Prikkelbare/lekkende darm

Gaps kan gecombineerd worden met betaine hcl. Kefir wordt pas in later stadium toegevoegd. Gaps is een prima startpunt, je moet toch eten ?

Heeft Gerrit zijn licht hier niet op laten schijnen?
 
Of je ergens wel of niet tegen kan is te testen door het op de huid te smeren en het daar x tijd te laten zitten.

hoi Evertyankees, met intoleranties (langzame reacties) moet je dan eerst dagen met allerlei dingen op je huid lopen wil je misschien iets merken van een reactie. Zo een immuprotest die test zeer veel voedselitems op een hoop tegelijk (wel 250 items of zo): ik had mij die inzichten zo niet zien bereiken via de huid. Veel succes met het gaps-dieet in elk geval!
 
Dankjewel Tanja. Gerrit heeft alleen aangegeven dat ik heel langzaam de biokult mag opbouwen vanaf het begin. Voor meer diepganf verwijs hij mij door naar iemand. Maar bij diegene betaal je minimaal 1000 euro voor het traject. Dit bedrag heb ik niet liggen. Het geld wat ik heb liggen besteed ik liever allemaal aan goede voeding. Ik moet alleen voor het begin even de volgorde weten. Dus eerst candida aanpakken en daarna GAPS, of tegelijk. Al zorgt GAPS eigenlijk er al voor dat candida niet gevoed wordt.
 
Lievergezond, maar als je het van veel verschillende soorten voeding wilt weten dan moet je de uitgebreide test doen. Na verloop van tijd (als je GAPS dieet volgt) kan het zijn dat veel intoleranties verdwenen zijn. Dit geven ze ook zelf toe bij Pro Health. Ook dat de uitslag niet veel zegt als je een lekkende darm hebt. Dan krijg je een uitslag waarbij je vrijwel overal intolerant voor bent. En dan heb ik het nog niet gehad over voeding die je een tijd niet hebt gegeten. Dat komt niet naar voren in de uitslag. Dus ik zie er geen toegevoegde waarde in voor mij.
 
Dan krijg je een uitslag waarbij je vrijwel overal intolerant voor bent. En dan heb ik het nog niet gehad over voeding die je een tijd niet hebt gegeten. Dat komt niet naar voren in de uitslag.

Die punten klinken als valide Everyankees en het klopt dat als je zo lek als een mandje bent dat je op een gegeven moment overal op reageert, al valt dat ook wel mee en dat als je bepaalde voeding niet hebt gegeten dat die er dan niet goed uitkomt inderdaad. Toch zie je vaak wel de patronen, juist als je je uitgebreid laat screenen. Daarom ben ik wel blij dat ik een jaar gescreend ben op mijn allergieen en intoleranties. Toch zijn veel van de dingen waar mensen niet tegen kunnen ook vaak niet goed. Dus in hoeverre wil je dan nog terug? Mij hebben die allergie-intolerantie-onderzoeken wel geholpen bij de bewustwording van wat wel en niet goed is voor me: alleen destijds wilde ik er nog niet echt aan. Dat kwam later, na schade en schande. Nogmaals: sterkte!
 
Ik heb in de loop der jaren zeker naar intoleranties gezocht. Wat standaard intol. via de huisarts, laatst nog via electro-accupunctuur. En die hele dure testen van honderden euro,s zie ik ook niet zitten.
Wat me wel interesseert is of ik misschien een lekkende darm heb. Is dat ook te testen?
Verder is er voor zover ik weet een verschil tussen tarwe-gluten intol. en andere gluten. Dus dat tarwe niet verdragen wordt en andere gluten wel.
Ik heb eerstdaags een afspraak bij een MDL arts die tevens internist is. Eens kijken wat die te vertellen heeft over die schildklierwaardes en TPO. Weet niet of ik daar iets van kan verwachten.
 
Een MDL arts gaat je niet heel veel vertellen hoor. Het enige waarvoor ik een MDL arts nuttig vind is een endoscopie. Qua voeding weten deze mensen helaas vrij weinig tot niets.

Waarom begin jij niet met het GAPS dieet dan?
 
hallo Evertyankees Wat me wel interesseert is of ik misschien een lekkende darm heb.

Voor mij is dat evident als je zoveel allergieen en intoleranties hebt.

Verder is er voor zover ik weet een verschil tussen tarwe-gluten intol. en andere gluten

Is ook waar: maar als jij verhoogde antistoffen hebt tegen je schildklier dan doe je er goed aan alle gluten te vermijden als je leven je lief is. Gluten in het algemeen (dus ook die van andere granen dan tarwe) worden gelinkt aan veel meer ontstekingen in het lichaam en ziekten dan alleen coeliakie, maar de kennis daarover verspreidt zich nauwelijks. Er was hier op het forum een heel item over gluten waarin uitgebreid de wetenschappelijk onderzochte kwalijke kanten van gluten aan de orde kwamen. Zelfde geldt voor het verschil tussen glutenallergie en glutenintolerantie. Regulier onderzoekt men voornamelijk alleen de glutenallergie, maar de intolerantie die bij autoimmuunschildklierziekten in het geding is, die komt nauwelijks aan het licht. Wat ik wil zeggen: gluten zijn gewoon in het algemeen niet goed voor niemand.

Waarom begin jij niet met het GAPS dieet dan? Goed dat je erover begint. Ik wilde het zelf al tegen je zeggen dat ik het dieet heb geprobeerd, maar bij mij valt zoveel van dat dieet niet goed. Het heeft me niet geholpen helaas.

Eens kijken wat die te vertellen heeft over die schildklierwaardes en TPO.

Heel goed als je artsen zover weet te krijgen om dat te onderzoeken.
 
Wat viel er niet goed dan? Heb je de introductiestappen streng gevolgd? Of heb je het maar deels uitgevoerd?

hallo Evertyankees: ja dat kun je dan denken dat ik de procedure niet goed gevolgd heb als het niet gelukt is. Ik ben niet de enige overigens die zegt dat dit dieet niet heeft gewerkt na het te hebben uitgeprobeerd. Wat valt bij mij niet goed: Bottenbouillon om te beginnen: kan ik al helemaal niet tegen. Vlees verteer ik niet of nauwelijks. Dat wist ik al wel, maar het kwam ook uit een onderzoek van een arts. Alle melkprodukten: wordt niets. Ei ook niet. Een tijd heb ik waterkefir en kombucha geprobeerd, maar dat ging op een gegeven moment ook niet meer.
 
Oei.. als je al niet tegen bottenbouillon kan dan wordt het inderdaad erg lastig. Gelukkig valt dit bij mij wel goed. Alleen boer ik in het begin vaak wat maagzuur op.
 
Ik ben niets te beroerd om weer wat uit te proberen. Bv alle gluten laten staan.
Behalve de nachtschades eet ik alle groenten, meestal wortel, biet, bloemkool, brocoli, ui, pastinaak, witlof, weinig vlees of kip, ei.
@Lievergezond, wat eet jij dan zoal op een dag? Globaal?







 
hallo Liesje, gluten is in elk geval echt iets om definitief te skippen voor jou. En weet dat het overal in zit waarin je het misschien niet direct verwacht. Allerlei sauzen en soepen en weet ik al meer zit. En dan denk je misschien: een beetje gaat wel, maar als je antistoffen hebt tegen je schildklier en je wilt dat een halt toe roepen dan doe je er goed aan te koersen naar definitief alle bronnen met gluten uit te bannen op een bijna religieuze manier. Je lichaam gaat er elke keer tegen in het geweer als je ze weer nuttigt kan je lichaam daar een half jaar later nog tegen aan het vechten zijn.
Gluten, melkprodukten en sojaprodukten (dus ook ketjap): beter niet aanraken. Valt niet mee, zeker niet in het begin. Hoe jij het oplost is aan jou Liesje: er zijn verschillende richtingen die je opkunt: je hebt bijv. het autoimmuundieet: dat is vlees/vis zonder ei/granen en met groente en wat fruit.
 
Valt wel mee want ik eet dit soort rommel al lang niet meer, dus daar kan het niet van komen.
Zelf blijf ik denken aan een slechte vertering. Misschien maar weer eens laten controleren voor de zekerheid.
 
Liesje, van jouw woorden begrijp ik dat je wel ook glutengranen eet. En ook geitenmelk. Van de gluten weet ik het zeker dat je daar met een boog omheen moet bij autoimmuunschildklierproblemen, maar het is zeker zinvol uit te laten zoeken in hoeverre andere produkten jouw schildklier helpen ontsteken, anders blijf je het paard achter de wagen spannen. En een schildklier die maar lang genoeg ontstoken is, zal ook zeker de goede doorgang in je spijsverteringskanaal kunnen beperken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan