(Rauwe) melk

Toen ik begon met WAPF dronk ik soms wel 3 liter rauwe melk op een dag.

Na enige tijd verminderde dit jaar 1 liter of minder per dag.

Sinds 2 a 3 weken drink ik weer veel meer rauwe melk/kefir.

Vorige week had ik 14 liter gekocht, maar dat was al na 6 dagen op. Afgelopen weekend heb ik 16 liter gekocht. Dat is hopelijk wel genoeg voor deze week.

Melkleut :lol:

2 weken geleden heb ik een potje rauwe melk in de koelkast gezet. Ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft zonder te bederven. De melk is onderin aan het schiften. Daar ligt nu wei. Daar boven wordt de melk dik. Het ruikt nog niet echt zuur.

Tanja,

De melk test buiten de koelkast heb ik een keer gedaan. Na 10 dagen was het goed dik en rook het naar kaas. Dit is inderdaad een ander experiment: hoe lang is de melk in de koelkast te bewaren zonder bederven.

In het topic over Paul Blokker las ik dit:
Quote:
Om zijn punt te illustreren liet Paul tijdens lezingen trots rauwe melk zien van zijn koeien, die ruim een half jaar oud was en nog steeds geen spoor van anaerobe verrotting vertoonde.

Ik ben benieuwd hoe lang mijn rauwe melk het volhoudt zonder rotten.

Tijdje terug een maand een kan met melk in mijn koelkast bewaard. De melk was zuur en dun met een laag room erop als een vel. Geen klonten zoals je bij supermarktmelk krijgt. Ik zou 'm niet meer gedronken hebben, maar er zat geen schimmel ofzo op dus misschien had het gewoon gekund.

Bij ons wordt die ook wel eens een beetje zuur. Zelf drinken we hem dan niet meer vanwege de associatie maar ons onbevooroordeelde dochtertje van 2 vindt het wel lekker. Ook als we onderweg zijn en de beker elk bijvoorbeeld een dag buiten de koelkast is.

Kan bij goeie kwaliteit nooit kwaad, denk maar aan kaas, de schimmel daarop kan je ook eten of het nou met opzet is of niet.

Voedingscentrum:

Hart- en vaatziekten

Veel verzadigd vet in de voeding verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Een deel van het vet in zuivel is transvet. Dit vet geeft nog meer risico op hart- en vaatziekten. Bij het eten van magere zuivelproducten krijg je niet teveel verzadigd vet of transvet binnen.

Begrijpen jullie dit nog? '' Kijk uit voor de transvetten, maar eet wel dagelijks halvarine op je brood.'' Of andere tranzige goedjes, whatever.

En hoe komen ze erbij dat er uberhaupt transvet inzit? zou dat niet gewoon door de verhitting komen? Ik suggereer maar wat hoor

Ongeveer 2% van het botervet in rauwe melk bevat inderdaad transvetten. Dit zijn echter NATUURLIJKE transvetten en geen transvetten die op kunstamtige wijze in een laboratorium tot stand zijn gekomen. Zolang hier geen onderscheid tussen wordt gemaakt, is discussieren hierover nutteloos.

Mike

Ik heb nog een vraagje over rauwe melk, of eigenlijk over NIET rauwe melk. Dit topic heeft 593 berichten dus misschien staat het al ergens. Sorry for that.

Ik krijg van rauwe melk diaree (en ik ben incontinent) maar ik gebruik TOCH in kleine hoeveelheden geitenmelk en dat gaat goed.

Meestal TOCH melk gewoon uit de winkel. Af en toe ook rauwe melk van de geitenboerderij, maar dat wordt ook in kleine hoeveelheden genuttigd. Dat betekent in de praktijk een paar slokjes in een bekertje in de ochtend om een pilletje mee door te slikken en in de loop van de dag af en toe wat slokjes om andere pilletjes mee door te slikken. Pilletjes met water doorslikken lukt me meestal niet. Ik maak grote pillen al klein maar zelfs dan heb ik problemen.

Wat betreft de melk denk ik dan BETER MELK UIT DE WINKEL DAN HELEMAAL GEEN MELK.

Of kan ik melk uit de winkel beter laten staan en voegt het niets toe qua gezondheid?

Bij jou zijn er hele stukken darm weggehaald, plus je bent bestraald geweest, dus jij bent een apart geval. Ik zou niet weten wat ik jou zou moeten adviseren, want dit is maatwerk.

Mike

Quote:
Wat betreft de melk denk ik dan BETER MELK UIT DE WINKEL DAN HELEMAAL GEEN MELK.

Of kan ik melk uit de winkel beter laten staan en voegt het niets toe qua gezondheid?

Van melk uit de winkel zou ik kefir maken. De kefir maakt van gepasteuriseerde melk weer een levend product dat enzymen bevat.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan