Weer even wat geleerde lessen uit de afleveringen van Van Dis in Afrika:
Het aantal dagelijkse moorden en verkrachtingen begaan door zwarte criminelen in Zuid-Afrikaanse steden loopt al jaren de spuigaten uit. Waar komt dit gedrag vandaan? Zijn het allemaal geboren criminelen? Nee, natuurlijk niet, ze breken in het moderne geindustrialiseerde Zuid-Afrika alle traditionele wetten die ze vroeger in stamverband wel hadden: respect voor andermans leven en bezittingen, respect voor vrouwen en kinderen, respect voor de creatie. Hoe kunnen zwarte bewoners van Zuid-Afrika zo ontspoord zijn geraakt?
Gedeeltelijk is dit al beantwoord: vele decennia van kolonisatie hebben hun negatieve sporen achtergelaten in de psyche van zwarte Zuid-Afrikanen. Maar daar houdt de verantwoordelijkheid niet op. Wat te denken van het huidige zwarte 'leiderschap' van Zuid-Afrika, maar ook van andere landen in zuidelijk Afrika, zoals bijv. Mugabe in Zimbabwe? Waar we hier mee te maken hebben zijn strijders die d.m.v. geweld zich hebben verzet tegen blanke overheersers. Als deze mensen aan de macht komen kennen ze alleen maar de taal van de vuist, het zijn helemaal geen politici. Zwarte leiders hebben een gouden kans gehad om echt iets te maken van hun land, maar ze hebben deze laten liggen en zonder een coherente samenleving met een fatsoenlijke levensstandaard voor iedereen is de 'eenheid' die de leiders zo graag propageren los zand. Zelf ontaarden deze leiders in zelfverrijking, zelfverheerlijking en corruptie en verraden hiermee hun zwarte broeders.
In het programma van Van Dis wordt er 1 gunstige uitzondering genoemd: de voormalige leider van de onafhankelijke republiek Mozambique,
Joaquim Chissano. Van Dis ontmoet hem en gaat met hem op pad. Is er een addertje onder het gras en is Adriaan van Dis naief of is Chissano daadwerkelijk een weldoener geweest voor de bevolking van Mozambique? Feit is dat onder zijn bewind de levensstandaard en het democratische gehalte van zijn land aanzienlijk is gestegen en dit uit zich dan ook onmiddelijk in aanzienlijk minder zwarte criminaliteit. Zoals gezegd, het gaat om sociale samenhang en een fatsoenlijke levensstandaard, anders vervalt de samenleving in anarchie.
Een wel heel extreem voorbeeld hiervan zag ik in een aflevering van Ross Kemps programma Extreme Worlds op Discovery Channel. Ross bevond zich in Papoea Nieuw Guinea (PNG), dat er heden ten dage totaal anders uitziet dan het geisoleerde land dat Weston Price ooit bezocht. Deze voormalige Britse kolonie is ook onafhankelijk en ook daar zijn de zwarte vrijheidsstrijders aan de macht, die er een ongelooflijk potje van maken. De samenleving in PNG is nog veel versnipperder dan in zuidelijk Afrika: er zijn daar bijna duizend stammen die even zoveel talen spreken en allemaal staan ze elkaar naar het leven. Het land kenmerkt zich door totale wetteloosheid en de bandieten kunnen daar ongestoord hun gang gaan. Er wordt veel illegale drank gestookt en dit heeft een zeer negatieve impact op het gedrag van jonge mannen. Van indianen en Aboriginals en Maori's weten we hoezeer 'vuurwater' het gedrag van deze mensen negatief kunnen beinvloeden. Dat heeft te maken met het feit dat melanine een overgevoeligheid creeert voor verslavende stoffen, dus het heeft een veel verwoestender effect op gezondheid en gedrag van gemelaneerde mensen. Het is schrijnend om te zien hoe er gevochten wordt met machetes (!) waar kinderen bij staan! Wat voor voorbeeld geef je aan kinderen op deze manier?!
Ross Kemp is zelf een ex-legerman en dat kwam hem goed van pas toen hij een nietsontziende zwarte crimineel ontmoette genaamd 'De Generaal'. Zijn mannen hielden Kemp onder schot en eisten zijn geld, maar Kemp was niet bang en duwde de geweerlopen omlaag met op dominante toon de vraag 'ga je me nu neerschieten?', wat klonk als: heb het lef eens. De Generaal gebaart vervolgens zijn mannen om Kemp niet meer onder schot te houden en daarmee is het gevaar geweken. Hij geeft Kemp zelfs een compliment voor zijn moed, waarop Kemp zegt dat hij ook een krijger is. De Generaal laat zich vervolgens interviewen door Kemp. Heel interessant is de opmerking van De Generaal dat hij en zijn mannen met criminaliteit zouden stoppen als de overheid fatsoenlijk zou zorgen voor de arme bevolking. Opnieuw zien we sociale samenhang en een fatsoenlijke levensstandaard terug als basisprincipes voor een functionele samenleving.
Hoe disfunctioneel PNG als samenleving is geworden blijkt uit het gruwelijke verhaal van een vrouw die tijdens een begrafenis werd beschuldigd van 'hekserij', zij zou verantwoordelijk zijn voor het overlijden van de persoon. Deze vrouw werd vervolgens weggevoerd en 2 dagen (!) achtereen met hete staven bewerkt over haar hele lichaam, waaronder 5 keer in haar vagina. Zij was 7 maanden zwanger en hierdoor is ze haar kind kwijtgeraakt. Een grotere misdaad tegen de creatie is nauwelijks denkbaar. Dit is zo gigantisch verwijderd van het PNG dat Price bezocht en beschrijft in zijn boek dat Price het niet meer terug zou kennen als hij nu nog had geleefd.
Donkerkleurige mensen zijn eveneens schuldig aan vreselijke misdaden, maar de vraag is en blijft: hoe zagen hun traditionele normen en waarden eruit voordat ze werden gekoloniseerd door blanke Europeanen, die stammen tegen elkaar opzetten en andere vormen van verdeel-en-heerstactiek toepasten? Price geeft hier een beeld van in zijn boek, maar eerlijk gezegd schrok ik van zootje dat PNG nu is!
Mike