orgaanvlees

Ik vraag me af of je een tong kan marineren. Ik kook hem altijd uren en uren als ik bottenbouillon maak. Botermals en overheerlijk!

Bovendien trek je het vel eraf na het koken en daar zou de marinade in zijn getrokken, neen definitief een nee voor marineren van tong. Ik gooi 'm ook bij de bouillon, heerlijk!

Ik zat nog even te denken, de enige manier om tong echt goed te kunnen marineren zal zijn door deze te injecteren. Inderdaad, omdat je het vlies eraf trekt. Ik vraag me af of je, behalve door injecteren, een tong überhaupt kan marineren.

Specifiek voor varken, ik dacht vanuit de tong. Hmmm, goede ja. Ik heb over te algemeen rundertong. En de volgende keer ook hert.

Aha ok, nou ja ik heb gelukkig net m'n spek wel gemarineerd in azijn, omdat ik geen mosterd in huis had, geluk bij een ongeluk. Ik heb dit artikel weleens onder ogen gehad, maar weer 'verdrongen' blijkbaar. Goed dat je het weer onder mijn aandacht hebt gebracht thijs. Ik ga de varkenstong marineren!

ik heb een kalfstong liggen en volgens mijn schoonmoeder is het ook lekker om er ragout van te maken. Volgende week dinsdag wilde ik dat gaan proberen.

Ragout maken van kalfs- of rundertong is heerlijk maar om ragout te maken heb je wel meel nodig!

Receptje:

Champignons zachtjes aanfruiten zodat ze niet bruin worden maar wel gaar

In ander pannetje een klontje boter smelten (ong. 50 gram), daarbij 2 eetl. bloem (ik neem speltbloem), goed roeren en garen, maar niet bruin laten worden. Beetje bouillon erbij, let op niet te veel ineens, moet een beetje dik blijven. Daarna doe ik de champignons met aanhangend vocht en de fijngesneden gare tong erbij en laat het voorzichtig garen. Als het te dik is nog wet bouillon erbij. Op smaak maken met keltisch zeezout, zwarte peper. Je kunt er ook nog evt. wat mosterd of madeira bij doen.

Ik heb geen maten en gewichten, doe het op gevoel, als ik het al maak (ivm. de bloem).

Anders even googlen.

ja, dat is de basis van ragout, boter smelten, bloem erbij en daarna bouillonlangzaam steeds scheutje/schepje bij en dan zie je vanzelf hoe dik het moet zijn.

Je kan dan inderdaad wisselen met soorten bouillon en vlees/gevogelte/paddenstoelen, peper, zout, verse kruiden evt. enz.

Ik gebruik laatste tijd roggebloem, gaat ook prima.

Dit is een prima manier om vlees te verstoppen. Ik weet nl. niet hoe mijn kinderen reageren op tong :D

Ik heb geen bloem in huis en ga het ook niet meer kopen. Geen ragout dus voor mij :) Gelukkig hoef ik niets te verstoppen, ik ben alleen en eet bijna alles. En anders maak ik het nooit meer ;)

Ik ben altijd gek op ragout geweest en word hierdoor geinspireerd om een bloemloze ragout te maken. Ik heb al een idee hoe ik dit kan gaan doen: mijn stoofpotten zijn op basis van kokosmelk en kokosmelk dikt in, net als bloem dit doet! Jullie horen nog van mij!

Mike

Graag Mike, want ergens heb ik wel zin in ragout (vroeger vond ik het niets...) Nu je het zegt, van de week een relish gemaakt met kokoscreme. Hmmm, misschien van de week ook eens wat gaan goochelen.

Ik ga hem vandaag maken. Het wordt een kaas-notenragout. Vanavond laat ik jullie weten of het gelukt is. Ik ben er niet bang voor, dit gaat goed komen!

Mike

De keren dat ik noten eet, zijn jaarlijks letterlijk op 1 hand te tellen. Ik heb gebroken cashewnoten bij de biowinkel gehaald. Ze zullen worden verhit, omdat ze onderdeel uitmaken van de ragout en wat ik verder nog aan antinutrienten binnen krijg zuivert mijn lichaam wel weg. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je over een fatsoenlijke spijsvertering moet beschikken!

Mike

OK, het volgende is gebeurd:

De ragout wilde niet binden, in ieder geval niet in het tempo waarop ik het wilde, ook al had ik inmiddels zes (!) eieren toegevoegd. Ik moest dus improviseren. Ik ben snel een keukenkastje ingedoken en vond geen bloem, maar wel rijst. Risotto, dacht ik! Ik dus witte basmatirijst toegevoegd (want die had ik in huis) en het resultaat was zeer smakelijk!

Het recept is als volgt:

Smelt een half of kwart pakje boter in een diepe pan (soeppan) op middelhoog vuur. Zorg ervoor dat alle andere ingredienten klaar staan, want al roerende heb je geen tijd meer om van alles voor te bereiden zonder dat de boel aanbrandt op de bodem.

Voeg vervolgens, al roerende, toe:

1 blikje kokosmelk

1 potje creme fraiche

gemalen zwarte peper (naar smaak)

geknepen of gestampte knoflook (naar smaak)

Keltisch zeezout (naar smaak)

1 potje groene pesto

2 zakjes geraspte kaas

3-6 eieren

balsamico-azijn (als tegenwicht tegen het zout, naar smaak)

Italiaanse kruiden

oregano

witte rijst (ong. de helft van je saus)

De rijst zal zo'n 20 minuten nodig hebben. Je voegt de gebroken cashew-noten de laatste 15 minuten toe. Voortdurend stevig blijven roeren en indien nodig water toevoegen. Het geheel indikken tot een vochtige, dikke saus met een beetje papperige rijst en opdienen. Heerlijk! Je kunt evt. nog van alles toevoegen, bijv. paddestoelen. Dit was een geimproviseerde imitatie van risotto, die normaal met bouillon wordt gemaakt, dus bottenbouillon is natuurlijk een veel authentiekere toevoeging. Ik ga dit vaker maken!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan