Oké, hier alvast mijn eerste bevindingen. Ik hoop dan later alsnog dat ik de antwoorden op mijn vragen terug kan lezen.
Mijn eerste indruk is dat Samira heel onrustig is. Ik weet niet welke bloedonderzoeken vorig jaar gedaan zijn dus ben daar ook nieuwsgierig naar.
Voor wat betreft de omgeving, ik hoor een heleboel herrie op de achtergrond. Waarschijnlijk woon je aan een drukke weg en in een omgeving waar een school of speeltuin is. Dit is enorm stressvol.
Maar nu denk ik niet dat dat je allereerste zorg is.
Dit lijkt op een kat met een schildklier probleem en/of diabetes. Het kan dus allebei tegelijk aanwezig zijn. Voor Samira raad ik je aan op zeer korte termijn een dierenarts te bezoeken. Bloedonderzoek te laten doen voor de schildklier, suikerziekte, leverwaarden en nierwaarden. Als gevolg van een schildklierprobleem of suikerziekte kan nierfalen en/of leverproblemen ontstaan. Als de dierenarts de glucose test om diabetes te onderzoeken sta erop dat er Fructosamine geprikt word. Dit ivm dat glucose waarden standaard al verhoogd zijn door het bezoek aan de dierenarts vanwege de stress. Dit is echt heel belangrijk! Neem geen genoegen met urine onderzoek om suikerziekte vast te stellen.
Hoe is haar drinkgedrag?
Hierbij het complete lijstje wat ik bij deze symptomen zou laten prikken.
T4
Glucose incl fructosamine
SDMA test voor de nieren
Fosfaat
ureum en creatinine
Kalium
FPLI voor de alvleesklier.
Daarnaast een uitgebreid urine onderzoek incl eiwit/creatine ratio.
Verder wil ik aangeven dat het advies van de dierenarts om verder onderzoek te doen, wel aangewezen was geweest. Ik weet zelf als geen ander hoe duur katten zijn. Duurder dan de meeste mensen willen weten. Ondanks dat jou budget het niet toe laat zijn er wel vaak mogelijkheden tot het treffen van een betalingsregeling. Dit gaat vaak via de Fahmed. En juist omdat katten zo goed ziekte kunnen verbergen en je altijd voor verassingen komt te staan raad ik iedereen die aan een kat begint een verzekering aan. Als er eenmaal verder onderzoek moet worden gedaan zijn de kosten serieus niet meer te overzien.
Samira kan niet zo langer rond blijven lopen. Ze heeft heel veel pijn en is ziek.
Sorry, ik wil je niet ongerust maken, echt niet. Maar ik zal wel altijd het belang van katten voorop stellen. Dat is helaas niet altijd leuk voor de eigenaar. Ik spreek uit ervaring.
Hierbij een link naar de symptomen van een schildklierprobleem, en een link naar de symptomen van suikerziekte. Niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn overigens.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/senior/schildklier.html
https://www.mcvoordieren.nl/suikerziekte-diabetes-kat