RIP Boogie (Run In Peace)

Binc,

Ik heb dit niet gelezen.
Daarin staat de start dosering aangegeven. Een kwart pil om daarna na ongeveer 2 weken te verdubbelen naar een halve.

Ik las startdosis 0,5 tabl.
Waar zie je dat staan?

Dorothé

Op de 2e pagina in die vakjes. Maar dit is een dosering voor katten die het toelaten om te meten! En dat is bij jou kat niet het geval geweest. Bij de meting is dan ook stress en beweging mee gemeten zoals ook in het verslag van de dierenarts staat vermeld. In dat geval start je dus liever lager. Dat bedoel ik met te hoge startdosering.

Ik zie nu dat je voor je bericht over de dosering eerder een bericht plaatste. Deze had ik gemist.

Fijn dat ze zich beter voelt en weer speelt. Als ze zoals jij zegt dit eerder niet meer deed dan heeft dat dus een oorzaak. Ze doet het nu met medicatie immers weer wel. Vermoedelijk heeft ze toch al die tijd last gehad van iets. Was ze voor die tijd misschien chagerijnig en terug getrokken? Dat kan wijzen op oa hoofdpijn. Nu je zegt dat ze zichzelf goed voelt (en dat kan vooralsnog alleen komen door de bloeddrukverlager en nog niet meteen door het voer) is de hoge bloeddruk in elk de reden dat ze niet lekker was. Dat in combinatie met de bloeddrukverlager maakt dat ik van mening ben dat er meer aan de hand is dan de schildklier. En dat de schildklier niet de oorzaak is van de hoge bloeddruk! Onmogelijk met de licht verhoogde waarde van de schildklier. Ik weet dat creatinine is getest en het kan dat de schildklier ook een probleem is. Maar bij een verhoogde t4 verlaagt de creatinine waardoor je een vals beeld krijgt van de bloedwaarden.

In combi met wat je schrijft dat ie zich happy voelt en zolang je kat niet down word zoals de eerste dagen dat je amodip gaf, kom ik nu terug op de dosering. Doorgaan met een halve tablet.

Wil je ook in de gaten houden of ie meer of minder is gaan drinken en plassen? Of dat dat hetzelfde is gebleven?

Ik ben blij dat je me dit verteld en dat je zo verdomd goed op het gedrag let! Complimenten daarvoor!

Ik vermoed dat door de hoge bloeddruk een probleem is ontstaan met de nieren. Zie hieronder een citaat met uitleg hierover. Doordat ze nu minder drinkt terwijl jij de bloeddruk aan het behandelen bent kan erop wijzen dat ze nu minder last heeft van nierproblemen. Bij nierproblemen gaat de kat overmatig drinken zoals je zelf ook aangaf. Je zit niet in een hele fijne positie heb ik het idee. Visueuse cirkel.

De verschijnselen van een verhoogde bloeddruk kunnen zijn: hoofdpijn, onrustig gedrag en een versnelde hartslag. Maar het geeft ook schade aan de nieren. Inderdaad: nierfalen geeft verhoogde bloeddruk en een verhoogde bloeddruk zorgt weer voor meer nierschade, eventueel gepaard gaande met eiwitverlies. Deze twee zaken versterken elkaar dus continu. Daarnaast kan uw kat ook acuut blind worden als gevolg van een verhoogde bloeddruk door bloedingen of loslating van het netvlies. Of kunnen er kleine hersenbloedingen optreden.

De onderliggende oorzaak voor hypertensie kan van alles zijn, maar de meest voorkomende oorzaak is chronisch nierfalen. Ook als gevolg van suikerziekte, Cushing, of een hartprobleem kan de bloeddruk verhoogd zijn. Bij een snel werkende schildklier wordt ook wel eens een verhoogde bloeddruk gemeten, hoewel een officieel wetenschappelijk causaal verband nog nooit is aangetoond. Een ziekte die pas sinds kort is ontdekt bij katten is hyperaldosteronisme; deze aandoening lijdt ook tot verhoogde bloeddruk. Er zijn nog een aantal zeer zelden voorkomende ziekten die gepaard gaan met een verhoogde bloeddruk, maar omdat die zo weinig voorkomen laten we die hier verder buiten beschouwing. Soms is de bloeddruk verhoogd zonder dat er een onderliggende oorzaak gevonden wordt.

https://www.dierendokters.com/katten/ziekten/hoge-bloeddruk-bij-de-kat

Ja, maar ik ga haar nu niet weer aan die stress onderwerpen. Ik ga dit een maand doen en dan weer controle en de urine en bloed naar Utrecht en dan laten kijken wat het is. Misschien komt er dan wat anders uit. Ik hoop het niet, nieren is erger dan schildklier.

Dorothé

Nee, dat zou ik ook zeker niet doen als ik jou was. Dat is veel tekort dag en zou ik je in dit geval ook niet adviseren.
Het is idd verstandig om de bepalingen door Utrecht te laten doen. Sdma onderzoek is handig maar zegt ook niet altijd alles. Je behandeld nu de bloeddruk wat al tot merkbare verbetering van de klachten leidt. Dat is dus goed. Schildklier problemen en nierproblemen gaan vaak samen. Net als nieren en suikerziekte. Mocht je van plan zijn om supplementen voor de nieren te gaan gebruiken raad ik je dit ook af voor nu. Dit kan namelijk niet samen met de bloeddrukverlager.

Je doet er goed aan om in de tussentijd op te letten of ze niet zwakker word aan haar achterhand. Dat wil zeggen moeite met zitten. Doorzakken door de achterpoten, of een voortdurend laaghangende staart. Wanneer dit gebeurt wijst dat op kalium tekort. Dit kan ook als gevolg van de amodip waarvan als bijwerking kalium tekort kan ontstaan. Wanneer dat het geval is heb je geen keuze en moet je wel naar de dierenarts. Dit kan je niet zomaar even zelf bij geven omdat dat schade kan geven. Dus dat in de gaten houden en plas, drink en eetgedrag. Naast haar reactie op de bloeddrukverlager.

Wat ik niet onverstandig vind is om haar urine in de tussentijd op te vangen en een eiwit/creat ratio te laten doen. Maar dan wel door Utrecht.

Weet je, ze ziet er ook niet ziek of treurig of apathisch uit. Mij viel alleen op dat ze zo mager werd. Dat was de reden dat ik dacht; kom ik laat haar maar eens onderzoeken.
Mij viel het dak op mijn hoofd toen ik de uitslag hoorde. Daar had ik niet mee gerekend omdat ze, zoals gezegd voor de rest gezond uitziet en mooie glasheldere blauwe oogjes heeft.
Chiara ziet zo uit (dit is een kat van internet hoor)

http://myall.world/why-we-love-snowshoe-cats-burton-the-cat-is-here-to-demonstrate/
https://www.cat-breeds-encyclopedia.com/Snowshoe-cat.html

Dorothé

Oké. Dat klinkt goed. Maar mocht je 1 van de genoemde dingen waarnemen of als ze gaat zwalken of omvallen dan moet je wel aan de vel trekken. Ik zal eerdaags exact voor je op papier zetten wat je zou moeten laten checken. Ga voor nu gewoon door met die amodip halve tablet, zolang ze niet down word. En het is handig om op te schrijven wat je geconstateerd hebt. Dus dat ze minder is gaan drinken. Na hoeveel dagen was dat? En actiever werd ma 3 dagen. Dat geeft ook een beeld voor de behandelend arts.

Ja, maar dat zegt dus niks over hoe ze zichzelf voelt. Dat zie je nu. Ze zijn meesters in verbergen van ongemakken. Gedrag is wat iets laat zien en uiterlijke kenmerken idd zoaks afvallen! En ondanks dat ze er prima uit ziet was ze toch duidelijk niet lekker. Dus je hebt goed gehandeld.

aan de vel trekken

??? dit type foutje niet te letterlijk nemen...moest bel trekken zijn ?

Ter illustratie wil ik dan nog dit filmpje met verhaal delen waarin je kan zien dat niks hier wijst op ziekte bij de kat. Helaas was dit beeld vertekend en bleek de kat op 2 jarige leeftijd nierproblemen te hebben. Nogmaals, van de buitenkant niks te zien.

https://www.facebook.com/EllesNijssenKattengedragsdeskundige/videos/434226290670636/

Zijn beide katten gezond? Of ziek? Is een van hen ziek? Wat denk jij?

ANTWOORD:
Astrid de Geus: 'Op 14 mei 2018 ben ik met Boots, de zwart/witte kater in dit filmpje, naar de dierenarts gegaan omdat wij twee bulten aan weerskanten van zijn zij voelden. Er is toen bloed afgenomen en de dag erna een echo gemaakt. Zijn nieren waren ongeveer 7 cm, waar ze normaal ongeveer 4 moesten zijn en zijn nierwaarde was iets te hoog. Wij zijn toen doorverwezen naar het Medisch Centrum voor Dieren, waar we een week later terecht konden.
Toen wij op 20 mei bij het MCD kwamen voor de afspraak bleken zijn nierwaarden 5x zo hoog te zijn als ze moesten zijn. De dag erna kregen we van de internist te horen dat hij lymfeklierkanker in zijn nieren had.
Op 28 mei 2018 hebben wij Boots moeten laten inslapen.
Dit filmpje is gemaakt op 17 mei 2018. Boots was hier dus al heel erg ziek. De dag na dit filmpje zou hij minder gaan eten, de dagen die erop volgden steeds wat minder totdat hij niet meer wilde eten en we eerder dan de afspraak gepland stond naar het MCD gingen om hem uiteindelijk op te laten nemen.
Ook al eet en drinkt je kat goed, speelt je kat nog alsof er niks aan de hand is (dat gebeurt hier namelijk. Je ziet Shadow, de zwarte kat, aan het begin van het filmpje achter vliegjes aan gaan en Boots kijkt toe. Hij wil spelen en gaat dan achter Shadow aan. Samen rennen ze achter elkaar aan het huis in.), hij kan wel enorm ziek zijn. Katten zijn gigantisch goed in het verbergen van pijn. Dat blijkt ook zeker weer uit dit filmpje.
Boots werd slechts 2 jaar oud.'

Dank je wel Astrid voor het delen van dit verhaal!

❤️ Ter herinnering aan Boots. ❤️
#ziektebijjekatherkennen

Je bedoelt het goed, maar ik word er alleen maar onzekerder van.
Ik ga nu toch niet denken dat ze kanker heeft of zo.

Dorothé

Nee, gaat niet over jou kat. Maar over het feit dat je van de buitenkant niks ziet. Dit is een algemeen voorbeeld.

Zoals gezegd. Jij hebt op tijd gehandeld. En dat je kat zo snel op knapt met medicatie zegt genoeg.

Dorethe,

Ik wil nogmaals zeggen dat dat filmpje echt niet bedoeld is om je zorgen te maken of dat jou kat dit kan hebben. De dierenarts zou dat dan gevoeld hebben bij het klinisch onderzoek. Vanuit algemeen standpunt gezien was dit bedoeld om aan te tonen hoe goed ze kunnen verbergen dat ze wat mankeren. Even ongeacht waar of wat het probleem ook is op dat moment.
Mijn keuze voor dit filmpje in jou geval was niet zo handig. Jou kat reageert op die bloeddrukverlager. En dat is zeker een goed teken. Het geeft een beeld dat er dus zeker wat aan de hand was. Meestal is een hoge bloeddruk voor de eigenaar niet te constateren. Naar aanleiding van je verhaal dat ze actiever en vrolijker is vermoed ik dat ze toch wat depressiever is geweest.
Daar staat tegenover dat ze dat nu niet toont. En weet je, misschien zit ik ernaast en is die schildklier wel de oorzaak van de hoge bloeddruk. Alleen haar gedrag laat niet de symptomen zien van dat die schildklier echt de oorzaak is. Dan zie je overmatig eten en dat ze hyperactief zijn en koude plekken zoeken. Wel wil je bij het volgende onderzoek dat die t4 gedaald is om een goed beeld te krijgen van het creatinine niveau. Dus door gaan met de voeding is wel het beste.

Geen probleem. Je hebt het goed bedoeld. Chiara was soms wel wat onstuimig en dat waren wij niet van haar gewend. Ze is altijd een hele rustige kat geweest. Vandaar dat ik toch wel denk dat de schildklier hier een oorzaak van is. Ze sprong dan ineens via de kratsboom op de hoge kast of ging achter een speeltje aanrennen.

Wel raar dat ze verder op de verwarming gaat.
Maar ja. Ik houd het in de gaten.

Dorothé

We moeten het nu gewoon even aankijken wat ze verder laat zien. Schildklier onderzoek is altijd momentopname.

Is zij altijd zo agressief geweest bij de dierenarts? Of was dit nu de eerste keer?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan