Quote:
Ik vroeg me af hoe melk van enkel grasgevoede koeien een calcium fosfor verhouding zou kunnen krijgen van ongeveer 1,3 : 1 terwijl deze mineralen in ongeveer de volgende verhouding in grassen voorkomen: Calcium 0.50g/kg, Fosfor 0.20g/kg (wat dus gelijk is aan 2,5 : 1) ? Plast een koe de calcium weer uit? Want ik neem aan dat een koe voor het eigen beendergestel ook een goede calcium fosfor verhouding nodig heeft.
Hoe zit dit met koeien die vrijwel alleen maar mais eten wat veel rijker is in fosfor t.o.v. van calcium ? Mais bevat natuurlijk wel fytinezuur, weet niet echt hoe koeien hier mee om kunnen gaan?
Fytinezuur zorgt bij koeien eveneens voor binding van mineralen en dus mineraaltekorten. Daarom bestaan er ook zoveel klauwproblemen bij veel koeien.
Mike
Maar wat doet een koe die enkel graast nu met het overmatige calcium, uitscheiden door urine?
Kuilmais is toch een gefermenteerd product, zou het fytinezuur niet gedeeltelijk afgebroken worden?
Sindskort heb ik namelijk de rauwe melk opgeschroefd t.b.v. heling van de tanden. Eerst heb ik 1 week rauwe melk gedronken van koeien die vooral kuilvoer eten. Toen leek de gezondheid van mijn tanden ineens beter te worden. Nu drink ik reeds enkele weken melk van grasgevoede koeien en worden mijn tanden weer gevoeliger.
Ik ben best benieuwd naar de mineralenanalyse van deze beide melken. Met name de fosfor calcium verhouding.