(Rauwe) melk

Waterdun is niet goed. Heel vreemd dit. Je zou denken dat er dan iets mis is met de rauwe melk.

Ad, welke kefir heb je gehad, die van rauw power of van Paul blokker?

De boer dacht dat het aan mijn kefirkorrels lag.... Maar die doen het prima met supermarktmelk, dus ik denk dat dat de oorzaak niet is.

Alleen wat kan er mis zijn met de rauwe melk ? De koeien krijgen wel granen te eten ..... Er is alleen helaas nergens in de buurt een ander adres voor rauwe melk, en 3 kwartier er voor moeten rijden vind ik wat overdreven. Ik heb net nog even de kaart gechecked met alle WAPF adressen en wow wat zijn er veel adressen overal in Nederland ! Behalve dus hier in de buurt.....

Zonne, mijn kefir is niet waterdun, maar iets dikker. Ik heb geen idee hoe het komt. Ik maak al heel lang kefir (van supermarktmelk) Nadat ik bij een lezing van Mike ben geweest, heb ik de melk bij een biologische boer gehaald. (22km) Ik verwachtte met de rauwe verse melk veel lekkerder kefir te hebben! Jammer genoeg niet dus! I

@Pike,

geen idee,de kefir stond aan de bar op de eerste etage(in plastic flessen)

@Zonne,

Gedurende de koudere maanden(en het valt dit jaar wel mee)is de voedingswaarde van het gras of de hoeveelheid ervan minder dan in de zomer.Ook moeten de koeien meer eten om op temperatuur te blijven en deze energie gaat dus niet meer in de omzetting van de melk.Ook kan het zijn de het bijvoeren een invloed heeft op de melk(qualiteit,afhankelijk van wat er bijgevoerd wordt).

Dit is mij zo vertelt maar het lijkt me ook logisch.

Ja ik kan me voorstellen dat er een grens ligt tot hoever je wilt rijden om de melk te kopen.Het is dan afwegen van de voor en nadelen.Ik zou dan toch op waterkefir overstappen wanneer ik grote hoeveelheden zou drinken.Maar ja.....met 1 kopje per dag!!!

ad

Ad, denk je dat kefir van supermarktmelk + slagroom dan niet gezond is ( omdat je waterkefir aanraadt ( dat bevat toch veel suikets ?) ) ?

Niet rauwe melk mist toch wel een heleboel tov 'normale melk'.je drinkt gewoon wit water met welliswaar de bacterien van de kefir,maar toch.Sally Fallon bv liet een mooi voorbeeld zien van wat er wel en niet in de melk zit,rauw en anders.

Komt toch weer neer op keuzes maken,even afgezien van of de kefir dun is of niet.

ad

Als rauwe melk na 4 dagen bitter wordt, klopt er iets niet aan de melk. Ik zou het probleem daar zoeken en nergens anders.

Mike

Ja Mike, ik denk ook dat het aan de melk ligt. Maar wat nu ? Of kefir maken van supermarktmelk + slagroom of helemaal stoppen met de kefir ? Dat zou wel jammer zijn, want de kefir is zo lekker....

3 kwartier rijden om andere rauwe melk te halen is geen optie.

Zonne,

De keuze is natuurlijk geheel aan jou.

Ikzelf zou even geen kefir drinken, maar wachten tot de lente wanneer de koeien weer naar buiten gaan.

Ik kan me herinneren dat Zonne een paar maanden geleden al schreef dat de rauwe melk maar een paar dagen goed blijft. Het is toch ook geen biologische melk?

Ik heb vanavond een pot met bijna 10 dagen oude melk uit de koelkast gepakt en het smaakt nog alsof het vandaag uit de tap is gekomen. De melk is op dit moment iets minder vet dan in de zomer en de kefir is minder dik. Wordt kefir dikker als er meer vet in de melk zit?

De melk van Het Geertje, waar ik drie weken geleden was, is wel een stuk vetter dan van Hoeve Biesland. Ik had er alleen geen kefir van gemaakt.

Misschien is de melk van Roodbont, Zwartbont en Blaarkoppen ('t Geertje) vetter dan van Montbeliarde (Biesland) koeien. In de zomer heb ik de melk van deze twee boerderijen niet vergeleken.

Edwin, je hebt gelijk hoor. Het is EN geen biologische rauwe melk EN hij bleef al een paar maanden geleden maar een dag of 4 a 5 goed. Met meer vet erin is de kefir vaak dikker idd, maar ook dat helpt niet bij de rauwe melk die ik nu steeds heb.

Echt jammer. En ik woon dus midden in een gebied waar geen andere adressen zijn te vinden binnen een straal van 3 kwartier auto rijden.

Quote:
De melk van Het Geertje, waar ik drie weken geleden was, is wel een stuk vetter dan van Hoeve Biesland. Ik had er alleen geen kefir van gemaakt.

Misschien is de melk van Roodbont, Zwartbont en Blaarkoppen ('t Geertje) vetter dan van Montbeliarde (Biesland) koeien. In de zomer heb ik de melk van deze twee boerderijen niet vergeleken.

Wat grappig om te lezen. Ik woon precies tussen deze melkpunten in. Haal nu altijd melk bij 't Geertje maar wil graag ook eens naar Hoeve Biesland. Zodra het gelukt is ga ik ook letten op het vetpercentage.

Even een vraag over rauwe melk. Mijn gezin en ik drinken het nu dagelijks (vinden we heerlijk! En ik merk bij mezelf een toename in kracht). Maar toch heb ik afentoe nog een dubbel gevoel bij. Ik ben 1.96 meter en 100 kilo zwaar en mijn vrouw is ook niet de kleinste. Mijn jongens zijn naar verhouding erg groot. De jongste is 1,5 en heeft de lengte van een kind van bijna een jaar ouder. Ik zit dus niet te wachten op een groei stimulerend middel en ik kan het neit uit mijn hoofd krijgen dat de melk die we drinken toch echt bedoeld is om een kalf in korte tijd naar een dier van een paar honderd kilo te krijgen...

:oops:

Heeft iemand wat info voor mij over dit punt?

Ik denk, dat als je je kinderen opvoedt met rauwe melk, je kinderen krijgt van minimaal 300 kilo! Want een mens heeft dezelfde blauwdruk als een koe en een paard. Gelukkig zijn we geen geiten, want dan bleven we maar klein!

Je zit vast in de gedachten dat er middelen aan voeding wordt toegevoegd die niet goed voor je zijn. En dat klopt bij de vulling die je koopt in de supermarkt. Daar zitten groeihormonen en andere stimulerende rotzooi in. Als jij goede melk hebt, dan is het een complete en goede voeding. Maar overtuig jezelf, er is meer dan genoeg informatie over te vinden.

Quote:
Ik denk, dat als je je kinderen opvoedt met rauwe melk, je kinderen krijgt van minimaal 300 kilo! Want een mens heeft dezelfde blauwdruk als een koe en een paard. Gelukkig zijn we geen geiten, want dan bleven we maar klein!

hahaha, heerlijke reactie Alexandra. Humor en overtuigend in zn eenvoud!

@Tiki

Mike zei in een ander topic hierover ooit:

Mike wrote:
Ik denk dat het probleem is dat er voortdurend gekeken wordt naar geisoleerde stoffen in het product die vervolgens uitvergroot worden tot de zoveelste macht. Zowel rauwe melk als fermenten worden al vele duizenden jaren wereldwijd gebruikt en zijn altijd bewezen heilzaam geweest. Voor mij is dat genoeg bewijs. Bovendien biedt complete voeding naast potentieel schadelijke stoffen ook weer stoffen die een remmende werking hebben. Zeezout bevat ook gifstoffen als lood, aluminium, kwik, plutonium, uranium, etc. Maar ook zeezout is van oudsher bewezen heilzaam. Ik ben dus niet onder de indruk van dergelijke argumentatie, die niet uitgaat van de synergie die de natuur vertoont in complexe gehelen.

Mike

Zie ook voor de voordelen van rauwe melk: http://www.westonaprice.org/blogs/2...-of-raw-milk-and-other-raw-foods-glutathione/

Daarnaast betekent inname van groeihormonen niet direct dat je gaat groeien, zoals de naam zegt. Groeihormonen vervullen taken als celverjonging. Dat is handig bij het groeien van een kalf, maar betekent niet dat jouw jongens 2,50m worden.

Overigens heb ik me weleens afgevraagd waarom veel kinderen groter worden dan hun ouders. Wat is dat toch met die lange Nederlanders?

Dank voor de toelichting Moondust.

Dat vraag ik mij inderdaad ook af! Mijn vader is ongeveer 6 cm groter geworden dan zijn vader. Ik ben weer ongeveer 6 cm groter dan hij. Mijn jongens gaan straks over de 2 meter heen.

Ik heb een kleine vader, een kleine moeder en ik ben zelf weer kleiner dan dat hun zijn. Mijn zus is ook kleiner dan mijn moeder en alleen mijn broer is groter dan iedereen in het gezin.

Mijn oma krimpt, want zij was altijd groter dan dat ik was, maar de afgelopen jaren is ze kleiner en kleiner geworden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan