RIP Boogie (Run In Peace)

Hoe at zij? Kauwde zij goed? Met beide kanten? Liet ze wel eens eten uit haar bekje vallen? Schuurde ze wel eens met 1 kant langs meubels of veel met haar pootje aan 1 kant van haar kopje?

Ja, ze at goed. Met beide kanten? Geen idee. De dierenarts verwijderde twee flinke brokken tandsteen van haar tanden, dat zal ook een effect gehad hebben. Ze liet geen eten uit haar bekje vallen, tenzij het heel grote brokken vlees waren. Ze schuurde niet langs meubels. Veel met 1 kant aan haar kopje? Geen idee, nooit op gelet.

Maar mijn speurtocht is voorbij, ik weet alles wat ik moet weten. Ik wil jou van harte bedanken voor het meedenken, Binc, het was zeer leerzaam en verhelderend en geloof het of niet, je hebt bijgedragen aan een versnelde verwerking van wat Boogie en ons is overkomen!

Mike

Ik doelde idd ook op haar gebit.
Je ziet vaak dat ze dan aan 1 kant kauwen of eten uit de bek laten vallen. Schuren of aan dingen eten die niet eetbaar zijn.

Maar fijn om te horen dat een stukje van mijn kennis heeft bijgedragen aan de verwerking van het verlies van boogie.
Ik hoop dat je er meer vrede mee hebt en niet meer met vragen rond blijft lopen.
Ik heb het in elk geval graag voor jullie gedaan.

En dan is er nog de timing van haar overlijden: tijdens de overgang van de zomer naar de metereologische herfst, aan het eind van de zomervakantie en vlak voor mijn eerste werkweek, vlak voor een volle maan. Je zou bijna zeggen dat ze het perfect uitgekiend heeft! Als ik haar aan de andere kant tegenkom zal ik het haar tzt toch eens vragen. Was dit een oude ziel in een kattengedaante met een spiritueel lijntje naar ons?

Mike

Iedereen die gereageerd heeft, superbedankt voor jullie steun, we kunnen nu verder en dat is mede aan jullie medemenselijkheid te danken! Boogie leek een soort eeuwige jeugd te hebben en 17 jaar lang heeft ze alles en iedereen voor de gek gehouden. Pas op haar 18e begonnen de jaren te tellen en toen ging het ook snel. Mooi toch? Ik teken ervoor!

Mike

Dit draadje is een mooi eerbetoon aan Boogie geworden Mike. Lijkt me fijn om zo afscheid te nemen en je verdriet te verwerken.

Zeer therapeutisch idd. We genieten nu van de herinneringen i.p.v. dat we er verdrietig van worden. Vandaag zijn we voor het eerst weer grappen aan het maken en aan het lachen i.p.v. dat we ons alleen maar leeg voelen. Boogie zou niet anders gewild hebben!

Mike

Gecondoleerd nog mike. Zeer bekend verhaal voor mij.
Twee jaar geleden overleed mijn kat op 16 jarige leeftijd aan een hersenbloeding. Ik weet dus hoe dat voelt. Ik was er destijds ook erg verdrietig over. Het zusje van panther, samira die leeft nog steeds en is van 23 april 1999, dus ook 18,5 jaar nu.
Vorig jaar begon ze te kwakkelen met haar gezondheid. Het niet kunnen plassen; veel kleine plasjes doen; blaasontstekingen komt mij bekend voor. Samira was vorig jaar een kat van 4.5 kilo, en ging in juni vorige jaar in twee weken tijd naar 3,0 kilo. ZE had destijds ook al 1,5 dag 2 of twee dagen niks gegeten, en dacht destijds echt dat het afgelopen was. De dierenarts zei, dat ik rekening mee moest houden, dat ze waarschijnlijk niet lang meer te leven had. Wat ze natuurlijk het liefst niet willen zeggen, maar die kat was zo verzwakt, dat ze het gewoon eerlijk zeiden. Nog wel bloedonderzoek laten doen, en daar kwam uit, dat ze een verhoogt eiwit in haar bloed had, wat mogelijk zou kunnen duiden op kanker. Maar er moest verder onderzocht worden. Dit was mij allemaal te duur; ik had het geld er niet voor, dus besloot niet verder in het traject te gaan. Er werd zelfs gesproken dat de mogelijkheid er was om te kiezen voor chemotherapie bij Samira. Dit heb ik natuurlijk niet gedaan, omdat het mij niet verstandig leek om met een radioactieve kat in huis te lopen. Ook kreeg ik novacam mee, en speciaal voer. Dit heb ik haar dat ook een poos gegeven. De blaasontsteking verdween, en ze ze begon ook weer te eten. Van die dure voeding ben ik ook toen weer snel afgestapt, want is was veelste duur voor mij. Ze eet nu dan ook gewoon weer felix brokken, en nat vlees van felix. Mijn kat is in een jaar tijd, enorm verouderd. Ze is nog steeds ernorm mager; verliest veel haar, en heeft ook constant grote pupillen. Toch eet ze weer goed, is ook nog steeds aanhankelijk, en heb niet het idee dat ze pijn heeft. Gelukkig hield ik het vertrouwen dat het goed zou komen. Uiteindelijk kwam het ook goed, maar besef natuurlijk wel, dat ze een kat van 18,5 jaar is. En dat ze echt in haar reservertijd zit. Hieronder zal ik een youtube video van haar laten zien. Ik zou het op prijs stellen, wat jullie oordeel is, over Samira.

gr. zizou

Dank, zizou. Als ik het allemaal zo lees en zie op de video is onze Boogs veel ellende bespaard gebleven. Het gewichtsverlies bij Boogie was een halve kilo: de laatste keer dat mijn vriendin haar had gewogen (geen idee wanneer precies) was ze 3 kg en toen ze bij de dierenarts was woog ze 2,5 kg. Niet zo dramatisch als bij Samira, maar Boogie had nooit veel vetreserves dus ze werd wel degelijk eng mager.

Wat ik me nu ook nog herinner is dat Boogie de week voordat die blaasontsteking toesloeg nieuw kattenzand in de bak had gekregen (wat deze superhygienische kat altijd heel fijn vond) maar desondanks niet of nauwelijks in de bak plaste, maar wel buiten bijvoorbeeld. Dat was achteraf ook een voorteken.

Jouw kat heeft de Novocam dus wel overleefd! Binc gaf al aan dat dit niet dodelijk hoeft te zijn voor een 'gezonde' kat (Samira kon kennelijk wel tegen een stootje). Boogie had echter niets meer te geven, haar niertjes waren 'plotsklaps' op. Het plotselinge zat hem in het acute nierfalen, de nieren zelf waren natuurlijk al jarenlang onderhevig aan slijtage. Mogelijk was er ook sprake van een tumor, maar we hebben geen bloedonderzoek laten doen en nu is het niet meer relevant.

Boogie is bespaard gebleven wat Samira nu doormaakt: een langzame, slopende aftakeling, waarbij jij als eigenaar uiteindelijk de afweging zal moeten maken wanneer het genoeg is geweest. Met uitzondering van de laatste zes dagen heeft Boogie volop in het leven gestaan en toen was het binnen een paar dagen afgelopen. Zuur voor ons, maar voor Boog had het niet beter uit kunnen pakken. Op de 5e dag was zij er al klaar voor en op de 6e dag hebben wij haar wens ingewilligd. We hebben er nu vrede mee en we zien haar ooit weer, als het onze tijd is.

Mike

Ik voel mezelf genoodzaakt hierop te reageren. Maar dit is het topic van Boogie en ik weet niet of Mike het gepast vind als ik hier mijn mening geef over een andere kat dan Boogie.

Desondanks zie ik hier wel degelijk een doodzieke kat....Mike, is aan jou of ik er wat van mag zeggen of niet.

Tuurlijk, be my guest. Dat zal zizou ook helpen om de juiste afwegingen te maken omtrent zijn huisdier. We mogen dan misschien geen overeenstemming hebben aaangaande zijn geloof, maar het is een prima kerel en ik wens hem en zijn diertje het allerbeste. Bovendien is dit alleen maar leerzaam voor wat betreft het onderwerp nierfalen.

Mike

Oké,

Dan heb ik eerst nog een aantal vragen.

Is Samira de enige kat nu in huis?
Je geeft aan dat ze nu goed eet. Maar wat is jou definitie van goed eten? Hoe vaak krijgt Samira eten op een dag?
Is er na de laatste keer dat de blaasontsteking gezien was nog vaker gekeken naar de urine?

Oké, hier alvast mijn eerste bevindingen. Ik hoop dan later alsnog dat ik de antwoorden op mijn vragen terug kan lezen.

Mijn eerste indruk is dat Samira heel onrustig is. Ik weet niet welke bloedonderzoeken vorig jaar gedaan zijn dus ben daar ook nieuwsgierig naar.

Voor wat betreft de omgeving, ik hoor een heleboel herrie op de achtergrond. Waarschijnlijk woon je aan een drukke weg en in een omgeving waar een school of speeltuin is. Dit is enorm stressvol.
Maar nu denk ik niet dat dat je allereerste zorg is.

Dit lijkt op een kat met een schildklier probleem en/of diabetes. Het kan dus allebei tegelijk aanwezig zijn. Voor Samira raad ik je aan op zeer korte termijn een dierenarts te bezoeken. Bloedonderzoek te laten doen voor de schildklier, suikerziekte, leverwaarden en nierwaarden. Als gevolg van een schildklierprobleem of suikerziekte kan nierfalen en/of leverproblemen ontstaan. Als de dierenarts de glucose test om diabetes te onderzoeken sta erop dat er Fructosamine geprikt word. Dit ivm dat glucose waarden standaard al verhoogd zijn door het bezoek aan de dierenarts vanwege de stress. Dit is echt heel belangrijk! Neem geen genoegen met urine onderzoek om suikerziekte vast te stellen.

Hoe is haar drinkgedrag?

Hierbij het complete lijstje wat ik bij deze symptomen zou laten prikken.

T4
Glucose incl fructosamine
SDMA test voor de nieren
Fosfaat
ureum en creatinine
Kalium
FPLI voor de alvleesklier.

Daarnaast een uitgebreid urine onderzoek incl eiwit/creatine ratio.

Verder wil ik aangeven dat het advies van de dierenarts om verder onderzoek te doen, wel aangewezen was geweest. Ik weet zelf als geen ander hoe duur katten zijn. Duurder dan de meeste mensen willen weten. Ondanks dat jou budget het niet toe laat zijn er wel vaak mogelijkheden tot het treffen van een betalingsregeling. Dit gaat vaak via de Fahmed. En juist omdat katten zo goed ziekte kunnen verbergen en je altijd voor verassingen komt te staan raad ik iedereen die aan een kat begint een verzekering aan. Als er eenmaal verder onderzoek moet worden gedaan zijn de kosten serieus niet meer te overzien.

Samira kan niet zo langer rond blijven lopen. Ze heeft heel veel pijn en is ziek.

Sorry, ik wil je niet ongerust maken, echt niet. Maar ik zal wel altijd het belang van katten voorop stellen. Dat is helaas niet altijd leuk voor de eigenaar. Ik spreek uit ervaring.

Hierbij een link naar de symptomen van een schildklierprobleem, en een link naar de symptomen van suikerziekte. Niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn overigens.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/senior/schildklier.html

https://www.mcvoordieren.nl/suikerziekte-diabetes-kat

zizou heeft nog niet gereageerd maar als ik dit lees ben ik.blij dat dit onze Boogie bespaard is gebleven...

Mike

Klopt Mike.

Het filmpje van Samira is ook meteen vergelijking materiaal voor jou voor wat betreft Boogie. Ik denk dat je nu toch wel enigszins de verschillen ziet. Zoals eerder aangegeven, ik zag deze signalen die Samira laat zien, bij Boogie totaal niet.

Samira is typisch een voorbeeld voor wat betreft gedrag en lichaamstaal waarbij alarmbellen rinkelen.

Het is echt serieus zaak om eerst eventuele medische oorzaken uit te sluiten alvorens echt gesproken kan worden van een gedragsprobleem voor wat betreft de omgeving. Dit gedrag zijn wel signalen van genoemde aandoeningen. Dan kijk ik naar de onrust die Samira in dit filmpje toont, zoals o.a het dwalen door huis. De vergrote pupillen. De twijfel bij de kattenbak welke mij het vermoeden geven dat de blaasontsteking terug is.

Stel dat de door mij genoemde aandoeningen voor wat betreft de schildklier etc. door de dierenarts uitgesloten worden kunnen er nog tal van andere aandoeningen zijn. Buiten de onderzoeken waarvan ik vind dat deze echt gedaan moeten worden is het tegelijkertijd ook zinvol om af te gaan op wat de dierenarts vind. Wellicht wil de dierenarts nog meer onderzoeken dan de door mij genoemde onderzoeken. Denk aan gebit bijvoorbeeld. het schuren met de kop langs de schoenen zijn ook een reden om daarnaar te laten kijken.

Wanneer werkelijk alles uitgesloten is door de dierenarts, dan komen bij mij andere vragen naar boven.
Zoals, heeft Samira afscheid kunnen nemen van Panther? Katten kennen namelijk ook rouw.
Wanneer een kat niet de mogelijkheid heeft gehad om afscheid te nemen gaan ze ook ongewenst gedrag vertonen. Zoals dwalen in huis. Ze zijn dan op zoek naar hun maatje.

Maar als Samira al geruime tijd niet aan komt in gewicht op deze leeftijd verwacht ik dat het eerste probleem een medische aandoening is. Zeker omdat de eiwitten in bloed al niet goed waren.

Ik hoop niet dat ik zizou nu gekwetst heb. Hoewel ik het donkerbruine vermoeden heb dat zizou zelf ook door heeft dat er iets niet in de haak is.

Het filmpje van Samira is ook meteen vergelijking materiaal voor jou voor wat betreft Boogie. Ik denk dat je nu toch wel enigszins de verschillen ziet. Zoals eerder aangegeven, ik zag deze signalen die Samira laat zien, bij Boogie totaal niet.

Andersom snap je nu misschien waarom ik van het begin af aan zei dat Boogie uiterst subtiele signalen vertoonde, die ik grotendeels pas achtetaf kan plaatsen. Neemt niet weg dat ondanks Boogie's aanzienlijk betere gezondheid, in vergelijking met Samira, het ineens binnen zes dagen gedaan was na de tweede blaasontsteking, terwijl Samira er wel nog steeds is. Maar ik ben niet afgunstig, hoor, ik heb er nu vrede mee en weet dat Boogie veel leed bespaard is gebleven. Ook denk ik dat de Novocam hier in zoverre niet zo heel veel mee te maken had dat Boogie waarschijnlijk ook zonder die troep binnen een week was gestorven. Ik blijf me verbazen over hoe ze hem dit al die tijd heeft geflikt met nieren die nagenoeg op zijn!

Ik hoop niet dat ik zizou nu gekwetst heb. Hoewel ik het donkerbruine vermoeden heb dat zizou zelf ook door heeft dat er iets niet in de haak is.

Hem kennende zal hij zich niet gekwetst voelen en zal hij je eerlijkheid op prijs stellen. Ik denk dat hij idd ook wel weet dat het fout zit en jouw bijdrage kan helpen om betere afwegingen te maken over wat wel of niet te doen. Jump in any time, zizou!

Mike

Dat begrijp ik zeer zeker Mike. Buiten dat jij dat zelf zo ervaren hebt, heb ik dat op basis van je foto en film materiaal ook gezien. Ik ben ervan overtuigd dat Boogie een lange lijdensweg bespaard is gebleven.

En idd, de novacam is niet de allergrootste boosdoener geweest. Er zijn ook genoeg katten met nierproblemen die op novacam worden gezet en het daar goed op doen. Het vervelende is dat je in dit soort situaties altijd moet kiezen tussen 2 kwaden. De levenskwaliteit van je kat verbeteren met troep geven die je eigenlijk niet wilt. Of het beestje zo laten lopen ten koste van de kwaliteit van leven zonder medicatie. Bij katten heb je met veel aandoeningen weinig keuze. Medicatie die wij als troep zien is vaak wel nodig om toch te geven.

Gerelateerd naar mijn eigen topic (waar ik hier in het topic van Boogie niet teveel de nadruk op mezelf wil leggen) begrijp je misschien ook waarom ik niet weg kan uit mijn eigen situatie. Mijn katten zijn zelf doodziek. 1 heeft dus idd suikerziekte door vermoedelijk een ongelukkige keuze in medicatie die hij moest hebben. je kunt in mijn link terug lezen hoe intensief zo een behandeling is. Daarbij is hij nog niet goed ingesteld. En dat zal helemaal niet gaan lukken als ik hem uit zijn vertrouwde omgeving trek. Buiten het vele bloed prikken wat ook noodzaak is om de bss in de gaten te houden. Ik kan mij niet permitteren dat hij tijdens mijn afwezigheid in een hypo komt of een keto zonder dat er ingegrepen kan worden.

Maar goed, ik hoop dat ik zizou hiermee een stukje op weg heb kunnen helpen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan