RIP Andreas Moritz

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
@Cham

Alle afleveringen van Tribe staan op YouTube. Het is nu half drie 's nachts, omdat ik gelijk de afleveringen van 2 stammen heb bekeken. De Suri in Etiopië en de Kombai (koppensnellers)in Nieuw-Guinea. Geweldige serie.

Veel ontspannen clan-verbanden, maar tegelijk erg stressvol, door gevechten met de naburige stammen & families en (voor ons) bizar bijgeloof.

Zeer de moeite waard. Dankjewel voor de tip!

In alle eerlijkheid moet ik wel toegeven dat de renjacht wel degelijk bestaat. Kijk maar eens naar dit schitterende filmpje:

Maar liefst 8 uur duurt het voordat de prooi uit pure vermoeidheid in elkaar zakt! Niet voor niets komen de beste marathonlopers uit Kenia (Masai). Dat is dus het uithoudingsvermogen dat je creeert op basis van vlees, melk en bloed. Daarmee is een marathon, of misschien zelfs ook wel de renjacht, nog niet gezond, maar het geeft in ieder geval aan tot welke prestaties de mens in staat is op basis van de juiste voeding.

Er zou eens moeten worden onderzccht hoe het deze rennende jagers op de lange termijn vergaat, want het is niet ondenkbaar dat dit 1 grote slijtageslag teweegbrengt op de lange termijn. De renjacht is dan ook een vrij zeldzaam verschijnsel, over het algemeen besluipen menselijke (maar ook dierlijke) jagers hun prooi en verspillen daarbij zo weinig mogelijk energie. En, zoals Barry Groves terecht opmerkt, niemand doet dit voor de lol, het dient een nuttig en noodzakelijk doel, nl. het verzekeren van het voortbestaan van jouzelf en je naasten.

Mike

Quote:
niemand doet dit voor de lol, het dient een nuttig en noodzakelijk doel, nl. het verzekeren van het voortbestaan van jouzelf en je naasten.

Dat wordt steeds moeilijker, het verzekeren van het voortbestaan van jouzelf en je naasten. Zeker nu ik me heb georienteerd over die Fabian Society en hun oorsprong en hun huidige ontwikkelingen is het me wel een stuk duidelijker geworden allemaal.

In de natuur is het vrij normaal om te leren overleven. Maar in onze maatschappij worden alle middelen om dat te doen uit handen gerukt. Je wordt zo afhankelijk van de heersende machten, dat je geen mogelijkheid meer ziet om in je eigen behoeften te voorzien. Daarin zijn ze al heel, heel ver gevorderd.

Wat ik mooi vond, aan het eind van de film, was het eerbetoon en de dankbaarheid getoond aan het dier. Dat vond ik ontroerend en terecht, dat je dankbaar bent voor het voedsel dat zo'n dier je bied.

Dat zouden meer mensen doen, dan zijn ze meer bewust van wat ze eten.

Lia

Wow, die mensen zijn nog eens één met de natuur.

Hoewel ik toch een beetje zielig vind voor het dier...

Hij loopt trouwens wel op schoenen met sokken aan. Benieuwd waar hij die vandaan heeft:-)

inderdaad Lia, ontroerend..

De meeste mensen in mijn omgeving snappen niet dat ik heel goed voor mijn kippen ben, ik neem ze op mijn arm als er iets mee is en aai ze zelfs, en toch slachten we de hanen. Tja that's life!

Nu je het zegt Mike, de Masai drinken het bloed van hun beesten. Is dat net zo voedzaam als de melk? Of is het vooral ook ritueel? Is het bekend bij volkeren in andere werelddelen?

@freshflesh,

Leuk dat je zo enthousiast bent over de docu.

Ze staan er volgens mij niet allemaal op toch op YouTube?

Meen dat hij bij 7 stammen is geweest maar dat weet ik niet helemaal meer zeker.

@thijs

Die docu waar ik eerder naar verwees daar komt wel een andere stam in voor die melk en bloed drinken, de Suri's. Deze komen ook uit Afrika.

In die aflevering is ook te zien hoe ze dat bloed aftappen en dat het dier er weinig tot geen hinder van ondervind

@cham

Ik ga ze zeker allemaal bekijken. Ik denk, vaste kost voor mensen, die geïnteresseerd zijn in de leefwijze van natuurvolken.

Naar aanleiding van de docu over de Suri, is opvallend, hoeveel overeenkomsten er zijn met een traditionele boeren-samenleving in ons land.

Bij de Suri wordt de status afgemeten aan het aantal koeien. Onder de boeren bij ons niet anders.

Daarnaast bij beiden een enorme trots & liefde voor hun dieren. In Leeuwarden staat eem levensecht, bronzen standbeeld van een koe, die de naam draagt 'ús Mem' = onze Moeder.

Bij de Suri worden de dochters / zusters (de waarde wordt uitgedrukt in de grootte van het klei-schoteltje in haar onderlip) min of meer, gezien als mogelijkheden om de veestapel te vergroten.

In het oude Friesland speelden de boerendochters, hoewel niet op basis van klei-schoteltjes, wel degelijk een belangrijke rol in het vergroten van de boerderij en landerijen.

De Suri-jongens beginnen al op zeer jonge leeftijd met stokvechten, waar ze fanatiek op trainen, om als jongeman in wedstrijden (met strikte spelregels & scheidsrechters en massa's publiek om hun plaatsgenoten aan te moedigen) tegen naburige dorpen uit te komen. Met als doel het imponeren van een meisje, zodat zij met hem wil trouwen.

Bij die wedstrijden ontstaan vaak zware blessures (gebroken botten, heftige bloedingen tot zelfs dodelijke afloop) Ook in de jaren daarvoor bij alle trainingen lopen de jongens al vaak heftige blessures op.

Ook in onze samenleving, net als bij de Suri, is sport vooral ook een mannending.

De enige functie van sport, nl. fit zijn voor de huwelijksmarkt, om te tonen aan het meisje, dat je capabel bent om haar te verzorgen en te helpen bij het krijgen en opvoeden van gezonde, vitale kinderen, wordt op dit forum volledig miskend.

Ik vermoed, omdat een groot deel van de mensen uit het vegetarische & veganistische gedachtegoed komt, waar sport impopulair is (uiteraard, omdat ze er de energie niet voor hebben door een gebrekkige voeding)

Vegetariërs & veganisten (V&V) zullen hun partner merendeels in eigen kringen (moeten) zoeken/vinden, met als gevolg, dat ze, zoals Mike al een aantal keren heeft aangehaald, binnen 3 generaties onvruchtbaar worden.

Dit is de reden, dat V&V niet in aanmerking komen bij mensen, búiten hun kring. Zo zie je, dat de natuur een zelfbeschermings-mechanisme heeft ingebouwd, voor de overleving van de soort.

Daarom is het zo uitermate dapper van Midori, die heeft besloten, tegen de druk van haar vegetarische ouders in, om dit voedingspatroon, dat op niets uitloopt, af te wijzen en te kiezen voor kwaliteitsvoeding.

Quote:
Niet voor niets komen de beste marathonlopers uit Kenia (Masai). Dat is dus het uithoudingsvermogen dat je creeert op basis van vlees, melk en bloed.

Dit waren de San zijn die komen niet in Kenia voor.

link

De serie tripe heb ik al wel eens gezien, heel leuk.

Ik vond het ook heel mooi om te zien hoe hij het dier bedankte voor zijn leven.

@ kaaskanlekkerzijn & @fastsnotbad

Jullie hebben beide gelijk. de video-link over de jagers achter het wild aan, gaat over de San, bij ons bekend onder de naam bosjesmannen.

San(volk)-Wikipedia

De winnaars van marathons komen inderdaad uit Ethiopië en Kenia. Al 10-tallen jaren schier onverslaanbaar. a.g.v. leven op grote hoogte, lichaamsbouw en natuurlijke selectie.

Een goede kennis heeft samen met zijn vriendin een survival & bushcraft-school, die jaarlijks naar de Bosjesmannen in Namibïe gaat.

Extrasurvival-Namibië
Quote:
Bosjesmannen. Deze keer hebben we de jacht op een stekelvarken meegemaakt. Het werd uiteindelijk een gigantische klus van 8,5 uur in de stampende zon om hem uit te graven. En zij doen dat met een paar bekertjes water per dag! Onvoorstelbaar, voor ons.

De tocht met hen was zonder meer zwaar. Overdag veel gelopen in de hitte, 's avonds zonder mat/slaapzak slapen met gratis al die 'creepy crawlers' over je heen. Vuur aanhouden vanwege hyenas. Een dikke onweersbui er bovenop. Wie de Over-Leven heeft gedaan: vergelijkbaar, alleen dan met 35+ graden...

Jachttechnieken worden vooral bepaald door de omstandigheden en gebruiksmiddelen.

Open vlakte & savannes: strikken zetten en veel, héél veel (hard)lopen. (Onwaarschijnlijk goede spoorzoekers).

Tenzij je paarden hebt, zoals bij de Indianen.

In oerwouden: zo rijk aan voedsel, dat men veelal gewoon wacht tot er iets langskomt.

Tenzij je honden hebt...Tribe - Kombai, Nieuw Guinea

Enz. Er zijn tientallen verschillende jacht-technieken, met overal weer locale en individuele varianten.

Ik ben zelf hier in Nederland een aantal keren mee geweest op jacht. Is een fascinerend proces. Alles wat er voor komt kijken...Welke techniek of welk wapen ook gebruikt wordt, dit is overal weer even nauwgezet, en een enkele fout, en je hebt al geen succes meer.

De familie van Andreas Moritz post er flink op los op Facebook, maar hult zich in compleet stilzwijgen over de doodsoorzaak. Men komt niet veel verder dan pseudospirituele praat in de trant van 'als de ziel het mooi geweest vindt op aarde, zoekt deze vanzelf een uitweg'. Op CureZone, waar Moritz bijzonder actief was, spreekt men er (terecht) schande over.

Het begint erop te lijken dat we weer eens te maken hebben met censuurpraktijken in de veganistische gemeenschap. Dit is een pseudoreligie die niet tolereert dat de zorgvuldig geconstrueerde mythe rondom de 'gezondheidsvoordelen' van veganisme aangetast worden. Een bericht dat het tegendeel aantoont wordt simpelweg niet getolereerd. Zo wist de familie alle FB-posts die vragen naar de doodsoorzaak. Er is ook geen overlijdensbericht in de lokale/regionale krant geplaatst. Never let the truth get in the way of a good story. Moritz moet ofwel aan een langdurige, slopende ziekte hebben geleden of juist zeer plotseling zijn overleden. Men vermoedt het laatste, aangezien Moritz nog enkele uren voor zijn overlijden actief was op het internet.

Mike

Max Gerson was ook een vegetarier. Toch is hij hoogstwaarschijnlijk niet gestorven vanwege dat feit.

De therapie van Max Gerson bestond o.a. uit het toedienen van het sap van rauwe kalfslever. Zijn dochter Charlotte heeft dit onderdeel uit het protocol verwijderd, waarmee het protocol volledig veganistisch is geworden. Het is mij niet duidelijk wat Max Gerson zelf at. Ook is mij niet bekend wat zijn dochter Charlotte eet.

Mike

Hoi Mike, Gersons doodoorzaak ligt zeer waarschijnlijk op een ander vlak dan op het gebied van dieten.

We hebben het nu even over doodsoorzaken dacht ik.

Volgens jouw theorie zou de dochter van Gerson dan allang gestorven moeten zijn.

Er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen bij of iemand kwaliteit van leven heeft of al dan niet dood of levend is.

Mijn theorie is niet dat Moritz is overleden aan zijn veganistische eetpatroon. Wel roept het stilzwijgen van zijn familie rondom de doodsoorzaak vragen op (niet alleen bij mij, ook bij zijn aanhangers!) en op z'n minst het vermoeden dat men iets verzwijgt, een ongemakkelijke waarheid, wat deze ook moge zijn. Men wekt de speculatie zelf in de hand op deze manier. Zo schrijft men dat de zoektocht naar het 'waarom' achter de dood van Andreas 'zinloos' is en zelfs voort zou komen uit 'angst', terwijl Moritz zelf wel een onderzoekende geest had! Hier maken aanhangers van Moritz zich (terecht) boos over, omdat dit getuigt van weinig respect voor de persoon en het gedachtengoed van Moritz.

En nogmaals, het is mij niet bekend wat Charlotte Gerson zelf eet. Jij lijkt ervan uit te gaan dat ze zich aan haar eigen protocol houdt, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Bovendien wordt er in veganistische kringen achter de schermen flink 'gesmokkeld' (stiekem toch (orgaan)vlees eten).

Mike

volgens mij heeft Moritz zelfmoord gepleegd (vanwege het plotselinge) of een handje hulp gehad!

Dit is natuurlijk speculatie maar dit is mijn idee.

Ik heb een video zitten kijken van hem maar zo blij als Weston Price het over heeft bij gezonde natuurvolkeren zie ik niet terug bij Moritz. Meer een depressieve blik..

Quote:
Jullie hebben beide gelijk. de video-link over de jagers achter het wild aan, gaat over de San, bij ons bekend onder de naam bosjesmannen.

San(volk)-Wikipedia

De winnaars van marathons komen inderdaad uit Ethiopië en Kenia. Al 10-tallen jaren schier onverslaanbaar. a.g.v. leven op grote hoogte, lichaamsbouw en natuurlijke selectie.

Dit is precies wat ik wilde zeggen, ik dacht dat Mike met het filmpje over de San bewijs dacht te hebben waarom de Kenianen zo goed kunnen rennen. Maar het zijn twee apparte bevolkings groepen met een ander eet patroon, wat wel veel op elkaar lijkt.

Met dat fimpje wilde ik niets bewijzen over Kenianen en hun ren- en uithoudingsvermogen. Dit was een reactie op FreshFlesh die een Wikipedia-citaat plaatste over de renjacht in Afrika. Jullie halen twee dingen door elkaar.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan