rauwe melk

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikke
  • Startdatum Startdatum
Hallo Debsy, we waren dus naar de Van Beekstraat 144 in Landsmeer gegaan maar het was gewoon een rijtjeshuis. En er werd niet opengedaan. Is het adres mischien verkeerd of heb ik gewoon pech gehad?

Hallo iedereen, dit is een erg inspirerend forum en ik besteed de laatste tijd veel tijd aan het lezen ervan. Desondanks is er zóveel informatie hier te vinden dat ik niet gelijk up-to-date ben met zaken die misschien voor de meeste van jullie al vanzelfsprekend zijn. Zo heb ik nu een vrij urgente vraag over de rauwe melk:

Is het geschikt voor mijn Opa van 93 die in een revalidatietehuis zit (na een herseninfarct vorig jaar)en enkele medicijnen krijgt?

Hij is verder gezond en helder van geest, goed opgeknapt en vroeger dronk hij rauwe geitenmelk, dat vond -ie heerlijk.

Ik ga morgen naar de geitenboerderij in 't Amsterdamse Bos en zou het zo graag aan hem willen geven, maar ik wil geen enkel risico lopen. Z'n weerstand is nou niet héél groot.

Hoe gevaarlijk is het?

Alvast erg bedankt voor afgewogen antwoorden,

Matilda

Wat vroeger goed voor hem was, is nu nog steeds goed voor hem. Sterker nog, als hij rauwe melk was blijven drinken, had hij nooit een herseninfarct gehad! Mits je kwalitatief hoogwaardige biologische of biologisch-dynamische rauwe melk voor hem haalt, is deze volkomen veilig.

Mike

Het is tenslotte hersenvoer, net als roomboter en slagroom en vlees en vis.

Kan hij eindelijk weer lekker eten, zoals vroeger.

Lia

Matilda,

Kijk ook eens op mijn site: www.voedingisgezondheid.nl

Daar staat info van dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Lia

Ik heb gisteren voor het eerst rauwe melk gedronken. Heb eindelijk iemand kunnen vinden. Smaakte me goed en ik merk dat ik het er warmer van kreeg en meer energie had. Het was wel even afwachten gezien ik normaal slecht op zuivel reageer. Dit ging goed. Volgende week ga ik wat meer halen want ik moet het van te voren bestellen. Dan ga ik er grotendeels kefir van maken.

Mike en Lia, erg bedankt voor jullie vlotte antwoord! Ik heb direct de dag erna de geitenmelk voor hem (en mezelf) gekocht en het bij hem gebracht.

Hij bleef maar zeggen hoe heerlijk hij 't vond!!!

Ikzelf vroeg me alleen af waarom de melk er zo 'normaal' uitzag, of hij niet gehomogeniseerd zou zijn, daar ik een keer rauwe (en nog lauwwarme vers van de)koe-

ienmelk had gedronken die er niet zo homogeen uit zag in mijn herinnering. Weten jullie hier iets vanaf?

Lia, je site had ik al ontdekt, ;-) (ik was een actieve lezer "achter de schermen").

Ja, ik wilde dat ze daar goed kwalitatief biologisch vlees aten, maar het is een revalidatie-tehuis en je kan daar eigenlijk niet anders dan eten wat de pot schaft, wat waarschijnlijk bio-industrie vlees is..

Ik vroeg me ook af of hij sole zou mogen krijgen, ondanks dat hij een zout-arm dieet (zucht) moet aanhouden..

Dank, ook namens mijn Opa, hij was er zo blij mee... :)

Matilda,

Waar je het over hebt is dat men in oude tijden melk haalde bij een boer, die vaak afkomstig was van 1 koe en nog warm werd gedronken. Die melk zal er dus veel grover hebben uitgezien. Moderne rauwe melk wordt getapt uit een grote tank die gekoeld en regelmatig geroerd wordt. Dat is het verschil.

Mike

zout-arm, hoogstwaarschijnlijk vanwege het verkeerde zout dat gebruikt werd.

De sole, mits van ongeraffineerd Keltisch zeezout, zal jouw opa alleen maar gezondheid geven.

Lia

Ik heb nog een vraagje over de rauwe melk.

Ik dronk laatst sávonds nog een glas rond 21 uur, doe dat normaal nooit en kon helemaal niet slapen, dacht dat t toeval was en heb het nogmaals geprobeerd en weer hetzelfde.

enig idee hoe dit zou kunnen komen, krijg je er zoveel energie van dat je niet kan slapen?

neem aan dat jullie toch ook wel eens een glas nemen voor dat je gaat slapen.

Heb bijnieruitputting, heeft dat er wat mee te maken?

@elmo: ik neem juist een groot glas melk, kefir of yoghurt om lekkerder te slapen.

(wel nieuwsgierig wat de rest doet)

Ik drink de hele dag en avond door rauwe melk. Ik heb niet t idee dat ik,er beter of slechter door slaap. Ik drink gewoon omdat ik dorst heb of er zin in heb.

Ik drink 's avonds voor ik ga slapen ook nog rauwe melk, geen problemen mee. Ik slaap juist beter sinds ik op deze manier eet en ik hoef er 's nachts niet meer uit om te plassen, heerlijk in één keer doorslapen.

sluit ik me bij aan, kan me ook een campagne herinneren over schoolmelk om dit niet meer te geven tijdens de lesuren omdat de kinderen zo slaperig werden.

het was ook mijn veronderstelling dat ik e rlekker van kon slapen , maar het tegengestelde gebeurt, raar.

drink je het heel koud, zelf drink ik het in de avond altijd op kamer temperatuur.

ik merk ook geen verschil. Van de week gestopt met koffiedrinken. Ik nam maar een kop per dag met opgeschuimde verwarmde rauwe melk.

Nu vind ik opgeschuimde melk zo lekker, dat ik nu alleen de opgeschuimde melk neem. Is dan wel warm (hoger dan 40 graden) maar 1 x per dag lijkt me dat niet zo'n probleem :-)

@ elmo

Heel herkenbaar wat je meldt. Ik vermoed dat je met een voedselovergevoeligheid zit voor 1 bepaald melkeiwit en hierdoor jouw bloedsuikerspiegel door de melkinname 's avonds en 's nachts ontregeld wordt.

Zelf heb ik hierover een boek gelezen en in het geval van een overgevoeligheid hiervoor treden de klachten niet direct maar 6 tot 7 uur na inname op.

In dat geval kan je beter 's ochtends en aan het begin van de middag de melk nemen.

Kan ook liggen aan het ras en het voer van de koe. Dus, elmo, van welk koeienras drink jij melk en weet je wat de dieren gevoerd krijgen?

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan