(Rauwe) melk

Ik kan het verder niet vinden maar is het niet zo dat ze de rauwe melk hebben gebruikt als "bad melk" ?

Want dat zou veel verklaren natuurlijk...
Quote:
Het ging om Mountain View Organic Bath Milk, badmelk. De verplichte labels, 'for cosmetic use only' en 'not for human consumption' konden echter niet voorkomen dat de peuter met het badwater wat van de met E.coli besmette melk moet hebben binnengekregen

Biologische melk kan eigenlijk net zo goed van koeien zijn die granen, mais en soja hebben gegeten. Dus dat zegt ook weer niet zo veel. Daar had ik even niet aan gedacht.

Melk koel ik niet onderweg van de boerderij naar huis. Soms staat het een uur ongekoeld in de auto. Dat lijkt me geen probleem. Ik neem bijna altijd een fles kefir of melk mee naar mijn werk. Dat staat dan een paar uur buiten de koelkast. Ook in de zomer. Soms wel zeven uur. Dat drink ik dan gewoon nog op. Ik heb ook wel eens rauwe melk gedronken dat al twee dagen buiten de koelkast stond. Er gebeurde niks.

Een paar weken geleden heb ik een beetje room gegeten van een fles melk die op dat moment al 7 maanden in de koelkast stond. Het smaakte zuur, maar best lekker. En ik ben er nog steeds, zonder e.coli.

Er zitten overal risico's aan. Het hele leven is een risico.

Ken je het verhaal nog van EHEC op komkommers?

http://www.nu.nl/binnenland/2526020/ehec-bacterie-nederlandse-komkommer.html

Adviseert het Voedingscentrum sindsdien om geen komkommers meer te eten, omdat er een keer iemand ziek van is geworden?

Is het niet zo dat er altijd wel ergens een bacterie kan zitten waar je ziek van kan worden? Het ligt er volgens mij aan hoe goed je weerstand is hoe je erop reageert.

Je ziet steeds meer dat we gewaarschuwd worden tegen bacteriën, maar dat is omgekeerd denken. Het is de weerstand die verbeterd moet worden, dan is het des te moeilijker voor de bacterie om ons ziek te maken.

Dat badmelk verhaal zal wel zijn omdat de wetgeving niet toelaat dat er rauwe melk wordt verkocht, maar die wordt omzeilt door het als badmelk te verkopen, zo doen ze dat in Canada ook heb ik me door Mike laten vertellen.

Verder vind ik dat Heksje een goed punt heeft en je beter kunt zorgen dat je niet gelijk doodziek wordt van een bacterie.

Coca cola gaat in de melkbusiness!
Quote:
Frisdrankengigant Coca-Cola gaat vanaf volgende maand melk verkopen. Geen gewone melk, maar 'met minder suiker, meer eiwitten en lactosevrij', schrijft De Levensmiddelenkrant, en vooral: twee keer zo duur.

Fairlife: duurzaam, diervriendelijk, familiebedrijven. De melk krijgt de naam Fairlife. Volgens Sandy Douglas, senior vice-president, gaat de melk er voor zorgen dat het 'geld regent' - nadat enige tijd geïnvesteerd is in het bouwen van het merk. Douglas stelt dat de melk beter smaakt dan gewone melk en een hogere voedingswaarde heeft. Fairlife wordt gemaakt door 92 familiebedrijven - verenigd in de zuivelcooperatie Select Milk Producers - die duurzaam en diervriendelijk werken met 'hoogwaardige processen' en een 'eigen melkfilteringsproces'. Dat is andere koek dan de megamelkveehouderijen met soms wel meer dan 30.000 koeien die voor de bulk van Amerika's melk zorgen.

De marktintroductie van Fairlife gaat gepaard met 'ademloze' promotiematerialen die claimen dat de nieuwe melk 'melk zal brengen waar het nog nooit geweest is', schrijft The Independent. Maar het gaat dan ook om de 'premiumisering' van melk, stelt Coca-Cola.

http://www.foodlog.nl/short-news/detail/coca-cola-gaat-melk-maken/

Ik begin steeds meer en meer negatief te denken over wintermelk (dieren op stal), ookal is het bedrijf biologich-dynamisch en krijgen de dieren alleen kuilgras, ze hebben immers weinig tot geen daglicht o.a. en nog een paar onnatuurlijke details etc. Is het evengoed nog het melk drinken daarvan waard of kan je het beter beperken en wachten tot het voorjaar is en ze buiten grazen?

Deze boer trekt een vergelijking met moderne mensen die airco en CV hebben. Geen waarheid als een koe, want deze dieren krijgen een dikkere, wollige vacht in reactie op de dalende temperatuur. Een koe buiten houden is dus niet hetzelfde als dat een mens zonder jas buiten gaat staan. Sterker nog, de veehouder is degene die de 'jas' van de koe uittrekt door de dieren te scheren!

Zie je ook hoe het milieu erbij gehaald wordt om grootschalige, intensieve veehouderij te rechtvaardigen? Als koeien urineren verbrandt het gras en we moeten de mineralenuitstoot van het vee beperken. WTF? De bodem hoort te bestaan uit mineralen en de dieren geven datgene wat ze onttrekken aan de bodem dubbel en dwars terug via hun urine en ontlasting. Dit is de criminele Agenda 21 van de VN aan het werk, die kleinschalige, natuurlijke veehouderij om zeep wil helpen!

Mike

Quote:
YT

Lid

Ik begin steeds meer en meer negatief te denken over wintermelk (dieren op stal), ookal is het bedrijf biologich-dynamisch en krijgen de dieren alleen kuilgras, ze hebben immers weinig tot geen daglicht o.a. en nog een paar onnatuurlijke details etc. Is het evengoed nog het melk drinken daarvan waard of kan je het beter beperken en wachten tot het voorjaar is en ze buiten grazen?

Ik geloof wel dat de kwaliteit wat minder is, dus minder vet, mineralen, vitamine, maar nog steeds super gezond. En sowieso ben ik van mening dat een boer die zo goed bezig is, mijn support als betalend klant het hele jaar door verdiend.

Mee een Simon! Merk wel dat ik vanzelf minder melk drink in de winter, meer stevige kost zoals spek en stoofpotten en meer kaas, die is weer van de zomermelk gemaakt. Drink ook weinig water dus in de zomer automatisch meer melk.

Denk dat men vroeger nauwlijks melk dronk in de winter. Koeien werden vaak drooggezet in de winter wanneer men de in de zomer gemaakte boter en kaas nog had. Dat is bij regionaal leven de meest efficiente en meest gezonde manier.

Bij zelfverzuivelende geiten en schapenboeren zie je dit nog wel veel, droogstand in de winter.

Weet iemand wat gereconstrueerde afgeroomde melk is?

Het is een ingrediënt van een noten brie van Albert Heijn.

Ik ga het niet eten hoor, maar vroeg het me af. :-)

Dat is de supermarkt waar olijfolie in plastic flessen wordt verkocht, omdat dat beter voor het milieu is dan glas.

Klinkt mij als melk die is afgeroomd, daarna wellicht tot poeder is gemaakt en vervolgens 'gereconstrueerd' met water.

Heel intrigerend in ieder geval :mrgreen:

Ik heb weer eens naar de niet biologische gepasteuriseerde volle melk van AH gekeken, met als THT datum 21-10-2014. De melk ruikt al een paar weken niet zo lekker meer. In de eerste weken werd het dik, met bovenop een hardere opgedroogde laag. Nu is alles weer vloeibaar.

De rauwe biodynamische melk ruikt fris-zuur en ziet er romig uit. Onderop is het dikker en lijkt het op Griekse yoghurt. Het ruikt een beetje naar zure kefir.

Het staat beide buiten de koelkast.

Ik krijg juist het idee bij gereconstrueerd dat het eerst nog meer uit elkaar is gehaald dan poedermelk (dat staat er vaak ook op en bij sap noemen ze het uit concentraat). Het klinkt mij als of ze de eiwitten, lactose en alle andere dingen eerst uit elkaar hebben gehaald en later weer in elkaar hebben gestopt. Misschien hebben ze de verschillende eiwitten of iets anders ook nog van elkaar gescheiden (en later weer gemengd) of zelfs gesplitst (en later weer aan elkaar geplakt).

Klinkt in elk geval als een knutselwerkje.

Zijn er petities om de verkoop van alle rauwe zuivel in de supermarkten te legaliseren?

De EU ziet de verkoop van rauwmelkse producten in Frankrijk bijv. door de vingers, omdat het 'traditie' is.

In grote Franse supermarktketens heb ik vorig jaar rauwe schapenkwark, rauwe koeienkwark, rauwe boter, rauwe crème fraîche etc. gezien. Ik vind dat dit in Nederland ook gewoon gelegaliseerd moet worden. Zijn hier petities voor?

Ik vind het zonde dat bio grasboter, slagroom en crème fraîche gepasteuriseerd zijn en koop het daarom bijna nooit in biologische winkels. Leuk dat het verzadigd vet vrijwel ongedeerd blijft maar sommige vet oplosbare vitaminen gaan eraan, en het eventuele lactose en caseïne in enkele van deze producten zijn onverteerbaar geworden. En de onverzadigde vetten zijn heerlijk geoxideerd. Bedenk daarbij dat in de zuivelindustrie vaak op 'hogere temperatuur' (zoals ze dat zelf zo mooi zeggen) gepasteuriseerd wordt.

Heb laatst bio roomboter van de Lidl (geproduceerd in Duitsland) en Bio+ roomboter (geproduceerd in Nederland) aan een smaaktest onderworpen. Vind deze beide niet te pruimen, het is net een blok margarine dat je naar binnen werkt. De smaak en geur zijn ranzig. Deze twee smaakten en roken overigens identiek.

Gaat je in Nederland niet lukken. De Fransen en Italianen hebben tot nu toe weten te voorkomen dat de EU niet verplicht heeft gesteld dat alle zuivelproducten in heel Europa gepasteuriseerd moeten worden vanwege enkele van hun nationale trotsen: rauwmelkse Parmezaan, rauwmelkse brie, etc.

Wij kennen dit soort nationalisme niet in Nederland. Ik erger me al jaren aan ons totale gebrek aan historisch besef. Nederlanders hebben een obsessie met vernieuwing. Als 1 gemeente besluit om een rotonde aan te leggen, dan volgt spoedig de rest van Nederland. Na verloop van tijd bleek dit toch niet zo'n goed idee en dan wordt-ie weer weggehaald en hup, iedereen volgt. Ineens besluit iemand dat er van die betonnen barrieres op moeten om het de automobilist moeilijk te maken om te veranderen van rijrichting op de rotonde (waardoor je soms kilometers om moet rijden als je op de verkeerde baan zit). Hier in Nijmegen is het oude postkantoor, een prachtig historisch gebouw, een Albert Heijn geworden. Als een oud gebouw niet op de monumentenlijst staat, slopen we het probleemloos. Moet ik nog even doorgaan?

We doen er alles aan om maar hip en trendy te zijn en we kijken altijd vooruit en nooit achteruit. Verwacht dus geen enkel initiatief vanuit Nederland om rauwmelkse producten in de winkel verkrijgbaar te maken. Woon je toevallig in de buurt van Utrecht? In Kamerik heb je de Beekhoeve. Zij verkopen rauwmelkse room en rauwmelkse boter. Zij staan ook met een stand op ons Weston Price Congres op 31 januari (zie banner bovenaan). Heb je je daarvoor trouwens al opgegeven?

Mike

Wat betreft oude mensen en andere mensen die niet mobiel zijn ben ik wel absoluut voorstander voor het verkopen van rauwe melk in de supermarktlokale winkels. De gezondheidsvoordelen wil ik deze mensen zeker niet onthouden.

Maar voor mezelf, biologisch dynamisch melk van grasgevoerde koeien, daar fiets ik graag een stukje voor om. Een bedrijf wat cola en becel en weet ik wat voor troep allemaal verkoopt, daar wil ik mijn geld en vertrouwen niet meer in steken als consument. Ze zijn het niet waard.

En mochten ze het nou vrij geven, welke rauwe melk zouden ze dan aanbieden, soja en mais gevoerde rauwe melk? Ik zie rauwe melk niet snel in de supermarkt verschijnen en mocht dit wel ooit lukken, dan zie ik het niet 1,2,3 gebeuren dat dit allemaal de goeie rauwe melk gaat zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.559
Leden
8.669
Nieuwste lid
Joopdepiep
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan