Recepten

De tong opzetten met koud water, ik doe er ook nog 4 botten bij. Aan de kook brengen, afschuimen. Na het afschuimen doe ik erbij: wortel, bleeselderij, ui met schil, paar laurierbladeren en natuurlijk keltisch zeezout. Lekker lang laten trekken (bij mij staat hij 24 uur op).

De tong eruit halen. Iets af laten koelen en dan het vel eraf trekken. Dit vel is leerachtig en gooi ik weg. Je kunt de tong in mooie plakjes snijden en serveren met een

champignonsausje: Champignons in wat roomboter licht bakken, mogen niet bruin worden.

2 theel. citroensap erbij en een beetje van de bouillon, een scheutje madeira (optioneel), peper en Kelt.zeezout. Dit sausje licht binden met arrowroot en over de tong uitgieten. Is echt lekker! Dit hoeft natuurlijk niet met de champignonsaus, maar is wel een heerlijke combinatie.

Dit is een traditioneel recept, zoals mijn oma rundertong al bereidde.

http://nourishedkitchen.com/lentil-stew/?utm_source=Newsletter+List&utm_campaign=a45bebaf59-Lentil+Stew+RSS&utm_medium=email

Lentil Stew

Yield: 1 1/2 qts (about 6 Servings)

Prep: 5 mins

Cook: 45 mins

Ready In: 7 hrs 30 mins

Winter vegetables - carrots, parsnips and celeriac - release their sweetness into this earthy, humble Lentil Stew. Mustard greens, stirred in at the very last minute, wilt in the residual heat of the stew and provide just a whiff of pungency. Serve it with good quality olive oil (you can find my favorite kind online), and balsamic vinegar.

Ingredients

■1 1/2 cups French green lentils

■2 tablespoons apple cider viengar

■1 tablespoon bacon fat

■1 medium yellow onion (chopped fine)

■2 bay leaves

■3/4 pound celeriac (peeled and chopped into 1/4-inch dice)

■3/4 pound carrots (peeled and chopped into 1/4-inch dice)

■1/2 pound parsnips (peeled and chopped into 1/4-inch dice)

■1 teaspoon unrefined sea salt

■1 1/2 quarts chicken stock

■1 dried red chili pepper

■2 bunches mustard greens (trimmed and sliced very thin)

■ unrefined extra virgin olive oil (to serve)

■ balsamic vinegar (to serve)

Instructions

1.Pour the lentils into a large mixing bowl, cover with warm water by 2 inches and stir in vinegar. Cover the bowl loosely with a kitchen towel, and leave it in a warm spot in your kitchen for 8 to 12 hours. Drain the lentils and rinse them well.

2.Melt the bacon fat in a heavy-bottomed stock pot over medium heat. Toss the onions into the bacon fat, and cook them until fragrant and translucent. Stir in celeriac, carrots and parsnips. Sprinkle the vegetables with salt, cover the pot, and sweat for 6 to 8 minutes, stirring occasionally.

3.Stir in lentils, chicken stock, chili pepper and bay leaves. Simmer, uncovered, for 30 to 35 minutes until lentils are tender. Pluck out the chili pepper and bay leaves.

4.Turn off the heat, and stir in mustard greens. Cover and allow the greens to wilt in the residual heat of the lentils for about 5 minutes. Serve with olive oil and balsamic vinegar

Marianu,

Is arrowroot een goed bindmiddel? Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed bindmiddel voor sauzen e.d. maar dan zonder gluten, nachtschades en fytinezuur, omdat ik het toch wel meerdere keren per week ga gebruiken.

Volgens mij voldoet arrowroot aan alle bovenstaande voorwaarden? En als het dan ook goed werkt dan ben ik helemaal blij

Als ik eens een keer iets wil binden gebruik ik arrowroot. Het bindt mooi helder en ik vind het een goed bindmiddel. Het bevat geen gluten, is geen nachtschade en of het fytinezuur bevat weet ik niet.

Vandaag maak ik opnieuw hachee. Deze keer geen rode wijn in de hachee, maar wel een blik kokosmelk van 400 ml. Ik kan je nu alvast vertellen dat dit een groot succes is! Als groente deze keer groene kool, of op z'n Engels gezegd, savooiekool (savoy cabbage) in een boter-roomsaus. En natuurlijk weer een puree van zoete aardappelen met wat rauwe melk en boter. Het is allemaal over ong. een uur klaar. Kan nou al niet wachten, het ruikt hier hemels!

Mike

Sorry hoor maar wat is hachee vlees?

Ik maak eigenlijk altijd hetzelfde: kip, gehakt, gehaktballen, biefstuk, kalfslever.

Eigenlijk vind is stoofpotjes met dat malse rundvlees erin ook heel lekker maar heb geen idee hoe ik dat moet maken en wat voor vlees ik nodig heb daarvoor.

Ga ik maar eens naar op zoek voor de variatie.

Ik maak hachee van (runder)ribstuk, zit vaak meer vet aan. Ook lamsbout is heel lekker om stoofvlees mee te maken.

Debsy,

Door het antwoord van Tanja snap ik je vraag pas. Bij een slager kun je vaak gekruid of ongekruid hachevlees kopen. Meestal is dit rundvlees, maar soms ook wild. Zoals Tanja aangeeft is elke vorm van stoofvlees prima geschikt voor hachee. Hachee is nl. een stoofgerecht.

Mike

Ik heb een slowcooker en ik maak van allerlei soorten vlees stoofvlees. Spieringen bijv, kort aanbakken en in de slowcooker en 6 uur later is het heerlijk mals smakelijk vlees. Het brandt niet aan het wordt alleen maar heel mals. Schenkels zijn er ook geweldig in. Zolang het maar vlees is met wat vet aan.

Wij hebben kippenlever met prei en groene salade op. De kinderen hadden er wat rijst bij, gekookt in kippenbouillon. De zoon heeft er geen hap van op, mijn dochter heeft de lever met grote happen naar binnen gepropt. Zalig!

Heb ik ook nog een vraagje Iklustvet, met spieringen bedoel je dan die visjes? :?

En welk merk/type slowcooker heb jij of kan jij aanraden?

Quote:
Sorry hoor maar wat is hachee vlees?

Hachee is de naam van een gerecht en hacheevlees is in stukjes gehakt stoofvlees dat je voor hachee of andere stoofschotels kunt gebruiken. Het is vaak rundvlees, maar kan bijvoorbeeld ook herten-, kalfs- of lamsvlees zijn. Jonge dieren hoeven minder lang te stoven, rundvlees toch wel minstens 2 uur. Je kunt bij de slager stoofvlees ook in lappen kopen. De vetste soort zijn de riblappen. Dit is het enige echte draadjesvlees. Net zo lekker, maar wat minder vet zijn de sucadelappen. Dit zijn mijn 2 favorieten. Er zijn ook stooflappen die mager of licht-gemarmerd zijn, dat wil zeggen doorregen met dunne randjes vet.

Zie deze link met plaatjes van soorten vlees. Of deze links voor nog meer info en plaatjes.

Een lekker hacheerecept staat hier. Maar onderstaand recept kan ik ook aanraden. Het is geschreven als een ovenrecept, maar je kunt het ook gewoon in een pan stoven. Laat het vlees altijd op het laagste pitje op de kleinste stand garen. Gebruik liever een vlamverdeler, dan dat je met de hoge temperaturen zit. Op deze website wordt uitgelegd hoe het stoven in z'n werk gaat. Ze vertellen dat de ideale temperatuur van het stoven tussen de 75-80°C ligt. Ik weet niet hoe nauw het werkelijk komt, want als ik op een zacht pitje stoof dan zit ik al tegen het kookpunt aan. en toch is het vlees vaak wel lekker zacht en gaat. Ik denk dat je met een oven moet werken om op zo'n lage temperatuur te kunnen werken.

Recept stoofschotel

1 kg sucadelappen

enkele EL rundvet

enkele EL bloem

2 grote uien

5 tenen knoflook

100 gram shiitakes

klont roomboter

scheut olijfolie

1 klein flesje rode wijn (250ml of meer)

1 potje tomatenpuree

1 tl jeneverbessen (of minder)

2 laurierblaadjes

enkele eetlepels gedroogde kruiden zoals tijm

25 bolletjes peper vermalen

1 blokje runderbouillon + scheutje water of extra wijn

evt rode wijnazijn

worcestershiresaus

1 pastinaak

1 wortel

1 kleine courgette

halve prei

Oven op 180 graden

Uien en knoflook snijden

Vlees in blokjes snijden en door de bloem wentelen

Vlees kort aanbakken in rundvet

Vlees in ovenschaal doen

Ui dan knoflook en shiitakes bakken in roomboter en olijfolie

Kruiden, wijn, tomatenpuree en bouillon toevoegen

Alcohol verdampen

Alles in ovenschaal doen

Schaal afdekken en 1,5 a 2 uur stoven

Overige groente snijden en toevoegen

Nog 0,5 a 1 uur stoven

Poekie, ja hoor, ik bak alles in ruim vet. De ene keer leg ik het vlees alleen in het braadvet in de slowcooker, de andere keer doe ik er een paar lepels bone broth bij, het is net waar je zin in hebt. Het ligt er ook aan of en wat voor groenten je er bij doet en of die veel vocht af geven. Maar het fijne aan een slowcooker is dat het niet aanbrandt en heel langzaam gaart. Ik heb ook een gietijzeren braadpan maar die moet je toch zelfs op het kleinste gasvlammetje goed in de gaten houden dat het niet te hard gaat, en je kunt dan ook niet van huis.

Mooi recept, Dennis! Ik heb echter iets gevonden om geen bloem te hoeven gebruiken om de hachee te binden: simpelweg wat van de de zetmeelbron die je gebruikt toevoegen aan je saus/jus.

Ik voeg zelf wat batatenpuree toe, maar ik zie dat er in jouw recept al zetmeelbronnen staan als pastinaak en wortel. De truc is dan om een gedeelte hiervan apart te pureren en op het eind toe te voegen aan je saus/jus. Ik zet dan wel het vuur wat hoger om dit zetmeel goed op te kunnen lossen en 1 geheel te laten maken met de saus/jus.

Dit is trouwens ook de letterlijke betekenis van zetmeel: het is meel dat zet (stevig maakt). Op deze manier vermijd je de consumptie van granen en gebruik je als alternatief een of meerdere wortelgroentes.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan