(Rauwe) melk

@Simon-G De kwaliteit zal niet overal even goed zijn, dat is onvermijdelijk. Maar met meer mensen als jij zal de kwaliteit in ieder geval goed in het oog worden gehouden op de bedrijven waar het wél gemaakt wordt. Wij worden in ieder geval goed op de vingers gekeken door klanten, en daarom controleren we de kwaliteit zelf ook vaker dan wettelijk verplicht.

Ik zou geen rauwe melk uit de supermarkt kopen, omdat ik dan niet weet wat de dieren te eten hebben gekregen en ook al is het dan biologische dan nog zal het dan aan de minimale eisen voor biologisch voldoen en niet meer. Omdat de supermarkt en veel consumenten wel het minste wil betalen en helemaal niet verder kijken (het is toch biologisch?). Ik heb wel eens aan zo'n iemand die om milieu reden geen vlees eet, uitgelegd dat er meer dan genoeg plaatsten zijn waar de dieren geen soja en krachtvoer of wat dan ook te eten krijgen alleen kan je dat inderdaad niet in de supermarkt kopen. Ze had er zelf ook nog nooit aan gedacht om zelf op zoek te gaan en dacht gewoon dat boeren dat niet willen. En zij ook echt ja als dat zo is zou ik ook wel vlees eten. Ik heb haar namen van internet adressen gegeven maar ik heb haar nooit meer gezien en dus ook niet kunnen vragen wat ze er mee heeft gedaan. Ook al denken ze enigszins na dan nog kijken veel mensen niet verder dan de supermarkt/natuurvoedingswinkel en snappen ze ook niet dat er verschillende gradaties zijn in biologisch.

Veel mensen zullen dus lezen dat rauwe melk goed is, zien het in de supermarkt, kopen het en omdat het dan bagger kwaliteit is worden er een paar mensen ziek van. Met als gevolg dat de politiek er achter aan gaat en wordt het helemaal verboden. Rauwe melk moet je alleen drinken als je echt weet dat goed is en daar zelf onderzoek naar hebt gedaan. En mocht ik een ouder iemand hier in de buurt kennen die zelf niet meer melk kan gaan halen, dan wil ik daar ik wel melk voor meenemen of ik neem hem/haar mee naar die boer (moet ik wel een auto hebben). Ik hoop zelf (en ga daar ook wel van uit) dat als ik oud en krakkemikkig ben (hoop ik niet te worden, ben ik ook niet van plan) dat ik er dan toch op de een of andere manier aan kan komen het zal dan in ieder geval meer bekend zijn.

Maar een eventuele petitie zal ik dus ook niet ondertekenen.

Hey Koen,

De boeren die zelfstandig de keuze maken om rauwe melk van grasgevoerde koeien te verkopen staan bij mij sowieso op een voetstuk. Ze kiezen niet de makkelijkste weg, maar wel de gezondste en nemen daarmee verantwoordelijkheid door het goeie voorbeeld te geven.

Supermarkten verkiezen inkomsten boven gezondheid. Het is niet alleen het ongezonde assortiment maar ook deze mentaliteit waardoor wat mij betreft rauwe melk niet door hun verkocht hoeft te worden.

Tuurlijk is het een schande dat een heilzaam product als gevaarlijk wordt neergezet en verkoop restricties kent.

Maar je zou dan toch minimaal met een grasgevoerd keurmerk moeten werken, want zou jij in willen staan voor de kwaliteit van de rauwe melk van alle andere veehouders?

Boeren die zelf verantwoordelijkheid nemen, verkopen aan klanten die zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gezondheid. Op persoonlijk vlak is dit voldoende.

Op het gebied van algemene volksgezondheid, schieten we als samenleving schromelijk te kort en moet ik eerlijk bekennen dat ik hier nog geen passende haalbare oplossing voor zie.

Quote:
Vervoer in de auto van boer naar huis moet je dan eigenlijk gekoeld doen, wie van jullie wist dat en doet dat?

Ik wist het niet, maar wij doen het wel in een koelbox met koelelementen. Er moet heel wat gebeuren wil het onderweg boven de 5° C uitkomen.

Doe ik niet, ik leef nog, 't is een wonder ;) . In de zomer doe ik wel eens wat koelelementen tussen de flessen als het tropisch warm is. Soms krijg ik warme melk mee, die bederft wel iets sneller, omdat die niet snel wordt teruggekoeld, vooral in de zomer.

Doe ik ook nooit en ik leef ook nog. Voor mij is dit een test van de levenskracht van de melk. Als deze om het minste geringste al over de kop gaat, deugt de melk niet.

Mike

Ik moet wel zeggen, dat de rauwe melk echt langer goed blijft dan gedacht. Zelfs na bijna een week is het prima te drinken. Wel immer gekoeld, dat dan wel.

Vandaag voor de allereerste keer rauwe melk gedronken. Tjonge.

Het grappige is dat ik het bijna een teleurstelling vond. Het smaakte naar melk.

Wij hadden thuis altijd volle melk uit een pak.

Het is lang geleden dat ik die melk op heb, maar ik vond het niet heel anders smaken. :o

Ook heb ik last van die vervelende slijmprop die onherroepelijk volgt na het drinken van melk.

En m'n darmen borrelen als een gek.

Allemaal geen reden om te stoppen, overigens.

Probeer de komende tijd elke week een paar liter te halen en kijken hoe het me bevalt.

@Simon-G Dat keurmerk kan goed naar Duits voorbeeld. Rauwe melk kan daar onder strenge kwaliteitseisen verkocht worden, die heet daar Vorzugsmilch. Het is een keurmerk voor heel schone melk. Weidegang is niet inbegrepen in de eisen, maar in de praktijk is alleen de melk van koeien die buiten lopen gezond en daarmee schoon genoeg om aan de eisen te kunnen voldoen. Koeien die veel granen en soja eten zijn dezelfde koeien die niet buiten komen en dus in een vieze stal blijven lopen. Dit is onhygiënisch, gaat ten koste van de gezondheid en veiligheid van de melk en deze melk zou niet zonder verhitting gedronken moeten worden. (Er van uit gaande dat je het überhaupt wil drinken.)

Hey Koen,

Dat Vorzugsmilch keurmerk is zeker interessant. Ben wel benieuwd hoe dat tot stand is gekomen en/of dit voordat de verkoop van rauwe melk is vrijgegeven of daarna pas is gebeurd? Weet jij hier meer van?

Ik lees mee omdat we ons afvragen of we ons assortiment kunnen uitbreiden met kaas van rauwe melk van 100% grasgevoerde koeien. (Voor de mensen die ons niet kennen, we verkopen 100% grasgevoerd vlees, verzending in Nederland en België).

Rauwe melk vinden we natuurlijk ook interessant, maar qua houdbaarheid en regelgeving is dit lastiger. Dus vraag aan jullie; is er interesse voor deze kaas? We hebben een boer ontmoet die 6 (!) koeien melkt en ze geen krachtvoer voert. De koeien grazen gras en klaver. Hij maakt heerlijke kazen van de rauwe melk.

Je kunt via de Nieuwsbrief van Schotse Hooglanders een enquete invullen of je interesse hebt in zuivelprodukten van rauwe melk: boter,kaas,Ghee,joghurt en de melk zelf natuurlijk!

Ik heb alle kruisjes aangevinkt,zou super zijn zo'n adres in de buurt!

Zou super zijn als ze met rauwe producten beginnen :) Had de enquête al ingevuld.

Ben vooral geïnteresseerd in rauwe boter aangezien we dat niet bij de boer hier in de buurt kunnen krijgen.

Dus ja er is interesse.

Heb ook de enquete ingevuld. Grasgevoerde boter en kaas zou super zijn! Vlees hebben we al tijden niet meer bij ze gekocht omdat we ons inmiddels zelf kunnen voorzien in schaap, varken en Schotse hooglandervlees.

Leuk, bedankt voor de enthousiaste reacties!

Inmiddels ook een inspirerend gesprek gehad met De Haan van Ecoboerderij de Haan uit Ingen.

En gisteren was De kleine oorlog van boer Kok weer op tv (gemist: http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/59678/Holland_Doc.html). Boer Kok wist het 20 jaar geleden al! Grasgevoerde koeien leveren gezondere melk, meer omega 3 verzuren en minder ammoniak in de mest.

Kortom, soms wordt de boodschap opeens heel helder. We willen graag iets doen met rauwe melk en rauwe melkproducten van grasgevoerde koeien. Nu nog uitzoeken wat er mogelijk is.

Als u onze nieuwsbrief nog wilt lezen of ook de enquete in wilt vullen, u vindt de nieuwsbrief hier: http://us4.campaign-archive1.com/?u=02981eb08da2df1f7bd10b4dd&id=27dac2c490

Zojuist de enquete ingevuld.

Kefir lijkt mij ook een nuttige aanvulling en heb ik er dan ook los bijgezet.

Ik hoop binnenkort eens langs te kunnen komen. Heb al een aantal keren besteld, maar mijn moeder heeft het afgehaald (heeft hier zelf ook veel interesse in en wel een auto).

Leuk om te lezen dat jullie zo bezig zijn!

Zijn eieren (a la De Haan, dus met een betere omega 3/6 verhouding) ook een optie? Was het in de enquête helemaal vergeten.

Pardogma, we nemen het mee(de eieren), zou een mooie aanvulling zijn. De verzending daarvan klinkt wat spannend, maar wie weet. En bedankt voor het invullen. Altijd welkom hier, maar verzenden doen we ook hé, mocht dat makkelijker zijn. Voor grotere bestellingen (150 euro of meer) is de verzending gratis.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan