RIP Boogie (Run In Peace)

Na terug gelezen te hebben zie ik dat ook.
Mijn reactie was ook naar Liesje. Sorry was even overdonderd denk ik door verandering van onderwerp.
We pakken het draadje vanzelf weer op hoor voor wat betreft dit topic.

Dit is anders een aardig lang draadje geworden. Ik doe wel serieus mijn best bepaalde onderwerpen zuiver te houden, zo ook deze.
Een "mensenfluisteraar" bestaat volgens mij nog niet.

Ik heb het videootje van Boogie dat ik eerst had geplaatst in de eerste post van dit draadje vervangen door een andere video. Deze is van 9 oktober 2016 en laat zien hoe 'super cute' Boogie was als ze zich lekker op haar gemak voelde en net wakker was. Let op haar jeugdige uitstraling, ze was toen 17 JAAR!

Mike

Vooralsnog kan ik de filmpjes alleen op mijn tel bekijken. Krijg ze op mijn pc niet geopend. Maar op mijn telefoon is het echt wat te klein om er even goed naar te kijken. Krijg jij de filmpjes in youtube? Bij mij gaan ze automatisch in google drive.

Geen idee. Ik doe niet aan Google Drive, YT of dat soort dingen, heb er ook geen verstand van. Ik ben al blij dat dit gelukt is, moest het filmpje eerst converteren van MP4 naar AVI. Zojuist heb ik het in de volledige lengte onder de eerste post gezet, de vorige stopte er te vroeg mee om redenen die ik niet begrijp.

Mike

Probleem is denk ik dat dit een Windows bestand is? Ik heb alleen Apple en daarom denk ik dat ik dat ie aks enige mogelijkheid ziet om in drive te openen.
Ik zal straks even verder puzzelen hoe ik dat nu het beste kan openen. Ik vond het voor wat ik ze idd een kort filmpje waar ik niet heel veel uit kon afleiden.

Foto's van vorig jaar (2016):

Hier kun je de verslechterde vacht al zien, vooral bij de achterpootjes:

En hier de 'kat zonder pootjes':

Onder het dekbed:

Kersttijd 2016. Ze kreeg dan altijd 'stokjes' van Dein Bestes, van die knaagsticks waar ze helemaal gek van was (de foto spreekt voor zich) en die ze gulzig binnen enkele seconden naar binnen schrokte:

Mike

Alle foto's bij daglicht genomen?

Sorry hoor, maar op die foto waar jij haar die stick geeft, zie ik totaal helemaal geen verslechterde kat. Sterker nog, ik zie voorzover ik van achter mijn pc kan beoordelen, een kat die juist een hele mooie vacht heeft. En er zijn maar weinig katten die op zo een leeftijd nog alleen op hun achterpoten kunnen staan. Ik ben wel met je eens dat de vacht iets verslechterd is op de foto waar ze met haar voorpootje over haar achterpootjes ligt.

Wat wel op valt is op bijna elke foto de vergrote pupillen. Maar goed, dat is vertekenend omdat ik niet weet of dit avond licht is of dat de foto's gemaakt zijn bij daglicht.
En dan wil het ook nog niet zeggen dat ze ziek is. Er kunnen veel andere factoren mee spelen zoals omgeving.

Sommige foto's zijn genomen 's avonds met de lamp in de keuken of in de woonkamer aan, weer andere met daglicht. Zie je wat ik bedoel met slechts subtiele zaken die zichtbaar zijn, zoals bijv. die vacht? En wat te denken van haar soepelheid en jeugdigheid idd, zie ook dat filmpje. Menige kat mocht wensen dat-ie er nog zo mooi en lenig bij stond op die leeftijd!

Hoewel ik opensta voor jouw observaties, weet ik niet altijd of deze per se op Boogie van toepassing zijn. Die vergrote pupillen kunnen ook het gevolg zijn van adrenaline, het was een mega-enthousiast beestje dat last had van 'chronische blijheid'. En wat te denken van het commentaar dat mijn vriendin heeft toegevoegd aan deze foto:

Jij zult dan zeggen: niks wijsheid, ik zie gewoon pijn. En misschien heb je gelijk, maar sta je ook open voor het feit dat dit echt een heel bijzonder beestje was? Ik noemde haar voor de grap wel eens 'the future of catkind'. Kan het niet ook zijn dat dit een heel bijzonder zieltje was, dat met haar 18 jaar heel erg wijs was en dat dit ook van haar gezicht was af te lezen?

En als ik toch bezig ben, zo moet Boogie zich gevoeld hebben toen ze overging:

In werkelijkheid was ze natuurlijk naar een vogeltje aan het kijken door het raam van ons balkon, iets wat mijn vriendin op zeer kunstzinnige wijze als volgt heeft vastgelegd:

Hier nog twee impressies van Boogie's gezonde vacht en jeugdige, enthousiaste uitstraling:

Hier is ze weer 'zonder pootjes':

En hier weer een closeup van onze diva:

Ik sluit af met deze ware woorden van mijn vriendin:

Mike

Zoals ik eerder aan gaf, ik zie weinig signalen van ziekte of pijn. Behalve die ene keer een paar weken voordat jullie zelf constateerden dat ze niet lekker was. Waarom zou ik dan gaan beweren dat hij op die waar Wisdom staat pijn heeft? Niet flauw bedoeld maar dat is een onterechte aanname. Ook op die foto zie ik namelijk een ontspannen stand van de snorharen. Ze laat ze naar beneden hangen en dat is dus oke. Rechtopstaande oortjes. Uitgestrekte pootjes. Totaal geen reden voor mij om aan te nemen dat ik op die foto zou gaan zeggen dat ze pijn heeft.
Ik zie op alle beelden een ontspannen staart houding, goeie stand van snorharen schone ogen. Dat gaf ik eerder al aan. Dat het dus een bijzonder beestje is dat is met recht een gedeeld gevoel.

Vergrote pupillen hoeven niet alleen te betekenen dat een kat pijn heeft. Dat kan ook te maken hebben met omgeving stress. Er kunnen zoveel factoren zijn. Denk aan herrie van de buren, blaffende honden, verbouwingen, veranderingen in huis, etc. Katten houden niet van herrie en veranderingen. Het zijn gewoontedieren. Feit blijft dat voordat je vast kan stellen dat er een gedragsprobleem is, altijd eerst medische oorzaken uit gesloten moeten worden. Pas dan kan je stellen of er sprake is een gedragsprobleem. De vraag is dan, waar komt dat dan vandaan? De foto's en filmpjes blijven moment opnames. Ik kan er wel veel uit aflezen. Realiseer je dat alvorens je echt een objectief beeld kan krijgen van de kat, daarvoor een observatie middels huisbezoek van 3 uur voor nodig is. Pas dan kan je een goed beeld schetsen van de kat. De omgeving is makkelijker te observeren in 1 oogopslag. Voor nu is wat ik heb aangegeven voornamelijk op Boogie gericht. Maar ik heb ook algemene adviezen gegeven welke voor elke kat een aangename verrijking is. De adrenaline is een stress hormoon. Dat weten we allemaal. Dat ze daardoor vergrote pupillen kan hebben is dus absoluut waar.

Hier nog een impressie van haar (licht) verslechterde vacht:

Een van de leukste dingen was niet alleen dat pootje voor haar ogen, maar ook als ze je stiekem vanachter dat pootje aankeek:

Ook superleuk was onze Boogie op de trampoline. Telkens als mijn vriendin op de trampoline sprong, liep Boogie op de rand van de bewegende trampoline mee:

Niet slecht voor zo'n oud besje, toch?

Mike

Vergrote pupillen hoeven niet alleen te betekenen dat een kat pijn heeft. Dat kan ook te maken hebben met omgeving stress. Er kunnen zoveel factoren zijn. Denk aan herrie van de buren, blaffende honden, verbouwingen, veranderingen in huis, etc.

Geen omgevingsstress bij ons, getuige de vele foto's van een slapende Boogie met poot voor de ogen. Ik gooi het op adrenaline. Ik denk dat de pijn pas echt is gaan opspelen de laatste paar weken, misschien maanden.

Mike

Dat is wat ik eerder aan gaf. Nergens heb ik de indruk dat ze er slecht aan toe was. Ook op de trampoline zie je een ontspannen kat. Het vele slapen wat je zegt kan dat is niet heel kats. Maar ik ga er vanuit dat ze dat niet altijd gedaan heeft zoveel slapen. Ik hou het erop dat dat met de leeftijd te maken heeft. En serieus waar, elke kat schiet wel eens in de stress van het minste of geringste. De 1 is bang van de stofzuiger de ander van een buur kat etc. Dat zijn dingen waar je niks aan kan veranderen. Behalve dat je dan ervoor kan zorgen dat ze een vlucht route hebben.

Eerlijk gezegd ben ik hier blij mee. Het bevestigt wat ik zelf ook al meende te zien, zonder al die kennis. Haar achteruitgang was plotseling en heftig en het begon enkele maanden terug tijdens die hete dagen, toen ze omviel. Dan heb je het over 2, hooguit 3 maanden geleden. Dat kan ook wel kloppen, want dan zie je ook die beginnende vervilting van de vacht. En dan nog had ze energie voor tien! Ik zou daar als mens voor tekenen, pure levenslust en dan boem, ineens is het voorbij met een relatief kort 'ziektebed' en relatief weinig pijn en leed!

Mike

Fijn dat je er blij mee bent en je hiermee hoop ik iets heb kunnen helpen.

Daarom denk ik ook dat zij last heeft gekregen van acuut nierfalen terwijl haar nieren voor die tijd al achteruit waren gegaan. Maar zoals gezegd, een kat hoeft daar echt geen last van te hebben. Een kat met pijn in de nieren gaat echt niet op haar achterpoten staan, of nog ergens op springen zonder twijfelen. Dat is echt uitgesloten!

Acuut nierfalen en geen chronische nierziekte, fijn om te horen. Ze heeft alle natuurwetten getart - totdat de natuur het uiteindelijk toch won. Het is wat het is. Ben nog benieuwd naar je commentaar op het vandaag geplaatste filmpje.

Mike

Die moet ik eerst even omzetten naar MP4.
Wil het op mijn pc zien want dan is het wat groter. Ben vooral benieuwd naar haar ademhaling namelijk.

Filmpje,

Ik zie geen versnelde ademhaling dus dat is goed. Als zij toen al een te hoge bloeddruk zou hebben gehad zou je kortademigheid verwachten, of een versnelde ademhaling. Daarbij hoor ik haar ook niet spinnen volgens mij wat een goed teken is in dit geval.

Wel ben ik benieuwd naar haar eetgedrag. Hoe at zij? Kauwde zij goed? Met beide kanten? Liet ze wel eens eten uit haar bekje vallen? Schuurde ze wel eens met 1 kant langs meubels of veel met haar pootje aan 1 kant van haar kopje?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan