Gezonde voeding en thuisblijfmoederschap zijn mijn passie geworden. Het leed dat veroorzaakt wordt doordat ouders vaak zo onwetend zijn over wat voeding doet met de gezondheid en het gedrag van het kind raakt mij tot in het diepst van mijn ziel. Onze generatie kinderen is de generatie die nog vóór hun ouders zullen sterven als een rechtstreeks gevolg van hun ongezonde voeding en levensstijl.
Zelf was ik ook een onwetende werkende moeder die een zoon kreeg met gedragsproblemen. Hij had al vanaf het begin geen goede start gehad. Mede doordat ik zelf niet al te gezond heb gegeten in mijn jonge jaren en ook niet gezond heb geleefd.
Ik rookte, dronk regelmatig alcohol en at junkfood bij het leven. Ik had veel last van stress door familieproblemen en mijn werk. Daar kwam nog eens bij dat ik tijdens de zwangerschap van mijn zoon 10 weken medicijnen heb gekregen om de vroegtijdige weeën te remmen. Dit zijn allemaal gifstoffen die ook in zijn bloed terecht zijn gekomen, iets wat ik mij totaal niet bewust was. Het schijnt dat er vaak al 200 verschillende giftige stoffen worden gevonden in het bloed van pasgeboren kinderen.
Mede door mijn ongezonde levensstijl kreeg ik een burnout. Mijn zoon was toen 10 jaar… Ik stopte eigenlijk met werken om hem beter te gaan begeleiden, meer aandacht te geven, meer zorg te dragen voor zijn welzijn maar uiteindelijk hielp ik ook mezelf ermee. In mijn zoektocht stuitte ik op gezonde voeding. Niet alleen onze gezondheid is daardoor enorm verbeterd maar ook het gedrag en onze gemoedstoestand. Mijn zoon is nu 19 jaar. Hij voelt heel goed het verschil wat goede voeding en een gezonde levensstijl met hem doet. Ik gun hem die vitaliteit, levensvreugde, energie, verbeterd concentratievermogen en rust in zichzelf. Ik ben tenslotte zijn moeder ik wil het beste voor hem.
Mijn zoektocht heeft 10 jaar geduurd. Ik had het gevoel dat ik het wiel opnieuw moest uitvinden. Het kostte veel tijd. Die tijd wil ik andere mensen besparen door mijn ervaringen op mijn blog te delen. Het overschakelen naar een gezonde levensstijl is een heel proces geweest. Gedurende dat proces ben ik als mens enorm gegroeid. Maar wat mij vooral is opgevallen is, dat ik ben veranderd van een moeder die dacht dat ze goed bezig was omdat ze werkte en een bijdrage leverde aan de maatschappij, in een moeder die haar volle verantwoordelijkheid nam voor haar kinderen.
Het was vaak een pijnlijk proces. Een gevecht met mezelf. Ik moest de strijd aangaan met mijn ego. Mijn ego wilde immers uitblinken, veel geld, een mooi huis, veel vrienden, hobby’s, ieder jaar op vakantie. Maar mijn ziel wilde heel wat anders. Ergens ver weggestopt zat een groot verlangen om alleen maar moeder te zijn.
Op een dag besloot ik die impuls, dat oerverlangen te volgen. Ik heb er geen moment spijt van. Op mijn blog beschrijf ik hoe ik mijn leven heb omgegooid. Ik besef nu welk een grote verantwoordelijkheid ik te dragen had naar mijn gezin toe maar dat ik daarvoor eerst de verantwoording over mijn eigen welzijn moest nemen. Daar begon het mee, mezelf opvoeden in de meest basale dingen als gezonde voeding en voldoende rust. Ik moest eerst een goede moeder voor mezelf worden alvorens ik een goede moeder voor mijn kinderen kon zijn.
De omschakeling van een ongezond voedingspatroon naar een gezonder voedingspatroon ging niet zonder slag of stoot. Mijn adviezen op mijn blog zijn dan ook niet helemaal Weston Price gerelateerd omdat ik het omschakelingsproces beschrijf. Hoe ik dat in het begin met de kinderen heb aangepakt.
We moesten eerst nog een hele lange weg afleggen en....ik had jammer genoeg nog nooit van Weston Price gehoord. Ik benadruk wel steeds het belang van gezonde vetten, eieren, kokosolie, roomboter en dergelijke. Mijn blog gaat eigenlijk meer over het proces van werkend onwetend ongezond moederschap naar gezond thuisblijfmoederschap. Daarin betrek ik alles wat mij in dat proces tot steun is geweest.
Ik nodig je van harte uit om eens een kijkje te komen nemen op mijn blog http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/