Prikkelbare/lekkende darm

In de loop der jaren heb ik de ervaring dat spoelen het beste werkt, gewoon 24 uur nergens last van en schoon down-ounder. . Uiteraard heb ik wel eens 3 dagen lang niets gedaan, zodat inderdaad de hele dikke darm vol zit inclusief de endeldarm. Dan schuift het er wel uit ja gedurende de gehele dag. Ik kan dan echt de hele dag blijven poetsen en verschonen, echt GEEN doen. Dan wil ik maar 1 ding, eruit met die troep.
Aanvankelijk kreeg ik van alles en nog wat diaree, lijkt nu toch definitief achter de rug te zijn. De angst (en stress) om onderweg naar de WC te moeten is ook minder.
 
Er is nog 1 ding dat me bezig houdt. Sinds jonge jaren kreeg ik van de huidarts tetracycline (tegen puistjes van koemelk) . Ik wist niet dat dat een antibiotica was. Dat heb ik tot mijn 50e gebruikt.
in 2008 heb ik eerst een ontlasting-onderzoek laten doen voordat ik naar de huisarts ging. Ik had Candida. Ik weet wel dat ik verder geen stoelgangklachten had.
toen operatie, een ontsteking en jawel, antibiotica. 6 maanden heeft de dikke darm stilgelegen want ik had een stoma op de dunne darm. Lijkt me niet onlogisch dat de candida daar al die tijd gewoekerd heeft en ik haast zeker een doorlaatbare darm gehad moet hebben. En dat dat misschien de grootste reden van de diaree is/was.
en dat nu met veel supplementen en geen suiker en geen E-nummers enz vet en supplementen de darm aan het helen is.
Dus nogmaals een ontl.onderzoek lijkt me toch wel zinvol.

 
Liesje, ik dacht eerder te lezen dat je zei dat je benieuwd was naar die impuls van het tweede systeem zoals je dat noemt. Voor hetzelfde geld kom je erachter wat het veroorzaakt en dan hoef je niet meer te spoelen, hoogstens evt. extra voorzorgsmaatregelen te nemen. Maar zoals ik het nu van jou lees vind je dat spoelen uiteindelijk toch de meest optimale oplossing in jouw geval.

De angst (en stress) om onderweg naar de WC te moeten is ook minder.

Tja herkenning, maar in mijn geval weinig tegen aan te vangen. Als ik mijzelf niet genoeg hydrateer met rauwe groente en fruit krijg ik pijn in mijn rug. Dat voel ik meteen. Zit ik ook niet op te wachten.
 
Ik was laatst naar een arts voor een MRI van mijn rug. Maar dat had geen zin volgens hem. Zou niets op te zien zijn!!!!. Een gesprek bij die arts kost waarschijnlijk wel 200,- o.i.d.
Ik ben wel eens meer naar een arts in een ziekenhuis gegaan waarvan ik hoopte dat ze een oorzaak konden vinden. Grote rekeningen maar geen enkel advies. Wel darm-onderzoeken geadviseerd die ik niet wil.
Ik kan wel prive een MRI laten doen. Kost 400,-.
Nu heb ik weer een afspraaak in ziekenh. amstelveen maar heb er weinig vertrouwen in. Het is pas voor 11 november, dus ik heb nog even tijd om erover na te denken. Het moet echt een arts zijn die NIET alleen maar zinloze onderzoeken wil doen en pillen wil geven. Maar dat weet ik pas als ik er geweest ben en onverrichter zake naar huis ga. Hoewel ik nu eerst een brief heb geschreven. zodat ze mij kunnen opbellen van te voren of het zin heeft om te komen. En inderdaad heeft een arts gebeld en gezegd dat ik beter naar een MDL arts kan gaan die ook internist is. Moeilijk, moeilijk.

 
Het moet echt een arts zijn die NIET alleen maar zinloze onderzoeken wil doen en pillen wil geven.

Succes Liesje! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dit is trouwens de draad van Evertyankees officieel:-)
 
Wellicht interessante info om tot de bepaling van het soort enzymen te komen:

http://www.enzymestuff.com/basicswhichenzyme.htm

Enzymes That Work on Specific Food Types or Compounds

Specific enzymes work on specific foods. You need the right type of enzyme for the foods you want it to break down. Think of the foods you have problems with and then choose a product that contains at least those types of enzymes. Here is a list of the common enzyme types and foods they act on.

Digestive enzymes are enzymes that break down food into usable material. The major different types of digestive enzymes are:

• amylase – breaks down carbohydrates, starches, and sugars which are prevalent in potatoes, fruits, vegetables, and many snack foods

• lactase – breaks down lactose (milk sugars)
• diastase – digests vegetable starch
• sucrase – digests complex sugars and starches
• maltase – digests disaccharides to monosaccharides (malt sugars)
• invertase – breaks down sucrose (table sugar)
• glucoamylase – breaks down starch to glucose
• alpha-glactosidase – facilitates digestion of beans, legumes, seeds,
roots, soy products, and underground stems

• protease – breaks down proteins found in meats, nuts, eggs, and cheese

• pepsin – breaks down proteins into peptides
• peptidase – breaks down small peptide proteins to amino acids
• trypsin – derived from animal pancreas, breaks down proteins
• alpha – chymotrypsin, an animal-derived enzyme, breaks down proteins
• bromelain – derived from pineapple, breaks down a broad spectrum of proteins, has anti-inflammatory properties, effective over very wide pH range
• papain – derived from raw papaya, broad range of substrates and pH, works well breaking down small and large proteins

• lipase – breaks down fats found in most dairy products, nuts, oils, and meat

• cellulase – breaks down cellulose, plant fiber; not found in humans
 
Dat is dan wellicht de reden dat GAPS mij zeker geholpen heeft. Ik begon ook alleen met de betaine. Later kwam daar de prescipt assist bij nadat ik biolkult had genomen. Die laatste deed helemaal niks.
 
Als ik het verhaal zo lees van evertyankees kan hij waarschijnlijk wel extra enzymen gebruiken.
Tanja kan het kwaad om enzymen te nemen als je niet zeker weet of het nodig is? Het is toch een soort natuurprodukt?
 
Op dit moment ben ik het volgende boek aan het lezen: GAPS Guide 2nd Edition: Simple Steps to Heal Bowels, Body, and Brain 2nd Edition. Een aanrader als je het mij vraagt. Dit boek gaat wat dieper in op de aanpak om GAPS te eten. Heb hem hier nog niet voorbij zien komen. Vandaar dat ik het even deel.
 
Liesje, of het kwaad kan, ik denk het niet. Zeker als er fysieke oorzaak is zoals bij jou dan zijn enzymen wellicht een echte uitkomst. Uiteindelijk denk ik dat het lichaam het zelf moet gaan oppakken (als er dus geen direct fysiek defect de oorzaak is) en dan hebben kruidenbitters een langere traditie en werken meer aan de oorzaak.

https://www.thehealthyhomeeconomist.com/bitters-or-digestive-enzymes-fast-relief/

Bij gaps (zeker in het begin) worden nagenoeg alle vormen van supplementen afgeraden. Als was het maar dat de coating of andere inhoudsstoffen niet altijd vrij zijn van rommel.

Goede aanvulling evertyankees. Over 2 weken ga ik naar het Weston Price congres in Minneapolis waar Natasja een hele dag lezingen geeft. Ik hoop daar ook nog meer over Gaps op te steken ?
 
Die coatings van de supplementen vind ik ook een probleem. Het liefst heb ik 1 goed merk zodat ik niet steeds hoef te zoeken.
Ik zie dat er een topic is over zweeds kruidenbitter. ga ik even lezen
 
Soortgelijk boek als hierboven genoemd heb ik ook besteld: The Heal Your Gut Cookbook: Nutrient-Dense Recipes for Intestinal Health Using the GAPS ). Hier kan ik inhoudelijk nog niets over zeggen.

Ik zie in ieder geval dat veel van mijn vragen in dit topic al worden beantwoord in GAPS Guide 2nd Edition: Simple Steps to Heal Bowels, Body, and Brain 2nd Edition. Hierin staat een stuk gedetailleerder beschreven welke voorbereidingen je moet treffen, wat wel en niet mag en wat je allemaal aan moet passen qua levensstijl.
 
Wellicht dat mensen mij dit niet in dank gaan afnemen, maar ik ga niet zover om op de coating van supplementen te letten. Ik denk dat als je zover gaat dat het teveel stress oplevert. En dat richt naar mijn mening meer schade aan dan wellicht een stofje in een coating. Het GAPS dieet is al een bom van informatie die je tot je moet nemen, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk door echt op elk detail te letten. Kleine kanttekening.. qua dieet moet je wel op elk detail letten, vind ik.. hiermee doel ik op voeding.
 
We zijn hier niet zo snel "aangebrand".
Als ik een supplement wil aanschaffen neem ik niet altijd hetzelfde. Ik had bv B12 via de natuurapotheek maar nu is mijn B12 aan de hoge kant in bloed. Ik heb nu iets van NOW met meerdere B-vitamines.
dit is toevallig een drankje maar had ook een pilletje kunnen zijn en dan kijk ik bij het zoeken ook naar het omhulsel. Maar als mij iets niet aanstaat dan is het niet zo dat ik het niet neem omdat het omhulsel me niet aanstaat. Ik zie wel dat de meeste supplementen-fabrikanten dezelfde omhulsels gebruiken en dat vind ik jammer.
 
Dit is een mooi voorbeeld dat het boek antwoord geef op een van mijn vragen:

Candida Overgrowth

Many people come to GAPS struggling over the question of whether to implement an anti-Candida diet or GAPS. Struggle no more! For most people, GAPS as presented heals an overgrowth of Candida—a yeast that is a healthy and necessary part of our internal ecosystem, but which can trigger frustrating symptoms when overgrown. The GAPS program as presented—especially with short-term adherence to early Intro—addresses this, just as it does numerous other imbalances. That is, many people will experience dramatically reduced Candida numbers even while eating moderate amounts of GAPS’ honey, fruits, sugary veggies, and nuts as complements to the program’s primary foods. Early in my SCD/GAPS journey, I completed a self-test for Candida overgrowth. Distributed by Yeast Buster, the questionnaire invited me to assign a score to each of a long list of symptoms. A total of 80 points indicates a “severe” overgrowth. I initially scored a whopping 200. Within eight weeks of starting the SCD, my numbers had dropped to 25 (indicating that overgrowth was unlikely at that point)—I was indeed feeling very well.

If after a few months on the program—including a round of Intro and all of GAPS’ daily detoxification steps, such as daily bowel movements—you intuit that a more aggressive approach is required, you might opt to limit or avoid GAPS’ fruit, honey, and sweet vegetables. (It will not be possible, or necessary, to completely avoid all sources of sugars, so don’t worry about minute amounts in foods or supplements.) In terms of the vegetables, this means removing beets, carrots, orange-fleshed squashes (e.g., butternut), and sweet onions. Copious vegetables and fruits continue to be available to you, most of which can be eaten well-cooked, raw, or anywhere in between. These include French artichoke, asparagus, avocado, bok choy, broccoli, Brussels sprouts, cabbage, cauliflower, celeriac, celery, collard greens, cucumber, eggplant, garlic, ginger root, kale, lettuce, mushrooms, yellow (i.e., not “sweet”) onions, parsley, peas, bell peppers, spinach, non-sweet squash (e.g., spaghetti), string beans, tomatoes, watercress, and zucchini.

Probiotics, and the friendly yeasts in kefir, will also do wonders. These will be critical to introduce. The natural antifungal properties of coconut oil, starting with 5 mL (1 teaspoon) and working up slowly, can also have profound effects.

After all of these have been incorporated for at least three months, you might also consider implementing a course of S. boulardii, a friendly yeast that knocks out then mops the floor with Candida (see the Progressing Further section of this Guide).

If oral thrush persists, after each meal and just before bed put a quarter of your daily dose of probiotic (homemade or powder) onto your tongue and allow it to dissolve and rest in the mouth.

Finally, be sure to check Dr. Campbell-McBride’s FAQ document for additional tips. If further support is required, see this Guide’s section Progressing Further for additional antifungal options and more.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan