gelatinepoeder door de koffie, en als ik geen bouillon heb gemaakt neem ik wat kant en klare bouillon van ergomax: met gelatinepoeder erdoor. Deze https://www.ergomax.nl/biologische-bottenbouillon-kip-broth-of-life of de runderbouillon.
5: wat betreft B12: ik eet eieren, (al dan niet) rauwemelkse roomboter, rauwemelkse kaas, leverworst, vlees (runderhamburgers en rosbief van green fields en soms vlees vd schenkel en de ossenstaart), biologische spekjes, soms ham, ik drink rauwe melk (soms), rauwemelkse yoghurt en rauwemelkse kefir, ik eet haring/makreel en soms gerookte zalm, gisteren kippenvleugels met vel eraan.
Ik heb nog een supplement van solgar b12 die neem ik soms:
https://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/vitamin-b-12-100-ug/

Dit waren de updates...
hoe gaat het met jou?

Goeiemorgen Celticmyst,

Hier gaat het heel goed met ons. Zelf maken we momenteel lange dagen met een goed gevulde agenda om de reden dat we onze zaak gaan verhuizen naar een nieuwe locatie. De nieuwbouw zit in de afwerkingsfase. Manlief, de kinderen en ik zelf hebben er heel veel zin in. Voor ons is het een nieuwe start in een rustigere en mooie omgeving.

Zelf herken ik hier je klachten na inname van producten op basis van tarwe. Opdat je alles beter kan plaatsen zet ik er deze link oriënterend bij. Hier op grond van persoon met reuma in onze nabije omgeving me de afgelopen periode verder ingelezen op het vlak van de Hildegardgeneeskunde.
https://www.hildegard.nu/voeding/gezonde-of-schadelijke-voeding/

Spelt, is inderdaad niet volledig glutenvrij. De ruis in je oren kan duiden op een bloedcirculatieprobleem als gevolg van een B12 opnamestoornis, al dan niet in combinatie met overgevoeligheid voor melk en gluten. Er is ook een kans dat het zuurdesembrood van de natuurwinkel een combinatie is van tarwe- en speltbloem. In Nederland zijn er geen voorschriften op het vlak van de samenstelling van speltbrood.

In de Hildegardkeuken wordt zuivere spelt, van de variant Oberkulmer Rotkorn, aanbevolen ter behandeling van darmklachten, reuma en ter bevordering van de bloedsomloop. Het komt erop ne er dat het een andere samenstelling heeft dan tarwe en hierdoor lichter verteerbaar is.

Dit speltgraan is afkomstig uit Noord-West Duitsland, Zwaben (= Zuidwest Duitsland), de Voor-Alpen of uit Zwitserland. Deze variant is het meest zuiver van samenstelling.
http://www.speltfood.nl/speltbrood/speltdesembrood-gulickerland
http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm

Zelf ontbijten we met zelfgebakken speltbrood. Dit maak ik d.m.v. met een broodmaker van Panasonic. De avond van tevoren zet ik het deeg klaar en meestal met timer waarbij het brood over 10 tot 11 uur klaar is. Wij kiezen het specialty programma in de verhouding 62,5 % speltbloem en 37,5 % volkoren speltmeel - totaal 600 gram meel. Hierin gaan naast 3 kleine maatjes gist, ook 1 eetlepel keltisch zeezout, 3 eetlepels ruwe rietsuiker, 6 klontjes grasboter, 3 eetlepels olijfolie uit een donkere fles, 380 ml water.

De koffie zou je kunnen vervangen door groene thee.

Op het vlak van de B12 zie ik dat het om cyanocobalamine gaat. Jammer genoeg is dit niet de goed opneembare vorm. Zelf neem ik 1000 mcg op basis van methylcobalamine en adenosylcobalamine wat je ook met actief folaat kan combineren. Dit kan door middel van zuigtabletjes of door middel van capsules (in het geval er geen maagklachten zijn).

Ik zet de links er even bij.
https://www.essentialorganics.nl/producten/biologisch-actief-vitamine-b12/
https://www.essentialorganics.nl/producten/biologisch-actief-foliumzuur/

De gewone koffie kan trouwens ook vervangen worden door speltkoffie.
http://shop.not-coffee.com/product/chikko-not-coffee-spelt/#reviews

Hoi,
Bedankt voor je reactie. In die Hildegard geneeskunde kan ik me niet helemaal vinden. Er staat bv dat haring schadelijk is tenzij sterk gezouten maar op voedingisgezondheid staat dat haring gewoon OKE is (ik eet het dan ook regelmatig).Verder denk ik dat ik er voor mezelf niet teveel bij moet halen, anders raak ik het overzicht kwijt. :)

Bedankt voor je verhaal over spelt. Ik heb mij er destijds in verdiept, vandaar dat ik gekiemd roggebrood ben gaan eten toen, omdat dit de mildste vorm van gluten bevat naar mijn idee.

Ook bedankt voor je links naar de b12. Eerder kreeg ik het advies om eerst de voeding helemaal op de rit te krijgen en extra supplementen, ik zelf weet niet of die b12 pillen nu echt zoveel toevoegen, ik heb ze dus nog niet gekocht.

Ik kreeg wat feedback of het feit dat ik af en toe tarwe/koffie/alcohol heb genomen, maarja, ik ben ook maar een mens, en neem af en toe eens wat wat niet gezond is, maar ben me er van bewust dat mijn lijf dit niet zo heel fijn vind, en ja, het helemaal perfect doen dat is voor mij soms gewoon lastig.

Mijn lichaam is nu echt heel erg zoekende naar de juiste balans en ik ben ook uitgeput en mijn lijf weet nu niet echt niet goed meer wat het moet
Klachten nu: uitgeput, veel warmte in mijn lijf, duizelig, en echt heel weinig kracht in mijn lijf, alsof alle energie er uit vandaan is.

Voor mij is het momenteel lastig de balans te vinden. Ik heb 2 dagen niet de verse bottenbouillon gehad (ik denk dat ik die nu gewoon mis), wel gelatine supplement van great lakes met wat kippenbouillon van ergomax erbij (zelfgetrokken uit zakje).

Wat betreft de speltkoffie, ik heb wel bambukoffie in huis.

Ik vind de yoghurtsmoothie in de ochtend nog steeds niet zo lekker maar ik zal morgen kijken hoe ik dit doe 's ochtends. IK drink 'm dus wel, maar dan vaak meestal 's avonds.

Ik lees hier dat mensen soms liters rauwe melk drinken of veel kefir met slagroom, soms denk ik moet ik dan liters kefir drinken met slagroom om de tekorten aan te vullen maar ik denk dat dit geen goed idee is.
Ik dacht vandaag, dat ik gewoon vet tekort kwam dus ik probeerde net een beker kefir met slagroom en ook nog een half glas rauwe melk maar ik blijf doodmoe.

Teveel zuivel, zoals Mike al eerder aangaf, dat gaat 'm volgens mij gewoon niet worden. Kennelijk mis ik nu toch weer de bottenbouillon (in combinatie met tekorten?), om wat energie te krijgen weer.

Viviane bedankt voor alle info. Ik had 'n heel verhaal getypt maar zal het in het kort nog even typen.
Ik zal de supplementen onthouden maar denk dat ik eerst de voeding nog beter moet krijgen.

Ik las hier op het forum dat sommigen tussendoor veel kefir met slagroom drinken of rauwe melk met slagroom; teveel zuivel werkt voor mij kennelijk niet goed.
Al eerder gezegd door Mike.

IK heb 2 dagen niet de verse bouillon gehad wel gelatinepoeder en wat bouillon van ergomax (dit is ook zelfgetrokken) uit een zakje maar ben nu uitgeput, weinig kracht, duizelig/misselijk en veel warmte in m'n lijf.
Ik denk dat ik de verse bouillon weer mis .... deze werkt meestal wel heel helend, dus morgen maar weer a/d slag hiermee.....

het zelfgebakken speltbrood wat jullie eten klinkt lekker maar destijds koos ik dus voor gekiemd roggebrood omdat dat de mildste vorm van gluten bevat.

En die Hildegardgeneeskunde, daar kan ik me niet helemaal in vinden, deze keurt bijvoorbeeld het eten van haring af (tenzij de haring heel zout is), maar voedingisgezondheid zegt juist dat haring goed is(ik eet het dan ook regelmatig)
Ik houd me dan ook maar aan voedingisgezondheid vast..

Tevens had ik nog een vraag en ik vind dat hier ook veel verschil in zit.
Sommigen doen alleen maar het eigeel door de yoghurtsmoothie. Als ik dat doe krijg ik een opgezette buik. Daarom doe ik altijd een HEEL rauw ei door de smoothie. En soms doe ik er 2 eieren in...
Ik heb inmiddels begrepen dat als je geen moeite hebt met het verteren van het rauwe eiwit dat je dit er dan gewoon rauw doorheen kunt doen.... dat doe ik dus ook.

Maar, http://www.voedingisgezondheid.nl/Yoghurtsmoothie.html bij Mike's yoghurtsmoothie gaan er 2 rauwe eieren door de smoothie, en bij de yoghurtsmoothie op voedingisgezondheid.nl gaat er maar 1 ei doorheen (quote: "We eten een grote bak yoghurt met crème fraiche, clotted cream, een rauw ei, een zure appel, een beetje honing, bijenpollen en verschillende kruiden")

Wat is nu de juiste hoeveelheid voor 1 persoon voor door de smoothie? 1 rauw ei of 2 rauwe eieren?
Ja misschien een beetje een stomme vraag...

Wat betreft het ei door de smoothie heb ik net een oude post van Poekie gevonden die 1 ei per persoon doet, en schreef dat er geen protocol voor is, kennelijk was ik dit vergeten en deed ik het daarna meer op gevoel...

vraag beantwoord.

Hoi,

Ik geef niet op...
Vanavond had ik maar flink wat gelatinepoeder opgedronken en heb ik toch twee glazen rauwe melk en een groot
Glas rauwemelkse kefir gedronken met een halve theelepel levertraan met
Boterolie en een paar
Blokjes rauwemelkse kaas. Ook nog wat citroen, een Beetje courgette en een klein beetje omelet met spekjes. Dit vinden mijn darmen wel heel fijn merk ik.

de aanhouder wint zullen we maar zeggen

Geen koffie geen tarwe geen alcohol geen suiker

Viviane ik wilde je nog veel succes wensen met de verhuizing vd zaak naar de nieuwe locatie, wat een leuk nieuws!

vandaag

O: 2 zachtgekookte eieren, beker kefir met creme fraiche en levertraan, half lepeltje chlorella, schepje magnesiumcitraat van now, blauwe bessen en scheut olijfolie, en levertraan met boterolie.
Ik heb ook nog een heel klein beetje broccoli erbij gegeten.

T: Kopje koffie halfvolle melk gelatinepoeder (ja, helaas)
en een beker bouillon zelfgetrokken (deze zonder groente of vlees, ik heb hiervoor 3 knoesten gebruikt)

L: Sneetje speltbrood (zat geen tarwe in verwerkt) met dik roomboter en leverworst met kopje bouillon

T: glaasje waterkefir, klein glaasje melkkefir en klein klaasje rauwe melkse yoghurt en een paar blokjes rauwemelkse kaas

en een stukje pure chocolade en thee met kz

D:

T:

Heb momenteel last van een enorm zeurende pijn in mijn maag, dit herken ik zo van vroeger, wat ik vaak tijdens mijn studies had.... het voelt gewoon heeel erg pijnlijk en prikkelend... ben nu ook ongesteld, supermisselijk erbij....

Kennelijk toch nog teveel koolhydraten op de dag (denk ik)...

Ik drink nu veel tussendoor bekertjes bouillon van wat ik zelf heb getrokken, en soms gewoon gelatinepoeder opgelost in water.. hopelijk brengt dat de boel wat tot rust en heelt dat mijn maag en buik wat.........!

Jouw probleem is niet koolhydraten, maar hoe je DENKT over kh. Je maakt van voedsel een stessbron en je klachten worden veroorzaakt door een overproductie van stresshormonen die je zelf opwekt. Stop met neurotisch zijn en je zult zien dat al deze problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Mike

Mee eens, probeer te genieten van eten ipv stressen. Sinds ik dat doe voel ik me 10x beter. Niet alles willen controleren afwegen en beoordelen :). Genieten van eten en soms mag je best iets eten wat niet helemaal strookt met wat je weet dat "gezond" is. Het jezelf verbieden en er over stressen maakt het pas ongezond en dan eet je het niet eens.

Ja oke, dat zal ik doen.

Echter zit ik nu met het volgende: ik voel me helemaal niet lekker, dwz mijn oren zitten helemaal dicht, ik ben heel heel moe, slechte concentratie, bah bah. Wazig zicht. Ik voel me echt vreselijk beroerd gewoon!

Wellicht toch teveel suikers de afgelopen weken of heb ik iets onder de leden. Weet het niet...
Gisteren ook geverfd hier in huis er hangt nu ook 'n verflucht maar dat zal het wel niet zijn.

Vanmorgen begonnen met een glas water met sole
Daarna een glaasje kefir en een beetje yoghurt beide rauwemelks..... maar voelde me daarna niet beter ofzo.
Nu wat bouillon maar gaat met moeite erin

Ik blijf dood- en doodmoe, erg misselijk, draaierig...
ik heb zoiets van wat is dit nu weer. Misschien moet ik rauwe melk gaan halen... zou dat helpen?

gisteren had ik wel speltbrood gegeten wellicht dat ik last heb vd gluten ook, en maar ik zit te denken wat ik nu kan doen.
Dus tja misschien inderdaad dat rauwe melk gaat helpen? 3 glazen op een dag ofzo.. Ik heb totaal geen honger in vlees of groente...

Hier zie ik ook verschillen in sommige drinken hele liters op een dag en anderen drinken het helemaal niet tussendoor.

Ja oke dat zal ik doen.

Ik voel me echter helemaal niet goed nu
Vandaag erg beroerd, duizelig totaal geen eetlust. Oren zitten dicht, duizelig, misselijk, wazig zicht. Last van maag en benauwd. En alle energie is weg. Ook totaal geen zin in vast eten zoals vlees of groente ofzo.

Gisteren wel speltbrood gehad (zitten gluten in....en het was niet gekiemd), misschien heeft dat er ook mee te maken. Het gevoel alsof er watten in m'n hoofd zitten maar ook in m'n buik.
Vind dit een heel naar gevoel.

Vandaag ontbeet ik met wat rauwemelkse kefir en rauwemelkse yoghurt, maar voelde me daarna niet beter. ook nog water met sole en 'n klein beetje koffie
nu nog wat bouillon maar blijf me wazig voelen en moe.

wellicht toch teveel suikers of kh gehad (en zit zeg ik niet omdat ik neurotisch erover doe), of heb ik iets onder de leden.

Nergens trek in.
Ik zit te denken zou rauwe melk iets gaan oplossen?

Overigens hangt er ook 'n verflucht in huis omdat er geverfd is maar dat heeft er vast niks mee te maken. Heb voor de zekerheid maar wel even de boel open gezet.
Misschien moet ik inderdaad de rauwe melk maar weer gaan halen en dan 'n paar glazen ervan drinken...

overigens zie ik ook dat sommigen helemaal geen rauwe melk tussendoor drinken en alleen maar thee met sole en anderen wel hele liters... daar zit dus wel 'n verschil in

Ik weet nu niet wat wijsheid is of wat gaat helpen? Iemand een idee? Gewoon maar wat rauwe melk proberen?

Celticmyst wat ik altijd doe als ik me niet goed voel -even pas op de plaats.
Liever niets eten maar uiteraard wel drinken - dus je maag rust geven.
Je krijgt vanzelf wel weer trek in iets en alleen DAT nemen.
Verder wat rusten als dat kan. Gewoon even niets.

Ik heb naast jou gezeten op de workshop van Tanja weet je nog :)

Inmiddels ben ik er mede dankzij mijn intuitie en dankzij Gerard achter gekomen dat het toch teveel magnesiumcitraat was en dat dit het rare gevoel in mijn maag veroorzaakt en, wellicht, ook de andere klachten. Hoe dan ook: het was teveel magnesium. Ik heb een enorm zwaar gevoel in mijn armen en benen ook, waardeloos. En compleet verstopt ook.

Je gaf als tip om als ik trek heb alleen DAT te nemen. Daar wilde ik op reageren: ik kan natuurlijk niet zomaar nemen waar ik trek in heb, geen tarwebrood of chocolade mergpijpjes ofzo. Het moet wel 'n beetje weston price proof zijn eigenlijk....en daarin vind ik (sorry dat ik het zeg) de keus wel 'n beetje beperkt... ik eet af en toe als ik me echt gammel voel dus wel gewoon eens een tarwebroodje...

Maargoed mijn darmflora is nu verstoort o.a. door al die magnesium, nemen we aan, en mijn oorklachten en hoofdpijn komen daar ongetwijfeld ook van, dus het advies van gerard was morgen alleen maar yoghurt.

ps: liever vermijd ik de tarwe , dit doe ik ook meestal wel... maar zo gammel als ik me vandaag voelde, pakte ik toch wat tarwe...

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan