Prikkelbare/lekkende darm

Melk gebruik ik in heel kleine hoeveelheden. Momenteel om bv supplementen weg te slikken. Ik krijg die grote dingen bijna niet door mijn keel.
Ik zit nu even naar Paleo te kijken. Ze doen daar wel weer een tomaat door de ei???. Auto-immuundieet zal ik vanavond eens verder naar kijken.
Vis vind ik in principe een probleem. Erg duur, ben er niet zo gek op, lust ook niet alle vis. Zalm uit blik zou ik in een salade kunnen doen, maar uit blik zal wel weer niet de bedoeling zijn. Ik voel er wel wat voor om beide dieten te combineren.
Nog even voor de goede orde. Ik heb never nooit voor mijn operatie darmklachten gehad. Ik herken me ook zeker niet in coeliakie. Nooit buikpijn, geen opgeblazen gevoel, geen winderigheid. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet een ander dieet kan proberen.
Ik weet wel zeker dat er iets anders speelt NAAST de schildklier. Smorgens voel ik niet dat ik naar de WC moet, meestal werkt het water wel maar dan komt de ontl. ergens ver weg vandaan. Naar mijn idee half om uit de dikke darm en veel uit de dunne darm. Dus een gedeelte is iets ingedikt en de rest is diaree-achtig. En daar zit het probleem.
En soms zorgt "IETS" dat ik vanzelf naar de WC kan. Wat is dat IETS? Geen idee.
 
Ik heb never nooit voor mijn operatie darmklachten gehad. Ik herken me ook zeker niet in coeliakie. Nooit buikpijn, geen opgeblazen gevoel, geen winderigheid. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet een ander dieet kan proberen.
Ik weet wel zeker dat er iets anders speelt NAAST de schildklier. Smorgens voel ik niet dat ik naar de WC moet, meestal werkt het water wel maar dan komt de ontl. ergens ver weg vandaan. Naar mijn idee half om uit de dikke darm en veel uit de dunne darm. Dus een gedeelte is iets ingedikt en de rest is diaree-achtig. En daar zit het probleem.
En soms zorgt “IETS” dat ik vanzelf naar de WC kan. Wat is dat IETS? Geen idee.

Coeliakie: herken ik me ook niet in: dat is echt dat je darmen gelijk in de diarreestand gaan van gluten. Maar ik heb dan ook geen glutenallergie: wel een glutenintolerantie. Wat niet is, kan wel altijd nog komen mocht je willen. De glutenintolerantie kun je ook bij pro health laten onderzoeken: maar in principe bij antistoffen tegen je schildklier, dan is die glutenintolerantie al een feit: een intolerantie is een langzame reactie van je lichaam. Is in het bloed vast te stellen: moet je wel net gluten gegeten hebben om het vast te kunnen stellen. Mijn zus van 58 jaar heeft nu ineens coeliakie. Die had eerder wel al een hele tijd hashimoto zonder ze het wist overigens (dus een glutenintolerantie).
Je lichaam gaat je schildklier pas aanvallen als je 1. een lekke darm hebt 2. last hebt van toxines (bijv. door zelfintoxicatie door allergieen of door infecties) 3. als je aanleg hebt in je dna voor schildklierautoimmuunziekten. Dus nummer 1 speelt zowiezo als je lichaam je schildklier aanvalt. Dat is een voorwaarde. Ik heb ook geen pijn aan mijn darmen, opgeblazen gevoel heb ik wel, maar niet alle mensen met antistoffen tegen hun schildklier zijn hetzelfde.

Ik weet wel zeker dat er iets anders speelt NAAST de schildklier. Smorgens voel ik niet dat ik naar de WC moet

Je moet een lekke darm hebben om antistoffen tegen je schildklier te kunnen krijgen, maar daarnaast: hoe weet je zo zeker dat de schildklier niet de boosdoener is bij het niet naar de wc kunnen sochtends? Dat is juist een euvel dat voortkomt uit een trage schildklierwerking.

 
Melk gebruik ik in heel kleine hoeveelheden.

Mensen met antistoffen tegen hun schildklier, moeten alle melkprodukten mijden. Eet je ook geen kaas? Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk ik die kon laten staan en dan had ik er echt heel, heel veel last van. Maar ik legde de link niet tussen de consumptie van kaas en de klachten die ik ervan kreeg. Je moet ook eerst een maand zonder melkprodukten en dan ook echt alle melkprodukten leren leven om te weten of het je geen problemen oplevert.

 
Was het maar zo simpel.
Lievergezond, lees maar eens bij endeldarmschade - voorstellen liesje.
Ik heb het hier al zo vaak gezegd. Endeldarm-operaties geven bij IEDEREEN stoelgangklachten en diaree. LAR-syndroom.
Stoma verwijderd op een maandag in 2009. vrijdags nog geen ontlasting, toen een mierzoet drankje en ging "het" lopen. Maar diaree bleef wel maaaandenlang lopen. Remedie? Stoelgangthee. Als het er maar in 1 keer uitkwam in plaats van gedurende de gehele dag een beetje.
Daar ligt dus de oorzaak. en zenuwschade waardoor ik geen impuls heb. Krijg ik ook niet terug. Je denkt toch niet dat ik voor mijn lol iedere dag met water ontlasting kwijt moet raken?
 
Lievergezond, heb jij coeliaki? Of heeft (had) jouw ziekte een naam?
 
Liesje je zegt:

Was het maar zo simpel.

Was wat maar zo simpel?

Ik heb geen coeliaki: dat is een glutenallergie of een snelle reactie van een lichaam op gluten.
Wel glutenintolerantie: dat is een langzame reactie van mijn lichaam op gluten: ook vast te stellen in mijn bloed.
Dat kun jij ook laten vaststellen, maar moet je eerst wel gluten eten voor je die bloedtest laat uitvoeren (bijv. bij pro health).
In principe hoef je die test niet te doen, kun je gewoon consequent stoppen met gluten eten, als je van me aan wil nemen dat elk mens met verhoogde antistoffen tegen de schildklier een glutenintolerantie heeft.

Mijn ¨ziekte¨ heet de ziekte van hashimoto (en die van jou hoogstwaarschijnlijk dus ook).
 
Lees mijn laatste post nog maar eens goed.

Dat had ik al gedaan en ik ken je verhaal ook Liesje. Ik zeg toch ook niet dat jij geen last hebt van die operatie? Ik zeg alleen dat alleen al een trage schildklier genoeg reden is voor een moeilijk op gang komende stoelgang in de ochtend. Misschien leg jij me woorden in de mond? Daarom stelde ik mijn vraag aan jou.
 
Ben ik zo onduidelijk in mijn woordkeuze?
.
Als ik goed leeg ben smorgens door middel van spoelen met water zit er ook geen ontlasting in de endeldarm gedurende 24 uur. En zo heb ik ook de minste last dus is dit voor mij prima zo.
Normaal zit er ontlasting in de endeldarm en geeft een IMPULS naar de hersenen om te ontlasten. Ik heb geen Impuls.
 
Ben ik zo onduidelijk in mijn woordkeuze?

Mijn punt was niet zozeer dat je een onduidelijke schrijver bent, maar mogelijk iemand die te snel conclusies trekt.

Ik heb geen Impuls.

Zover ik het van jouw eerdere betogen begrijp, heb je die impuls niet meer standaard, maar soms dus wel.
 
Ik zie het tegenwoordig zo. Het lijkt alsof ik 2 systemen heb. Het originele systeem (zoals bij jou) doet het niet. en gaat het niet meer doen.
Het andere systeem is een heel sterke kracht ergens uit het niets die de ontlasting eruit schietb en altijd diaree-achtig. In eigen huis haalde ik de WC niet eens. Het lijkt alsof het een heel ander systeem is (was). Met enzym-supplementen werd het opeens een stuk beter, minder "aanvallen" van diaree en incontinentie daardoor. En daar was ik erg blij mee.
Als ik nu (nog maar heel af en toe) vanzelf naar de WC ga voelt het anders. Die kracht is minder hevig, vaak is ontl. een beetje ingedikt en dat wil ik ook, dat het meer indikt. Geeft mij het gevoel dat de vertering nu ook beter is
Aanvankelijk had ik dus het zg 2e systeem te pas en te onpas, durfde amper het huis uit, nu is dat meestal ,s-avonds en niet meer vaak.
Maar de oorzaak van het 2e systeem ken ik niet.
En het 1e systeem verandert niet. Ik moet smorgens ook veel mijn buik masseren en trucjes uithalen om de boel in gang te krijgen. Dat gaat allemaal wisselend goed en minder goed of helemaal niet.
 
Het lijkt alsof ik 2 systemen heb. Het originele systeem (zoals bij jou) doet het niet. en gaat het niet meer doen.

hoi Liesje, het systeem dat het niet meer doet bij jou: is dat de peristaltiek?

Dit:

Het andere systeem is een heel sterke kracht ergens uit het niets die de ontlasting eruit schietb en altijd diaree-achtig. In eigen huis haalde ik de WC niet eens


herken ik in die zin en ik weet ook dat mijn vader dat bijv. ook had (ook hashimoto-patient): dat ik moet rennen soms/vaak naar de wc: diarree is het misschien net niet, maar ook niet altijd de gestructureerde variant.
Dat heb ik alleen als ik de goede dingen voor mijn spijsvertering eet: dus geen vlees (verstopt bij mij) en te veel eiwitten / vetten bijv. Het best qua spijsvertering bij mij werkt fruit uitdrukkelijk niet gecombineerd met vet. Groentes hebben vaak harde vezels, moet ik voorzichtig mee zijn maar een beetje liefst rauw is altijd goed. Bladgroente beetje gaat ook goed, maar zeker niet te veel.
 
Ik zie hierboven dat iemand enzymen neemt. Hier heb ik wel eens over gehoord maar nooit in verdiept. Hoe werkt zoiets? Kan je zomaar bepaalde enzymen nemen? Of moet je specifieke enzymen nemen?

Meer info hierover is welkom. Altijd goed om je kennis te vergroten.
 
Zonder enzymen gaan we dood. Overal zitten enzymen in. Aanvankelijk had ik er ook nooit van gehoord maar als je het eenmaal weet kom je het woord steeds tegen.
Ik kom hier nog op terug.
 
Website bekeken maar word er niet warm van. Komt op mij over als een partij die veel geld wil verdienen, terwijl je het zelf makkelijk kan uitzoeken. Ik ga mij morgen eens even verdiepen in enzymen.
 
Dat heb je goed gezien evertyankees.
Echter, in de groene balk bovenaan zijn website kun je klikken op enzymtherapie en daar staat goede info.
Hij is de enige die mij in al die jaren goed heeft geholpen met die enzymen, niemand anders heeft me daar op gewezen en ik heb het verder op eigen houtje gedaan. Sindsdien koop ik ook verse papaya bij AH, daar zitten goede enzymen in.
Ik heb destijds zo,n bodycheck bij hem gedaan en zijn rapport was ook het beste wat ik tot dusver heb gehad. Hij had het al over ontstekingen bij mij en onlangs via een bloedonderzoek bij huisarts blijkt TPO te hoog te zijn. Hij is geen arts maar weet wel waar hij het over heeft. Ik vond hem zelfs beter.
Maar ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen.
Ik kreeg een lijst mee van supplementen die ik zou kunnen nemen maar dat was een dure aangelegenheid. Hij had me ook al verteld dat ik iedere maand voor een groot bedrag aan supplementen kwijt zou zijn. Dat was ik zowiezo niet van plan.
De enzymen heb ik wel direct toegevoegd maar niet via hem gekocht. en hielpen mij uitzonderlijk goed. Ik koop via De Roode Roos. Een paar andere dingen van de lijst heb ik bij hem gekocht o.a. om te weten bij wie ik ze zelf kon kopen.
Die supplementen verkoopt hij onder zijn eigen naam en zonder korting.
Die Esteck-body check heb ik ook wel eens ergens anders gedaan, maar iedereen zegt "niets aan de hand voor je leeftijd". Maar dat klopt dus niet. Er is heel veel aan de hand.
 
Peristaltiek is de beweging van de darmen die het voedsel voortstuwen.
Is bij mij wel eens gecontroleerd en zou goed zijn. Maar geloof ik niet om allerlei redenen. Aan mijn probleem verandert het niet veel dus laat ik het verder maar zitten.
Als ontl. in de endeldarm is aangekomen (door de peristaltiek) en vol is gaat er bij "normale" mensen een seintje (impuls) naar de hersenen om naar de WC te gaan. Voel ik dus niet. Seintje (impuls) blijft weg. zenuwschade.
Mijn zoon zegt altijd als je maar lang genoeg wacht komt het er wel uit. Maar als ik dat uitprobeer, bv 3 dagen niet spoelen, dus dan zit er veel in de darmen en ook op de plaats van de endeldarm, krijg ik geen impuls. Als ik na 3 dagen een impuls zou hebben zou ik weten dat dat "de goede impuls" zou zijn. Goed in de zin van - zo hoort het, zo moet het. Is nog nooit gebeurd.

En mensen hebben daar hun vraagtekens bij, logisch. Begrijpen ze niks van.
Is ook erg tegenstrijdig allemaal.
 
hoi Liesje, je peristaltiek werkt dus waarschijnlijk tot aan je endeldarm en daarna door zenuwschade heb je dus geen aandrang. Ik moet bij het lezen van je laatste bericht denken aan een nichtje van mij die maar 1 keer in de week ontlasting kwijt kon. Zij heeft vast ook al last van haar schildklier denk ik, bij haar zus is het al geconstateerd. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het is wat jij voelt of juist niet voelt. Als je het zover zou kunnen manouvreren dat je het tweede systeem laat overnemen van het eerste systeem om het maar zo te zeggen, dan is het enige dat je misschien met iets van een luier aan moet gaan lopen, maar dan hoef je minder te spoelen, wat je misschien ook gaat vervelen. In dat geval wil je er controle op wat maakt dat je lichaam die impuls geeft dat je lichaam het er ineens wel uit wil gooien. Tenminste zo begreep ik het. Ik zou eens proberen veel rauw fruit, rauwe bladgroente, sapjes etc. Dat is enzymrijke voeding en voeding die van zichzelf makkelijk verteert, al is het altijd oppassen met vezels van groente qua verteerbaarheid, tenminste bij mij. Hoef je het niet meer uit een potje te halen. Hoever was je gevorderd met je sapmachine? Trouwens bleekselderijsap dat bevordert ook de peristaltiek en bouwt maagzuur op. Staat in je boek als het goed is:-) Als je daarmee de dag begint dan valt het wel mee qua peristaltische werking, maar als je eerst andere dingen eet en dan selderijsap bijv. dan moet ik wel soms rennen weer. Alleen dat doe ik niet, want ik heb liever het profijt van de maagzuuropbouw van de selderijsap. En dan drink je dat in de ochtend op nuchtere maag als eerste.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.156
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan