Nieuws over het voer van Beertje:
Man, wat was ik blij toen Beertje rauw voer accepteerde! Helemaal in lijn met de bevindingen van Frances Pottenger zou het Beertje toch veel beter moeten vergaan dan Boogie, die we niet aan het rauwe voer kregen en dus gekookt blikvoer gaven.
Beertje kreeg van ons
Petman barf-voer uit Duitsland. De laatste maanden viel ons echter op dat de vacht van Beertje constant open stond, iets wat we herkenden van Boogie in haar nadagen. En Boogie had ernstige nierslijtage, terwijl Beertje daar nog veel te jong voor is! En dus had ik bedacht dat het voer van Beertje te mager is en er vet aan moest worden toegevoegd. Zo gezegd zo gedaan, lamsvet in huis gehaald en vermengd met het voer. Dit leverde een glanzendere vacht op, maar nog steeds stond deze open. Met de seizoenswisseling kreeg Beertje haaruitval die maar niet stopte, ook niet toen het al volop zomer was!
Recentelijk was ik in de Duitse dierenzaak waar ik de Petman altijd haal en daar vroeg ik naar het blikvoer met de hoogste vleesinhoud. Ze wezen mij op
Mjamjam, graanvrij en soms met wel 99% vlees! Ik heb alle varianten in huis gehaald (m.u.v. paard, want dat krijg ik niet verkocht aan mijn vriendin) en we hebben dit voer voorgeschoteld aan Beertje. Allereerst: nog nooit heeft ze zo gretig haar hele bordje leeggegeten! Daarnaast: vrijwel ONMIDDELIJK een gladde, gesloten vacht met hoogglans en GEEN vachtwissel meer. En: toegenomen energie!
Tja, daar ga je dan met je gedachte dat rauw voer altijd beter is. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het voer van Petman bestaat uit uitsluitend mager spiervlees plus gemalen botten. Geen orgaanvlees, dus niet in balans. Ik denk dat we Beertje's nieren aan het slopen waren met dit voer. Omdat ze zo jong is zal de schade ongetwijfeld meevallen, maar ik ga door met Mjamjam en NIET met barf!
Mike