orgaanvlees

Nee, volgens mij niet. Trouwens, bij mij belandt alles uit de pan op mijn bord. Dus ik zie het probleem niet van verhitten, wel zo lekker! Als ik lever bak, dan is de binnenkant ook nog rauw. Ik moet er altijd goed voor zorgen dat het wel warm is.

Door verhitting kunnen bepaalde vitamines en mineralen toch omgezet worden in andere stoffen? Ik meen dat b.v. vitamine C gevoelig is voor herhitting. Niet dat ik runderhart en -lever eet voor de vitamine C, maar ik wil er zoveel mogelijk van profiteren. Dus als verhitting toch wel veel goede stoffen doet laten verdwijnen, dan kies ik liever voor rauw. Wie kan hier meer onderbouwde duidelijkheid over geven?

Als iets je smaakt, je ruikt het en je proeft het, dan maakt je lichaam hiervoor spijsverteringssappen/enzymen aan, het bereid zich voor op wat er komen gaat. Als je bevroren vlees naar binnen werkt weet ik niet of dat zo efficiënt is. In mijn ogen moet eten altijd smaken, in elk geval geen opgave zijn.

Verder zijn vetoplosbare vitamines niet zo kwetsbaar en kunnen beter tegen verhitting

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Quote:
First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.

Vitamine C geniet in vetoplosbare (dierlijke) vorm bescherming tegen verhitting middels het verzadigde vetzuur palmitine.

Mike

Ik heb net voor het eerst kalfszwezerik gehad. Ik heb deze overgoten met de bekende relisch (schrijf je dat zo?) van Mike.

Ik doe in plaats van water altijd bouillon erbij dan is het nog beter vind ik.

Maar goed de zwezerik was erg lekker en het is blijkbaar ook erg gezond voor je vooral goed voor je immuunsysteem.

Zijn er nog meer mensen die zwezerik eten?

Van Wikipedia:
Quote:
De zwezerik is bleek, wat slap, knobbelig en vormloos. De zwezerik moet voor het bereiden eerst een uur goed gespoeld worden. Daarna wordt de zwezerik gepocheerd in bouillon. Vervolgens wordt de zwezerik met koud water afgespoeld; na het uitlekken worden de vliezen en knobbels verwijderd. Als de zwezerik koud is, wordt het vlees in plakken gesneden en gebakken of verwerkt in een terrine. Een zwezerik kan ook koud gegeten worden, meestal met mayonaise. De hartzwezerik is groter en malser dan de keelzwezerik, die eigenlijk alleen geschikt is voor terrines en mousses. Zwezerik bevat veel eiwitten, fosfor en zink. Het is een van de weinige dierlijke voedingsmiddelen die vitamine C bevat. Zwezerik bevat veel cholesterol en moet dus met mate gegeten worden

Ik had hem eerst moeten spoelen dus, niet gedaan, waarom zou dat nodig zijn?

Quote:
Zwezerik bevat veel cholesterol en moet dus met mate gegeten worden

Houd het dan noooit op dat cholesterol gedram? :roll: :lol:

Gisteren lekker sardientjes op de BBQ.Niets bijzonders.Echter ik moest ze eerst schoonmaken(orgaantjes eruit) 4 stuks.Heb de lever zo uit de vis in de mond gestopt Lekker zacht en ik mag hopen gezond!!

Ik hoop binnenkort orgaanvlees van schote hooglanders te krijgen.Ahh,daar verheug ik me al op.Testikels,hersenen,lever.Ik wil verder eens gaan onderzoeken wat ik allemaal rauw kan eten aan organen.Dit begint zo langzaam aan mijn ding te worden.

Merk wel dat wanneer je de grens opzoekt je er vaak alleen voor staat,of eigenlijk zit...aan de eettafel dan wel te verstaan. :mrgreen:

Heftig filmpje Thijs! Zou die vrouw op het einde en kunstgebit hebben of is dit het (een)bewijs van de uitstekende gebitten van de oudere inuit?

Quote:
Zijn er nog meer mensen die zwezerik eten?

Ik eet het regelmatig, rauw, in mijn ochtendsmoothie.

Ad, het is mij tot nu toe nog niet gelukt om hier in Limburg orgaanvlees van Galloways te krijgen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

@ Spal,

Ik heb het ook nog niet,maar wel contact met een slager die weer contact heeft gekregen met de organisatie.Hij wilt bekijken o hij een rund kan laten slachten.Ik was er natuurlijk als de kippen bij om gelijk aanspraak te maken op de botten en organen.

Wanneer ik meer weet laat ik iets weten.

ad

Vandaag voor het eerst rauwe lever geprobeerd, geblenderd in een shake met rauwe melk en slagroom en 2 eigelen, maar ik kreeg het niet weg. De geur viel wel mee, maar bij het eerste sliertje ging ik gelijk kokhalzen. Daarna wilde er niets meer in. Een psychische reactie denk ik. Toch maar op zoek naar andere manieren om orgaanvlees te gaan nuttigen.

Runderhart: meestoven in een stoofpotje

Runderlever: leverworstrecept van Poekie

En meer laagdrempelige (!) toepassingen weet ik eigenlijk niet. Wie weet nog iets?

Heb vandaag een varkenstong gekocht, die ga ik in bouillon koken en in plakjes snijden, met een vette saus serveren.

Ga je hem eerst marineren?

Ik had laatst varkenslever: een krachtige bittere smaak, erg lekker maar niet voor iedereen.

Nee thijs was ik niet van plan, zou dat lekkerder zijn? Als ie daarna ik de bouillon gaat lijkt me dat niet echt zinvol.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan