(Rauwe) melk

Hoe kom je erbij dat dat 100j geleden nodig was ??

Het is wss pas actief geworden van het moment dat de industrie en de regeringen zich er mee zijn gaan moeien om het de gewone mens :

wat lastiger te maken

en

te desinformeren

Volgens Wikipedia werd het pasteuriseren van melk voor het eerst gedaan in 1886. Dat is 128 jaar geleden. Het zou best kunnen dat het op grote schaal pasteuriseren van melk om en nabij 100 jaar geleden gemeengoed werd. Dat het ingegeven is door industriële productie en verwerking van melk spreekt Alexandra volgens mij niet tegen.

In de winter zet je de flessen, net als in de zomer (vroeger he!) lekker buiten. En dan heb je in de winter koude melk en in de zomer warme melk. Ik zet nu ook regelmatig flessen buiten. Soep staat ook buiten. Lekker koud!

Lol, ik reageerde op Pops, die kwam met de stelling dat het nodig was door gebrek aan koelsystemen.

De rauwe melk die ik koop blijft gewoon goed in een koelcel(ongeveer 4 gr).Hij ruikt dan lichtjes zuur en daarom(?)drinkt mijn vrouw en zoon deze niet meer wanneer de melk ouder dan 1 week is. Ik gebruik deze gewoon voor de kefir.

ad

Bij mij wordt de melk niet zo oud. Dan is tie allang op! Ik heb maar een kleine koelkast en dan is een koele buitentemperatuur makkelijk als extra koelkast.

Ik rij twee keer per week om melk. Ik heb niet genoeg flessen voor vaker en niet genoeg koelruimte.

Tja,ik drink enkel de kefir ,een grote kop per dag(jaja ik weet het).Verder drinken mijn vrouw en zoon misschien samen 3/4 liter melk per dag(max). Naar de boer rij ik 1 x per week.Afhankelijk van de voorraad en verbruik blijf er wel eens iets over en deze melk gebruik ik verder voor de kefir.

Koeling is geen probleem omdat ik de flessen in de koeling van de slagerij(van ouders) zet.

ad

Hahahahaha, jij hebt gewoon een koeling zo groot als een huis! Dan zou ik ook meer flessen hebben. Ik heb zoveel als er in mijn koelkast passen :D

Maare, wat weet jij? Ik weet niet wat jij weet en snap zeker niet wat je ermee bedoelt.

Ja Pops,in ieder geval niet genoeg naar wapf standaard,vandaar.

Ik heb nu eenmaal een voorkeur voor vast voedsel en kom er goed mee weg(vertering).

Mijzelf kennende zou ik met gemak 1 liter melk achter elkaar weg drinken,maar ik zie er geen meerwaarde in,ook niet verdeeld over de dag trouwens.

ad

Ik ken de meerwaarde van Kefir en toch lukt het me niet om het weg te krijgen :D

Zelf ben ik erg blij met de melk, omdat ik verder geen vocht tot me neem. Maar kan me ook niet zetten tot een melkkuur. Ik ben overtuigd van de voordelen, maar heb zeer zeker ook behoefte aan vast voedsel. Had me weer voorgenomen, na de reiniging ga ik over op een melkkuur. De eerste eieren zitten er al in en het vlees ligt er al uit!

En de melk zijn de enige koolhydraten die ik tot me neem, ook niet geheel onbelangrijk ;)

Vraagje: rauwe melk kook je natuurlijk niet, zonde! Maar ik kom nogal eens recepten tegen waar melk in verwerkt is, gebruiken jullie daarvoor gewoon je (kostbare) rauwe melk? Of maar liever vervangen door water omdat de eiwitten in gekookte melk kapot en dus misschien zelfs schadelijk voor je zijn?

Ik gebruik eigenlijk alleen in pannenkoeken melk, en heb alleen rauwe melk in huis. Dat scheutje melk overleven ze wel hoop ik.

Een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over melk.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2010/afleveringen/30-09-2010

"Verse halfvolle melk" van Lidl lijkt na twee weken buiten de koelkast te hebben gestaan nog goed te zijn.

Er komt ook een boer aan het woord die vertelt dat rauwe melk in een emmertje buiten de koeling binnen een dag zuur is. Hij zegt ook dat rauwe melk in de koelkast binnen 2 tot 3 dagen zuur is. Nou, dat is dan een slechte kwaliteit melk. Ik kan mijn verse rauwe melk zonder problemen 1,5 dag buiten de koelkast houden en zeker 11 dagen in de koelkast zonder dat het zuur wordt. Bij de melktest die ik een paar maanden geleden heb gedaan was de melk na 10 dagen dik en zuur, maar niet bedorven.

Een van de melkpakken die was gebruikt in de test van deze uitzending had schimmel aan de binnenkant van het pak. Komt dat door de pasteurisatie?

zo jammer dit! had ik een heerlijk biologisch dynamisch rauwe melkadres in Oostkapelle bij Loverendale, verkoopt hij het niet meer aan klanten! Grrr, nu maar hopen dat ik een ander adresje ga vinden!

Waarom niet Moos, heeft hij alles voor de kaas nodig? Ik had dat adresje deze zomer ontdekt en hoopte er wellicht deze zomer ook weer terecht te kunnen.

ja, ik heb begrepen dat er het een en ander aan het veranderen is, reorganisatie zeg maar, dus de kaasmaker mag hier verder niet over beslissen, ik heb aangegeven dat ik over een tijdje weer contact opneem, laten we hopen dat het tijdelijk is! Ik heb laten weten dat ze heerlijke melk hebben en dat ik erg teleurgesteld was, wie weet helpt dat :D

Door een "reorganisatie" was mijn boer opeens al zijn melkkoeien kwijt. En heeft nu vleeskoeien staan.

Er schijnt een melktap te staan in Gapinge Moos. Misschien kan je daar eens gaan kijken.

In Gapingen stond ik vorig jaar op de camping en die komen niet echt door de keuring bij mij, ze voeren brokken bij met ggm soja. De melktest heeft ie wel doorstaan, maar dat was wel in de zomer toen ze buiten stonden.

ja, ik ben laatst idd in Gapinge geweest, maar zei ze doodleuk, ze krijgen wel antibiotica!! tja, en wie wil dat nou :cry:

@moos, lees net je bericht over Gapinge:ken je Ter Nisse, in Nisse Zuid-Beveland? google hun website. rauwe melk en rauw melkse kazen verkopen ze daar. het is niet helemaal biologisch in winter (dan krijgen de koeien op stal naast kuilgras ook mais en eiwitbrokken-watdatookmogezijn- maar in zomer eten ze alleen uit de wei.) hoe het zit met anti-biotica weet ik niet.

1 dag van te voren de melk bestellen, je krijgt het mee in statie-geld flessen van 1 liter:1,45 (incl 0,45 ct statiegeld)...wie weet iets voor jou?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan