Over het thuisblijfouderschap

Bizar zeg, rateltje, dat zelfs leerkrachten dit tegen je zeggen. Ze zouden blij moeten zijn met iemand die de kinderen goed opvoedt! Goed dat je je eigen plan trekt! Krijgt je kindje op de basisschool eten trouwens? Ik moest altijd zelf iets meenemen. Op mijn middelbare school hadden we nog wel gewoon koffie en thee, vraag me af of dat ook geschrapt is..

 
@San op de middelbare school hier heb je dus geen thee.

Ben nu bezig met waterkefir, het is lastig een tiener te geven wat ze wel in bijzijn van anderen willen eten/drinken. Als je het gevoel hebt dat je af wijkt, hoor je er al snel niet bij.

Op de basisschool is er veel meer begrip voor merk ik vanuit de leerkracht die ze nu heeft (oude garde) en heeft ze zelf een trommeltje met tum tum (suiker ik weet) en rozijnen als er op snoep getrakteerd wordt.

En er wordt nogal wat op snoep getrakteerd, belachelijk gewoon.

Maar het fruit zit ook vol troep en is ook suiker, dus..............

Ik ga dit jaar voor een vette taart en taartjes :-)

 
wat ik hier allemaal lees heeft me enorm geraakt...

Mijn vader heeft altijd een vaste baan gehad in de bouw, mijn ouders komen allebei uit een traditioneel gezin, mijn moeder was de eerste die met de traditie brak door te gaan werken en heeft daar wel wat kritiek op gekregen door haar omgeving. Ik werd als eerste van twee kinderen geboren...niet lang daarna bouwde mijn vader zelf eigenhandig een huis en begon mijn moeder aan haar eigen zaak in dat huis. Ze had dus heel wat te bewijzen.

Mijn moeder werkte aan huis, een eigen zaak en zolang als ik mij kan herinneren heerste er stress in huis.

Mijn moeder was/is een perfectioniste...ze wilde de perfecte zakenvrouw zijn, het perfecte, schoongemaakte huis hebben, de perfecte traktatie meegeven naar school, ze wilde kortom alles tegelijk en er ook nog perfect uitzien. (en dat ik er ook perfect uitzag, slank en sportief)

Alles moest op tijd, altijd belden er klanten, altijd was er haast en altijd wasemde ze een soort van stress uit, waarvan ik opgefokt raakte. (Haar werk begon vaak om 9.00 en ze werkte vaak door tot 22.00 of 23.00 in de avond.)

Zat ik in de kamer een boek te lezen en kwam ze even binnen voor een korte pauze, dan zei ze bvb: jullie kunnen lekker lezen, terwijl ik maar altijd moet werken...zit daar nu niet zo en doe ook eens iets!

Nooit vond ik rust.

Hele periode's had ze last van migraine, of grote rode bulten in haar nek die verschrikkelijk jeukten of voelde ze zich beroerd zoals ze het zelf noemde en liep dan tussen de bedrijven door te boeren alsof ze elk moment over haar nek kon gaan.

Toen ik wat ouder werd zei ik weleens: waarom doe je het niet wat rustiger aan, we hoeven toch niet perse in een hotel met vakantie...een camping in de buurt is ook goed...maar nee, ook de huisarts kon haar niet overtuigen:

u zult het wat rustiger aan moeten doen, u lijdt aan stress zei hij dan jaar in en jaar uit, maar dan zei ze met haar hoge samengeknepen stress-stem: dat kan hij makkelijk zeggen, maar om de boel draaiende te houden zal ik wel moeten...bovendien houd ik best wel van mijn werk...het is enkel de dingen eromheen die me nu nekken.

Als kleuter liep ik wel eens te huilen en te schreeuwen: die rotklanten pakken me mijn moeder af.

Ik was haar voornamelijk tot last...ik huilde veel te hard als baby...dat werkte op haar zenuwen (maar ja, alles werkte op haar zenuwen) ik praatte te veel als 7-jarige en zo zei mijn moeder dat het mijn schuld was dat mijn broertje begon te stotteren.

Ze was altijd vlakbij, maar ik mocht haar niet storen, onbereikbaar achter glas...aandacht alleen op haar moment en dan moest het meteen perfect zijn, zoals bvb een dagje naar de efteling.

Zo gingen we een keer met vakantie naar frankrijk...mijn moeder had voornamelijk alles ingepakt wat mee moest, daar kon je haar niet bij helpen, want alles moest toch exact op haar manier, maar ze verweet ons indirect de stress die ze daarbij had opgelopen...

Toen we ergens in Frankrijk langs een rood-bakstenen ziekenhuis reden zei ze: laten we hier maar ergens in de buurt overnachten, want van alle hectiek van het inpakken voel ik mij zo beroerd dat het me wel een veilig idee lijkt om in de buurt van een ziekenhus te zijn.

Ze noemde me vaak egoistisch en zei ook weleens dat ik bvb te dik begon te worden...op een gegeven moment besloot ik om zo min mogelijk te eten...misschien zou ze dan meer van me houden...

Van mijn broertje kon ze overigens meer hebben, mij vond ze vaak te fel, te eigenzinnig en over het algemeen eiste ik altijd te veel haar aandacht op.

Ze probeerde zichzelf op te delen in zessen, daardoor was er voortdurend stress...ze kon nooit eens de boel de boel laten en altijd moest er gezegd worden, dagelijks vaak meerdere malen, dat wij het zo veel beter hadden dan de rest...

Snachts kon ze niet slapen, ging dan maar de was doen, of zelf kleren naaien, nachtenlang hoorde ik haar rondredderen door het huis.

Rond haar 55e raakte haar autonome zenuwstelsel volledig van slag...de druppel was een sauna-bezoek, waarbij ze zoals altijd weer door de prestatiedrang de hele zandloper moest uitzitten van zichzelf, niet naar haar lichaam geluisterd, alweer niet.

Daarna had ze een twee jaar lang last van warm-koud, rusteloze benen en dan in een vrij ernstige gradatie. Ik had het altijd al aan voelen komen...ik vond dat het nog erg lang geduurd had, al gunde ik het haar natuurlijk niet, maar het kon logischerwijs gewoon niet uitblijven.

Sindsdien heeft ze voortdurend last van haar blaas en dat ze haar plas niet kan ophouden. Sinds ze eraan is geopereerd gaat het wat beter.

Voor mij was dit alles heel dubbel, ik wilde gewoon graag een relaxte moeder die aandacht voor me had en geduld had met me, maar dat was niet, daar kon ik weleens verdrietig en kwaad om worden, van de andere kant merkte ik dat ze het ongelofelijk hard probeerde...dat ze gewoon te hard haar best deed en nu ik al een tijdje op dit forum lees denk ik dat ze al zolang als ik leef lijdt aan bijnieruitputting.

Ik zelf dus ook, het is me met de paplepel ingegoten...

 
o ja, ze kookte wel gezond iedere dag, maar zoals de trend...steeds minder vet en steeds vaker bvb lasagnasaus uit een pakje...maar elke dag wel een bottenbouillon!

Ik wil hier absoluut niet mijn moeder (de gestresste duizendpoot) afkraken...ik heb gewoon altijd het gevoel gehad dat ik werd opgezadeld met haar stress.

Het is eigenlijk ook de stress van de wereld, niet alleen die van haar en voornamelijk de reden dat ik het zelfs nooit heb aangedurfd om zelf kinderen te krijgen...ik ben bang dat ik ze die stress zeker weer ga doorgeven.

 
Wat kan ik hierop zeggen? Woorden schieten tekort. Zowel medeleven voor jou als voor je moeder. Weer een bewijs hoeveel invloed knellende familierelaties hebben op de keuzes van het nageslacht. Zoals in jouw geval zelf geen kinderen aandurven.

En natuurlijk wil jij je moeder hier niet afkraken. Dat is de loyaliteit van kinderen naar hun ouders toe. Maar daarom doet het niet minder pijn. Nogmaals, ik voel met je mee.

 
Quote:
Het is eigenlijk ook de stress van de wereld, niet alleen die van haar en voornamelijk de reden dat ik het zelfs nooit heb aangedurfd om zelf kinderen te krijgen...ik ben bang dat ik ze die stress zeker weer ga doorgeven.


Ik zie mezelf ook als een product van een dysfunctional gezinsleven. :( Een zeer eenzame deprimerende jeugd heb ik gehad en ik ben het nu nog aan het verwerken.

 
Dames, veel sterkte. Ik deel met jullie mee in een zware jeugd, ook al hebben we allemaal iets anders meegemaakt. En Food en Mood weet ook hoe het is om het als kind zwaar te hebben. Fijn dat we elkaar hebben gevonden hier :-)

 
hier ook ouders (inmiddels 13 jaar geleden gescheiden) die altijd ruzie met elkaar maakten, ik ben de oudste van het gezin en was blij dat ik de deur uit was.

Altijd veel stress, ik droomde heel vaak dat ik kon vliegen in wat voor vorm danook.Iemand heeft me weleens verteld dat dat met vluchten te maken heeft voor iets!

Afijn, ik ben nu een grote meid en richt mijn eigen leven al heel lang in zo goed als ik kan op mijn manier.

Mijn moeder kon ik wel altijd op rekenen. Dus daar geen problemen.

Hilke ik voel oprecht met je mee.

Elk huisje heeft zijn kruisje, al is het ene kruis iets groter als het andere.

Het gaat erom hoe je daar mee omgaat :-)

 
Het mooie is dat je nu je volwassen bent, je leven kunt inrichten naar je eigen goeddunken en compleet andere keuzes kunt maken als je ouders. Ik voed mijn zoontje heel anders op dan hoe mijn ouders mij grootbrachten. Ik heb het gevoel al mijn positieve daden de negativiteit van het verleden weg kan halen. Dit motiveert me om geduldig en toegewijd te zijn en sorry te zeggen als ik een fout maak.

 
ja San,ik kan erover meepraten.Vandaar die droom op mijn blog :wink: Die plek waar moeders hun wonden kunnen likken moet er gewoon komen :D Een veilig warm nest voor moeders, zalig! Inderdaad fijn dat we elkaar hier gevonden hebben.Voorlopig moeten we het hiermee doen. Of we moeten een verzamelplek creëren op mijn blog onder categorie Moederopvang. Oude wonden in de ziel van een moeder hebben heel veel invloed op het groot brengen van haar kroost. Jullie zijn in ieder geval van harte uitgenodigd op mijn blog om er je hart eens te komen luchten.Het is een groot taboe, ik weet het, maar misschien is de tijd rijp om de wereld te laten zien wat een dysfunctioneel gezinsleven voor een schade aanricht. Helaas heb ik geen forum. Ik zou dat graag willen om juist over deze thema's te kunnen praten. De meeste Moederforums gaan volgens mij over welke luiers, flesvoeding en dat soort dingen. Laten wij een nieuwe start maken en eens gaan praten over wat er werkelijk toe doet. Nu kunnen we inderdaad ons leven opnieuw inrichten en onze slechte ervaringen ombuigen en er iets goeds mee doen. Marijan, ik droomde ook altijd dat ik kon vliegen, ik dacht dat iedereen dat had? Dat willen vluchten herken ik wel. Jullie hebben me onbewust geïnspireerd. Ik ga weer broeden op een nieuw stukje tekst voor op mijn blog over dit thema.Het kan wel even duren. Maar het lijkt me super om daar reacties op te krijgen. Ik wil jullie niet pushen hoor Ik draaf weer door merk ik. Ik ga voorbereidingen treffen voor het eten. De plicht roept.

 
Mooi geschreven, Oker. Wat fijn dat jij alles positief kan overbrengen op je zoontje, en niet het verleden mee de toekomst in neemt. Bij mij gebeurt dit nog wel eens. Na een zware bevalling, moeilijke borstvoedingsperiode, en een kind dat heel veel huilde (inmiddels een hele vrolijke baby) voel ik me uitgeput. Ik heb vaak met bepaalde klachten te kampen, nou ja het is niet anders, ben er mee aan het werk. Maar ik verlies nog regelmatig mijn geduld, en dat vind ik zo erg. Ik wil mijn rotgevoel niet overbrengen op mijn dochter, maar soms gebeurt het toch. Daar baal ik zo van, juist omdat ik weet hoe het is om een rotjeugd te hebben, met ouders die de handen vol aan zichzelf hadden en er geen kind bij konden hebben. Die kleine kan ook zo dwingend krijsen, en ik kan nooit even 1 minuut opladen boven, want woon gelijkvloers op een flat. Heb jij nog tips en trucs, of heb jij gewoon niet zo'n last van uitgeputte bijnieren (ik neem aan dat dit bij mij het probleem is, aangezien ik als kind heel rustig en geduldig was)?

 
Nou dat lijkt me fijn Food en Mood, want zoals je leest in bovenstaand stukje neem ik helaas toch dingen mee. En ik ben me er zo bewust van, en het doet me verdriet. Ik wil er vanaf, nu is het moment. Ik merk hoe goed het mijn dochter doet als ik rustig blijf en geduldig, en toch lukt het niet altijd! Terwijl ik weet hoe moeilijk het is om met een ouder te leven die altijd gestresst is, nooit geduldig kan zijn en je opjaagt. Ik ben van nature helemaal niet zoals ik nu ben, maar wel zo geworden! Er spelen ook wel andere zaken mee, zoals heimwee, lichamelijke klachten etc. maar ik vind dat dat geen excuus is.

 
San, ik vind het zo jammer dat je zo ver weg woont :( want ik krijg weer last van mijn helperssyndroom. Mijn tip? Schrijf veel!! Op momenten dat het maar even kan!! Koop het boek: Je leven schrijven van Julia Cameron. Het gaat veel dieper dan alleen over schrijven. De tips in dat boek werken super therapeutisch. Spaart je een hele hoop geld aan hulpverleners. Je mag me altijd mailen dat weet je. En als je wilt opladen ga je naar mijn blog, koptelefoon op en luister je naar dat liedje van Sinead O'Conner of doe je die oefening die ik erop gezet heb. Lekkere kop thee zetten voor jezelf. 10 à 15 minuutjes mag het kleine ding wel huilen zegt een moeder die het kind zelf niet kon horen krijsen. Ik heb dus makkelijk praten maar ik weet nu ook als de beste waar het toe kan leiden als je dit niet af en toe doet.Sterkte.

 
Wederom bedankt Food en Mood. Wij wonen beiden compleet aan de andere kant van het land helaas :-( Daarom des te leuker om elkaar te ontmoeten de 9de! Ik ga dat boek bestellen, een goed plan. En als het me hoog zit zal ik je een mailtje sturen, lief van je. Het ligt ook echt niet aan m'n dochter, ze is heel lief en vrolijk, alleen in het begin heeft ze zo vaak gehuild waardoor ik er nu slecht tegen kan. Ze heeft een volume, daar kan een operazangeres jaloers op worden denk ik. Laten huilen ben ik ook heel slecht in, soms doe ik het even, maar nooit te lang. Maar goed, het heeft alweer wat geholpen het van me af te schrijven, en je lieve reactie doet me ook goed. Nu kan ik er weer even tegen, hopelijk vol geduld :-)

 
Ik heb mij reactie toch maar weg gehaald. Maar dit raakt mij ook heel erg, mijn moeder was ook altijd heel erg gestrest, ookal wil ze dat niet toe geven. Ik post niet zo veel maar ik lees wel veel mee, alleen omdan een antwoordt te geven daar heb ik dan net op die momenten niet zoveel tijd voor of het antwoordt is al gegeven (maar dat gaat om een anders soort topic met een ander onderwwerp)

 
Ik kom de laatste tijd misschien negatief over, maar het gaat ook best goed tussen door. En voormij is het glas wel altijd half vol.

 
Misschien is het mijn leeftijd maar ik vind het juist heerlijk om te werken en ben best relaxed en zeker niet perfectionistisch of materialistisch! Mijn vriend daarentegen is graag om het huis, wel aan het ambachtswerk, en nog een stukje relaxter dan ik. Ik denk dan ook dat als wij kinderen (mogen) krijgen, hij misschien wel veel meer thuis zal zijn dan ik, net wat voor ons minder stress oplevert. Ik denk dat dát het belangrijkste is! Wij willen samen opgeteld ook niet meer werken dan een fulltime baan met kinderen.

Hoe denken jullie daar over? Als de man zegmaar 4-5 dagen per week de eerste opvoeding heeft en de vrouw 3 dagen? Zolang het relaxed en natuurlijk gaat, lijkt me dat zeker niet verkeerd. Of is het hem 40 uur laten werken en mij thuishouden omdat ik met een poes ben geboren naar jullie mening dan nog steeds gewenster?

Afijn, ik weet het antwoord voor mijzelf wel, ik wil doen wat de minste stress oplevert, wat dat dan ook moge zijn op dat moment, maar ben nieuwsgierig naar jullie mening!

@ Mood and food, je klinkt heel betrokken en oprecht, als een liefdevolle krachtige moeder

 
Hey Blauweschrijver,

Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt of de papa of de mama het meeste thuis is, zolang de kinderen maar een stabiele thuisomgeving hebben en een gezonde hechting aan beide ouders.

Een uitzondering is waarschijnlijk het eerste jaar van je baby. Als ik tenminste uit eigen ervaring spreek, dan drinkt een kind in het eerste jaar ontzettend veel bij de moeder. Mijn zoontje ongeveer elke 2 a 3 uur overdag. Als ik in dat eerste jaar al zijn voedingen voor 8 uur werken (en reistijd) had moeten kolven.... nou dan was het wel een heel zwaar jaar geweest. Bovendien krijgen veel jonge babies last van fles/borst verwarring en is er kans dat ze vervolgens de borst weigeren. Of ze weigeren de fles en compenseren door bijvoorbeeld 's nachts heel veel te willen drinken (met slaapgebrek voor de moeder tot gevolg). Hoe dan ook is mijn ervaring dat moeders die na drie maanden weer gaan werken en (ook al is het part-time) willen blijven voeden, ontzettend gestrest raken. Vaak willen ze na drie maanden helemaal nog niet bij hun baby weg, maar zien ze geen andere keus.

 
@blauwe schrijver. Directie aanleiding voor dit topic was een discussie over rolpatronen en feminisme, met de ietwat mysterieuze titel: het verbeteren van de spijsvertering.

Af en toe verwarrend, maar we hebben er flink de tijd voor genomen.

Mijn idee is dat we met z'n allen in een heel onnatuurlijke situatie zitten: we denken steeds in termen van de man / de vrouw, en één van de twee die meer werkt.

Maar in het verleden en juist ook bij natuurvolkeren was een heel dorp betrokken bij de opvoeding: tantes, ooms, oma's, buurvrouwen. En niet huisje tuintje schuttinkje. Ik verwijs je door naar een reactie van F&M in dat topic: https://www.fatsforum.nl/topic/test/page/3#post-41119

En nogmaals F&M: https://www.fatsforum.nl/topic/test/page/2#post-40710

 
Mijn artikel is klaar.Ik hoop dat de link die ik geplaatst heb het doet.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=1079&action=edit&message=6&postpost=v2

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan