Recepten

van kerriekruiden en paprikapoeder heb ik ook gelezen dat het smaakversterkers zijn net als vetsin, tja lastig misschien voor overgevoeligen. Zelf gebruik ik regelmatig kerriekruiden (zonder nachtschades)

Favoriet Thais vissoepje (4 pers)

1 grote rode ui

3 tenen knoflook

1 stengel citroengras

flink stuk gember (of meer, naar smaak)

2 stukken verse kurkuma of een flinke theelepel gedroogd

Dit fijnhakken en even fruiten in 2 eetlepels kokosolie.

1 liter visbouillon

250 ml kokosmelk

groenten naar keuze

100 gr shiitake paddestoelen

handje zeekraal

200 gr garnalen

limoen/citroen

gemengde kiemen

koriander

Kz zout

zwarte peper

Dan de visbouillon en kokosmelk erbij, even laten koken,

op smaak brengen met Kzzout.

Voeg hier dun gesneden shiitake, zeekraal, garnalen en dan de fijngesneden groenten aan toe (bv bosui, bleekselderij, wortel, peultjes, courgette, broccoli afhankelijk van wat je lekker vindt en/of in huis hebt). Even een minuutje goed heet laten worden, afmaken met peper, het sap van een limoen/citroen en een flinke hand gehakte koriander en in het soepbord of de kom decoreren met de gemengde kiemen en meer koriander.

Je kunt met deze soep goed variëren. Een runderbouillon en beefreepjes ipv vis en garnalen, er kan nog mihoen bij. Als je niet van koriander houdt kun je peterselie nemen.

geluk in een soepkom!

Gekopieerd uit een ander topic, een lever-omelet (van Gerard):
Quote:
Sinds enkele weken eet ik runderlever, het lijkt er op af dit bij mij goed werkt om de bloedarmoede te genezen (dat hangt natuurlijk samen met het geheel, maar ik kan dit goed aan de kleur van mijn nagels zien).

Eest bakte ik de lever in de koekepan, dat gaat prima, maar er komt wel een laag op de bodem van de pan, waarschijnlijk het bloed uit de lever dat neerslaat. Nu kook ik de lever en doe dan de stukjes in een omelet, dit levert een erg lekker resultaat op.

Lever koken in water, 3 eieren klutsen met een halve eetlepel water (dit geeft rijskracht aan de omelet) verder peper, zout en kurkuma.

Ei-mengsel in de koekepan, gekookte leverstukjes erin verdelen, 2 minuten op half vuur laten bakken, dan onder de grill met de koekepan en je ziet het mooi omhoog komen. Tikje bruin laten worden en smullen maar.

Als extra smaak kan je de lever met kruidnagel koken.

Lia

Gisteren weer goede zaken gedaan tijdens mijn wekelijks rondje gezondheidsinkopen: Bij mijn bioboer biest meegebracht en via een jager uit de buurt een wilde eend gekocht voor 5 euro. Dat wordt smullen vanavond!

Indiase bloemkool

1 kleine bloemkool

2 zoete bataten

1 blik kokosroom

kardemonzaadjes gekneusd

nigelle (zwart uienzaad)

Keltisch zeezout

Kook de bloemkool en bataat in het water van de kokosroom gaar

Voeg de zaadjes en de dikke room toe, tezamen met de specerijen en het zout.

Even roeren...

Vandaag dit recept in een aangepaste variant gemaakt.

Deze keer de hachee gemaakt zonder uien, maar met room. Daarnaast geen rode kool met appeltjes gemaakt, maar zuurkool met ananas. De zuurkool kwam kant en klaar uit de biologische winkel en de ananas uit blik in eigen sap. De zuurkool verhit in het ananassap en de ananasschijven in stukjes gesneden en de laatste 10 minuten mee laten koken. Verder zoete aardappelen (bataten) geschild, in stukken gesneden en gekookt en daarna gestampt met boter en wat rauwe melk. Zo heb je een combinatie van zoet, zuur en hartig. Heerlijk, een aanrader!

Mike

Morgen ga ik Dennis zijn Snert maken, niet helemaal modified Paleo zoals ik leef maar ik denk dat dit wel een toegestane uitzondering is. Met andere woorden ik verwacht hier geen last van te krijgen lichamelijk.

ik heb de retish met worst gemaakt, was heerlik!!

zal het recept elders hebben opgeslagen, want kan het hier niet meer terug vinden, volgens mij poste @fatsnotbad hem ooit eens.

wordt tijd voor een receptenboek vinden jullie ook niet ;-)

ik probeer steeds meer en waardeer steeds sneller.

ratel

Ha, dan kan ik je vertellen dat het hier ongeveer hetzelfde ruikt, maar dan de appelvariant: ruikt inderdaad heerlijk. Dank voor dit recept, vind het goed passen bij deze winterse dag.

klein succes verhaaltje, mijn dochter van 3 vond de rode kool met appel lekker. Ze eet normaal alleen gekookte groenten als ze onherkenbaar tot moes zijn verwerkt in een saus ofzo. En de oudste vond hachee niet vies, nou daar doe ik het voor!

Broccolisoep

Ingrediënten:

2 el olijfolie

1 ui gesnipperd

1 aardappel in blokjes

300 gr broccoli, in kleine roosjes

2 kippenboulliontabletten (of rundbouillon)

3 el crème fraîche

2 el mosterd

Bereiden:

Verhit de olie in een soeppan en fruit hierin de ui goudbruin. Voeg de aardappel en broccoli toe (houd enkele roosjes achter) en schenk er 1 liter water bij. Verkruimel de bouillontabletten erboven en breng het geheel aan de kook. Laat de soep met de deksel op de pan met een laag vuur 15 min. doorkoken. Pureer de soep met de staafmixer en breng op smaak met peper en zout. Roer de crème fraîche om met (versgemalen) peper en zout naar smaak. Snijd de achtergehouden broccoliroosjes zeer klein en garneer de soep hiermee. Roer wat crème fraîche door de soep.

Aanvullende tip voor het maken van snert.

Afgelopen keer heb ik de reeds geweekse spliterwten alsnog urenlang moeten koken voordat ze zacht genoeg werden om een dikke soep te krijgen. Ik herinner me nu plotseling dat ik ooit ergens gelezen heb dat je zout bij linzen kunt doen om de linzen sneller zacht te koken. Misschien is dat ook wel een idee voor de spliterwten: meteen zout erbij doen als je ze gaat koken.

Nog een tip:

Ik heb gisteravond kefir door de puree van zoete aardappelen geroerd. De puree wordt er smeuiger door en het geeft een mooi licht zurig accent aan de puree. Evt. kan natuurlijk ook yoghurt of karnemelk. Heerlijk!

Mike

Hoi Mike,

Jij zit toch in de vetverbranding maar ik zie geregeld dat jij af en toe zetmeelrijke groentes en/of fruit eet.

Hoeveel koolhydraten eet jij per dag. Ben heel benieuwd. Dank je.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan