OK, het volgende is gebeurd:
De ragout wilde niet binden, in ieder geval niet in het tempo waarop ik het wilde, ook al had ik inmiddels zes (!) eieren toegevoegd. Ik moest dus improviseren. Ik ben snel een keukenkastje ingedoken en vond geen bloem, maar wel rijst. Risotto, dacht ik! Ik dus witte basmatirijst toegevoegd (want die had ik in huis) en het resultaat was zeer smakelijk!
Het recept is als volgt:
Smelt een half of kwart pakje boter in een diepe pan (soeppan) op middelhoog vuur. Zorg ervoor dat alle andere ingredienten klaar staan, want al roerende heb je geen tijd meer om van alles voor te bereiden zonder dat de boel aanbrandt op de bodem.
Voeg vervolgens, al roerende, toe:
1 blikje kokosmelk
1 potje creme fraiche
gemalen zwarte peper (naar smaak)
geknepen of gestampte knoflook (naar smaak)
Keltisch zeezout (naar smaak)
1 potje groene pesto
2 zakjes geraspte kaas
3-6 eieren
balsamico-azijn (als tegenwicht tegen het zout, naar smaak)
Italiaanse kruiden
oregano
witte rijst (ong. de helft van je saus)
De rijst zal zo'n 20 minuten nodig hebben. Je voegt de gebroken cashew-noten de laatste 15 minuten toe. Voortdurend stevig blijven roeren en indien nodig water toevoegen. Het geheel indikken tot een vochtige, dikke saus met een beetje papperige rijst en opdienen. Heerlijk! Je kunt evt. nog van alles toevoegen, bijv. paddestoelen. Dit was een geimproviseerde imitatie van risotto, die normaal met bouillon wordt gemaakt, dus bottenbouillon is natuurlijk een veel authentiekere toevoeging. Ik ga dit vaker maken!
Mike