Over het thuisblijfouderschap

Quote:
De buikpositie is een stresspositie, of ze nu hun beentjes optrekken en hun komt omhoog doen of niet (komt op mij trouwens als zeer stressvol over).



Hoe kom je aan deze onzin? Haha, daar ben ik het echt even niet met je eens Mike. Als dat nu gewoon LEKKER LIGT?!

 
Zoals gezegd, we kunnen het gedrag van moderne baby's niet meer beschouwen als norm, aangezien deze al erfelijk worden belast met stress. Uit dit artikel blijkt dat de Noord-Amerikaanse Indianen hun baby's meteen leerden om op hun rug te liggen en door hun neus te ademen. Interessant genoeg zwachtelden ze ook hun baby's in op een zogeheten 'cradleboard' (zie foto's)...

Mike

 
Klopt, viel mij ook op. Verder staat in het artikel dat de moeders hun kind in deze positie nooit verder dan een armlengte van hen vandaan hielden. Misschien is dat het verschil? Is natuurlijk iets heel anders dan ze inbakeren en dan achterlaten in een aparte ruimte.

Mike

 
Je hoeft een kind helemaal niet te leren slapen en ademen, dat doen ze zelf. Een natuurlijke houding voor een baby is de rug in een Cvorm en de beentjes lichtjes opgetrokken, zo heeft het kind in de buik gezeten en er verandert niet direct iets na de geboorte. De Svorm in de ruggegraat die wij hebben komt later pas, daarom is het voor een baby niet fijn om plat op de rug te liggen, dat gaat niet met die bolle rug.

Als je een kind zo strak in pakt als op die tekeningen dan wring je de heupen in een positie die ze helemaal nog niet in kunnen nemen. Iedereen weet toch dat een baby zijn beentjes naar buiten vallen, die kun je toch niet recht naar beneden trekken. Kinderen zo strak inbakeren is vragen om heupproblemen. Misschien dat die oerkinderen geen last hadden van dat inbakeren, misschien hadden die betere heupen maar ik kan me zo voorstellen dat die ook niet met hun benen strak naar beneden geboren werden. In elk geval worden kinderen door de geschiedenis gedragen in manden, doeken, netten, etc etc

 
Nee, als dat nodig zou zijn dan zou een baby toch geen hongersignalen geven met de handjes? het eerste signaal is moeder volgen met de ogen, dan op de handjes kluiven, dan pas huilen. Maar kinderen die zo ingepakt zijn kunnen alleen maar huilen, altijd eerst moeten huilen voor je uiteindelijk eten krijgt geeft stress. Een baby die huilt van de honger is echt al even bezig met duidelijk maken wat ie nodig heeft.

Wat ik me ook afvraag is als die kinderen daar zo weinig huilden (alleen als ze honger hadden heb ik ergens gelezen), heeft dat dan niet te maken met dat ze zo ingepakt werden, weinig signalen kunnen geven en daardoor het huilen wel afleren? Je kunt dan wel denken dat ze er tevreden en goed doorvoed zijn maar ligt het daar wel aan?

Ik kan me best voorstellen dat het lastig is je kinderen weg te houden van een kampvuur, maar aan de andere kant is een baby niet dom, wij hebben een kachel en mijn dochter kruipt al van baby af rond. Die snapt echt wel dat ze bij een hete kachel weg moet blijven. En zoals bijv de afrikaanse vrouwen torsodragen is toch een stuk ergnomischer voor moeder en kind, ook lekker ingepakt, maar handjes vrij. Lijkt me ook een heel gedoe zo´n baby van die plank afhalen om hem te laten drinken, of zouden ze dat met board er aan doen? Jean Liedloff schrijft heel anders over ook een indianenstam http://www.continuum-concept.org/reading/in-arms.html

 
Klopt,als je een baby draagt in een draagdoek liggen ze ook in een kommahouding of in een c vorm met hun buikje tegen je aan.Je ziet dat toch ook bij die afrikaanse moeders,die babies op de rug dragen in een doek.Dat kontje steekt naar achter,en de rug is bol..zo schattig.Ze liggen zo ook vaak in bedje,kontje de lucht in.En dan legde ik ze niet op de buik te slapen,maar als oudere baby rolde ze soms zelf in die houding.

 
Ik ben vroeger eens met mijn zoontje bij een osteopaat geweest.Hij vertelde dat zijn zoontje van 5 maanden ingebakerd werd tijdens de slaapjes maar ook aan de borst,dan dronk hij rustiger.Als ik daar nu over nadenk voel ik grote medelijden met dat kind.Een baby moet toch met zn handjes de borst kunnen vastpakken,dat deden/doen mijn kinderen ook altijd.Toen dacht ik daar niet zo over na,waarom weet ik ook niet.Ben nu wat ouder,misschien daardoor.

 
Om even terug te komen op de antroposofie, wat heel simplistisch de grond in wordt geboord. Ik heb een aantal boeken over kinderen gelezen die antroposofisch georienteerd zijn en daar kan ik alleen maar van jubelen.

BV de boeken van Jeanne Meijs en Gewoon kind zijn, maar ook de boeken van Kutik en Kohler. Ik heb nooit de boeken van Steiner gelezen, maar ik snap niet echt het commentaar op de huidige vrije scholen.(want scholen, instellingen en de BD-landbouw zijn de zichtbare vruchten van deze filosofie) Lijkt me toch een stuk beter dan het reguliere onderwijs, reguliere lanbouw en reguliere instellingen. En mijn moeder is opgenomen geweest in een antroposofische instelling voor een half jaar en niets dan lof over de wijze waarop.

Ik heb het overigens altijd zeer relaxed gehad bij mijn consultatiebureau maar dat ligt er misschien ook aan wie je treft.

Ik vind ouders van deze hoek een stuk bewuster met hun kroost omgaan .

Kijk bv naar het speelgoed wat wordt aangeboden en het belang van handwerken en het stimuleren van de fantasie en creativiteit.

Deze scholen produceren naar mijn idee dan ook mindere eenheidsworst dan reguliere scholen. En doen veel met de natuur.

Ik heb ook gekozen voor een school hier om de hoek maar zit er sterk aan te denken toch over te plaatsen naar een vrije school hier 15 min vandaan. Mede omdat mijn kindjes nu al met 33 !! anderen in de kleuterklas zitten.

Daarbij heb ik een dochtertje van 5 van augustus die volgend schooljaar naar groep 3 zou moeten gaan. De juf heeft mij laten weten dat ze nog geen interesse heeft in lezen en letters en dat het niet goed zou zijn voor haar om haar door te laten gaan naar groep 3. Ze houd meer van knutselen en spelen, en daar ben ik als ouder erg blij om! Een kind van 5 hoort ook te spelen.

 
Trouwens vreemd verhaal over dat buikslapen een stress teken zou zijn. Ik heb juist begrepen dat het juist beter is voor een baby om op de buik te slapen. Mijn ene dochter was trouwens een buikslaper en de andere een rugslaper. Maar diegene die een buikslaper is heeft wel een relaxtere persoonlijkheid :wink:

 
Debsy

Mijn dochter wordt 5 in april

Ze heeft selectief mutisme,dwz dat ze niet spreekt op plekken waar ze zich niet helemaal optimaal op haar gemak of veilig voelt

Op school hebben ze een soort cito toets bij haar afgenomen,ze scoorde 2 jaar op achter

Ik snap daar en geloof daar helemaal niet van,misschien komt het doordat ze zich daar onzeker voelt.ze gaat wel blij heen trouwens en gaat graag bij vriendinnetjes te spelen of ze komen hier,dan praat ze wel volop tegen die kindjes,maar bij die kindjes thuis of op school zegt ze weinig tot niets..Er zitten 25 kindjes in haar klas met 1 juf.

Ik vind haar juist heel pienter en merk thuis niets anders aan haar gedrag dan haar broers ofzo,ze tekent gewoon zo als een bijna 5 jarige dat doet,kleurt netjes,schrijft wat letters van haar naam,zingt en danst graag etc.

Op school willen ze nu met behulp van een intern begeleider oa een plan opstellen voor wat meer begeleiding.

Weet niet wat ik van dit alles moet vinden,ik heb al therapie voor haar aangevraagd omdat dat selectief mutisme toch erg lastig is.het is begonnen 2 jaar geleden na mijn moeders ziekbed en dood,iedereen was zo verdrietig lange tijd en dat heeft haar erg aangegrepen.

 
Hoi Danielle,

Ik heb van een tof verhaal gehoord via een kennis over haar zoontje die bij een energetisch therapeut was geweest die energetisch blokkades kan opheffen. Toevallig heb ik om die reden een afspraak met deze man gemaakt, want ik loop ook tegen dingen aan met mijn oudste dochter (5 jr) ,ik zie hoe ze het soms zo moeilijk voor zichzelf kan maken terwijl er niet veel aan de hand is en hoop dat we haar via deze manier haar kunnen helpen.

Maar goed net wat je zegt ze zitten overal op tegenwoordig en ze willen alles detecteren en in hokjes plaatsen, (geld??) waarschijnlijk groeit je dochtertje er overheen. Je ziet wel vaker dat kinderen bij anderen schuchter zijn. Ik had hier laatst ook een meisje van 5 spelen, ze zei haast niks. Toen was mijn dochter bij haar en ik ging mijn dochter ophalen en daar (thuis dus) was het een heel luid energiek kind.

 
Hoi Debsy

Mijn vader kwam enkele weken geleden thuis met een lang verhaal.Hij was een bed wezen kopen van marktplaats en daar was een oudere vrouw die hem allerlei vragen stelde en dingen zei die zij nooit kon weten.Ze bleek een medium te zijn en ze hebben een paar uur geklets over van alles en nog wat.Ze had het er ook over dat ze aura healing deed.Heb haar opgebeld om te vragen of ik langs kon komen.Dat kon altijd,en ik moest maar bellen voor een afspraak( moest er ff over nadenken en over hebben met haar vader.ze zei ook meteen dat ik niets moest zeggen want ze weet alles( die vrouw dus)

Ga morgen meteen ff bellen voor een afspraak,misschien dat zij mn dochtertje kan helpen.

Was het al weer vergeten tot jij er nu over begint over die blokkades.

Vind het zo jammer voor haar,ze speelt vaak met een paar vaste kindjes uit de klas,maar van al die kindjes is ze niet uitgenodigd voor hun partijtje.Zie je de halve klas meelopen uit school voor het feestje,en dan zie je mn dochtertje met een vreselijk beteuterd gezicht staan kijken,heel verdrietig.

Die ouders heb ik uitgelegd,en ze doen alsof ze er begrip voor hebben wat mn dochtertje'heeft',maar onderhand nodigen ze haar niet uit voor het feestje omdat ze anders is.Kan me daar vreselijk over op winden.Alles moet perfect in die mensen hun leven,groot huis,2 auto's,allebei volop werken,perfect opgemaakt op school,perfecte kinderen op het feestje,etc.Sorry dat ik me er zo over opwind.

 
Wat ontzettend sneu zeg :-(

En wat een vreselijke moeders. Mijn dochter zit met 5 andere meisjes in groep 2 en bij ieder feestje worden ze allemaal uitgenodigd. Ook leuke ouders zijn het allemaal dus ben ook bang dat je het op die school niet heel erg goed hebt getroffen wat dat betreft.

 
Gelukkig voor je dochter Debsy

Mijn dochter zit met een stuk of 12 meiden in de klas,en van die 12 speelt ze er om en om met een stuk of 4,5

Daarvan zijn er nu 3 jarig geweest en ze is niet uitgenodigd,

Mn dochter vraagt dan nog heel lief mag ik ook op je partijtje,dan zeggen die meiden nee want de uitnodigingen zijn al verstuurd.en die en die en die komen wel.dan zie je mn dochtertje verdrietig kijken en dan zegt ze vervolgens; maar jij mag wel op mijn partijtje hoor,he mam?Waarop mama,ik dus,maar ja knikt.Ze is in april jarig en is daar nu al druk mee bezig.Ik heb eigenlijk geen zin om die meiden uit te nodigen,maar doe het toch maar wel.Om te laten zien dat ik niet zo onbeschoft ben als die ouders

 
Gezonde voeding en thuisblijfmoederschap zijn mijn passie geworden. Het leed dat veroorzaakt wordt doordat ouders vaak zo onwetend zijn over wat voeding doet met de gezondheid en het gedrag van het kind raakt mij tot in het diepst van mijn ziel. Onze generatie kinderen is de generatie die nog vóór hun ouders zullen sterven als een rechtstreeks gevolg van hun ongezonde voeding en levensstijl.

Zelf was ik ook een onwetende werkende moeder die een zoon kreeg met gedragsproblemen. Hij had al vanaf het begin geen goede start gehad. Mede doordat ik zelf niet al te gezond heb gegeten in mijn jonge jaren en ook niet gezond heb geleefd.

Ik rookte, dronk regelmatig alcohol en at junkfood bij het leven. Ik had veel last van stress door familieproblemen en mijn werk. Daar kwam nog eens bij dat ik tijdens de zwangerschap van mijn zoon 10 weken medicijnen heb gekregen om de vroegtijdige weeën te remmen. Dit zijn allemaal gifstoffen die ook in zijn bloed terecht zijn gekomen, iets wat ik mij totaal niet bewust was. Het schijnt dat er vaak al 200 verschillende giftige stoffen worden gevonden in het bloed van pasgeboren kinderen.

Mede door mijn ongezonde levensstijl kreeg ik een burnout. Mijn zoon was toen 10 jaar… Ik stopte eigenlijk met werken om hem beter te gaan begeleiden, meer aandacht te geven, meer zorg te dragen voor zijn welzijn maar uiteindelijk hielp ik ook mezelf ermee. In mijn zoektocht stuitte ik op gezonde voeding. Niet alleen onze gezondheid is daardoor enorm verbeterd maar ook het gedrag en onze gemoedstoestand. Mijn zoon is nu 19 jaar. Hij voelt heel goed het verschil wat goede voeding en een gezonde levensstijl met hem doet. Ik gun hem die vitaliteit, levensvreugde, energie, verbeterd concentratievermogen en rust in zichzelf. Ik ben tenslotte zijn moeder ik wil het beste voor hem.

Mijn zoektocht heeft 10 jaar geduurd. Ik had het gevoel dat ik het wiel opnieuw moest uitvinden. Het kostte veel tijd. Die tijd wil ik andere mensen besparen door mijn ervaringen op mijn blog te delen. Het overschakelen naar een gezonde levensstijl is een heel proces geweest. Gedurende dat proces ben ik als mens enorm gegroeid. Maar wat mij vooral is opgevallen is, dat ik ben veranderd van een moeder die dacht dat ze goed bezig was omdat ze werkte en een bijdrage leverde aan de maatschappij, in een moeder die haar volle verantwoordelijkheid nam voor haar kinderen.

Het was vaak een pijnlijk proces. Een gevecht met mezelf. Ik moest de strijd aangaan met mijn ego. Mijn ego wilde immers uitblinken, veel geld, een mooi huis, veel vrienden, hobby’s, ieder jaar op vakantie. Maar mijn ziel wilde heel wat anders. Ergens ver weggestopt zat een groot verlangen om alleen maar moeder te zijn.

Op een dag besloot ik die impuls, dat oerverlangen te volgen. Ik heb er geen moment spijt van. Op mijn blog beschrijf ik hoe ik mijn leven heb omgegooid. Ik besef nu welk een grote verantwoordelijkheid ik te dragen had naar mijn gezin toe maar dat ik daarvoor eerst de verantwoording over mijn eigen welzijn moest nemen. Daar begon het mee, mezelf opvoeden in de meest basale dingen als gezonde voeding en voldoende rust. Ik moest eerst een goede moeder voor mezelf worden alvorens ik een goede moeder voor mijn kinderen kon zijn.

De omschakeling van een ongezond voedingspatroon naar een gezonder voedingspatroon ging niet zonder slag of stoot. Mijn adviezen op mijn blog zijn dan ook niet helemaal Weston Price gerelateerd omdat ik het omschakelingsproces beschrijf. Hoe ik dat in het begin met de kinderen heb aangepakt.

We moesten eerst nog een hele lange weg afleggen en....ik had jammer genoeg nog nooit van Weston Price gehoord. Ik benadruk wel steeds het belang van gezonde vetten, eieren, kokosolie, roomboter en dergelijke. Mijn blog gaat eigenlijk meer over het proces van werkend onwetend ongezond moederschap naar gezond thuisblijfmoederschap. Daarin betrek ik alles wat mij in dat proces tot steun is geweest.

Ik nodig je van harte uit om eens een kijkje te komen nemen op mijn blog http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/

 
prachtig Food en Mood dat jij dat kan, ik zal zeker jouw blog nog gaan lezen.

Het spreekt mij erg aan.

Ik zelf heb deze verlangens ook, thuisblijfmama te worden.

Helaas is dit (nu) niet weg gelegd, onze ego's waren ook groot waardoor we keuzes hebben gemaakt voor een leuk huis die nu niet verkocht gaat worden zonder rest schuld.

Beide werkzaam voor 5 dagen en ik 2 hele en 2 halve dagen (28uur)

Onverwacht kwamen er toen 2 kindertjes bij en dat maakt dat we staan waar we nu staan en niet veel opties tot keuzes hebben.

Ik zou heel graag anders willen.................

Minder werken is niet weggelegd financieel.

Mijn dochter van 13 ondervind nu ook erg veel problemen op school waar ze tegen aan loopt.

Ze eet anders en wij denken heel anders over bv de mobiele telefoon en internet.

Ze mag anderhalf uur per dag op de pc (timeslot) en ze heeft haar mobiel voor als ze onderweg is, thuis ligt hij op het aanrecht.

De kinderen uit haar klas incl. ouders vinden dat raar en erg streng, volgens de mentor en andere leerkrachten ben ik 1 van de eerste en enige die er zo over denkt.

Zo ook over voeding.

Stiekum doet ze toch soms met de anderen mee en haar vader waar ze eens per 2 weken naartoe gaat eet uit pakjes en zakjes, rookt in de auto waar ze bij is enz.

Wanneer ze dan weer thuis is merken we dat in haar gedrag, boos, opstandig, onrustig enz.

Op school kunnen de kids alleen frisdrank krijgen uit een automaat, een kopje thee is er bv. niet bij, na een heel gesprek met de directie over voeding en drinken voor jongeren op school en hoe wij daarmee omgaan, was het antwoord dat ze er al heel lang mee bezig zijn dit te veranderen, maar dat dat zomaar niet gaat. Amme de hoela!! het is net wat je belangrijk vindt.

Op de basisschool daarentegen heb ik steeds meer ouders die begrip hebben voor het eigen meegebrachte trommeltje.

Ook komen er steeds meer vragen over voeding en het waarom.

Ik laat bv a.k. donderdag mijn dochter van 5 naar een feestje gaan omdat ze ervan weet via het kindje, er wordt patat gegeten, gesnoept, een ijsje gegeten.

Patat en ijsje mag van mij, maar ik maak kokosscones hartig en met jam om mee te geven, ze vindt ze heerlijk. Beetje sam sam, want je wil ook niet dat je kind steeds buiten de boot valt omdat ze niet zoals alle schapen over de dam loopt 2 aan 2.

 
Laat die andere ouders, mentor en leerkrachten dat maar raar en streng vinden. Jij spiegelt hen iets waar zij zich nog niet bewust van (willen) zijn. Gelukkig hebben jou kinderen jou als moeder en niet die anderen.

Die andere kinderen staat heel wat te wachten i.v.m gezondheidsklachten. Er hangt hun heel wat boven het hoofd waar jij jouw kinderen zoveel mogelijk voor hebt proberen te beschermen. Je kinderen zijn je daar eeuwig dankbaar voor als ze volwassen zijn. Ik spreek uit ervaring.

Op mijn blog heb ik ook iets geschreven over Kinderen en Social Media, niet spectaculair maar toch iets om over na te denken. Het is duidelijk dat jij wel jouw gezond verstand gebruikt inzake opvoeding. Bravo. Wij moeders met Gezond Verstand moeten ervoor zorgen dat we ons uitbreiden als een olievlek. We moeten stoppen met ons te schamen dat we onze kinderen het allerbeste willen meegeven. We moeten stoppen ons ervoor te schamen dat we onze natuurlijke drang volgen. We leven in een zeer kindonvriendelijke maatschappij. Alleen als wij ouders één lijn gaan trekken is verandering op grote schaal mogelijk. Wees voorlopig de verandering die je in de wereld wilt zien op kleine schaal bij jouw thuis. Bescherm je kinderen tegen de ongein van dit soort mensen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan