Over het thuisblijfouderschap

@Tijs: Hoe ideaal die situatie toen ook was, die bestaat nu niet meer en toch moeten de kinderen nog grootgebracht worden. Hoe om te gaan met deze realiteit? Ik woon niet dicht bij mijn familie, en focus me dus meer op (gelijkgestemde) vrienden. Het is lastig om ouders te vinden die niet fulltime willen werken om tijd met hun kinderen door te brengen. Maar degenen die er zijn, zijn vaak wel toegewijd met hun idealen bezig. Mijn ouders en schoonouders hebben bovendien zulke andere ideeën over gezonde voeding en hoe je een kind moet opvoeden, dat ik eigenlijk wel blij ben dat ze niet in de buurt wonen.

 
Oker ik ken het probleem. Niemand in de buurt die ook maar bereid is een hand uit te steken. Of ze zijn inderdaad toegewijd met hun idealen bezig. Zelf heb ik hiermee gewacht totdat mijn jongste kind volwassen was.Nu dus! Vandaar mijn blog. Ik wil mijn ervaringen graag doorgeven. Niet zozeer de praktische kant maar vooral het emotionele aspect.

Als je ouders zulke andere ideeën hebben over gezonde (op)voeding is het inderdaad maar beter dat ze niet in de buurt wonen :wink:

 
@ Thijs, dat dorpsidee stond me ook al aan! :D Dat is echt de ideale situatie die ik wel zou willen benaderen. Een gastouder of 'moederinitiatief' waarbij steeds 2 moeders tegelijk op ongeveer 6-7 kinderen passen is hier in de buurt wel en zoiets zou ik ook zeker zien zitten. Maar dan moeten op dat moment ook maar net zulke mensen er zijn en vinden.

@ Oker, je hebt een goed punt met de borstvoeding. Na 3 maanden werken lijkt me dat inderdaad veel onnodige stress opleveren met werk. Ik heb het vandaag gecheckt en mocht ik onverhoopt zwanger raken dan kan ik voor 18 maanden, 3 dagen per week gaan werken. Ook mag ik een Canadian leave nemen, een jaar bijna onbetaald verlof met de verplichting van hun om mij dan terug aan te nemen. Er is dus best wel wat mogelijk, had ik niet verwacht bij zo een mannelijk bedrijf!

 
Hier weer een aanvulling op het thuisblijfouderschap van mijn hand.Misschien vinden mensen het af en toe leuk om te lezen.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/04/18/het-recht-van-het-aanrecht/

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/04/22/onder-moeders-vleugels-uit/

 
Mijn dank is groot. Ben erg gevoelig voor complimentjes en aangezien ik vaak over een politiek incorrect onderwerp schrijf zoals het thuisblijfouderschap.... ;-)

 
Ik kan mijn vraag ook wel hier neer zetten. Het is geen geheim ofzo.

Ik vind jouw eerste bericht waarmee je dit topic hebt geopend zo mooi opgezet. Ik zou het graag op mijn blog willen plaatsen, als je wilt met jouw naam eronder ( zotteke zullen we maar niet neerzetten) of anoniem maakt mij niet uit. Als "bewijs" dat niet alleen ik oude doos er zo over denk maar dat er ook jongeren zijn met een goede kijk op deze zeer belangrijke materie.

 
Je mag mijn tekst gewoon gebruiken hoor en zelfs aanpassen als het nodig is. Mijn naam hoef je niet te vermelden :wink:

 
Quote:
Carrière maken, salarissen en materialisme zijn belangrijker dan de opvoeding en welzijn van onze kinderen (wat geresulteerd heeft in het hoge aantal van depressieve en ontspoorde jongeren!)


Het vetgedrukte 'van' tussen 'aantal' en 'depressieve' wel weglaten. Dat is namelijk incorrect Nederlands :o

 
Wat een heerlijk forum is dit!

Ik word helemaal blij van jullie reacties over het thuisblijfmoederschap :)

Ook ik ben een thuisblijfmoeder, iets waar mijn man en ik nog nooit spijt van hebben gehad ,ook al is het soms financieel doorbijten.

Er wordt in de maatschappij soms zo negatief gesproken over het ouderschap, alsof iedereen maar een opvoeder kan zijn, zonder dat de ouders gezien worden als degene die deze zeer belangrijke taak op zich behoren te nemen. Als ik dan hoor over een kennis die haar kind vier dagen naar de opvang stuurt, want daar wordt ze uitgedaagd en verzorgd en geeft ze vriendjes om te spelen en zijn er 'gecertificeerde' opvoeders. Dan denk ik, geloof je überhaupt dat iemand die niet van je kind houd je kind beter kan verzorgen dan jij als moeder? Ik vind het schokkend!

 
Bedankt Zotteke. Ik ga het morgen plaatsen. Vanmiddag heb ik een stuk over verzwakte bijnieren en kinderen geschreven. Voor de liefhebbers:

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/04/23/het-stress-syndroom-van-de-21ste-eeuw/

Zora wat fijn dat je helemaal blij wordt van onze reacties. Dat is hartstikke goed voor je bijnieren ;-) En je mag best trots zijn op je thuisblijfmoederschap. Heb je al eens op mijn blog gelezen?

En wat die kennis betreft? Op deze manier lukt het haar waarschijnlijk om haar natuurlijke instinct, haar innerlijke stem het zwijgen op te leggen.Ik herken dat nog wel uit de tijd dat ik zelf nog een werkende, stressende moeder was. Of ze heeft het gewoon niet, dat kan natuurlijk ook.

In haar hart weet ze ook wel dat deze situatie verre van ideaal is dat maakt mij niemand wijs. Of zij is op die manier gelukkig en daar gaat het tegenwoordig vaak om. Of ze moet het voor het geld doen....of, of, of...maar meestal zijn het allemaal argumenten die buiten haarzelf liggen en niets te maken hebben met wat het beste voor het kind is. Maar ze moet dat zelf blijven geloven anders trekt ze het niet. Ik wil niet oordelen, ik ken haar niet maar meestal speelt er wel het een en ander. Misschien heeft ze het gevoel dat ze zich moet verdedigen.

 
Wat leuk Food en Mood

Ik ga als ik morgen tijd heb eens je blogs lezen,heb er zin in!

 
Ik zeg doen.... :D

Zotteke, je openingsbericht van dit topic staat op mijn blog. Hartstikke bedankt dat ik het mag plaatsen.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/04/23/het-kind-niet-met-het-badwater-weggooien/

 
interessant om te lezen deze meningen.

Ben zelf ook vrij veel aan het nadenken over moederschap en het latere leven.

Ben nu 24 en ik denk wel dat ik ooit kinderen zal krijgen (eerst maar eens een vriend;)), maar het valt mij op dat ik helemaal niet van die hele aanwezige moedergevoelens heb en ik carrière toch ook wel belangrijk vind.

Nu ik al deze verhalen lees, en natuurlijk uitgaande van 'de natuur', vraag ik mij soms wel eens af of het 'fout' is dat ik zo denk. of het 'fout' is als je andere dingen wil doen in je leven en je op andere manieren wil ontplooien, bijvoorbeeld veel wil reizen en dingen doen die je echt leuk vind?. En misschien maar 1 kind zal krijgen uiteindelijk?

 
Eli, ik wou nooit kinderen, ik had er geen behoefte aan en ik wilde ook die levenslange zorg niet. Ik ben per ongeluk zwanger geraakt, ik was toen 28 en ik heb het er best even moeilijk mee gehad, maar verder ging het vanzelf, ik ben nu 32 en nu heb ik twee kinderen. Had je me dat op mijn 24ste gezegd had ik je nooit geloofd. Ik moet wel zeggen dat reizen en alles wat je leuk vindt nóg veel leuker is met je eigen kinderen erbij. Zelf genieten is leuk maar je kinderen zien genieten is nog veel leuker en waardevoller. Alles wat ik gedaan heb en deed voordat ik kinderen had is eigenlijk niet meer van belang, het begint voor mij pas echt te tellen (zo voelt het) vanaf het moment dat zij er zijn. Ik ben wel blij dat ik op deze manier aan kinderen begonnen ben, ik denk niet dat ik er zelf voor had durven´kiezen´ helemaal toeval zal zoiets ook wel niet zijn ;-)

 
@eli: het is absoluut niet fout als je zo denkt. Het kan toch best zijn, dat jij uiteindelijk liever geen kind wilt, maar andere dingen wil doen en carriere gaat maken? Prima toch. Ik denk dat het mooie van deze tijd is dat je zelf mag weten of je kinderen krijgt. Vroeger kwam de pastoor langs als je na je bruiloft niet snel zwanger was. Of hij kwam vragen wanneer de volgende kwam (vertelde mijn oma) :? Nou, mooi is dat!

Het belangrijkste is naar mijn mening dat ALS je een kindje mag krijgen, je hem/haar voorop stelt, en niet je carriere. Niet iedereen hoeft thuisblijfmoeder te zijn, ik ken legio voorbeelden van parttime werkende moeders die qua aandacht en tijd heel goed voor hun kind zorgen. Ik wilde ook nooit kinderen, mijn moeder had zich voorbereid om geen oma te worden. Ik had totaal geen moeite met het idee, en voelde ook geen druk omdat het "natuurlijk" is kinderen te krijgen. En opeens sloegen de rammelende eierstokken toe ;-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.900
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan